Gå til innhold

Hva kan sjefen uttale seg om som referanse?

Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Jeg jobber nå 50 % og skal skifte jobb så snart jeg får noe på heltid. Jeg har vært sykemeldt tilsammen et år først 100% så 50%. Jeg halv stilling fast og halv stilling vikariat.

Når jeg søker på jobb vil de sikkert sjekke refaranser, og snakke med sjef på den jobb jeg har. Har sjefen min rett til å uttales seg om hvorfor jeg har vært sykemeldt, at jeg har vært sykemeldt og hvorfor? Finnes det begrensninger på hva sjefen min har lov å si. Vi har hatt medarbeidersamtaler og disse er jo konfidensielle. Hva kan sjefen min uttale seg om til eventuelle arbeidsgivere? (Jobben jeg har nå, og jobbene jeg søker på er ikke i det hele tatt relevant for hverandre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hmm, jeg er ikke sikker, men at du har hatt fravær er jeg rimelig sikker på at de har lov å fortelle. Man blir jo uansett spurt om dette på intervjuet, gjerne. Grunnen til at du har vært borte, har ikke arbeidsgivere noe med, hverken nåværende eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har nok rett til å uttale deg om fraværet ditt, men ikke grunnen til sykdom trur jeg

f.eks dersom han som ringer spør om du er mye borte fra jobb (skulk eller sykdom), så har han nok rett til å si at du har vært sykemeldt en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i samme situasjon. Jeg var sykemeldt i 1 1/2 måned et halvt år før jeg skulle bytte jobb. Men da spurte min referanse meg om hun skulle si noe om min sykefravær. Jeg sa at det kunne hun la være å si noe om siden den saken er avsluttet og problemet løst. Det vil liksom ikke gjenta seg og derfor anso jeg det ikke som noe viktig i neste arbeidsforhold. Og når jeg selv ble spurt på intervju om jeg var mye syk, så sa jeg bare at jeg var ikke mer syk en noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

So? Er det så farlig om man har vært borte da?

mange folk som brekker armen, eller får en kronisk betennelse eller noe..klart de får fravær! Det er ikke noe minus (og heller ikke et pluss) - det bare er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...