Gå til innhold

Hvor er blir det jubelen i gatene?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Motstrømmen skrev (52 minutter siden):

Aldri lagt skjul på at jeg er historisk nerd og forkjemper for menneskerettigheter og står på Palestinerens side mot okkupasjon. 

Jeg er også historienerd men ser dette komplekset fra en annen side. Ja, Israel har begått grove feil, helt siden starten ( når enn du velger å legge den.. si 48). Men nå er vi her. Israel eksisterer. Palestinerne eksisterer. Jeg forstår at å leve under okkupasjon er uholdbart, men respekterer og forstår også israelernes sikkerhetsbekymringer, ikke minst etter 7.oktober. Ingen stoler på hverandre der nede og det er ingen grunn til å tro at palestinerne vil velge fredens vei om så Israel pakker seg selv og alle jøder ut av VB. 
Det trenger man ikke å være historienerd for å se. 
Uansett hvilken urett palestinerne har blitt utsatt for så er det ingenting som forsvarer 7. oktober, ingenting. Nada. 
Jeg skal ikke liste opp igjen alt det de gjorde, men hadde MILORG handlet på samme måte fex mot NS-medlemmers kvinner og barn (ser mange på nett sammenligner Hamas med hjemmefronten og MILORG) hadde de vært like ille som nazistene og hele bunnen for å støtte de hadde falt ut.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
BareMay skrev (8 minutter siden):

Frie? 

Jøder i vestlige land har i dag bred rettsbeskyttelse, statsborgerskap og respekt for sin identitet – en rettmessig og viktig utvikling etter Holocaust og langvarig diskriminering.

Palestinere, derimot, står i mange tilfeller uten stat, uten rettsvern, uten nasjonalt hjem og uten den samme respekt for sine rettigheter – både i Midtøsten og i Vesten.

Jøders frihet globalt er reell og beskyttet. Palestinernes frihet globalt er ofte betinget, ignorert eller undertrykt.

• Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (5 minutter siden):

Jeg er også historienerd men ser dette komplekset fra en annen side. Ja, Israel har begått grove feil, helt siden starten ( når enn du velger å legge den.. si 48). Men nå er vi her. Israel eksisterer. Palestinerne eksisterer. Jeg forstår at å leve under okkupasjon er uholdbart, men respekterer og forstår også israelernes sikkerhetsbekymringer, ikke minst etter 7.oktober. Ingen stoler på hverandre der nede og det er ingen grunn til å tro at palestinerne vil velge fredens vei om så Israel pakker seg selv og alle jøder ut av VB. 
Det trenger man ikke å være historienerd for å se. 
Uansett hvilken urett palestinerne har blitt utsatt for så er det ingenting som forsvarer 7. oktober, ingenting. Nada. 
Jeg skal ikke liste opp igjen alt det de gjorde, men hadde MILORG handlet på samme måte fex mot NS-medlemmers kvinner og barn (ser mange på nett sammenligner Hamas med hjemmefronten og MILORG) hadde de vært like ille som nazistene og hele bunnen for å støtte de hadde falt ut.

I følge Mosab Hassan Yousef, sønn av Hamas-leder også kalt "the green Prince" er Palestina oppkonstruert. De er arabere.

Du finner han på YouTube.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Motstrømmen skrev (6 minutter siden):

Jøder i vestlige land har i dag bred rettsbeskyttelse, statsborgerskap og respekt for sin identitet – en rettmessig og viktig utvikling etter Holocaust og langvarig diskriminering.

Palestinere, derimot, står i mange tilfeller uten stat, uten rettsvern, uten nasjonalt hjem og uten den samme respekt for sine rettigheter – både i Midtøsten og i Vesten.

Jøders frihet globalt er reell og beskyttet. Palestinernes frihet globalt er ofte betinget, ignorert eller undertrykt.

Er det derfor barnehagebarn må ha politibeskyttelse? Til og med i Norge..

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
BareMay skrev (2 minutter siden):

I følge Mosab Hassan Yousef, sønn av Hamas-leder også kalt "the green Prince" er Palestina oppkonstruert. De er arabere.

Han spiller rollen som “den gode araber” for Vestens publikum mens han jobber for informant for Shin Bet, det israelske sikkerhetspolitiet.

Yousef blir brukt som en propagandastemme, dette gir vestlige medier og politikere unnskyldning for å ignorere stemmene til:

Akademikere

Jurister

Ikke-voldelige aktivister

Palestinske kristne og muslimer som fremmer menneskerettigheter

Det er en klassisk kolonial taktikk: Belønn forræderen, ignorer de rettferdige.

Han brukes aktivt til å forsvare krigsforbrytelser

I etterkant av krigene i Gaza og angrep på sivile, blir Yousef løftet fram for å “bevise” at:

“Palestinerne får som fortjent, for de er alle Hamas-støttende eller hjernevaskede.”

Dette dehumaniser det palestinske folket og baner vei for legitimering av etnisk rensning og folkerettsbrudd.

Det er som høre på Vidkun Quisling som "ekspert på norsk politikk" under den tyske okkupasjonen av Norge.

• Nyttig 2
Skrevet
BareMay skrev (8 minutter siden):

Må de? Det er ikke en generell negativ holdning til jøder i Norge, bare til staten Israel.

Skrevet
BareMay skrev (21 minutter siden):

Jeg kunne stille spørsmålet, hvorfor får ikke muslimske barn beskyttelse, da de har høyere risiko for å bli utsatt for hat kriminalitet ? iht. norsk statistikk. 

• Liker 1
Skrevet
BareMay skrev (12 minutter siden):

Vet hvem han er. At kulturen deres i stor grad er pan-arabisk, og at den palestinske identiteten i stor grad dessverre er blitt skapt i kamp mot Israel, er nok sant. 
Allikevel er jeg litt skeptisk til å pushe dette narrativet, da det kan vris til at vi dehumaniserer palestinere. 

• Nyttig 1
Skrevet
Brutex skrev (14 minutter siden):

Må de? Det er ikke en generell negativ holdning til jøder i Norge, bare til staten Israel.

Visste du ikke det? Det er armert politi 24/7 utenfor synagogen, den jødiske barnehagen og gamlehjemmet. Vært sånn i flere år. 
Etter 7/10 23 ble trusselsituasjonen enda mer alvorlig. 
Det har vært terroranslag mot synagogen i Stockholm for et års tid siden, og også skyting mot synagogen i Oslo for noen år siden. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Har ikke tall på alle som har sagt og skrevet at krigen/folkemordet/whatever tar slutt i det Israel får sine gisler tilbake. 
Alltid ble dette møtt av en eller annen: «Tror du fortsatt at dette handler om gislene?!»

Være seg her, på FB eller IRL. 

Ja, det handlet tydeligvis om gislene. Nå er krigshandlingene fra Israels side avsluttet, fordi de har fått tilbake sine gisler. De levende vel å merke.

• Liker 6
Skrevet

Vil bare påpeke at nå når det er fred, og slemme Israel har trukket seg ut, så har alle pro-palestinerne nå en gylden mulighet til å reise til Gaza å hjelpe til med å bygge opp igjen 😊 Håper dere er villige til å sette dere på første fly? I hvertfall om freden viser seg å vare en stund. Men det regner jeg jo med, siden det tross alt er en sak dere har brent lidenskapelig for de siste årene.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Bacteria skrev (6 minutter siden):

Visste du ikke det? Det er armert politi 24/7 utenfor synagogen, den jødiske barnehagen og gamlehjemmet. Vært sånn i flere år. 
Det har vært terroranslag mot synagogen i Stockholm for et års tid siden, og også skyting mot synagogen i Oslo for noen år siden. 

Flere internasjonale og norske stemmer – inkludert akademikere, jurister og jøder selv – har påpekt at:

Det eksisterer en tendens til å overdrive trusselbildet mot jødiske miljøer etter kriger i Gaza for å:

Avlede fra Israels krigsforbrytelser og folkerettsbrudd

Fremstille jøder som offer, selv om Israel er overgriper i situasjonen

Kneble eller delegitimere kritikk av Israel ved å kalle det antisemittisme

Dette undergraver reell kamp mot ekte antisemittisme, og samtidig skader kampen mot islamofobi, rasisme og antipalestinsk diskriminering.

Beskyttelse av barn og minoriteter er viktig. Men når beskyttelse av jødiske miljøer fremheves uproporsjonalt – spesielt i fravær av konkrete trusler – brukes det ofte politisk for å frata palestinere moralsk rett, og kneble solidaritet.

Samtidig blir hat, diskriminering og trakassering mot muslimer og palestinere underkommunisert, normalisert eller mistenkeliggjort.

Men ser du glemte skytingen mot moskeen i 2019 i Bærum... for noen år siden. Nevner skytingen  som skjedde i 2006. Hat kriminalitet er et samfunnsproblem dessverre. Så jobbe med anti rasisme er viktig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Motstrømmen skrev (11 minutter siden):

Flere internasjonale og norske stemmer – inkludert akademikere, jurister og jøder selv – har påpekt at:

Det eksisterer en tendens til å overdrive trusselbildet mot jødiske miljøer etter kriger i Gaza for å:

Avlede fra Israels krigsforbrytelser og folkerettsbrudd

Fremstille jøder som offer, selv om Israel er overgriper i situasjonen

Kneble eller delegitimere kritikk av Israel ved å kalle det antisemittisme

Dette undergraver reell kamp mot ekte antisemittisme, og samtidig skader kampen mot islamofobi, rasisme og antipalestinsk diskriminering.

Beskyttelse av barn og minoriteter er viktig. Men når beskyttelse av jødiske miljøer fremheves uproporsjonalt – spesielt i fravær av konkrete trusler – brukes det ofte politisk for å frata palestinere moralsk rett, og kneble solidaritet.

Samtidig blir hat, diskriminering og trakassering mot muslimer og palestinere underkommunisert, normalisert eller mistenkeliggjort.

Men ser du glemte skytingen mot moskeen i 2019 i Bærum... for noen år siden. Nevner skytingen  som skjedde i 2006. Hat kriminalitet er et samfunnsproblem dessverre. Så jobbe med anti rasisme er viktig. 

Hvor finner jeg de norske stemmene?

• Liker 4
Skrevet

Claudia Lenz Professor i samfunnsfag ved MF vitenskapelige høyskole, forsker ved Holocaust-senteretHun advarer mot forenklinger og upresist språk i debatten om antisemittisme. Hun sier: “Anklager om antisemittisme og referanser til holocaust brukes av den israelske staten for å delegitimere kritikk mot sin politikk og krigføring i Gaza.” (Vårt Land)

Yael Harlap Visedekan ved UiB, medlemskap i Det jødiske samfunn i BergenHun mener kritikk av Israel ikke må forveksles med antisemittisme, og advarer mot at IHRA‑definisjonen kan brukes for å kneble legitime kritiske ytringer. (Bergens Tidende)

Jan Borgen Advokat, tidligere leder i Amnesty Norge / nestleder i ICJ GenèveI et debattinnlegg “Klar grense, fri debatt” sier han at “Når antisemittisme brukes som politisk verktøy, svekkes kampen mot de reelle truslene” og at “likestilling av antisemittisme med kritikk av Israels politikk undergraver denne kampen.” (Khrono)

Lars Gule Førsteamanuensis ved OsloMetI debatt artikkel: “Når Israel kritiseres, er det politikk – ikke jødehat”. Her sier han at det er et kategorimistak å automatisk definere kritikk av Israels krigføring som antisemittisme, og at slike automatiske anklager truer mot reelt jødehat. (Aftenposten)

Torkel Brekke Professor i religionshistorie, MF vitenskapelig høyskole, aktiv på feltet antisemittisme og ekstremisme Han har skrevet om hvordan kritikk av Israel og ensidig fremstilling av konflikten noen ganger forbindes med antisemittisme, og advarer mot bruk av uavklarte definisjoner som kan brukes for å stilne kritikk. Eksempel: Kronikk “Tabuet mot antisemittisme må læres på nytt”. (Aftenposten)

Så kritikk mot Israel er ikke noe trussel, men noe som er reelt politisk problem som må taes tak i internasjonalt så vel som i Israel for å bli en legitim part i løsning for det Palestinske folket. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (55 minutter siden):

Jeg er klar over at den jødiske menigheten ønsker seg politivakter året rundt og jeg har sett hvordan de har laget barrierer utenfor. Men for å gjenta meg selv: Det er ikke mitt inntrykk at det er en generell negativ holdning til jøder i Norge, bare til den Israelske staten. Hvis det har skjedd drap og annen fysisk vold mot jøder i Norge, i vesentlig omfang, kun fordi de er jøder, så opplys meg gjerne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hopper bare kjapt inn for å nevne at dette er en av de rareste trådtitlene jeg har sett her. Et lite tips: Så lenge man ikke har opprettet tråden som AB, går det an å redigere tittelen i ettertid.

Skrevet
Summertime2 skrev (På 10.10.2025 den 18.55):

Det blir ikke fred- pga Hamas vil aldri slutte å prøve å utslette Israel. Det finnes mange terrorister rundt omkring i Europa nå, veldig mange i Storbritannia som støtter Hamas, Taliban osv. Og i Nigeria, Kongo,Yemen,Syria og flere er det folkemord på ikke-muslimer. Og rundt i Europa blir det flere terroraksjoner og kriminalitet. Mange muslimer som støtter sharialover blir ansatt som ministere og borgermestere  og får makt i bla. USA og England. Og mer ulovlig innvandring- så det virker  mer som det er Europa som blir okkupert. Det er ikke en eneste jødisk person i Palestina området. Men muslimer som har minst 50 land med samme språk og religion å velge å flytte til -velger vestlige europeiske land…og prøver å få landet de kommer til, til å tilpasse seg islamske regler.

De muslimske landene vil stort sett ikke ha de

• Liker 4
Skrevet
Shodan skrev (1 time siden):

Vil bare påpeke at nå når det er fred, og slemme Israel har trukket seg ut, så har alle pro-palestinerne nå en gylden mulighet til å reise til Gaza å hjelpe til med å bygge opp igjen 😊 Håper dere er villige til å sette dere på første fly? I hvertfall om freden viser seg å vare en stund. Men det regner jeg jo med, siden det tross alt er en sak dere har brent lidenskapelig for de siste årene.

Syns jeg ser influenserne med Greta i front faktisk gjøre noe reelt i Gaza

• Liker 4
Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Har ikke tall på alle som har sagt og skrevet at krigen/folkemordet/whatever tar slutt i det Israel får sine gisler tilbake. 
Alltid ble dette møtt av en eller annen: «Tror du fortsatt at dette handler om gislene?!»

Være seg her, på FB eller IRL. 

Ja, det handlet tydeligvis om gislene. Nå er krigshandlingene fra Israels side avsluttet, fordi de har fått tilbake sine gisler. De levende vel å merke.

Dette stemmer da ikke. Hamas har ved flere anledninger tilbudt seg å frigi gislene, men Israel har ikke sett seg fornøyd med å kun få frigitt gislene.
Det er antageligvis israels angrep på Qatar som har gitt Trump nok ammunisjon til å tvinge gjennom denne freden.

Det er feilaktig å fremstille det som at Israel kutter ut "krigen" sin fordi de får gislene tilbake, for det har de hatt muligheten i lang, lang tid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Shodan skrev (1 time siden):

For en rar ting å komme med.

Betyr det at alle pro-israelere burde dratt ned til Israel og meldt seg til IDF siden det har vært en sak de har brent lidenskapelig for de siste årene?

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...