Gå til innhold

Fri i ferier og høytider.....

Flugelhorn

Anbefalte innlegg

Her hvor jeg jobber er det altid de med barn som får innfridd ferieønskene sine.

Jeg er selv (foreløpig) uten barn og har derfor aldri gjort meg vanskelig når det kommer til ferie, i fjor tok jeg kun ut 3 separate uker som jeg tok på måfå i året. Jeg jobbet hele påsken, sommeren, høstferien, vinterferien og jula....... Alt dette for å hjelpe arbeidsplassen og de andre som ville ha fri for å være med barna. (ble spurt av sjefen om ikke jeg kunne jobbe slik at de slapp så mange vikarer)

I år jobbet jeg vinterferien og har sagt meg villig til å jobbe hele fellesferien i sommer, selvom jeg kunne tenkt meg fri, slik at de med barn kunne igjen få nyte noen fridager.

Allerede i februar spurte jeg om jeg kunne få fri man-onsdag før påske fordi vi var invitert til utlandet av svigers, da fikk jeg til svar at jeg måtte vente til ferielistene kom ut. Regnet med at det ikke ville by på noen problemer i.o.m at jeg spurte så tidlig og at jeg faktisk ofret ferieplanene mine ifjor for å jobbe....

Så idag kommer jeg på jobb og får beskjed at jeg er satt opp på jobb tirsdag og onsdag, men jeg har fått fri mandag...... ARGH, hva er da vitsen med fri?????

Er jeg helt urimelig som ønsker å ha fri slik at noen med barn må steppe inn??

Føler jeg har gjort mitt de andre gangene, og de med barn må vel også kunne ofre litt av og til.....

:frustrert:

Kjenner at jeg er LITT irritert!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss går det på omgang hvem som har fri i påska/jul, for å unngå at noen blir sittende med svarteper hele tiden. Såklart forstår jeg at det prøver å tilpasses alle livssituasjoner (venter barn selv) men det blir feil hvis de uten barn forventes å måtte stille opp bestandig.

Synes du hadde fått kort varsel på turnusen i påskeuka, det er jo bare to uker til.

(min erfaring er at det er lettere å bytte de første dagene i påska enn helligdagene, er det ingen du kan spørre om å få bytte?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Hvorfor klager du på de som har barn, når det er arbeidgiveren din du bør være irritert på? Er det lettere å legge skylden på de med barn?

Syns faktisk du bør ta dette opp med arbeidsgiveren din, for det er bare de som kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pia_*

Jeg synes det er du selv som har et stort ansvar her også. Du blir irritert her, men hva med å uttrykke dine meninger mer klart på jobb?

Det er vi single som selv har ansvar for å fortelle omverdenen (sjefer, kolleger, andre) om at det ikke er riktig at vi single skal tjene mindre, jobbe mer, og jobber mer i ferier - eller skal yte ennå mer enn de andre - fordi vi er single og ikke har barn!

Jeg er single og har ikke barn - og merker faktisk følgende i arbeidslivet:

- Blir forventet at jeg jobber mer

- Folk tror jeg ikke har noe å gjøre etter jobb

- De tror jeg har utrolig mye dødtid

- De tror at jeg ikke har problemer eller kan lide av stress, fordi jeg ikke har familie

- De tror jeg har veldig god råd fordi jeg "bare er 1"

Men de glemmer at jeg:

- Har dårlig råd nettopp fordi jeg bare er 1...alt blir dobbelt så dyrt når alle utgifter faller på meg ene og alene

- Har ikke mindre problemer fordi jeg er single...tvert i mot, det kan være hardt og ensomt!

- En single har ingen å støtte seg på som står en helt nær (på alle plan)

- En single har like mye å gjøre som alle andre og fritiden til en single er like hellig og dyrebar som andres fritid

- En single skal ikke jobbe mer enn andre bare fordi den er single

- En single skal ha like lønnsvilkår som andre tilsvarende stillinger, uavhengig av om man har 10 barn å forsørge eller ingen1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Piper i at du burde ta det opp med ledelsen din. Og nå er jeg kanskje ekkel, men hva om du sier nei til å jobbe så mye ekstra slik at de med barn ska få fri? Kanskje ledelsen skjønner deg da?

Jeg har datteren min annenhver uke, annenhver jul, annenhver påske osv. Jeg skulle veldig gjerne hatt fri når jeg har henne på disse helligdagene som jul og påske, og heller jobbe som bare juling når jeg ikke har henne. Desverre så funker det ikke slik ved min arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke vi sånn turnus-jobbing på min arbeidsplass. Men jeg fikk klar beskjed av en kollega en gang om at hun hadde ikke anledning til å jobbe overtid, for hun hadde barn og mann å ta seg av. Men jeg - som ikke hadde, jeg kunne jobbe overtid :roll:

Nei - ærlig talt. Er man i jobb så får man dele på både fordeler og ulemper. Det være seg overtid, ferie eller høytider. Alle må bidra på lik linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Her trengs det litt oppvask! Du må kreve at alle skal ha lik anledning til å ta ferie. Og det er ledelsen som er ansvarlig for å sørge for at ferien blir rettferdig fordelt. Det er din oppgave å ytre dine ønsker. Jobbe med å bli flinkere til å si ifra og hevde deg selv..... Lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og dette er noe du må ta opp med din sjef, og det er jo sjefen din som har gjort noe galt ikke de med barn.

Mannen min jobber i alle ferier, påske og jul og da julaften og. Han har hatt fri en jul på de 5 julefeiringene vi har hatt barn. Og de single kollegane hans har jobbet maks annenhver jul og mindre.

Og jeg skal love deg at akkurat på julaften så har det vært utrolig sårt at han har måttet jobbe så mye, og ofte ikke fått med seg så mye av julefeiringa.

Men han synes det er greit og jobbe i ferier og feks halve påsken og sånn. Og i jula og nyttår og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med alle de over deg her - dette skal du ikke finne deg i.

Og en annen ting - den ferieavviklingen du gikk med på i fjor, er faktisk lovstridig. Etter ferieloven SKAL DU ha tre uker SAMMENHENGENDE ferie i perioden juni-september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg jobber er det altid de med barn som får innfridd ferieønskene sine.

Jeg er selv (foreløpig) uten barn og har derfor aldri gjort meg vanskelig når det kommer til ferie, i fjor tok jeg kun ut 3 separate uker som jeg tok på måfå i året.      Jeg jobbet hele påsken, sommeren, høstferien, vinterferien og jula....... Alt dette for å hjelpe arbeidsplassen og de andre som ville ha fri for å være med barna. (ble spurt av sjefen om ikke jeg kunne jobbe slik at de slapp så mange vikarer)

I år jobbet jeg vinterferien og har sagt meg villig til å jobbe hele fellesferien i sommer, selvom jeg kunne tenkt meg fri, slik at de med barn kunne igjen få nyte noen fridager.

Allerede i februar spurte jeg om jeg kunne få fri man-onsdag før påske fordi vi var invitert til utlandet av svigers, da fikk jeg til svar at jeg måtte vente til ferielistene kom ut. Regnet med at det ikke ville by på noen problemer i.o.m at jeg spurte så tidlig og at jeg faktisk ofret ferieplanene mine ifjor for å jobbe....

Så idag kommer jeg på jobb og får beskjed at jeg er satt opp på jobb tirsdag og onsdag, men jeg har fått fri mandag...... ARGH, hva er da vitsen med fri?????

Er jeg helt urimelig som ønsker å ha fri slik at noen med barn må steppe inn??

Føler jeg har gjort mitt de andre gangene, og de med barn må vel også kunne ofre litt av og til.....

:frustrert:

Kjenner at jeg er LITT irritert!!!!!!!!!!!

ta dette opp med sjefen din.

forklar ham grundig at du faktisk jobbet ALLE ferier i fjor, at du allerede har jobbet vinterferien OG har sagt ja til å jobbe i fellesferien i sommer, noe som iforhold til sjefen ikke burde vært i nærheten av planlagt siden det er så lenge til at ferielister ikke har vært oppe så lenge?

kan ikke sjefen din svare deg på om du kan få ferie i påsken, så kan ikke du svare sjefen din på om du kan jobbe i fellesferien. så enkelt!

man får tilbake som man gir. og når ikke jobben gir noe, hvorfor fortsetter du å gi av din ferie til dem?

her er det to som er ansvarlige, sjefen din og DU.

du må begynne å sette foten ned, du må begynne å stå på krava og si ifra når det er noe du faktisk mener du har krav på.

du må slutte å være snill, for når det kommer til firmaer som ønsker snillhet fra medarbeidere, så er de sjelden snille tilbake.

begynn å tenk på deg, for jobben din kommer ikke til å gjøre det uten at du krever det.

si ifra at du spurte om fri så tidlig fordi du skal til utlandet.

si ifra at EN dag ikke er nok, at en dag faktisk ødelegger hele dine feriemuligheter.

spør, og krev grundig forklaring, på hvorfor du ikke kan få fri de dagen på tross av at du alltid har sagt ja til å jobbe når du har blitt bedt om det i fellesferier og fellesfridager tidligere.

spør hvorfor andre får men ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er single og har ikke barn - og merker faktisk følgende i arbeidslivet:

- Blir forventet at jeg jobber mer

- Folk tror jeg ikke har noe å gjøre etter jobb

- De tror jeg har utrolig mye dødtid

- De tror at jeg ikke har problemer eller kan lide av stress, fordi jeg ikke har familie

- De tror jeg har veldig god råd fordi jeg "bare er 1"

Men de glemmer at jeg:

- Har dårlig råd nettopp fordi jeg bare er 1...alt blir dobbelt så dyrt når alle utgifter faller på meg ene og alene

- Har ikke mindre problemer fordi jeg er single...tvert i mot, det kan være hardt og ensomt!

- En single har ingen å støtte seg på som står en helt nær (på alle plan)

- En single har like mye å gjøre som alle andre og fritiden til en single er like hellig og dyrebar som andres fritid

- En single skal ikke jobbe mer enn andre bare fordi den er single

- En single skal ha like lønnsvilkår som andre tilsvarende stillinger, uavhengig av om man har 10 barn å forsørge eller ingen1

SOm jeg skulle sagt det selv. Vi har faktisk et liv vi også!!

Jeg jobbet meg nesten syk pga dette. Jeg følte jeg måtte ta mer ansvar, og syns de som hadde familie trengte mer fri enn meg..

Jeg hadde familie og venner rundt meg jeg også som trengte meg.. ikke i samme hus..men man har da et liv fordi om man er singel og ikke har barn... :overrasket:

Alle får ta sin tørn, barn eller ei. Det er vel en grunn til at man jobber.

Da får man dele på fordelene og ulempene.

Ingen har mer rett på fri enn andre.

Og møte veggen er ikke mye ålright!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting - den ferieavviklingen du gikk med på i fjor, er faktisk lovstridig. Etter ferieloven SKAL DU ha tre uker SAMMENHENGENDE ferie i perioden juni-september.

Feil.

Dersom arb.tager selv ØNSKER å dele opp ferien (i tiden 1. juni - 30. september), er det LOV (dersom det er gjennomførbart på arb.plassen)!

Men man har RETT PÅ tre uker SAMMENHENGENDE ferie (dersom det er det man ønsker).

Endret av Ugla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil.

Dersom arb.tager selv ØNSKER å dele opp ferien (i tiden 1. juni - 30. september), er det LOV (dersom det er gjennomførbart på arb.plassen)!

Men man har RETT PÅ tre uker SAMMENHENGENDE ferie (dersom det er det man ønsker).

Helt sant. Dårlig formulert av meg, for det var det jeg mente. Du har krav på tre uker sammenhengende hvis du vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg følte jeg måtte ta mer ansvar, og syns de som hadde familie trengte mer fri enn meg..

Dette er ikke riktig! Håper ikke single mennesker tenker slik..

Jeg hadde familie og venner rundt meg jeg også som trengte meg.. ikke i samme hus..men man har da et liv fordi om man er singel og ikke har barn...  :overrasket:

Absolutt!!  :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En på jobben min sa før jul at at jeg kunne jobbe i jula siden jeg ikke har unger. Jeg ba han dra til h..... Det endte med at han måtte jobbe i jula. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Ta dette opp med sjefen din umiddelbart. Du skal ikke lide(ie jobbe deg hjel fordi du er singel uten barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Her trengs det litt oppvask! Du må kreve at alle skal ha lik anledning til å ta ferie. Og det er ledelsen som er ansvarlig for å sørge for at ferien blir rettferdig fordelt. Det er din oppgave å ytre dine ønsker. Jobbe med å bli flinkere til å si ifra og hevde deg selv..... Lykke til....

Må si meg enig i denne jeg.

Synes du blir behandlet helt elendig når du har stilt opp hver gang og ikke blir prioritert når det virkelig teller og du har planer.

Det er ingen automatikk i at de som har barn får ferie når de ønsker. Min erfaring er at det snarere er de med de spisseste albuene som får gjennom sine ønsker. Jeg holdt på sånn som du når det gjaldt å ofre meg uten å mokke for jobben og de andres ferier. Det til tross for at jeg var den som hadde de yngste barna der. Min kollega hadde nesten voksne barn, men det var like fullt en selvfølge at hun skulle ha fri i alle skoleferier. Til slutt sa sjefen min fra til meg at nå måtte jeg ta meg i kraven og sette meg opp på ferie selv om de andre hadde sagt at det ikke passet fordi de selv sto først i køen.

Et av de siste årene jeg jobbet der hadde jeg satt meg opp på ferie i god tid da jeg faktisk hadde planer. Og jeg gjorde oppmerksom på at jeg hadde satt meg opp. Det var ganske vanlig der. Uken etter kom min kollega og sa at hun var nødt til å ha fri den perioden jeg hadde satt meg opp på fordi hun hadde bestilt sydentur kvelden i forveien på impuls. Jeg gjorde oppmerksom på at jeg kom til å si opp dersom det ikke passet for meg å få ferie dette ene året når jeg hadde satt meg opp. Vi visste begge at det ikke ble aktuelt å leie inn vikarer. Like etter sa hun opp selv akkurat i tide til å dra på sydenturen sin.

Så tilspisset og håpløst kan det bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...