AnonymBruker Skrevet 28. september #21 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes ikke det høres så ille ut jeg. Anonymkode: d74a8...8fc Så Foodora, burgere, sjokolade hver dag og ofte alkohol hver helg er ikke så ille? Det kan umulig være bra i lengden. Anonymkode: 2a8e6...d04 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #22 Skrevet 28. september Nowayback skrev (46 minutter siden): Egentlig ikke. Jeg har til tider vært i svært god form, og løpt 3 ganger i uken. Men nå har jeg skadeproblemer. Jeg går ofte 15.000-20.000 skritt daglig. Hodepine har jeg mye av, men det har jeg alltid hatt. Hjelper litt å holde seg unna alkohol, som jeg gjør nå. Det er jo bra! Måtte bare spørre, for jeg blir selv veldig slapp og sliten av sånt kosthold. Anonymkode: 2a8e6...d04
AnonymBruker Skrevet 28. september #23 Skrevet 28. september Hva spiser du typisk på en dag da? Hva spiser du til middag? Anonymkode: 0d652...b7c
Fighter83 Skrevet 28. september #24 Skrevet 28. september (endret) Nowayback skrev (9 timer siden): Jeg spiser usunt, men får ofte dårlig samvittighet av hva jeg putter i kroppen. Vi snakker sjokolade hver dag, som oftest ferdigmat til middag, i perioder alkohol både fredag og lørdag. Problemet er at jeg klarer aldri å endre på det. Ikke over tid. Tenker ofte på hva det gjør med tanken på risiko for alvorlig sykdom. Jeg er snart 40. Nå er det slik at jeg er slank uansett hva jeg spiser, men alt det usunne går jo igjennom systemet uansett. Jeg er relativt aktiv. Er det noe håp om å klare å endre dette i min alder? Og isåfall hvordan. Noe ganger tenker jeg at jeg har lagt grunnlaget for alvorlig sykdom i 40-årene uansett, og at det ikke er vits i å prøve. Absolutt bedre for kroppen at du heller lager maten selv fra bunn av fremfor ferdigmat. Be folk på middag for å bli bedre på dette. Bruk tid på å planlegge middager. Bruk tid på å planlegge hva du skal spise til frokost og lunsj. Bruk evt junkfood o.l mat når du skal spise mat når du er ute på byen for å drikke alkohol. Det er noe som heter å være "tynnfeit". Kan være mye usunne tilstander inni kroppen din som fører til sykdom og tidlig død. Absolutt bra for deg å forebygge å få hjerteinfarkt, dårlig syn, blodpropp og kreft så du ikke blir ufør og får mye større risiko for å stå utenfor arbeidslivet i midten av 40 åra eller starten av 50 åra. Det blir en isolerende tilværelse som gjør at man føler seg mindre verdt og fører til at livet får mindre verdi og livskvalitet. Endret 28. september av Fighter83 1
Nowayback Skrevet 28. september Forfatter #25 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva spiser du typisk på en dag da? Hva spiser du til middag? Anonymkode: 0d652...b7c Ferdigpizza, mikrobølge-mat som f.eks tikka masala/nanbrød og salat, i det siste har jeg bestilt litt fra foodora og da fra Max hamburger eller subway. For et par uker siden kjøpte jeg fjordland med torsk, men ble ikke mett av det. Så da kjøpte jeg en pølse i brød på kiosken senere. Noen ganger lager jeg pizzaen fra bunnen av og har det over to dager. Om jeg ikke orker varmmat kan jeg finne på å kjøpe horn som jeg har med ost og skinke f.eks. Alltid en halvliter pepsi max til middagen.
Nowayback Skrevet 28. september Forfatter #26 Skrevet 28. september Ludovica- skrev (2 timer siden): Dette hører jeg veldig mange enslige si og jeg fatter ikke argumentet? Om man er alene skal man ikke spise bra og ordentlig mat? Så om man er alene er det ikke vits å lage mat? Man trenger/fortjener både bra, næringsrik og sunn mat uavhengig om man er alene eller 5 stykker som skal spise. Kanskje man gir litt mer blanke i seg selv når man er alene?
Ludovica- Skrevet 28. september #27 Skrevet 28. september Nowayback skrev (1 time siden): Kanskje man gir litt mer blanke i seg selv når man er alene? Tror det er veldig individuelt altså. Hverken jeg eller andre single jeg kjenner gjør det. Man lever tross alt ikke kun for andre.
Nowayback Skrevet 29. september Forfatter #28 Skrevet 29. september Ludovica- skrev (22 timer siden): Tror det er veldig individuelt altså. Hverken jeg eller andre single jeg kjenner gjør det. Man lever tross alt ikke kun for andre. Først og fremst handler det om at jeg har enorme cravings på noe som smaker godt. Gleder meg til å sette tennene i en pizza eller burger etter jobb. Skylle ned med kald brus. Klarer sjeldent spise nok av sunn mat og bli mett. Får i meg litt grønnsaker på en uke, men sikkert langt i fra nok. Jeg tar omega 3, enten tran eller kapsler, som substitutt for lite fisk i kosten. Har kjøpt litt diverse frukt i dag, men det hjelper vel lite når hovedmåltidene mine er det største problemet.
AnonymBruker Skrevet 29. september #29 Skrevet 29. september Nowayback skrev (18 minutter siden): Først og fremst handler det om at jeg har enorme cravings på noe som smaker godt. Gleder meg til å sette tennene i en pizza eller burger etter jobb. Skylle ned med kald brus. Klarer sjeldent spise nok av sunn mat og bli mett. Får i meg litt grønnsaker på en uke, men sikkert langt i fra nok. Jeg tar omega 3, enten tran eller kapsler, som substitutt for lite fisk i kosten. Har kjøpt litt diverse frukt i dag, men det hjelper vel lite når hovedmåltidene mine er det største problemet. For å bli ordentlig mett så trenger du godt med protein og sunt fett, samt også fiber og så masse grønnsaker/salat for å fylle opp magen. Du må spise nok til hvert måltid, med riktig sammensetning av protein, fett, fiber og grønnsaker. Du kan fortsatt unne deg pizza og burger, bare ikke så ofte som i dag. Du kan trappe ned gradvis, det kan være lettere. I stedet for hver dag, start med annenhver dag osv. Anonymkode: fc5ba...f83 1
Nowayback Skrevet 29. september Forfatter #30 Skrevet 29. september Fighter83 skrev (På 28.9.2025 den 17.43): Absolutt bedre for kroppen at du heller lager maten selv fra bunn av fremfor ferdigmat. Be folk på middag for å bli bedre på dette. Bruk tid på å planlegge middager. Bruk tid på å planlegge hva du skal spise til frokost og lunsj. Bruk evt junkfood o.l mat når du skal spise mat når du er ute på byen for å drikke alkohol. Det er noe som heter å være "tynnfeit". Kan være mye usunne tilstander inni kroppen din som fører til sykdom og tidlig død. Absolutt bra for deg å forebygge å få hjerteinfarkt, dårlig syn, blodpropp og kreft så du ikke blir ufør og får mye større risiko for å stå utenfor arbeidslivet i midten av 40 åra eller starten av 50 åra. Det blir en isolerende tilværelse som gjør at man føler seg mindre verdt og fører til at livet får mindre verdi og livskvalitet. Kanskje du krisemaksimerer litt her? For øvrig er det å stå utenfor arbeidslivet kanskje det jeg frykter minst. Jeg er utenfor alt annet uansett. Frykter heller ikke å dø, men frykter smerte. Tanken på ting man må igjennom hvis man blir syk, det frykter jeg. Men frykten overstyrer ikke lysten jeg har på usunn mat. Hvis jeg hadde vært feit inni, ville vel det kommet til syne på kolesterol etc. Jeg har verken høyt kolesterol eller høyt blodtrykk, i alle fall sist jeg tok slike prøver. Jeg har riktignok en liten "bulk" på magen, selv om jeg er normalvektig. De færreste på min alder har flate mager. Og målene mine på livvidde er langt innenfor normalen. De aller fleste på min alder har mer dvaske kropper enn meg.
Rødvinsfilosofen Skrevet 29. september #31 Skrevet 29. september Nowayback skrev (På 28.9.2025 den 10.24): Jeg spiser usunt, men får ofte dårlig samvittighet av hva jeg putter i kroppen. Vi snakker sjokolade hver dag, som oftest ferdigmat til middag, i perioder alkohol både fredag og lørdag. Problemet er at jeg klarer aldri å endre på det. Ikke over tid. Tenker ofte på hva det gjør med tanken på risiko for alvorlig sykdom. Jeg er snart 40. Nå er det slik at jeg er slank uansett hva jeg spiser, men alt det usunne går jo igjennom systemet uansett. Jeg er relativt aktiv. Er det noe håp om å klare å endre dette i min alder? Og isåfall hvordan. Noe ganger tenker jeg at jeg har lagt grunnlaget for alvorlig sykdom i 40-årene uansett, og at det ikke er vits i å prøve. Tenker at du må begynne i det små. Kanskje du kan spise takeaway tre dager i uken, i stedet for syv? Kan du kjøpe mindre sjokolader? Er det lettere for deg å la værre å drikke brus og spise snop hvis du ikke har det lett tilgjengelig? Kanskje du kan la være å kjøpe det inn? Kan du få lagt inn at du går litt flere turer? Litt bedring er bedre enn stagnasjon. 1
Ytdhd Skrevet 30. september #32 Skrevet 30. september TS, jeg skjønner hvor det usunne kostholdet stammer fra basert på dine tidligere poster her inne. Du er veldig deprimert og bruker kostholdet som trøst. Vil anbefale deg å spise et bedre kosthold for den psykiske helsen. Forøvrig er jo mengden alkohol og sjokolade av betydning også.
Ytdhd Skrevet 30. september #33 Skrevet 30. september Nowayback skrev (2 timer siden): Kanskje du krisemaksimerer litt her? For øvrig er det å stå utenfor arbeidslivet kanskje det jeg frykter minst. Jeg er utenfor alt annet uansett. Frykter heller ikke å dø, men frykter smerte. Tanken på ting man må igjennom hvis man blir syk, det frykter jeg. Men frykten overstyrer ikke lysten jeg har på usunn mat. Hvis jeg hadde vært feit inni, ville vel det kommet til syne på kolesterol etc. Jeg har verken høyt kolesterol eller høyt blodtrykk, i alle fall sist jeg tok slike prøver. Jeg har riktignok en liten "bulk" på magen, selv om jeg er normalvektig. De færreste på min alder har flate mager. Og målene mine på livvidde er langt innenfor normalen. De aller fleste på min alder har mer dvaske kropper enn meg. For å sette det på spissen så kan kreftsyke se ganske sunne ut dersom kreften er i et tidlig stadie. Du kan ikke se hvilken effekt livsstilsvalgene har fra utsiden alltid. Da kostholdet mitt var på sitt verste var dette veldig synlig dog, det må sies.. men så spiste jeg ekstremt usunt også da, og i store mengder 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. september #34 Skrevet 30. september Nowayback skrev (På 28.9.2025 den 19.24): Kanskje man gir litt mer blanke i seg selv når man er alene? Veldig mange gir F i kropp og helse.Ditt valg. Anonymkode: 13278...502 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #35 Skrevet 30. september Så bra at du har klart å kutte alkoholen! Det var jo det aller viktigste grepet. Jeg ville sørget for å sementere den vanen før jeg gikk videre. Når du ikke lenger drikker alkohol sparer du penger. Bruk dem til å kjøpe litt ekstra gode råvarer så det blir enklere å lage god og sunn mat selv. Anonymkode: c5fdf...199 1 1
Nowayback Skrevet 30. september Forfatter #36 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så bra at du har klart å kutte alkoholen! Det var jo det aller viktigste grepet. Jeg ville sørget for å sementere den vanen før jeg gikk videre. Når du ikke lenger drikker alkohol sparer du penger. Bruk dem til å kjøpe litt ekstra gode råvarer så det blir enklere å lage god og sunn mat selv. Anonymkode: c5fdf...199 Tror ikke jeg klarer å kutte ut for alltid. I perioder elsker jeg å kose meg med øl, og liker den rusen 3-4 halvlitere gir meg. Men jeg går også lange perioder uten, så jeg vet at jeg har viljestyrken til å la være. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Veldig mange gir F i kropp og helse.Ditt valg. Anonymkode: 13278...502 Ingenting er svart-hvitt. Jeg gjør også ting som er bra for kroppen. Er f.eks langt mer aktiv enn den gjennomsnittlige jevnaldrende. I dag spiste jeg en ferdigrett med kylling og ris, men hadde masse salat til. Har spist klementiner og pærer til lunsj. Jeg tar også omega 3-tilskudd hver dag. 1
Lillemy8 Skrevet 30. september #37 Skrevet 30. september Hvis du har tatt helsetester som virker tipptopp så trenger du kanskje ikke gjøre så mye da.. Enig med de som sier små endringer som kan gjennomføres livet ut - livsstilsendringer. Kan du bytte ut sjokolade med noe annet du er glad i eller gjøre forbedringer i ett måltid pr dag?…
Nowayback Skrevet 1. oktober Forfatter #38 Skrevet 1. oktober Lillemy8 skrev (På 30.9.2025 den 17.06): Hvis du har tatt helsetester som virker tipptopp så trenger du kanskje ikke gjøre så mye da.. Enig med de som sier små endringer som kan gjennomføres livet ut - livsstilsendringer. Kan du bytte ut sjokolade med noe annet du er glad i eller gjøre forbedringer i ett måltid pr dag?… Gikk på en smell i dag og bestilte stor hamburger-meny fra Max. Til gjengjeld har jeg spist 3-4 porsjoner frukt og grønt. Men føler likevel jeg har gjort kroppen vondt. Og jeg klarte bare ikke la være å kjøpe smågodt for 70 kroner.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #39 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 17.31): Så Foodora, burgere, sjokolade hver dag og ofte alkohol hver helg er ikke så ille? Det kan umulig være bra i lengden. Anonymkode: 2a8e6...d04 Er flertall av nordmenn drikker alkohol hver fredag og lørdag. Jeg drikker gjerne oftest litt hver fredag, lørdag og søndag. I ferier mer. Jeg spiser også litt sjokolade nesten hver dag. Det er vel heller ikke så uvanlig. Burgere og ferdigmat derimot spiser jeg nesten aldri. Lager god mat med mye grønnsaker, som jeg også liker. Var jeg deg ville jeg kjøpt matkasse til noen middager i uka. Sørget for å få meg grønnsaker. Ellers forsette som før. Anonymkode: 7f030...e88
Nowayback Skrevet 2. oktober Forfatter #40 Skrevet 2. oktober "Hjemmelaget" pizza i dag, dvs peppes-bunn og peppes-saus. Men fått i meg masse grønnsaker som paprika, tomat, mais, ruccula. Da er kanskje ikke måltidet så ille? Mye kalorier blir det jo, men det er ikke et problem for min slanke kropp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå