Gå til innhold

Hva gjør man når man MÅ stoppe bilen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei...

Mens jeg kjørte, fikk jeg varsellampe oljetrykk! Intruksjonsbok! Rød varsel 

Leste på intruksjonsbok og fant denne varselen, men det står ikke noe mer. Dette er en skoda yeti. Legger ved bildet av siden der jeg peker på den varsellampen som gjelder for min situasjon. Den andre siden er fortsettelsen, der det ikke står noe mer ang denne varselen.

Stoppet midt i E18. Lot motoren kjøle seg ned og startet å kjøre 2min, for der er det stoppested rett ved E18.

Idet jeg svingte inn dit fikk jeg varsellampen igjen. 

Jeg åpner motoren for å se om det er nok olje, men det er glovarm så jeg venter 1t jeg, for at det skal kjøle ned mens panseret er åpen.

Men. Hva hvis det er nok olje? Jeg fylte nettopp på dor 2mnd siden. Skal jeg la bilen stå igjen og ringe tauebil neste dag for å kjøre den til verkstedet? Eller skal jeg ringe rundt og se hvilket verksted som faktisk kan ta imot bilen før jeg ringer verkstedet? Skal jeg vente med alt dette til imorgen?

20250928_125721.jpg

Anonymkode: 000f0...41b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ja. Mannen vil ikke hjelpe. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre enn å sitte her og vente på at motoren skal kjøle seg ned. Og jeg har bare kjørt i 20min ca.

20250928_125725.jpg

Anonymkode: 000f0...41b

Skrevet

Du ringer etter tauing, du kan ikke forlate bilen på e18. De tauer deg til nærmeste verksted. 

Anonymkode: ae97e...8f3

• Nyttig 2
Skrevet

Du sier du fylte olje nylig: Du kan ikke ha fylt for mye? Da kan du også få denne feilmeldingen, spesielt siden jeg forstår deg slik at lampen slukket, og du kjørte et stykke til før den igjen ble tent?

Anonymkode: f2b40...4d4

Skrevet

Håper mannen din har en skikkelig god grunn for å ikke ville hjelpe deg!

Jeg synes det høres fornuftig ut slik du tenker, kjøl ned bilen og sjekk oljen. Men hvis du fylte for bare to mnd siden og ikke har kjørt enormt mye i mellomtiden og bare kjørte 20 min før varselet kom, så bør du uansett ha bilen på verksted. 

Er det nok olje så må du bare la bilen stå og få en redningsbil til å kjøre den til et verksted. Hvis bilen står trygt der den er kan du jo vente til i morgen, da kan du også kontakte verksted først og så er det sikkert billigere med redningsbil når det ikke er søndag. Forsto det som at du hadde kjørt av e18 og står på en avkjørsel/lomme nå?

Anonymkode: 257e6...2a0

Skrevet

Veihjelp. Ligger det ikke info i bilen om det et sted? Koster 500 gitt at dere er medlem - noe man absolutt bør være som bileier. 

Anonymkode: 5da1d...3e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men. Hva hvis det er nok olje? Jeg fylte nettopp på dor 2mnd siden. Skal jeg la bilen stå igjen og ringe tauebil neste dag for å kjøre den til verkstedet? Eller skal jeg ringe rundt og se hvilket verksted som faktisk kan ta imot bilen før jeg ringer verkstedet? Skal jeg vente med alt dette til imorgen?

Ikke gå fra bilen, sett på nødblink og en trekant, ring NAF og så hjelper de deg til verksted 

Anonymkode: 498c0...b8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Håper mannen din har en skikkelig god grunn for å ikke ville hjelpe deg!

Jeg synes det høres fornuftig ut slik du tenker, kjøl ned bilen og sjekk oljen. Men hvis du fylte for bare to mnd siden og ikke har kjørt enormt mye i mellomtiden og bare kjørte 20 min før varselet kom, så bør du uansett ha bilen på verksted. 

Er det nok olje så må du bare la bilen stå og få en redningsbil til å kjøre den til et verksted. Hvis bilen står trygt der den er kan du jo vente til i morgen, da kan du også kontakte verksted først og så er det sikkert billigere med redningsbil når det ikke er søndag. Forsto det som at du hadde kjørt av e18 og står på en avkjørsel/lomme nå?

Anonymkode: 257e6...2a0

Mannen min dro den samme mot meg for en god del år siden.... 

Og det var veldig på sin plass. Jeg hadde en enorm ansvarsfraskrivelse når det kom til alt med bilen. Og dumpet alt på han. Noe som er tullete når man tross alt kjører hver dag selv. 

Nå kan jeg det man trenger å vite for å ta vare på bilen, og være en trygg sjåfør også når noe ikke er som det skal. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veihjelp. Ligger det ikke info i bilen om det et sted? Koster 500 gitt at dere er medlem - noe man absolutt bør være som bileier. 

Eller gratis om man har mobilitetsgaranti.

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Eller gratis om man har mobilitetsgaranti.

Eller naf medlem med veihjelp. De første par gangene i allefall 

Skrevet

Du trenger ikke vente på at motoren kjøler seg ned før du peiler oljen. Dette er det første du må gjøre. Er det for lite olje er jo saken klar, er det for mye kan veiva slå i oljen, den piskes til skum og du får feil oljetrykk. Og er du sikker på at du fylte riktig olje da du gjorde dette? Feil viskositet kan gi denne typen problemer.

• Nyttig 1
Skrevet

Du trenger ikke vente på at motoren kjøler seg ned før du peiler oljen. Dette er det første du må gjøre. Er det for lite olje er jo saken klar, er det for mye kan veiva slå i oljen, den piskes til skum og du får feil oljetrykk. Og er du sikker på at du fylte riktig olje da du gjorde dette? Feil viskositet kan gi denne typen problemer.

Man må jo vente litt så oljen renner tilbake, peiler du varm motor vil det jo være for lite da oljen er i systemet 

Skrevet

Men, tilbake til tema; 

1) sett på nødblink i det noe går feil. Senk farten. 

2) om mulig, kjør til nærmeste stoppeplass. Ta på refleksvest. (ser den mangler på bildene) 

3) sett ut varseltrekant om du står nær eller dels i veibanen

4) gjør en vurdering av hva du kan gjøre selv

5) ring veihjelp. Vent i bilen om det er trygt. Gå ut og godt til side om bilen står utsatt til. 

Grunnen til at mannen var vanskelig med meg ved et-par anledninger for noen år siden var viktigheten av at man som sjåfør kan dette.... Det handler om sikkerhet for seg selv og andre. 

Skrevet (endret)

Her ville jeg ringt NAF , og bedt om veihjelp! Men først kjørt inn i nærmeste lomme, satt på nødblink , mekket opp varseltrekant og tatt på refleksvest!

Endret av Anciol
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må jo vente litt så oljen renner tilbake, peiler du varm motor vil det jo være for lite da oljen er i systemet 

Nei... Her er jo det primære å sjekke om det ER nok olje på bilen, altså innenfor marginene. Da er det ett fett om motor er varm eller ei. SÅ mye utgjør ikke den differansen på umiddelbar peiling eller peiling etter venting. Så det er selvsagt bare å kjøre på i dette tilfellet.

Men hvis den med varm motor viser full eller til og med litt over så har du selvsagt funnet problemet der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

SÅ mye utgjør ikke den differansen på umiddelbar peiling eller peiling etter venting. Så det er selvsagt bare å kjøre på i dette tilfellet.

Jo, det gjør den. Oljen vil være rundt i motoren i stedet for å ha sunket ned. Det er selvsagt lurt å vente til oljen har sunket ned om man skal avdekke om det er nok olje eller ikke. Målepinnen fungerer ved å kun måle i bunnen, et sted oljen ikke befinner seg når motoren er i gang.

Anonymkode: 62d66...61e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men, tilbake til tema; 

1) sett på nødblink i det noe går feil. Senk farten. 

2) om mulig, kjør til nærmeste stoppeplass. Ta på refleksvest. (ser den mangler på bildene) 

3) sett ut varseltrekant om du står nær eller dels i veibanen

4) gjør en vurdering av hva du kan gjøre selv

5) ring veihjelp. Vent i bilen om det er trygt. Gå ut og godt til side om bilen står utsatt til. 

Grunnen til at mannen var vanskelig med meg ved et-par anledninger for noen år siden var viktigheten av at man som sjåfør kan dette.... Det handler om sikkerhet for seg selv og andre. 

Regner med at den mannen ikke får hjelp til noen huslige sysler av kona ellers da og :)

Han klarer seg helt selv.

Anonymkode: df649...d56

• Liker 2
Skrevet

Fyttirakkern hvor glad jeg er for at jeg ikke har fossilbil 

Anonymkode: 4375b...a4b

Skrevet

Regner med at den mannen ikke får hjelp til noen huslige sysler av kona ellers da og :)

Han klarer seg helt selv.

Anonymkode: df649...d56

Hjemme har vi en viss arbeidsdeling, og egne oppgaver. Blant annet er det stort sett jeg som lager mat, mens han er den som følger opp vask av bad og støvsuging. Jeg hadde nok ikke likt å rense et sluk, og ikke vært så god på det heller. Han måtte ha lest seg opp før han setter på gryteretten for middagen i dag. 

Bilkjøring er noe annet. Man MÅ kunne det grunnleggende om bil, og ikke minst nødsituasjoner, slik at man kan agere akutt. Ellers er man både til fare for seg selv og andre trafikkanter. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fyttirakkern hvor glad jeg er for at jeg ikke har fossilbil 

Anonymkode: 4375b...a4b

Sist jeg ringte veihjelp var det med en BMW iX 2024 modell ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...