Gå til innhold

Bedre hobby enn å sitte på KG? (Les HI)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sitter alt for mye på KG og sturer over at jeg ikke trives på jobben. Merker at alt blir veldig ensporet av dette. Hvilke hobbyer kunne vært mer givende for meg? Jeg er egentlig ganske kreativ av meg, men litt tiltaksløs. Har tenkt tanken på strikking siden flere i familien gjør det og jeg venter barn, men føler det er for mye å sette seg inn i, har liksom ikke overskudd etter en kjip arbeidsdag. Samme med sying og hekling. Male krever mer plass enn vi har i liten leilighet. Er ikke noen treningsperson, trener lett men det holder fint for meg. Noen som har noen tips til meg?🙏

Anonymkode: 18df5...814

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å lese gode bøker?

Jeg slapper skikkelig av når jeg leser bøker og det får meg til å koble ut jobben også. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Diamond painting? De blir fine, så du kan gi dem bort. Utstyret kan du få på tilbud på panduro og det tar lite plass 😊

Anonymkode: 0b128...dda

• Hjerte 2
Skrevet

spill :D

Last ned "Plants vs Zombies "(1) på telefon.

Den er kjempe morro, selv for folk som ikke spiller spill til vanlig

• Nyttig 1
Skrevet

Bygge Lego. Pusle puslespill. Man skaper uten å måtte være geniet med ideene. Legge kabal 

Anonymkode: 02b50...d15

• Nyttig 1
Skrevet

Å lære seg å spille et musikkinstrument er en hobby på tvers av generasjoner, og hvis du venter barn, er dette en hobby man kan dele med barnet når det bli stort nok; ser man på listen over kjente musikere, kommer så å si alle fra hjem der også minst en av foreldrene spilte selv; musikkinteresse går i arv.

Hva er vel koseligere enn å spille en sang sammen med barnet sitt - har på Reddit lest om flere som har lært å spille sammen med ungen, og på denne måten motiverer hverandre.

Setter du i gang nå, får du noen års forsprang i læringen, men barn lærer fort, så hvis han eller hun også får sansen for dette, vil det nok ikke ta så lang tid før dere er jevngode.

I motsetning til andre hobbyer foreslått i tråden, er dette en hobby som gir mer mening enn å bare få tiden til å gå; både barna til klassiske komponister, der mange selv videreførte dette, til Paul McCartney (faren var også musiker), vil nok være enige i dette.

Hadde Jim McCartney satset på strikking, spørs det om Beatles ville blitt Beatles.

Anonymkode: 2ffed...721

Skrevet

Akvarellmaling krever omtrent ingen plass. Selv driver jeg og lager "atelier i veskeformat" 😄 Du kommer langt med en blokk i a5 størrelser, et skrin farger fra Søstrene Grene eller Panduro, et par pensler og en kopp vann 😊

Hvis du trenger et lite dytt for å komme i gang, er det flere som har kastet seg på Inktober (et "prompt" pr dag i oktober), og laget sin egen liste. Tror jeg har sett 4-5 forskjellige varianter på Instagram de siste dagene. Anbefales 😄

Skrevet

Siden du har vurdert strikking og hekling, så kan jeg hvertfall si at begge deler har gitt meg utrolig mye. Av de to, så vil jeg anbefale hekling. Jeg trodde det var kjempevanskelig, helt til jeg fant meg en god youtube-video om hvordan man skulle hekle et sjal, og etter det har jeg heklet nesten daglig. Elsker å fullføre prosjekter og ha noe håndfast som JEG har laget. Med en liten en på vei, så er det masse du kan hekle. Søk på crochet baby blanket på youtube feks. 😊

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil også anbefale hekling over strikking, til å begynne med ihvertfall for hekling gir veldig raskt resultater uten mye insats i tid, mental energi eller penger. Et nøste og en heklekrok så er du hekta.

Du kan lage søte bamser, klesplagg og tepper uten å egentlig kunne å hekle.

Anonymkode: 1d120...96a

Skrevet

Intuitiv tegning!! Jeg var som deg - en kreativ sjel, men tiltaksløs. Og med en dæsj av frykt for å feile. 

Jeg har en A4 notatbok uten linjer, en blyant og viskelær. Jeg tegner veeeeldig forsiktige linjer over arket, helt uten en plan, fullstendig løst og ledig, på en måte. Så ser jeg om jeg klarer å "se" noe komme til live som jeg kan jobbe med. Det kan sammenlignes med å titte på skyer og la fantasien skape noe utifra formene. Det er ikke alltid jeg klarer finne på noe, men da visker jeg bare ut de svare linjene og prøver på nytt. Noen av mine aller beste tegninger er kommet til livet på denne måten, og det er ting jeg aldri ville tenkt på å tegne. Veldig gøy! 

Anonymkode: 319e5...491

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sitter alt for mye på KG og sturer over at jeg ikke trives på jobben. Merker at alt blir veldig ensporet av dette. Hvilke hobbyer kunne vært mer givende for meg? Jeg er egentlig ganske kreativ av meg, men litt tiltaksløs. Har tenkt tanken på strikking siden flere i familien gjør det og jeg venter barn, men føler det er for mye å sette seg inn i, har liksom ikke overskudd etter en kjip arbeidsdag. Samme med sying og hekling. Male krever mer plass enn vi har i liten leilighet. Er ikke noen treningsperson, trener lett men det holder fint for meg. Noen som har noen tips til meg?🙏

Anonymkode: 18df5...814

Kor, frivillighetssentralen, pianospilling, gitarspilling, male, tegne, perle, skrive, sy duk/lage pynt.

Anonymkode: 0150e...a9a

Skrevet

Jeg tror at uansett hva du finner på vil det sannsynligvis kreve at du lærer noe nytt. Jeg tror ikke strikking er så mye verre enn noe annet. Det krever i hvert fall mye mindre enn f.eks. å sy og du må ikke ut noe sted.

Hvis du faktisk har lyst til å strikke da, men bare tenker det vil kreve for mye å komme i gang. 🙂

Anonymkode: 41a75...1b4

Skrevet

Finnes det noen små kurs i nærheten av der du bor, som kan gjøre det lettere å komme i gang med noe nytt? Enten det er håndarbeid, kunsthåndverk eller kunst.

Hekling for eksempel, er veldig populært om dagen, eller hva med geriljabroderi? Svært enkelt.

Ellers er bunad også blitt mer populært siste årene, og det er ofte kurs å finne i diverse. Ikke så vanskelig å lære seg f.eks. lage bringeklut (brodering med tråd eller perler), belter, hardangersøm, smøyg..

Anonymkode: ba45c...d34

• 4 uker senere...
Skrevet

Hva med å hekle bestemorsruter som du setter sammen til pledd, til babyen. Det som er så tilfredsstillende med å hekle slike ruter er at hver rute blir et lite prosjekt for seg selv, du starter og 30 min senere er én rute ferdig. 

Anonymkode: 1e9ae...101

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 1.50):

Å lære seg å spille et musikkinstrument er en hobby på tvers av generasjoner, og hvis du venter barn, er dette en hobby man kan dele med barnet når det bli stort nok; ser man på listen over kjente musikere, kommer så å si alle fra hjem der også minst en av foreldrene spilte selv; musikkinteresse går i arv.

Anonymkode: 2ffed...721

nja.. ser man på listen over flinke musikere, og ser bort i fra om de var/er kjente eller ikke så er ikke nødvendigvis bildet likedan. Mine tre nålevende favoritt jazzpianister kommer f.eks fra hjem der ingen av foreldrene spilte noen instrumenter.  

Men jeg støtter deg i at det å spille et instrument er en fin hobby. Selv bruker jeg svært mye av min fritid på det. Og å vokse opp i et hjem med mye musikk, både på platespilleren og rundt pianoet/gitaren er i alle fall noe mine barn har hatt glede av. Bare en av de spiller selv, men alle tre er svært glad i musikk og går mye på konserter/festivaler og lignende. 

Anonymkode: 6fc01...4ee

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...