Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er som med mye annet. En liten prosent ødelegger for resten.

Anonymkode: a030b...7f8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

All denne klagingen på foreldre virker for meg helt fjern. Det er ingen i vår foreldregruppe som holder på slik som det stadig beskrives av mange lærere her inne på KG. Tvert imot, tenker jeg mange av oss burde snakke ut mer, og ha høyere forventninger.

Kanskje det er et byfenomen. Jeg bor på bygda. 

Anonymkode: e081e...82b

Kanskje du ikke har den fulle oversikten over antall mailer og telefoner skolen/læreren får angående elevene fra deres foreldregruppe? Har du tenkt på det? 

Anonymkode: 80efa...fa6

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Leste denne artikkelen i VG nå

https://www.vg.no/nyheter/i/XjPXdW/kannik-skole-i-stavanger-rektor-finn-lea-gaar-ut-mot-kravstore-foreldre

Er dagens foreldre for kravstore? Oppfører vi oss som at lærere er servicemedarbeidere? Eller er oppfatningen at det er på sin plass at skolen og lærerne skal fikse oppdragelsen av barna våre også?

Anonymkode: 7f507...caf

Foreldre oppfører seg innimellom som om det er vi som skal oppdra barna deres også. 

Fra artikkelen:

"Men lærerne får jo også sms-er, e-poster og foreldremeldinger om alt fra at elevene ikke har gjort leksene – fordi de måtte gå på trening, til at læreren skal passe på at de får med seg gymtøy hjem. Noen lærere har fått melding om at elever ikke klarer å ta en prøve fordi de ikke fikk sove i løpet av natten"

Er dette virkelig vanlig?

Anonymkode: 56a9d...2e7

Jepp. Absolutt og enda verre til. Jeg har blitt spurt om å svippe innom butikken på vei til jobb for å kjøpe en landgang til elever som ikke har rukket å spist hjemme og der foreldre har det så travelt at de ikke kan stikke innom et sted for å handle slikt selv, for de har jo allerede rukket å levere i SFO, må vite. En gang ble jeg bedt om å kjøpe grillpølser, pølsebrød og ketchup til en elev også. 

Jeg er også blitt bedt om å hjelpe elever med å rydde i garderobehylla, lete etter forsvunnede klær, og sørge for at elever får med seg ditt eller datt, fordi elev skal ha samvær med den andre forelderen, og da er ditt eller datt på skolen. Kanskje?

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Den andre siden av saken er at lærere teppebomber foreldrene med meldinger. Da jeg hadde tre barn i grunnskolen fikk jeg rutinemessig 5+ meldinger hver dag i perioder, mange av dem helt banale. Ta med syltetøyglass, ta med skitne klær hjem, husk ditt, husk datt. De viktige meldingene druknet i syltetøyglass, og jeg sluttet å bry meg om meldingene. I tillegg - hvis lærerne legger opp til teppebombing, så er det det de får tilbake også. De normaliserer en svært tett kontakt, og da vil ikke den gå bare den ene veien, men begge. Så der får lærerne det de ber om. 

Anonymkode: b0d88...225

Vi sender bare påminninger til de foreldrene som ikke følger opp slikt. Er mange nok som ikke leser på ukeplanene, og de må vi sende ekstra beskjeder til. 

Det er dessuten forskjell på å sende viktige påminninger til foreldre og det å sende masse unødvendige meldinger til lærere. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke problem løst. Problemet er ikke hovedsaklig at henvendelsene kommer på rare tider, hovedproblemet er at den totale mengden henvendelser med tilhørende oppfølging spiser opp en alt for stor del av arbeidstiden, og gir mindre tid til undervisningsrelatert arbeid. 

Anonymkode: 87fd6...79c

Nemlig. Og der er nok hunden begravet. 

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

All denne klagingen på foreldre virker for meg helt fjern. Det er ingen i vår foreldregruppe som holder på slik som det stadig beskrives av mange lærere her inne på KG. Tvert imot, tenker jeg mange av oss burde snakke ut mer, og ha høyere forventninger.

Hvordan vet du at de ikke melder/ringer ned lærer på kveld? Det er sånn på bygda også. Søsteren min har jobbet på flere skoler i distriktene, og det var mye mas. Hun sluttet å jobbe som lærer pga dette.

Jeg er derfor bevisst på det, at jeg skal ha noe viktig å komme med, før jeg sender melding. 

Men jeg mener også at noen lærere må bli flinkere til å sette grenser. Kontaktlæreren i mitt barns klasse er sånn type som søsteren min - bare å ta kontakt hvis det er noe. Hun er ung. Tenker i mitt stille sinn at hun kommer til å slite seg ut. 

Søsteren min fikk dårlig samvittighet hvis hun ikke svarte på meldinger om glemt gymtøy. Det er ikke nødvendig å  svare på alt. 

Anonymkode: fbbd6...33d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (11 minutter siden):

Jeg har blitt spurt om å svippe innom butikken på vei til jobb for å kjøpe en landgang til elever som ikke har rukket å spist hjemme og der foreldre har det så travelt at de ikke kan stikke innom et sted for å handle slikt selv, for de har jo allerede rukket å levere i SFO, må vite.

En gang ble jeg bedt om å kjøpe grillpølser, pølsebrød og ketchup til en elev også. 

Jeg er også blitt bedt om å hjelpe elever med å rydde i garderobehylla, lete etter forsvunnede klær, og sørge for at elever får med seg ditt eller datt, fordi elev skal ha samvær med den andre forelderen, og da er ditt eller datt på skolen.

Men slike meldinger er det vel bare å ignorere?

Dere har jo ikke foreldreansvaret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (9 minutter siden):

Vi sender bare påminninger til de foreldrene som ikke følger opp slikt. Er mange nok som ikke leser på ukeplanene, og de må vi sende ekstra beskjeder til. 

Det er dessuten forskjell på å sende viktige påminninger til foreldre og det å sende masse unødvendige meldinger til lærere. 

Jeg er uenig. Synes ikke dere skal drive å sy putene under armene på voksne mennesker. 

Sett det på planen og si ifra at alle må lese planen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Er det et gjentagende problem i klassen at foreldre ber læreren kjøpe mat og rydde garderobe, så får lærer sende ut en fellessmelding om at eleven og foresatte selv må sørge for klær og mat. Det er vilt hva enkelte kan få seg til å mase om. Men dere kan ikke sitte og besvare enkeltmeldinger om sånt tull.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig.  Og da kommer det melding om hvorvidt det er blitt gjort, deretter om hvordan lærer tenker å ordne annen mat så ikke Jonas sulter ihjel i løpet av formiddagen, på ettermiddagen sender de melding om hvor uakseptabelt det er at du ikke ordnet mat, deretter en telefon om at det vil bli klaget på deg og deretter er det inspektør som blir sittende å bruke tid på saken. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er svært uheldig når artikler blir så unyanserte. Mange elever strever tungt og er helt avhengige av et godt samarbeid mellom skole og hjem for å ha en reell sjanse til å lykkes. Når slike stemmer ikke løftes frem, risikerer man å skremme foreldre og elever til taushet. Konsekvensen blir dårligere samarbeid og i siste ende at eleven taper.

At lærerne må få mest mulig tid til undervisning, er jeg helt enig i. Men løsningen bør ikke være å skyve ansvaret fra seg. Det burde heller satses mer på ressurser som miljøarbeidere og andre støttefunksjoner som kan følge opp de mest sårbare elevene tett.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Er det et gjentagende problem i klassen at foreldre ber læreren kjøpe mat og rydde garderobe, så får lærer sende ut en fellessmelding om at eleven og foresatte selv må sørge for klær og mat. Det er vilt hva enkelte kan få seg til å mase om. Men dere kan ikke sitte og besvare enkeltmeldinger om sånt tull.

Problemet er at foreldre bare ser sin egen unge. Null omtanke for de andre ungene i klassen 

Og at lærere ikke skal sørge for mat og klær til barna er vanvittig, og sikkert en haug med nesten like teite henvendelser også. Folk tror de er på hotell.

Anonymkode: 47a54...1c2

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja selvfølgelig.  Og da kommer det melding om hvorvidt det er blitt gjort, deretter om hvordan lærer tenker å ordne annen mat så ikke Jonas sulter ihjel i løpet av formiddagen, på ettermiddagen sender de melding om hvor uakseptabelt det er at du ikke ordnet mat, deretter en telefon om at det vil bli klaget på deg og deretter er det inspektør som blir sittende å bruke tid på saken. 

Har dere mulighet til å dytte slike henvendelser videre til inspektør og la de ta seg av eventuell dialog?

Det der er et problem for ledelsen og ikke noe dere lærere trenger å bry dere om syns jeg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leste denne artikkelen i VG nå

https://www.vg.no/nyheter/i/XjPXdW/kannik-skole-i-stavanger-rektor-finn-lea-gaar-ut-mot-kravstore-foreldre

Er dagens foreldre for kravstore? Oppfører vi oss som at lærere er servicemedarbeidere? Eller er oppfatningen at det er på sin plass at skolen og lærerne skal fikse oppdragelsen av barna våre også?

Anonymkode: 7f507...caf

Ja jeg er kravstor jmf mine barns skole.

Jeg krever at ene barnet mitt ikke blir slått på skolen. 

Anonymkode: 08347...810

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det foreldre må varsle en lærer om utenfor arbeidstid?

Jeg har daglig oppfølging med lærer av gode grunner. Jeg er veldig takknemlig ydmyk for at hun tar seg tid og bryr seg. Dette skjer i arbeidstid. En sjelden gang er det en viktig beskjed læreren kommer på som er avgjørende for tenåringen min å vite. Da har vi avtale om at hun kan kontakte meg på sms eller telefon når som helst.

En gang har jeg kontaktet en ansatt i skolen klokken 22 på kvelden. Det var en voldssak som dukket opp utført av en vikarlærer. En veldig viktig samtale som mest sannsynlig sparte flere barn for en grusom skoledag dagen etter.

Anonymkode: 13d28...16a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er problemet.

At du ikke evner å se det selv, er nettopp dette innlegget et godt bevis på. 

Anonymkode: 6a4ca...f32

Jeg håper virkelig ikke du er lærer. Å diskutere person slik du gjør er siste sort. 

Hvordan er jeg problemet?

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dette skjer fordi foreldre er vant til flere voksen per barn i barnehagen, de er vant med tett oppfølging og rapportering hele tida, i selv gode skoler blir det overhodet ikke sånn, og det stilles mange krav til barnet 

Lærere vil ikke ha jobbmobil, de vil at foreldre ikke skal ta kontakt døgnet rundt men henvende seg kun i arbeidstida eller via mail som besvares i arbeidsdagen. 

Laget rundt eleven finnes ikke, med mindre eleven har uttalte problemer, og gjerne en diagnose som utløser ressurser, så er det lite individuell tid per elev. Å jobbe med klassen er noe annet.

Anonymkode: 47a54...1c2

Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg tror derimot at det er riktig at lærere er dårlige til å sette grenser for arbeidet sitt og tror at de må svare på meldinger døgnet rundt og ha alle jobb-apper på sin private mobil. 

Foreldre må jo få lov å ta kontakt! Jeg tipper de fleste foreldre vil det beste for ungene sine, det er balansen som er problemet. 

Anonymkode: 990d3...429

Skrevet

Sånn er det her også. Ingen av foreldrene i klassen til mitt barn holder på sånn. 

Men jeg jobber jo også i skole, og en liten (men stabil og plasskrevende) andel foreldre holder jo på sånn. Så det kan jo hende at noen foreldre på trinnet til mitt barn holder på sånn, bare at jeg ikke vet om det.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man ignorerer ikke foreldre. Det går vel an å være litt profesjonell, man er på jobb!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har daglig oppfølging med lærer av gode grunner. Jeg er veldig takknemlig ydmyk for at hun tar seg tid og bryr seg. Dette skjer i arbeidstid. En sjelden gang er det en viktig beskjed læreren kommer på som er avgjørende for tenåringen min å vite. Da har vi avtale om at hun kan kontakte meg på sms eller telefon når som helst.

En gang har jeg kontaktet en ansatt i skolen klokken 22 på kvelden. Det var en voldssak som dukket opp utført av en vikarlærer. En veldig viktig samtale som mest sannsynlig sparte flere barn for en grusom skoledag dagen etter.

Anonymkode: 13d28...16a

Det er klart det finnes grunner til å ta kontakt utenom kontortid. Enten, som dere, etter fast avtale på grunn av spesielle behov eller ved spesielle hendelser i livet til eller rundt andre elever. Jeg kan komme på sikkert ti eksempler på stående fot. Likevel er disse spesielle hendelsene såpass sjeldne at det er langt mellom dem og de utgjør overhode ikke noe problem. Det er ikke dem skolene og lærerne vil til livs. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man ignorerer ikke foreldre. Det går vel an å være litt profesjonell, man er på jobb!

Hvis lærer skulle gjort noe er det å varsle BV at foreldrene ikke ordner med mat.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en veldig unyansert diskusjon. Man tillegger foreldrene negative intensjoner og sier at de bare vil mase, at de er selvsentrerte, at de ikke ser andres behov, at de ikke stoler på læreren. 

Kanskje man burde spørre heller hva som gjør at dette skjer og hvordan man kan tilrettelegge bedre. Kan man feks ha jobbmobil? Andre og tydelige kanaler for kommunikasjon? Kan lærerne være flinkere til å informere? Kan man sørge for at laget rundt eleven faktisk finnes og at de bidrar?

Det er mange dårlige og arrogante lærere, som faktisk overhode ikke prøver å gjøre skoledagen bedre for ungene og som ikke tåler noen spørsmål. Sånn bør det ikke være. 

Herregud, når mener du lærere skal ha til til å stå på pinne for foreldre som tror det er kun én eneste unge i klassen, deres egen? Er de like krevende hva angår tannlege og lege? Skal de også svare på spørsmål etter konsultasjonen? På jobbtelefon og meldinger på kveldstid? Skjerp dere, foreldre! 

Anonymkode: 713a3...f65

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det er flere sider av denne saken enn det som gir "klikk" på ymse artikler, men at essensen står noenlunde som følger: samfunnet (altså alle innbyggerne i landet) forventer mye mer av skolen nå enn det som var tilfelle for bare 20 års tid siden, og forventningsgapet mellom hva foresatte, elever og alle andre som ikke jobber i skolen (samt enkelte martyr-lærere) tenker det er rimelig å forvente at skolen skal gjøre/fikse/ordne/ta ansvar for er et stadig større og dypere gap for hvert år som går. MEN! Jeg er ikke helt med på at det bare er foresattes "skyld" at det har blitt sånn - dette er på mange måter en villet samfunnsutvikling der Velferdsstaten AS har tilbudt stadig flere tjenester og ytelser til stadig større grupper mennesker, uten at det har vært noen som har turt å trekke i nødbremsen eller stille spørsmålet om man gjør folk en bjørnetjeneste ved å tilrettelegge, tilpasse og (bort)forklare både det ene og det andre - og å legge opp til at det skal være akseptabelt at rekordmange blir uføre før de har fylt 30 år. Individualismens ånd rir samfunnet, og når majoriteten blir mer opptatt av seg og sitt enn av oss og vårt så får man et samfunn med egoister som kun skuer sin egen nesetipp og som ikke klarer å ta et stort skritt bakover og se på fellesskapet. 

Dette ser vi selvfølgelig også i skolen. Bare de rundt 10 årene jeg har jobbet i skolen har utviklingen vært påfallende: individuelle rettigheter som går på stadig større og mer tydelig bekostning av klassen og fellesskapet (f.eks. elever med diverse komboer ala nevroutviklingsforstyrrelse+atferdsvansker som i min tid hadde gått på spesialskole eller en form for alternativ opplæringsarena med tett oppfølging i små grupper, men som nå kastes inn i et klasserom med 25+ andre elever der alle rundt blir kjeeeeempeoverraska over at det ikke funker verken for eleven eller for noen andre - og der man som lærer kanskje må bruke 80% av sin kapasitet for å unngå at eleven klikker; kjempegøy å ha 20% igjen til undervisningen og til å gi oppmerksomhet og anerkjennelse til de 25-30 andre elevene.. der det selvfølgelig er flere som har ulike vansker og utfordringer og som egentlig har krav på og stort behov for en del oppfølging som du da ikke får gjort; og ALT er selvfølgelig lærerens skyld...); elever med hensynsløs og uakseptabel atferd som får fripass av både skoleledelse og egne foresatte (der sistnevnte riktignok ikke kan skjønne hvorfor lille Per ikke blir bedt i bursdag eller hvorfor ingen vil leke med ham på fritiden; da er det 9A-sak før du får blunket!); tidstyver i form av helt spinnville dokumentasjonskrav i 4-5 ulike datasystemer; enkeltelever som skal ha skreddersydde ukeplaner/timeplaner (og som helst skal se 99% like ut som klassen sin, men helst med bare 10% av teksten); mer eller mindre nyttige møter der ulike instanser peker fingre for å slippe å ta ansvar for elever som strever psykisk (min personlige "favoritt" er tilfellene der BUP mener eleven er for syk til å få hjelp hos dem og de dermed vil trekke seg ut - eller når eleven ikke vil snakke med behandleren på BUP så da vil de avslutte saken; men på skolen skal altså disse elevene med den største selvfølgelighet på magisk vis fungere helt tipp topp); tusen-og-en tiltaksplan med ukentlige møter (eller møter annenhver uke hvis du er heldig); og lista kunne vært mye lengre.

Jeg forundrer meg også over at så mange skoleledere beviselig (les Utdanningsnytt) forteller i undersøkelser at de opplever å stå mellom barken og veden på stadig flere fronter, f.eks. rundt det som har med voldelige elever å gjøre, og at presset fra kommunalsjefer og andre forståsegpåere lenger opp i systemet på å tviholde på illusjonen om at alt skal være regnbuer og rosa ponnier på skolene ser ut til å trumfe alt som har med ærlighet, redelighet og sannhet å gjøre. 

I tillegg er ressursene i skolen skåret til beinet, og hvert eneste år når kommunene må spare, så er det 2 sektorer det skal spares i: oppvekst og helse. Hvert eneste år. Uten opphold. Tror virkelig folk flest at en sektor som det høvles på hvert eneste år har noen som helst forutsetning til å ta ansvar for alt det som forventes? Det er ikke folk til å holde tilsyn med at ikke Morten og Tommy flyr i tottene på hverandre i friminuttet, for det er kanskje bare 3 voksne på hele skolen som har tilsyn i hvert friminutt (det er det skolen har folk til) og de må være der flest unger er. Kontaktlæreren til 3B er sykemeldt på 5. uka og den ufaglærte vikaren er på sammenbruddets rand etter at moren til Lise sendte dagens 3. sure melding, det er igjen 1,5 assistent/fagarbeider på skolen etter forrige runde med nedskjæringer, og helsesykepleieren dukker opp 2 halve dager i uka inntil hen kanskje blir spart vekk i neste runde (det er jo ikke lovpålagt å ha slik luksus på skolen). Vikarene er ufaglærte og fungerer ofte marginalt bedre enn å sette inn en pappfigur, lærerne har ikke fått faglig påfyll siden nitten-pil-og-bue og klassene bikker snart 30 elever over hele landet. Det er minst 4 med ADHD, 2-3 autister, 10 dyslektikere og 3 som ikke har norsk som morsmål i hver eneste klasse (og kanskje et par med psykisk utviklingshemming også hvis du er riktig heldig med klassen i år), og likevel er folk flest opptatt av å uffe seg over at lærerne "har så mye ferie"...

Endret av Strixvaria
  • Liker 2
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...