Gå til innhold

I USA er elbiler en mannegreie...samme her?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vi sammenligne oss med USA der el-biler er skikkelig dyre? Menn er villig til å bruke mer penger på en bil enn kvinner.

Anonymkode: f8d22...cae

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Menn er de som kjøper bilen. Akkurat som her i Norge. Kvinner kjøper bleier og barneklær.

Anonymkode: 60547...747

• Liker 1
Skrevet

Elbiler er en tapergreie alle steder.

Anonymkode: cefcd...5a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du trenger en klem? Kom her, da! 

Anonymkode: df4e9...13b

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Det går bra, om ikke mange år blir du og en påtvungen taper:)

• Liker 2
Skrevet
Abra skrev (10 minutter siden):

Aldri i livet, da tar jeg heller bussen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri i livet, da tar jeg heller bussen.

Jada, den er elektrisk den og. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Abra skrev (7 timer siden):

Jada, den er elektrisk den og. 

Det er fullstendig irrelevant for min del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Menn er de som kjøper bilen. Akkurat som her i Norge. Kvinner kjøper bleier og barneklær.

I vår husholdning eier vi to biler. Jeg (kvinne) eier 1 1/2 av dem.

Anonymkode: 2a334...655

• Liker 1
Skrevet

Uten å ha sjekket så ville jeg ha tippet at det er motsatt i Norge.

Menn bor i større grad på bygda og jobber i stillinger som krever mye kjøring. 

Kvinner bor i større grad i byene. Kjører de mye i jobbsammenheng, så er det kanskje kortere avstander, innad i samme kommune, og de disponerer (forhåpentligvis) bil via kommunen.

I USA er drivstoffprisene kunstig lave. 
Folk kjører mye mer bil, og ingenting er lagt opp til å kunne være gående eller syklende. Går man tur langs en vei kan man bli stoppet av politiet bare for å gå.

I Norge er det ikke uvanlig at en familie har én fossilbil og én elbil/hybridbil. Tror ikke det er like vanlig i USA.

Jeg mistenker også at motivasjonen for å kjøpe el-bil kanskje er litt ulik? 
I USA kjøper man det kanskje fordi de er moderne og kule, mens i Norge har vi i mange år hatt gode gulrøtter for å skifte ut bilparken vår fra fossilbiler til elbiler.

Kjenner ikke til at amerikanere får de samme insentivene 🥕

• Liker 1
Skrevet

Bil er vel en mannegreie. Kvinner vil oftest ha "en rød bil", hvor andre egenskaper ikke spiller noen stor rolle.

Anonymkode: 82821...d2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bil er vel en mannegreie. Kvinner vil oftest ha "en rød bil", hvor andre egenskaper ikke spiller noen stor rolle.

Anonymkode: 82821...d2a

Bil trenger ikke være en greie kun for menn. Jeg er dame og bil-interessert. Det er en venninne av meg også 😊 

Bil interesse er ikke kun forbeholdt menn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som over skriver, biler er ikke bare forbeholdt menn. Jeg er mer interessert i bil enn mannen. Elbil er det som er moderne og i vinden og det kommer ingen unna. Å kjøpe seg fossil bil i 2025/2026 er bare teit.

Anonymkode: a3084...bdf

• Hjerte 1
Skrevet
Abra skrev (På 15.10.2025 den 19.12):

Ja,da skal du se vedkommende bor i byen og går til jobben i stedet for å kjøre bil. 

Eller kansk bor på bygda,har hjemmekontor og får mat levert på døra.   Kanskje dyrker og avler sin egen mat.

Uansett billigere enn å nedbetale og eller ha en gjeldfri bil som synker I verdi.

Anonymkode: 771ea...e44

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 22.30):

Å kjøpe seg fossil bil i 2025/2026 er bare teit.

Fordi det er dyrt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 22.30):

Som over skriver, biler er ikke bare forbeholdt menn. Jeg er mer interessert i bil enn mannen. Elbil er det som er moderne og i vinden og det kommer ingen unna. Å kjøpe seg fossil bil i 2025/2026 er bare teit.

Anonymkode: a3084...bdf

Jo men snart er elbil minst like dyrt som andre biler. Og da er det jo ingen fordeler med elbil. Mange elbiler er skrap, og langt fra moderne.

Skrevet

Jo men snart er elbil minst like dyrt som andre biler. Og da er det jo ingen fordeler med elbil. Mange elbiler er skrap, og langt fra moderne.

Jeg skjønner ikke at folk gidder å skrive noe så dumt? Hva får du ut av det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 8.42):

Jeg skjønner ikke at folk gidder å skrive noe så dumt? Hva får du ut av det?

Så du innlegget jeg svarte på? Hva syns du om det? 

Forøvrig, kvalitetsmessig er veldig mange elbiler dårlige, de ruster fort, de har problemer der det er månedsvis med ventetid på deler, og mange sliter med kulda (dødt batteri), og rekkevidden går drastisk ned om vinteren. Vår familie har elbil, og den har vært på verksted 8 ganger siste året, og den er 4 år gammel. Det blir et økonomisk mareritt når garantien går ut.

Såh.... nei, oppfatter ikke elbil som "moderne", og jeg tror verden vil videreutvikle tradisjonelle drivlinjer i årene som kommer, slik at bensin- og dieselbiler blir mest attraktive fremover. Det har også mye med pris å gjøre, svært få land har økonomi til å sponse dyre biler som Norge gjør. Nå stenger jo Norge krana også på elboler fra neste års budsjett.

Skrevet

Klart jeg så det, og jeg er enig. Jeg vet ikke hva slags elbil du har, men for det første var det vel slik at all slags fossilbiler også er på verksted ofte, om så bare for vedlikehold. For det andre er det forskjell på elbiler også. Grunnteknologien er sabla enkel.

Vi har hatt to Leafer som har vært perfekte. Skjer det noe, er det oftest ikke på fremdriftskomponentene. Kjøper du Jaguar, Tesla, BMW, Volkswagen er det fortsatt drittmerker som fortsatt vil produsere dritt - elektrisk, bensin, eller hestevogn.

Jeg jobber med bil og "dødt" fremdriftsbatteri på elbil pga. kulde har jeg aldri opplevd, aldri hørt om. Hvor i alle dager har du det fra? Noen biler har utfordringer med 12V batteriet, men det lar seg alltid fikse.

Det "moderne" med elbiler er at de er...

* enkle

* stille

* raske

* full av nye funksjoner 

* kan brukes som strømkilde

* er miljøvennlige

* gjør privat persontransport rimeligere enn noensinne før

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...