Gå til innhold

Er det vanlig å få sånn melding etter bare en date?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hei!

Jeg våkna til en melding fra en fyr jeg var på date med i går. Han skrev noe sånt som:

Hei, takk for i går, det var hyggelig 😊 Men jeg kjente ikke helt at det var riktig match for meg. Ønsker deg masse lykke til videre med studier og alt annet 😊

Dette er faktisk andre gang jeg opplever det samme at jeg møter noen en gang, synes det går greit, og så får jeg en sånn “du virker hyggelig, men ikke match” melding dagen etter.

Jeg blir så satt ut av det. Jeg hadde ikke trengt at det ble noe mer nødvendigvis, men jeg får helt sånn klump i magen og mister troa litt på hele datinggreia. Jeg hadde ikke vært på date på nesten et år fordi jeg har syntes det har vært skummelt, og nå kjenner jeg bare at det føles ekstra kjipt.

Er dette egentlig vanlig etter bare en date? Føler det er en så “endelig” avgjørelse så fort. Jeg tenker liksom at man vanligvis bare hadde sendt sånn melding hvis man ikke syntes personen var noe attraktiv eller at det var noe veldig off/ ekstremt dårlig date eller lignede. Eller tar jeg feil?

Vil bare forstå litt hva som ligger bak sånne meldinger/raske beslutninger og kanskje høre om flere har opplevd det samme? Pluss kansje få litt håp i meg igjen for kjenner jeg er litt oppgitt på datingen.

(Jeg er tidlig i 20 årene, hvis det har noe å si.)

Anonymkode: 32d6a...e65

Tja, jeg som er mann har i hvert fall fått lignende meldinger fra kvinner allerede etter første date flere ganger. Noen ganger har jeg blitt litt skuffet, andre ganger har det stemt bra med mitt inntrykk. Man må uansett bare ta det til etterretning og gå videre. Kanskje det er mer uvanlig at menn sender en sånn melding enn at kvinner gjør det? Og dermed mer uvant for kvinner å motta sånne meldinger?
Gjelder den gamle klisjeen om at kvinner velger, og menn blir valgt (eller blir valgt bort)? Sånn at det er uvant for en kvinne å oppleve at en mann velger henne bort?

Anonymkode: 5017d...009

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke uvanlig, nei. Når det er sagt, har jeg inntrykk av at folk dater med ulike forventninger. Noen dater som en slags hobby /tidsfordriv og er kanskje egentlig ikke klare for forhold, mens noen venter å bli slått i bakken av den store forelskelsen med en gang og går videre når det ikke skjer. 

Jeg skjønner godt at du synes det er en litt kjapp avgjørelse etter bare ett møte, men som de andre sier, det er bedre med en klar beskjed enn at han bare ghoster deg.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (38 minutter siden):

Ja, dette er vanlig.

Jeg sender gjerne slike meldinger.

Foretrekker det fremfor «ghosting».

Man merker fort i løpet av en time eller to hvis det er en dårlig match. 

Ofte så handler det om fravær av riktig type kjemi, mer enn at «det er noe galt» med vedkommende.

Jeg var også sånn når jeg datet, tenkte at jeg kjente raskt om det var en kjemi der, og sa ofte «nei» i hodet omtrent med en gang. Nå er jeg sammen med en jeg elsker av hele mitt hjerte, som jeg har det veldig veldig fint sammen med. Han kjente jeg fra før, så vi slapp den date- situasjonen hvor man skal møtes for første gang. Jeg kan si såpass at dersom jeg ikke hadde møtt han før, og hadde havnet på en første date med han, så hadde jeg fort sagt «nei» i hodet etter første date med han også. Så dette er ment som et lite obs til dere som dater. Det kan hende det over tid kan utvikle seg til noe veldig bra, selv om man ikke føler det sånn på de første datene. 

Anonymkode: fd25e...5a8

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hei!

Jeg våkna til en melding fra en fyr jeg var på date med i går. Han skrev noe sånt som:

Hei, takk for i går, det var hyggelig 😊 Men jeg kjente ikke helt at det var riktig match for meg. Ønsker deg masse lykke til videre med studier og alt annet 😊

Dette er faktisk andre gang jeg opplever det samme at jeg møter noen en gang, synes det går greit, og så får jeg en sånn “du virker hyggelig, men ikke match” melding dagen etter.

Jeg blir så satt ut av det. Jeg hadde ikke trengt at det ble noe mer nødvendigvis, men jeg får helt sånn klump i magen og mister troa litt på hele datinggreia. Jeg hadde ikke vært på date på nesten et år fordi jeg har syntes det har vært skummelt, og nå kjenner jeg bare at det føles ekstra kjipt.

Er dette egentlig vanlig etter bare en date? Føler det er en så “endelig” avgjørelse så fort. Jeg tenker liksom at man vanligvis bare hadde sendt sånn melding hvis man ikke syntes personen var noe attraktiv eller at det var noe veldig off/ ekstremt dårlig date eller lignede. Eller tar jeg feil?

Vil bare forstå litt hva som ligger bak sånne meldinger/raske beslutninger og kanskje høre om flere har opplevd det samme? Pluss kansje få litt håp i meg igjen for kjenner jeg er litt oppgitt på datingen.

(Jeg er tidlig i 20 årene, hvis det har noe å si.)

Du virker needy. Hva forventer du? At folk skal gå på akkord med egne prinsipper for å please deg? Det er en menneskerett å velge selv hvem man vil date. Ønsker man ikke å gå videre etter første date er det en menneskerett å si fra med en gang. Det er helt opp til den enkelte å bestemme selv. De sller fleste merker med en gang hva som er match og ikke. Det er bortkastet tid å sløse bort 2-3 dater til med det samme mennesket. Skal du date så må du gidta det. Sånn er livet.

Anonymkode: 32acf...7dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk veldig fint av daten å sende en slik melding. Da slipper man å lure. Ghosting er blitt altfor vanlig og det er det mest uredelige en kan gjøre mot andre. 

At ikke daten følte kjemi er ikke personlig, det er bare sånn det er. 

Anonymkode: 41f43...0a8

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, jeg som er mann har i hvert fall fått lignende meldinger fra kvinner allerede etter første date flere ganger. Noen ganger har jeg blitt litt skuffet, andre ganger har det stemt bra med mitt inntrykk. Man må uansett bare ta det til etterretning og gå videre. Kanskje det er mer uvanlig at menn sender en sånn melding enn at kvinner gjør det? Og dermed mer uvant for kvinner å motta sånne meldinger?
Gjelder den gamle klisjeen om at kvinner velger, og menn blir valgt (eller blir valgt bort)? Sånn at det er uvant for en kvinne å oppleve at en mann velger henne bort?

Anonymkode: 5017d...009

Jeg som kvinne opplevde en sånn melding en gang sånn med en gang etter en date. Jeg ble litt forbauset, egentlig. Men helt greit.

Hvis jeg var på date og oppdaget i etter det at det ikke skulle bli noe mer kontakt, så skrev jeg en lignende melding først etter at han tok kontakt og ville noe mer. Noen ganger fikk jeg jo aldri en sånn melding, og dra var det jo ikke nødvendig å si noe mer.

Opplevde vel egentlig alltid at en av oss var interessert. Så har vel alltid avsluttet med en hyggelig melding.

Anonymkode: 72fb0...c31

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hei:) enig med de andre over!

Men samtidig .. skjønner deg veldig godt at det er litt nedtur og det er lett å tvile på seg selv når man blir avvist. Det er naturlig. 

Jeg var på date med en fyr, og han virket ut som en fin fyr på telefonen, og vi hadde en forholdsvis ok date utifra hva jeg skjønte. Han var ikke helt min type , så jeg avviste han ganske raskt etterpå. Det var gjensidig og han mente jeg var for lite pynta. Og selvom det var en forsåvidt grei samtale og vi avsluttet det hele på en voksen måte, så var det likevel sårende og tenke at han ikke likte meg. Selvom det ikke har noe å si siden vi uansett ikke matchet, så ble jeg litt betenktsom overfor meg selv. For lite pynta liksom.. jeg hadde pynta meg , men han forventet enda mer.-,-

Anonymkode: 5e0b7...32e

Helt sprøtt; for lite pynta? Hva er det som skjer med denne datingen? Folk avviser hverandre altfor kjapt, på tynt og merkelig grunnlag. Folk er så vant til å avvise, at de gjør det lett som bare det. Det har blitt altfor lett å avvise, folk er ute etter noe helt ekstraordinært i en partner, og hvis et hårstrå ligger litt skjevt, så er det rett ut av den potensielle bunken av mulige partnere. Helt håpløst!

Anonymkode: fd25e...5a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå dater ikke jeg slik man dater i dag, holder meg til å treffe på menn jeg faktisk har en kjemi med på forhånd og tilfeldig, hvis ikke blir det for kunstig. Å treffe en fyr fra en app eller lignende  uten å vite noe om kjemi hadde ikke funket for meg.

Hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke synes denne meldingen var noe dårlig, ærlig og oppriktig og hyggelig melding. Han følte ikke kjemien, det trenger ikke å ha noe med utseendet ditt eller andre ting det var bare ikke kjemi og kjemi må man ha. Han er kanskje samme type som meg at han ikke vil "presse " fram noe som ikke er der slik mange gjør i dag, de dater leeenge og leter fram smuler...

Anonymkode: 22d4c...53a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er jo en fantastisk melding, når det allikevel ikke føltes rett for han! Veldig bra av folk å si fra! 

Man trenger ikke forklare seg eller egentlig ha noen forklarlig grunn til å ikke kjenne rett kjemi, men vær heller veldig glad du slipper å lure fordi en fyr har ghostet deg da, I det minste.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (9 minutter siden):

Men hadde du ikke svart dersom daten hadde skrevet en melding til deg?

Det gjelder alle dere sm synes hosting er ok? Man svarer vel? Eller betyr det at man lar være å svare og bare forsvinner?

Som sagt har jeg aldri drevet med dating slik det beskrives her inne. Jeg har mer tilfeldig møtt på menn og begynt en bli-kjent-fase med de, da har jeg bare kutta de rett ut om jeg synes de er for intense eller for intressert ja. Dette fungerer godt da enda tidligere erfaringer er at folk begynner å spørre, grave og overtale om du avviser de i en melding/samtale.

Anonymkode: 5e784...d12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

synes ghosting er vel så bra og effektivt, men ser at jeg er unntaket fra regelen.

Fy skam deg! Tenk å være så kynisk mot andre mennesker... å ghoste er rett og slett stygt gjort og det vitner om en feighet uten like. 

Anonymkode: 37216...e54

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedre at man får det tidlig, og før man hopper til sengs. Tenkt hvertfall at han syntes du var en person som han respekterer såpass at han er ærlig og som gir deg beskjed. 

Anonymkode: cf29a...69e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fy skam deg! Tenk å være så kynisk mot andre mennesker... å ghoste er rett og slett stygt gjort og det vitner om en feighet uten like. 

Anonymkode: 37216...e54

Skam meg? Du er litt vel selektiv i siteringa her. Du klippa bort der jeg sier  at jeg ikke driver med dating og aldri har gjort det?

Anonymkode: 5e784...d12

AnonymBruker
Skrevet

Menn opplever mye verre enn dette hele tiden...

Anonymkode: 7c40a...67d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt kurant. Blir du stresset av dette bør du revurdere dating for ryddigere enn dette går det ikke ann å gjøre det. 

Anonymkode: 905ab...ede

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen! Ville bare oppklare litt fra forrige innlegg, siden jeg føler noen misforsto. Jeg mente ikke at han gjorde noe galt.  jeg synes egentlig det er modent og det beste man kan gjøre å si fra hvis man ikke føler match, det jeg mer reagerer på er hvor fort gjort det er blitt normalisert i datingkulturen å vurdere at det ikke er match.

Dette er andre gang dette året jeg opplever at jeg møter noen en gang, og så får en melding dagen etter om at “det var hyggelig, men jeg føler ikke match”. jeg svarte bare takk og lykke til videre, men når det skjer for andre gang, kan man jo begynne å lure på om det er noe man selv gjør galt. Vet at jeg blant annet kan være ekstremt nervøs og at jeg er redd slikt ødelegger for meg. Tror ikke det er kjemepsynlig, men merker blant annet jeg kan kaste litt rundt med blikket å kanskje virke litt rar i starten pga nervøs. Det føles bare litt spesielt at folk gjør en sånn avgjørelse så kort
Tid etter bare en date. Hadde hatt mer forståelse etter 2-3 dater, da føler jeg hvertfall selv at man kan totalt vurdere.

Jeg prøver egentlig bare å forstå om dette er normalen i datinglivet nå: at folk så lett sier “ikke match” etter en date. Med min tidligere kjæreste blant annet var det ikke «fyrverkeri» første date akkurat, men det kom etter hvert, så er derfor jeg syntes det ikke er nok tid 1 date egentlig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er oppskriften på respektfull dating. Hvorfor skal man gi falske forhåpninger med å treffes igjen? Hvis man føler at det ikke var noe match, så er det fantastisk ryddig å gi beskjed på en sånn måte som her. 

Anonymkode: 0bac3...5fd

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv om det kanskje er litt skuffende å få en sånn melding, er det jo mye bedre å få en melding, enn å bare bli ghostet. 

Anonymkode: 763ff...a35

Dette vil nok de fleste mene. Personlig så liker jeg best at kontakten fisler ut av seg selv. Da sitter man iallfall igjen med et inntrykk av at begge har vurdert forholdet seriøst og sannsynligvis ville jeg kommet til samme konklusjon selv. Det kjennes mer gjensidig ut.

Anonymkode: bc81c...83d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei igjen! Ville bare oppklare litt fra forrige innlegg, siden jeg føler noen misforsto. Jeg mente ikke at han gjorde noe galt.  jeg synes egentlig det er modent og det beste man kan gjøre å si fra hvis man ikke føler match, det jeg mer reagerer på er hvor fort gjort det er blitt normalisert i datingkulturen å vurdere at det ikke er match.

Dette er andre gang dette året jeg opplever at jeg møter noen en gang, og så får en melding dagen etter om at “det var hyggelig, men jeg føler ikke match”. jeg svarte bare takk og lykke til videre, men når det skjer for andre gang, kan man jo begynne å lure på om det er noe man selv gjør galt. Vet at jeg blant annet kan være ekstremt nervøs og at jeg er redd slikt ødelegger for meg. Tror ikke det er kjemepsynlig, men merker blant annet jeg kan kaste litt rundt med blikket å kanskje virke litt rar i starten pga nervøs. Det føles bare litt spesielt at folk gjør en sånn avgjørelse så kort
Tid etter bare en date. Hadde hatt mer forståelse etter 2-3 dater, da føler jeg hvertfall selv at man kan totalt vurdere.

Jeg prøver egentlig bare å forstå om dette er normalen i datinglivet nå: at folk så lett sier “ikke match” etter en date. Med min tidligere kjæreste blant annet var det ikke «fyrverkeri» første date akkurat, men det kom etter hvert, så er derfor jeg syntes det ikke er nok tid 1 date egentlig.

Ja dette er oppskriften, mange dater mye, flere hver uke. 

Anonymkode: 501e5...607

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes da at en sånn melding må være ti ganger bedre og mer høflig av fyren, enn å bli ghostet eller kanskje lurt og utnyttet til sex etter et par dater, for så å bli forkastet.

Du skriver ikke noe om at dere hadde sex, så jeg antar at dere ikke hadde det? I så fall var det en helt grei melding du fikk, og det er høflig å gi beskjed til daten at det blir ikke noe mer. Det er helt normalt at man bygger sånt på førsteinntrykk og følelsen av at det mangler "den berømte gnisten" etter første møte.

Jeg ville svart på en sånn melding at "takk for beskjed, det var høflig av deg å skrive. Det var nok en riktig avgjørelse, da jeg følte det samme." 

Den siste setningen kan du droppe om du faktisk ble stormforelsket, men egentlig kan du bare si det, så redder du ansikt på en måte. Det var bare tilfeldig at han var først med å gi beskjeden, liksom 😛 

Anonymkode: eafb0...966

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...