Eføy Skrevet 29. mars 2006 #1 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Hadde en samtale med legen min i går om hvordan jeg skal komme meg gjennom pensum. I januar og februar var jeg så utrolig lei skolen, så jeg leste veldig lite. Nå har jeg regna ut hvor mange sider av pensum jeg ikke har lest, og som jeg altså må lese frem til eksamen (skal ha muntlig eksamen med mappeinlevering soms kriftlig) Jeg jobber siden av studiene, men har regnet ut at jeg må lese ca 65 sider de dagene jeg har satt til lesing. Jeg har nøyaktig 1941 sider å lese. Hvordan skal jeg klare det?? Jeg er så skolelei og frustrert, så jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom det. Noen som har noen gode tips til meg? Er det noen bedre måte å løse dette på? Endret 29. mars 2006 av Eføy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Floja Felíz Skrevet 29. mars 2006 #2 Del Skrevet 29. mars 2006 MÅ du lese hver en side? Jeg har studert i mange år med gode resultater, men aldri lest pensum 100%. Det kommer jo an på hvilket fag du studerer, men ofte er det veldig god hjelp å være med i en kollokviegruppe der man snakker om og arbeider aktivt med pensum. Da får du det inn uten at du trenger å lese alt sammen 100%. Man får jo også som oftest et inntrykk av hvilke emner som er mest aktuelle av foreleserne, så du kan jo være litt våken og prøve å få med deg om de gir noen hint. Avtal med en studiekamerat som du vet er flink i faget at dere lager sammendrag av stoffet og utveksler disse, da sparer dere mye tid. Det er sikkert flere på faget ditt som synes det er mye å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #3 Del Skrevet 29. mars 2006 Helt enig med forrige her. Ingenting er så umotiverende som å telle ned hvor mange sider man har igjen å lese for dagen. Du bør heller fokusere på hva du skal lære, i stedet for hvor mye du skal lære. Ofte lærer man mer av å bla litt i boka, se over forelesningsnotater, snakke med andre osv i stedet for kun å tusje i boka. Konsentrer deg om det viktigste i faget og prøv og se helheten. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea Skrevet 29. mars 2006 #4 Del Skrevet 29. mars 2006 Tenk på tiden ETTER eksamen - hvor stolt du kan være av deg selv da dersom du klarer å holde fokuset nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #5 Del Skrevet 29. mars 2006 Det er greit å sette av visse tider til lesing, men du får ennå større utbytte om du leser litt her og der, mens du spiser, mens du tar en kopp te, før du går i dusjen, osv. Altså i alle de øyeblikkene du har mellom alt du gjør...i tillegg til de faste tidene (de faste tidene har en tendens til å gli ut... en ting du kan gjøre, er å legge deg tidligere og stå opp par timer før på morgenen. Da er du mer uthvilt til å lese...) Og ikke tving pensumet inn, bare fokuser på at det vil sitte og at hjernen lagrer det der det skal være... Er det noe du har problemer med å skjønne/vil huske - så marker det med en gul markeringstusj. Det kan bli mange markeringer, men automatisk vil du huske hva som har satt seg og hva som ikke har (eller så kan du bruke en blå penn som du krysser av i margen på alt du ikke trenger lese mer...) Lag gjerne noen notater for deg selv mens du leser. Gjerne i stikkordsform. Du kommer til å klare dette, men ikke fokuser på lesing hele tiden og prøv å ha et avslappet forhold til det, uten å gi opp lesinga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #6 Del Skrevet 30. mars 2006 Få fatt i gamle eksamensoppgaver og gå igjennom de. Ofte viser det seg at det er de samme temaene som går igjen og igjen på eksamen. Da kan du fokusere på disse temaene, resten bare skummer du. Du må ikke lese alle 1941 sidene for å klare eksamen. Det er heller ikke gitt at du klarer eksamen selv om du leser alle 1941 sidene..... Jeg ville heller ikke bare sette av hele dager til lesing. 30 minutter eller 1 time i et par bolker de dagene du jobber, monner mye! Holder konsentrasjonen bedre også. Jeg makter ikke å holde konsentrasjonen i 8-9 timer i strekk i alle fall! Lykke til, dette går så bra så!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eføy Skrevet 3. april 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 3. april 2006 Tusen takk for alle rådene! Jeg har ikke sittet og telt sider de dagene jeg har lest nå, men bare lest til jeg ble lei. prøver å skrive litt notater også, selv om det er ganske tidkrevende. Regner med at det lønner seg.. Det har i tillegg kommet ut en del eksamensspørsmål som jeg skal jobbe med å finne svar på, så da håper jeg at det skal gå bra. Jeg hadde egentlig silt vekk noen få bøker allerede, når jeg regnet ut at det var 1940 sider igjen, men jeg kan helt sikkert sile enda mer. Det verste er at jeg er så skolelei for tida, men jeg skal nok komme meg gjennom det. Jeg MÅ jo det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå