Gå til innhold

Skifte lyspære på bil kr 1500??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalt 1200 kr for ny xenonpære på min for et par år tilbake, så høres helt normalt ut. 
De skiftet den gratis for meg da, fordi de selv synes det var litt komplisert (Kuga 2010 modell) og du skal vist nok være litt nøye med å ikke få fettmerker på Xenonpærer.( hvertfall det de fortalt meg) 

Anonymkode: ead0d...20d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette var sant for 15 år siden. Da jobba jeg på bensinstasjon og bytta pærer, gratis på 90% av bilene i bygda. De siste 10% av bilene var nye modeller som måtte på verksted. Åpenbart er det nå flere nye biler og færre av de man selv kunne gjøre slikt på.

Selv de som utdannes til mekanikere nå må ha spesialkompetanse på biltypene og kan ikke automatisk jobbe på merker de ikke har utdanning i.

Anonymkode: 8cc76...437

Min er 2014 modell.. 

Anonymkode: f8429...525

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Feil! Nå er det 99,9% som må på verksted for å bytte pære(r), spesielt foran. Du har ikke mye peiling skjønner jeg🤣

Anonymkode: 76ae6...f33

Har inntrykk det er mange biler før 2016 det er enkelt å bytte pære selv. Etter dette har det blitt for komplisert med utilgjengelige xenonpærer

Anonymkode: ea719...95d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Neida, har ikke peiling. Har bare drevet bilverksted de siste 14 åra, og jobbet som mekaniker på bil i 40 år. 

Hva er din erfaring? 

Anonymkode: 9f764...c5e

Men da kan du, som har drevet bilverksted de siste 14 årene og har 40 års erfaring som bilmekaniker, kanskje fortelle oss hvilke priser dere beregner dere for å bytte en xenonpære i f.eks. en 6 år gammel VW Golf eller Passat, en like gammel BMW – eller en Kuga for den saks skyld? Xenonlampe pluss arbeid. 
Og omtrent hvor føler du grensen går før det blir "nesten kriminelt dyrt"? Venter spent på svar. 😉

Anonymkode: 3c199...522

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svaret på ts sitt spørsmål kan være både ja, tja og nei. Av svarene som ligger her er det åpenbart at ikke alle har gjort dette tidligere, og i alle fall ikke på biler fra de siste 10-15 årene.

Hvis det er en god gammeldags H4-pære så er det landeveisrøveri. Men de fleste nyere biler har xenon-pærer som ofte er svindyre. En Osrampære kan fort koste 700-900 kroner. Ja du kan kjøpe en "tilsvarende" pære på Biltema for under 500kr. Det er et par grunnvarianter av xenonpærer, så prisen kan variere litt.

Ofte anbefales det å bytte begge pærer samtidig for å være sikret likt lysbilde, men da blir det selvsagt enda dyrere.

MEN: På enkelte bilmodeller er det et helsike å bytte pærer – det kan kreves en viss demontering av annet for å komme til i motorrommet. Og sist men slett ikke minst (!): Ved bytte av de fleste xenonpærer skal en vite hva en holder på med! Det er ikke rocket science, men vi snakker om høyspenning her som er potensielt dødelig hvis en håndterer bytte av pære på feil måte. Det er noe som er verdt å merke seg før en gyver på som glad amatør. Gjør en dette helt riktig har en ikke noe å frykte, gjør en det feil kan en i aller verste fall håpe en får en hyggelig minneseremoni for familien etterpå.

Avhengig av bilmodell så behøver 1500 kroner altså ikke å være noen upris for å slippe å bytte hovedpære selv – så sprøtt det enn høres ut.

Veldig godt beskrevet. Mange i tråden er skråsikre, sikkert basert på egne erfaringer, uten at deres erfaringer nødvendigvis er dekkende for alle andre.

Det er rett og slett for mange variabler til å kunne gi TS et konkret svar. Er det Xenon eller Halogen? Halogenpærer er nesten gratis, Xenon er dyre. Er det enkelt eller komplisert å bytte pære på den bilmodellen? Bilparken er på en skala fra de veldig enkle til de helt håpløse. Min bil for eks tenderer mot den enkle delen av skalaen, men ikke helt uten forbehold. Selve pærebyttet er "enkelt" og krever ikke demontering av andre komponenter. Det er dog trangt og kronglete å komme til, men når man har gjort det en gang før og har lange og følsomme fingre, så lar det seg gjøre på 5 min. Andre biler er helt umulige og legger opp til at støtfangeren foran må av, eller at man må jekke opp bilen, ta av hjulet og gå inn fra inni skjermen.

Anonymkode: b9dd0...d8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neida, har ikke peiling. Har bare drevet bilverksted de siste 14 åra, og jobbet som mekaniker på bil i 40 år. 

Hva er din erfaring? 

Anonymkode: 9f764...c5e

Da har du lun hatt biler eldre enn 15år.

Anonymkode: 76ae6...f33

AnonymBruker
Skrevet

Det var dyrt! Jeg betalte 249,- for å få skifta pære i frontlykt i forrige uke. Tok ca 5 minutter (15 år gamkel Nissan Qashqai, hvis det har noe å si, BilExtra-verksted).

Anonymkode: eec3d...2a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det var dyrt! Jeg betalte 249,- for å få skifta pære i frontlykt i forrige uke. Tok ca 5 minutter (15 år gamkel Nissan Qashqai, hvis det har noe å si, BilExtra-verksted).

Anonymkode: eec3d...2a5

Du er relativt heldig: den bilmodellen/årsmodellen hadde opprinnelig en vanlig h7 halogenpære som kjørelys, koster 50-100 kr i butikk, alt etter hvor du kjøper. Senere i 2010 kom en facelift av Qashqai som hadde rimelige D2R xenonpærer (uten integrert høyspent-tenner). Disse koster 150-350kr stk. Mange merker og modeller har nå vesentlig dyrere pærer, type D1S, D1R og D3S. Da begynner det å koste flesk hvis du ikke handler på Biltema, men får satt inn f.eks. Osram...

Nerd mode off... 😁

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Svaret på ts sitt spørsmål kan være både ja, tja og nei. Av svarene som ligger her er det åpenbart at ikke alle har gjort dette tidligere, og i alle fall ikke på biler fra de siste 10-15 årene.

Hvis det er en god gammeldags H4-pære så er det landeveisrøveri. Men de fleste nyere biler har xenon-pærer som ofte er svindyre. En Osrampære kan fort koste 700-900 kroner. Ja du kan kjøpe en "tilsvarende" pære på Biltema for under 500kr. Det er et par grunnvarianter av xenonpærer, så prisen kan variere litt.

Ofte anbefales det å bytte begge pærer samtidig for å være sikret likt lysbilde, men da blir det selvsagt enda dyrere.

MEN: På enkelte bilmodeller er det et helsike å bytte pærer – det kan kreves en viss demontering av annet for å komme til i motorrommet. Og sist men slett ikke minst (!): Ved bytte av de fleste xenonpærer skal en vite hva en holder på med! Det er ikke rocket science, men vi snakker om høyspenning her som er potensielt dødelig hvis en håndterer bytte av pære på feil måte. Det er noe som er verdt å merke seg før en gyver på som glad amatør. Gjør en dette helt riktig har en ikke noe å frykte, gjør en det feil kan en i aller verste fall håpe en får en hyggelig minneseremoni for familien etterpå.

Avhengig av bilmodell så behøver 1500 kroner altså ikke å være noen upris for å slippe å bytte hovedpære selv – så sprøtt det enn høres ut.

Bilene her er fra 2015 til 2021 og der skifter nå vi pærer selv bilene vi har er en subaru, en d-max  , Peugeot og en Toyota. 

Men har og skiftet på Audi og Mazda som svigers har som er 2023 og 2024.

Eneste bil som har vært litt klundrete er Mazda som svigers har for der måtte vi ha av et deksel i hjulbuene. Men var nå ikke noe problem når vi først fant ut hvordan en gjorde det

Men så skrur både jeg, mannen og begge ungdommen mye på biler 

Anonymkode: cfd27...932

Skrevet

Xenon pære eller ikke, det handler om å bytte en lyspære. Sist jeg byttet pære var jeg innom lokal bensinstasjon. Pæren hadde jeg. Det tok 3 min å skifte pæren. Betalte ingenting. Som sagt, pæren hadde jeg. De gav god service, og personen på jobb kunne sine saker; bil. 

Pærer går innimellom. Tror jeg kunne skiftet den selv. Nå har jeg en Nissan, snart 10 år gammel. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (21 minutter siden):

Xenon pære eller ikke, det handler om å bytte en lyspære. Sist jeg byttet pære var jeg innom lokal bensinstasjon. Pæren hadde jeg. Det tok 3 min å skifte pæren. Betalte ingenting. Som sagt, pæren hadde jeg. De gav god service, og personen på jobb kunne sine saker; bil. 

Pærer går innimellom. Tror jeg kunne skiftet den selv. Nå har jeg en Nissan, snart 10 år gammel. 

Absolutt, det handler om å bytte en lyspære, og som jeg har skrevet tidligere så er det normalt ikke rocket science. Å bytte en xenonlampe er ikke vanskelig. Men du bør vite hva du holder på med, slik at du ikke får 25000 volt rett i kroppen. Det er i beste fall fryktelig AU. Det er nemlig absolutt en reell mulighet. 😉 

Siden du hadde pæren er det nærliggende å tro (men ikke sikkert) at det da var en halogenpære, siden folk ofte har ekstra av disse liggende i bilen. Det er de færreste som kjører rundt med en ekstra xenonpære til +/- 1000kr i hanskerommet.

Og som noen har nevnt tidligere i denne artige tråden så er det enkelte biler der du må demontere div i motorrommet for i det hele tatt komme til hovedlyktene. Da er det gjerne enkelte som kvier seg. For ikke å snakke om tåkelys etc, hvor en gjerne må jekke opp bilen, fjerne et hjul og delvis skru vekk innerskjermen (BMW f.eks) ...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært med på biler der batteriet måtte ut for å få byttet pære i ene lykten, jeg har selv hatt bil der man måtte bytte via hjulbuene, og den beste var en dum  Chrysler Stratus der hele lykten måtte demonteres, og alt var torx-skruer. 

Anonymkode: e1b9b...abb

Skrevet (endret)

På enkelte biler i dag kan det koste over 20.000 å bytte lyspærer fordi det egentlig ikke er meningen at de skal ryke Derfor kan det være en stor jobb å komme til. Verkstedet fakturerer for tiden de bruker, og det er blitt normalt å ta 1500-2000 kroner timen på de store verkstedene. Selv om jobben kan ta 10 minutter fakturerer de en time. Når det er sagt tar det ofte lang tid å bytte på nye biler.

Endret av Samsung
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vanlig pris. 

Du kan jo gjøre det selv og se hvor godt det går. 

Anonymkode: b93ed...366

Jeg gjorde det på min gamle Toyota. Sparte 1400. Ikke så vanskelig. Så en YouTube-video først. Og jeg er en gammel dame som gir beng I biler.

Anonymkode: 68602...d16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg gjorde det på min gamle Toyota. Sparte 1400. Ikke så vanskelig. Så en YouTube-video først. Og jeg er en gammel dame som gir beng I biler.

Anonymkode: 68602...d16

Fint, da har "gammel dame som gir beng i biler" byttet en halogenpære i en gammel Toyota. Kudos til deg ( på ordentlig, ingen sarkasme fra min side). Men 1400 kr har du ikke spart. Du sammenligner epler og pærer her. 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...