Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke mer ennn 1200 kcal per dag.

Jeg får ofte lyst til å drikke melk. Lurer på om det er innafor å drikke helmelk?

Anonymkode: 4c30a...6d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mye kalorier da, hvis målet er å ligge så lavt. Men ja, jeg bruker gjerne helmelk når jeg lager kakao f.eks. Men så sikter jeg meg inn på rundt 2000 kcal daglig og sliter med å få i meg nok.

Anonymkode: 66691...785

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du begynner å trene, så kan du mer enn doble kaloriinttaket, og drikke helmelk med god samvittighet. Styrketrening gir muskler, og muskler øker forbrenning.

Anonymkode: 19df2...de1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det smaker fløte og lar derfor være, men det er ikke av kalorihensyn. 

Anonymkode: f5e76...32c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke det, nei. Det har ingenting med kalorier å gjøre, men smak.

Anonymkode: 4e859...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er den eneste melken jeg bruker og drikker. 

Anonymkode: 5d127...154

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et interessant tema. Forsking tyder på at melk inneholder stoffer som kan virke slankende (bl.a. kalsium). Noen studier tyder på at barn som får helmelk ikke har høyere kroppsvekt enn de som drikker skummet melk (som inneholder 0,1% fett), snarere tvert imot. Helmelk kan faktisk virke slankende. Noen studier viser også at melk (spesielt fermenterte melkeprodukter som yoghurt) reduserer sannsynligheten for å få sykdommer som f.eks diabetes som i andre sammenhenger kan komme av overvekt. Så selv om helmelk kan ha flere kalorier så kan helseeffekten være gunstig likevel

Når det gjelder fett så inneholder melk mye korte fettsyrer som kan virke krefthemmende. Slik som fettsyren C4:0 som finnes ekstra mye av i melkefett. Melkefettsyrene C8:0 og C10:0 Kan også ha antivirale effekter (motvirke virus). Melk inneholder også litt oddetallsfettsyrer. Jeg kjenner ikke til andre kilder til slike fettsyrer enn fra melk. Kjenner ikke til forskning på helseeffekter av oddetallsfettsyrer, men det er jo et interessant at melk inneholder dette. Melkefettsyren C12:0 motvirker bakterier (har antibakteriell effekt) og kan øke det gode kolesterolet. Det er jo bra

At melk er sunt vet vi jo (selv om veganere ikke liker det). Når det gjelder melkefett ser det ut til at forskningen er mye mer positiv nå sammenlignet med tidligere da en trodde at «fett var fett»  - og ikke var klar over de positive sidene av melkefett som en vet i dag. I tillegg inneholder melk mye næringsstoffer om en ser bort fra fett og protein. For eksempel jod som er viktig for utvikling av hjernen til foster. Derfor er det viktig å spise/drikke nok melk før befruktningsøyeblikket om en ikke er veldig glad i torskefisk som også inneholder jod (brunost og prim er ekstra rik på jod)

Spørsmålet er likevel om det er sunnest å drikke helmelk, skummet melk, spise yoghurt eller spise ost – eller om vi bør gjøre litt av alt for å være på den sikre siden med tanke på helse

Helsedirektoratet anbefaler minst tre porsjoner av magre melkeprodukter hver dag. De anbefaler magre produkter. Men det er jo et interessant spørsmål om det kanskje er like bra (eller bedre) med fete melkeprodukter selv om kaloriinnholdet er høyere? Det er jo flere ernæringsprofessorer som foretrekker melkeprodukter med mer fett ser det ut til. De burde vel vite hva de snakker om?

Anonymkode: 8ee1d...c72

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg spiser ikke mer ennn 1200 kcal per dag.

Jeg får ofte lyst til å drikke melk. Lurer på om det er innafor å drikke helmelk?

Anonymkode: 4c30a...6d7

Ja, selvfølgelig er det innafor å drikke melk. Om kroppen har lyst på melk, så drikk melk. Også helmelk

Ekstra viktig om du har tenkt å bli gravid

Anonymkode: 8ee1d...c72

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg drikker ikke det fordi jeg ikke liker det. Men har du lyst på det, synes jeg du skal drikke det.

AnonymBruker
Skrevet

Helmelk til matlaging, mens det går i ekstra lett (den grønne) til drikking.

Anonymkode: 476bc...b1e

Skrevet

Drikker ikke melk til vanlig.
Men bruker jeg melk er det alltid "Hel"melk.
Men nå er ikke melka i Norge hel lenger.
Tine reduserer fettprosenten etter smør"krisa" 
Skulle egentlig være ,5%poeng mer fett i den.

Synes den smaker mye bedre, og ja jeg kjenner forskjellen også i matlaging.
Er fettet mye av smaken sitter i.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg bruker eller drikker melk er det helmelk ja, fra Jerseymeieriet. 🤩

Anonymkode: 2ad22...b81

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker helmelk (fra Jerseymeieriet eller Røros) og unngår lettprodukter og ultraprosessert mat som pesten. Trener crossfit 3 ganger i uka, og teller ingen kcal, holder BMI stabilt på 24 og har synlige magemuskler. 

1200 kcal hadde ikke vært nok om jeg så var i koma. 😬

Hvorfor skal du ligge så lavt, og hva spiser du slags mat? 

Anonymkode: c1e1d...d5c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (1 minutt siden):

Drikker ikke melk til vanlig.
Men bruker jeg melk er det alltid "Hel"melk.
Men nå er ikke melka i Norge hel lenger.
Tine reduserer fettprosenten etter smør"krisa" 
Skulle egentlig være ,5%poeng mer fett i den.

Synes den smaker mye bedre, og ja jeg kjenner forskjellen også i matlaging.
Er fettet mye av smaken sitter i.

Du vet at det finnes andre leverandører enn tine? Jerseymelka har 6% fett. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet at det finnes andre leverandører enn tine? Jerseymelka har 6% fett. 

og hvor får jeg kjøpe denne Jerseymelka?
ikke sett noe annet en Tine og Q (og seff rørosmelka) i noen butikker jeg handler i

Har vurdert å kjøpe rett fra bonden.
Kjøpe meg noen glassflasker å få det før det havner i et meieri :D
Savner ekte hel melk rett fra bonden
(jobbet på melkegård i min ungdom)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (2 timer siden):

og hvor får jeg kjøpe denne Jerseymelka?
ikke sett noe annet en Tine og Q (og seff rørosmelka) i noen butikker jeg handler i

Har vurdert å kjøpe rett fra bonden.
Kjøpe meg noen glassflasker å få det før det havner i et meieri :D
Savner ekte hel melk rett fra bonden
(jobbet på melkegård i min ungdom)

Røros har 4%, så det er jo 0,5% mer enn tine da. Jersey fåes på meny her jeg bor, men det er jo forskjellig fra hvor man bor i landet, sjekk jerseymeieriet sine hjemmesider, der er det et kart med utsalgssteder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg ikke tank melk, kjøper vi h-melk

Anonymkode: 325e3...74c

• Liker 1
Skrevet

Drikker ikke melk, dessverre, men når jeg trenger melk i matlaginga, er det selvfølgelig helmelk som gjelder. Dessuten (og nå gidder jeg ikke finne fram studiene som viser dette), så er folk som drikker helmelk slankere enn de som drikker annen melk. Det kan selvfølgelig skyldes mange ulike ting, men jeg tror det er fordi de blir mettere, og derfor spiser mindre av ting som ikke er spesielt bra.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja. Som barn drakk vi melk som vi hentet i tanken på gården, uten at vi ble tjukke av den grunn. Bruker også ostehøvel på smør til skiva og unngår generelt lettprodukter. Men det er jo så forskjellig. Samboeren min mener han legger på seg bare han gløtter på en kartong med helmelk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er oppfostret på H-melk og aldri vært redd for fett (jo mer meierismør på skiva, jo bedre) og er både normalvektig og har perfekt kolesterol 🤷 Så for min del er det helt innafor ihvertfall. 

Anonymkode: e77ea...1b5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...