Gå til innhold

Tenåring.. magesmerter og sjokolade

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 16 år som får vondt i magen noen ganger på måned. Smertene varer fra noen timer til ett døgn. Noen ganger kaster han opp og da blir det bedre. 

Han er veldig glad i sjokolade. Spiser det hver dag. Har ikke tenkt så mye på det før pga han er aktiv og spiller fotball og trener mange dager i uken

Men kan magesmerter komme pga sjokoladen?

Kan kanskje være mel også?  Han har med seg ofte horn eller pizzasnurrer på skolen

Har vært til fastlegen en gang pga dette, men han sa at det er vanlig at ungdom har vondt i magen 

Er litt redd at det skal gå utover fravær på vgs 

Anonymkode: 24dbe...e92

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hadde det vært pga noe han spiser hver dag (melgreier og sjokolade) så ville han vel hatt småplager hver dag. Spesielt etter maten. Jeg tror det er andre grunner. Men hva vet jeg - jeg er jo ikke lege 🙂

Anonymkode: 15214...53a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var skikkelig plaget med halsbrann og refluks var sjokolade noe av det verste jeg kunne spise.

Anonymkode: 29607...90c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig lite imponerende at en lege avskriver hans magesmerter og OPPKAST med «det er vanlig at ungdom har vondt i magen". 

Ja, det er vanlig å ha dårlig syn og, vi gir jo faen meg barna våre briller allikevel!

Anonymkode: 67dc4...912

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Blodprøve og sjekk for cøliaki. 

Anonymkode: dedd2...1bf

AnonymBruker
Skrevet

Laktose? 

Anonymkode: ed3cf...6ed

Skrevet

Hold han unna sjokolade i 2 uker. Drikker han mye Energi drikker? 

Noe han er allergisk mot?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

hadde det vært pga noe han spiser hver dag (melgreier og sjokolade) så ville han vel hatt småplager hver dag. Spesielt etter maten. Jeg tror det er andre grunner. Men hva vet jeg - jeg er jo ikke lege 🙂

Anonymkode: 15214...53a

Akkurat det tenkte jeg også. Hadde en episode for 2 uker siden. 24 timer med smerter. Vært bra siden. Og så smerter i går kveld og natt. 

Kan ikke skjønne at det kan komme fra maten 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Hold han unna sjokolade i 2 uker. Drikker han mye Energi drikker? 

Noe han er allergisk mot?

Skal prøve uten sjokolade i noen uker.

Han drikker lite energidrikk. Kanskje 1-2 pr måned. 

Han er ikke allergisk mot noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal iallefall kontakte fastlegen igjen 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å kaste opp hver måned.. Be fastlegen følge bedre opp!

Anonymkode: d053e...98f

Skrevet

Om det er mat så vil man få reaksjon jevnt over. 

Umulig å si, men abdominal migrene mistenker jeg at jeg selv hadde på den alderen. Be ham skrive dagbok i 1 mnd feks med mat som spises og andre symptomer disse dagene det oppstår. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe normalt med at friske ungdommer kaster opp flere ganger i måneden. 

Dere må skrive ned ALT han spiser og drikker, for å prøve se ett mønster. Hadde det vært sjokolade eller annet han spiser daglig, så hadde smertene også vært tilsvarende hyppig. 

Men sjokolade hver dag, horn og pizzaruller, til en aktiv tenåring som trener mye? Hva spiser han ellers? Det høres ut som ett ganske usunt kosthold... Får han i seg nok næring med tanke på både trening og vekst?

Anonymkode: f8156...e0e

• Liker 1
Skrevet

Har han det bra fysisk? Angst og stress kan føre til dette også 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er ikke vanlig å kaste opp hver måned.. Be fastlegen følge bedre opp!

Anonymkode: d053e...98f

Han kaster ikke opp hver gang han har magesmerter. Men de gangene han kaster opp så blir smerter bedre 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (30 minutter siden):

Om det er mat så vil man få reaksjon jevnt over. 

Umulig å si, men abdominal migrene mistenker jeg at jeg selv hadde på den alderen. Be ham skrive dagbok i 1 mnd feks med mat som spises og andre symptomer disse dagene det oppstår. 

abdominal migrene, hva er det?  Hvordan var dine smerter og hvor ofte?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hjulpet han med å legge om kostholdet til det bedre i en periode for å se om det hjelper. Sjokolade, horn og pizzasnurrer bør være helgemat, ikke hverdagspåfyll for aktiv ungdom i vekst. Snakk med fastlegen om helhetsbildet av kostholdet hans, ikke bare sjokoladen. Jeg selv tåler korn og sjokolade helt fint, men får magesmerter av sjokolade, horn og pizzasnurrer hver dag.

Anonymkode: 018d9...9c6

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som da jeg hadde gallesteinanfall. 

Anonymkode: 7c0a3...94f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Akkurat det tenkte jeg også. Hadde en episode for 2 uker siden. 24 timer med smerter. Vært bra siden. Og så smerter i går kveld og natt. 

Kan ikke skjønne at det kan komme fra maten 

Men om han er dårlig i magen i et døgn så spiser han kansje ikke så mye sjokolade og blir bedre, så begyner han å fyle på med sjokolade igjend til han blir dårlig på ny. Sier ikke at det må være sjokoladen, men den gjør jo helt sikkert ingen ting bedre. Synes dere skal prøve sunn mat i et par uker hvertfal, så ser dere om det blir bedre eller ikke. Det trenger ikke vere allergi eller en spesifik matvare som er problemet, kan bare være at han er ekstra følsom for usun mat. 

Synes det er rart at legen ikke sjeket for allergier og slikt, det er vel relativ enkel test. Håper dere finner ut av det!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

abdominal migrene, hva er det?  Hvordan var dine smerter og hvor ofte?

Mnja, jeg er usikker mtp meg selv nettopp fordi jeg ikke fikk smerter. Jeg hadde mest episodisk breknings/kvalmesykluser som aldri var noe logisk.

Så spol endel år frem så har jeg kronisk vestibulær migrene fra verste helvete. 

Migrenemønster i kriteriene er alt fra få timer til 3 døgn. Noen mer, noen mindre.

Smerter kan være grønt, gult og rødt nivå. 

Dersom det er abdominal migrene så vil triptan og gjerne kvalmestillende ha god sjanse for å virke lindrende (men mange må prøve opptil 3 ulike for å finne en som kanskje virker). 

Om det ikke er migrene så kan han oppleve å bli kvalmere av anfallsmedisin (også om man har migrene), derav anbefalingen om å legge til feks Apifran som hjelper migrene og kvalme. 

Ved oppkast/kvalme kan nesespray eller sprøyte være greit å velge, med Apifran som smeltetablett. 

https://migrainetrust.org/understand-migraine/types-of-migraine/abdominal-migraine/#page-section-2

Ikke alle har suksess med triptaner selv om de faktisk har migrene, så spør gjerne om å få med 3 ulike dersom fastlegen tenker det er OK å utelukke med den metoden.

Den kvalmetillende vil nå uansett kanskje kunne hjelpe. 

Dersom denne testen fungerer, så har dere svaret. 

Men: det er IKKE normalt å kaste opp slik jevnlig.

Så han bør henvises til gastroskopi også. 

Endret av AprilLudgate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...