Gå til innhold

"oppskrift" på en god oppgave?

Gjest Gjest_Denise_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Denise_*

Sitter her og skal skrive en oppgave med innleveringsfrist i neste uke. Har funnet mye teoristoff, men kommer liksom ikke igang... Hvordan skal jeg begynne?? Hvordan skal jeg strukturere oppgaven min??

Er det noen som har en slags oppskrift på oppgaveskriving til låns??

Denise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvilket nivå du studerer på, men her er en god oppskrift på vitenskapelige oppgaver. Denne er brukt på høyere nivå på universitetet.

Innledning:

Start med å si hvordan du tolker problemstillingen, og hvilke teorier du vil bruke i fremstillingen. Hvorfor er disse relevante? Hvilke elementer utelater du, eller anser for å være mindre relevante i.f.t problemstillingens kjerne? Presentér metoden du skal bruke og hvorfor du går frem nettopp slik.

Teori:

Presentér teoriene dine; positive og negative sider, praktisk anvendelighet, pålitelighet, innvendinger fra andre teorier. Sett dem opp mot hverandre for å skape motsetninger. Dette er et godt utgangspunkt for diskusjon.

Empiri:

Finn eksempler som styrker eller svekker teoriene du har presentert. Forklar hvordan disse er relevante i.f.t problemstillingen

Diskusjon:

Presentér hovedpunktene fra teori- og empiridelen, og forklar hvilke elementer du mener skiller seg ut og hvorfor. Få med innvendinger og alternative slutninger.

Konklusjon:

Samle trådene fra de foregående delene. Gjenta problemstillingen, metodene dine og hvilke konklusjoner du har kunnet trekke. Hvis noe har gått galt forklarer du hvorfor. Fortell hva som kunne vært gjort bedre, hvilke elementer som eventuelt kunne styrket oppgaven osv. Vis at du reflekterer over det du har gjort.

(+ evt. vedlegg og kilder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

HVordan man tolker problemstillingen? Hvis det er en hovedoppgave har man vel selv utformet problemstillingen?

Gjelder denne malen for Masteroppgaver også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Slik var min disposisjon på min hovedoppgave

1.0 PRESENTASJON AV OPPGAVEN

Med underkapitlene

1.1 Bakgrunn (en vanlig innledning, hvorfor du valgte å skrive om temaet)

1.2 Problemstilling (bare en kort presentasjon)

1.3 Disposisjon og avgrensning

1.4 Metode

1.5 Kildekritikk

2 BESKRIVELSE AV MÅLGRUPPEN definisjoner

3 TEORETISK REFERANSERAMME fakta som du bygger/baserer oppgaven din på

4 DRØFTING AV PROBLEMSTILLING

5 KONKLUSJON

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVordan man tolker problemstillingen? Hvis det er en hovedoppgave har man vel selv utformet problemstillingen?

Gjelder denne malen for Masteroppgaver også?

Man må likevel forklare hva man legger i problemstillingen, hvilke begrepstolkninger man legger til grunn osv. Det er det som er forskjellen på et spørsmål og en problemstilling.

Ja, det gjelder for masteroppgaver også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det her er snakk om en hovedoppgave???? Etter hva jeg lest skal trådstarter levere om en uke, men har knapt begynt å skrive.....

Uansett funker oppskriften til Floja på de fleste typer oppgaver. Når en selv har formulert oppgaven er det like viktig som ellers å presisere hva som er innenfor oppgaveteksten og hva som ikke er tatt med. Kall det gjerne oppgaveavgrensing istedenfor oppgavetolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På lengre oppgaver kan det være lurt å ta med en oppsummering av oppgaven i innledningen. Dette vil si at en presenterer oppgavens innhold i korte trekk, i tillegg til å presentere problemstilling og metode. Dette gjelder på oppgaver av en viss størrelse, som store prosjekter og slikt på høgskole- og universitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lengre oppgaver kan det være lurt å ta med en oppsummering av oppgaven i innledningen. Dette vil si at en presenterer oppgavens innhold i korte trekk, i tillegg til å presentere problemstilling og metode. Dette gjelder på oppgaver av en viss størrelse, som store prosjekter og slikt på høgskole- og universitetsnivå.

Ja, og ofte er det ønskelig med sammendraget både på norsk og engelsk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver oppgaver (ikke hovedoppgaver) tenker jeg i grove trekk slik:

INNLEDNING---> Her skriver jeg hva jeg skal skrive

HOVEDDEL---> Her skriver jeg hva jeg skrev jeg skulle skrive

KONKLUSJON---> Her skriver jeg hva jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...