Gå til innhold

Hvor er blir det jubelen i gatene?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Katten.2.0 skrev (16 minutter siden):

Dette stemmer da ikke. Hamas har ved flere anledninger tilbudt seg å frigi gislene, men Israel har ikke sett seg fornøyd med å kun få frigitt gislene.
Det er antageligvis israels angrep på Qatar som har gitt Trump nok ammunisjon til å tvinge gjennom denne freden.

Det er feilaktig å fremstille det som at Israel kutter ut "krigen" sin fordi de får gislene tilbake, for det har de hatt muligheten i lang, lang tid.

Hvorfor har ikke Hamas bare frigitt gislene forlengst? Om det ikke ville fått resten av verden over på deres side, så ville det i det minste vært et veldig godt argument for våpenhvile - "ja vi gjorde en enorm feil, her er alle gislene tilbake, vi ønsker å få slutt på krigen!" - hadde tatt fra Israel nesten all legitimitet bak videre angrep. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Shodan skrev (1 time siden):

Vil bare påpeke at nå når det er fred, og slemme Israel har trukket seg ut, så har alle pro-palestinerne nå en gylden mulighet til å reise til Gaza å hjelpe til med å bygge opp igjen 😊 Håper dere er villige til å sette dere på første fly? I hvertfall om freden viser seg å vare en stund. Men det regner jeg jo med, siden det tross alt er en sak dere har brent lidenskapelig for de siste årene.

Det siste Gaza trenger nå, er en gjeng med idealister som virrer planløst omkring og prøver å hjelpe til. Du er klar over at det ligger mengder av udetonerte eksplosiver i ruinene også, ikke sant? Det er nok best for alle parter at jobben overlates til folk som kan den (overraskende nok er det ofte slik).

• Liker 1
Skrevet
Beloved skrev (18 minutter siden):

Hvorfor har ikke Hamas bare frigitt gislene forlengst? Om det ikke ville fått resten av verden over på deres side, så ville det i det minste vært et veldig godt argument for våpenhvile - "ja vi gjorde en enorm feil, her er alle gislene tilbake, vi ønsker å få slutt på krigen!" - hadde tatt fra Israel nesten all legitimitet bak videre angrep. 

Det vet jeg ikke.

Hamas fra dog villig til det i 2023 ( https://www.newyorker.com/news/q-and-a/why-hamas-agreed-to-release-the-hostages?utm_source , https://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_war_hostage_crisis?utm_source (se under "Status of hostages" på wiki-linken)), også i starten av 2025 ( https://www.aljazeera.com/news/2025/2/19/hamas-offers-to-release-all-captives-for-end-to-israels-war-on-gaza ).

Dette har også norske medier skrevet mye om, så er jo ikke akkurat noe nytt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Motstrømmen skrev (2 timer siden):

Claudia Lenz Professor i samfunnsfag ved MF vitenskapelige høyskole, forsker ved Holocaust-senteretHun advarer mot forenklinger og upresist språk i debatten om antisemittisme. Hun sier: “Anklager om antisemittisme og referanser til holocaust brukes av den israelske staten for å delegitimere kritikk mot sin politikk og krigføring i Gaza.” (Vårt Land)

Yael Harlap Visedekan ved UiB, medlemskap i Det jødiske samfunn i BergenHun mener kritikk av Israel ikke må forveksles med antisemittisme, og advarer mot at IHRA‑definisjonen kan brukes for å kneble legitime kritiske ytringer. (Bergens Tidende)

Jan Borgen Advokat, tidligere leder i Amnesty Norge / nestleder i ICJ GenèveI et debattinnlegg “Klar grense, fri debatt” sier han at “Når antisemittisme brukes som politisk verktøy, svekkes kampen mot de reelle truslene” og at “likestilling av antisemittisme med kritikk av Israels politikk undergraver denne kampen.” (Khrono)

Lars Gule Førsteamanuensis ved OsloMetI debatt artikkel: “Når Israel kritiseres, er det politikk – ikke jødehat”. Her sier han at det er et kategorimistak å automatisk definere kritikk av Israels krigføring som antisemittisme, og at slike automatiske anklager truer mot reelt jødehat. (Aftenposten)

Torkel Brekke Professor i religionshistorie, MF vitenskapelig høyskole, aktiv på feltet antisemittisme og ekstremisme Han har skrevet om hvordan kritikk av Israel og ensidig fremstilling av konflikten noen ganger forbindes med antisemittisme, og advarer mot bruk av uavklarte definisjoner som kan brukes for å stilne kritikk. Eksempel: Kronikk “Tabuet mot antisemittisme må læres på nytt”. (Aftenposten)

Så kritikk mot Israel er ikke noe trussel, men noe som er reelt politisk problem som må taes tak i internasjonalt så vel som i Israel for å bli en legitim part i løsning for det Palestinske folket. 

Ingen av disse har vært i Israel og Gaza over lengre tid?

Jeg vet at nr 4 har vært en tur i Israel, men det er irrelevant.

• Liker 3
Skrevet
Katten.2.0 skrev (4 timer siden):

For en rar ting å komme med.

Betyr det at alle pro-israelere burde dratt ned til Israel og meldt seg til IDF siden det har vært en sak de har brent lidenskapelig for de siste årene?

Bør vel være likt der

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Bør vel være likt der

Jeg skulle gjerne dratt ned. Men tviler sterkt på at de har åpnet for turisme. En dag, når Palestina er fritt så skal jeg .

Skrevet
Motstrømmen skrev (31 minutter siden):

Jeg skulle gjerne dratt ned. Men tviler sterkt på at de har åpnet for turisme. En dag, når Palestina er fritt så skal jeg .

Snakker ikke om som turist men for å hjelpe å bygge opp igjen byen, det kan du gjennom forskjellige organisasjoner allerede

• Liker 1
Skrevet (endret)
Brutex skrev (8 timer siden):

Jeg er klar over at den jødiske menigheten ønsker seg politivakter året rundt og jeg har sett hvordan de har laget barrierer utenfor. Men for å gjenta meg selv: Det er ikke mitt inntrykk at det er en generell negativ holdning til jøder i Norge, bare til den Israelske staten. Hvis det har skjedd drap og annen fysisk vold mot jøder i Norge, i vesentlig omfang, kun fordi de er jøder, så opplys meg gjerne.

Litt spesielt å antyde  vi at det er DMT selv som nærmest har forlangt væpnet politi ved synagogen, du tror ikke at PST gjør egne vurderinger her?

Eller vente kanskje, til vi får et angrep lik det i Manchester for to uker siden?

Endret av Bacteria
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Bacteria skrev (7 timer siden):

Litt spesielt å antyde  vi at det er DMT selv som nærmest har forlangt væpnet politi ved synagogen, du tror ikke at PST gjør egne vurderinger her?

Eller vente kanskje, til vi får et angrep lik det i Manchester for to uker siden?

Har det vært noen overgrep av betydning i Norge hvor jøder har blitt angrepet fordi de var jøder? Jeg påstår ikke at det ikke har skjedd men spør. Jeg vet om angrep mot muslimer og andre grupper men er ikke kjent med systematiske overgrep mot jøder i nyere tid. Jeg forstår at det er ubehagelig å være russer eller jøde i dag på grunn av Russisk og Israels politikk men har det resultert i noe fysisk? Opplys meg!

Skrevet
Brutex skrev (4 timer siden):

Har det vært noen overgrep av betydning i Norge hvor jøder har blitt angrepet fordi de var jøder? Jeg påstår ikke at det ikke har skjedd men spør. 

Skuddene mot synagogen

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Litt antiklimaks at du måtte lete nesten tjue år tilbake i tid før du fant noe – det burde nesten ha vært noe fra de to siste årene. Men ellers enig i at ingen burde føle seg utrygge på grunn av etnisitet eller religion, og det er tragisk at jøder må skjule sin bakgrunn.

• Nyttig 2
Skrevet
Brutex skrev (På 10.10.2025 den 12.12):

Mye er vel fortsatt uklart. Vil fraksjoner innen Hamas ikke akseptere avtalen og begå nye terrorhandlinger? Vil Israels politiske og militære ledere bruke dette som påskudd for nye militære angrep som i hovedsak rammer uskyldige? Avtalen og situasjonen er fortsatt veldig utrygg.

Ja, det var vel forholdsvis gitt at Israel ville benytte et hvert påskudd til å fortsette bombingen straks de hadde fått fri gislene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brutex skrev (3 timer siden):

Ja, det var vel forholdsvis gitt at Israel ville benytte et hvert påskudd til å fortsette bombingen straks de hadde fått fri gislene. 

Hamas har brutt våpenhvilen og drept to israelske soldater. Er det ikke de du burde kritisere? Det skal ikke være fritt frem for Hamas å drepe verken israelske soldater eller palestinere slik de har gjort siste dagene. Så USA også advarte om at Hamas planla flere angrep mot palestinere. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Svava skrev (22 minutter siden):

Hamas har brutt våpenhvilen og drept to israelske soldater. Er det ikke de du burde kritisere? Det skal ikke være fritt frem for Hamas å drepe verken israelske soldater eller palestinere slik de har gjort siste dagene. Så USA også advarte om at Hamas planla flere angrep mot palestinere. 

Jeg tror ikke "Hamas" har brudt våpenhvilen. Jeg tror ikke dette er ordre som kommer ovenfra.

• Liker 1
Skrevet
Svava skrev (10 timer siden):

Er du nå sikker på at disse soldatene ble drept før Israel startet med de nye angrepene? Jeg har tidligere lest at Hamas’ brudd på våpenhvilen besto i et angrep på et Israelsk kjøretøy ved Rafah der ingen kom til skade. For øvrig står det mye interessant her:

https://www.tv2.no/nyheter/beordrer-kraftig-innsats-nye-angrep-mot-gaza/18206950/

• Liker 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (8 timer siden):

Er du nå sikker på at disse soldatene ble drept før Israel startet med de nye angrepene?

Nå har jeg sjekket, så jeg svarer meg selv: Ja, det skjedde før, og det er dette Israel mener var et brudd på våpenhvilen. Det som er mer usikkert, er om det virkelig var Hamas som sto bak. Personlig synes jeg også at det er litt i overkant å svare med å slippe 153 tonn bomber over Gaza.

Skrevet
Brutex skrev (På 16.10.2025 den 13.16):

Må de? Det er ikke en generell negativ holdning til jøder i Norge, bare til staten Israel.

Ja. Det har de. Det er ikke noe å synse om, det er fakta at den jødiske barnehagen har politibeskyttelse. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er overrasket over Trumps tro på at det er mulig å få til fred uten at Hamas fullstendig avvæpnes. Det gikk altså ni dager fra våpenhvilen ble inngått til Hamas brøt den 

Skrevet
Trubadur skrev (13 timer siden):

Ja. Det har de. Det er ikke noe å synse om, det er fakta at den jødiske barnehagen har politibeskyttelse. 

Om de har det er ikke spørsmålet. I hvilken grad de er truet i Norge er et annet spørsmål.

Skrevet
Brutex skrev (2 timer siden):

Om de har det er ikke spørsmålet. I hvilken grad de er truet i Norge er et annet spørsmål.

Jeg tenker at jeg stoler mer på PST og politiet enn synsing av en bruker på KG her. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...