AnonymBruker Skrevet 25. september #1 Skrevet 25. september Tilbud hos verksted. Er ikke dette utrolig dyrt? Eller er det vanlig? Anonymkode: f8429...525
AnonymBruker Skrevet 25. september #2 Skrevet 25. september Vanlig pris. Du kan jo gjøre det selv og se hvor godt det går. Anonymkode: b93ed...366 3
DrueSmoothie Skrevet 25. september #3 Skrevet 25. september Kan du gjøre det selv? Ofte er det lettere enn man tror. Jeg googlet på min bil (2017 modell Volkswagen) og har byttet lyspærer selv siden, det tar meg rundt 10 minutter når jeg bare vet hvor jeg kommer til. 3 1
moomino Skrevet 25. september #4 Skrevet 25. september Bytter selv her. Gjort på alle biler vi har hatt. Er litt klunder på noen modeller, ofte finner en video av det på nett hvis en søker 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #5 Skrevet 25. september Om pæra ikke er inkludert i prisen tenker jeg umiddelbart at det kanskje var litt mye, men vanskelig å si uten å vite hvilken bil det er snakk om. Noen merker og modeller er det kjempe enkelt å skifte pære på, på andre må man demontere flere ting for å komme til. Anonymkode: 44e62...3ea 3
AnonymBruker Skrevet 25. september #6 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vanlig pris. Du kan jo gjøre det selv og se hvor godt det går. Anonymkode: b93ed...366 Haha Anonymkode: f8429...525
AnonymBruker Skrevet 25. september #7 Skrevet 25. september Å bytte lyspærer på 99,9 % av alle biler er vanvittig enkelt, og burde være obligatorisk å kunne for alle som har førerkort. Å kreve 1500 for det er nesten kriminell. Anonymkode: 9f764...c5e 2
draug 75 Skrevet 25. september #8 Skrevet 25. september Jeg vil anta at de opererer med timepris 1200 a 1400 spenn, og at de aldri skriver mindre enn en time. Det kan være rimelig nok. Pæra står for resten. Å skifte pære er ofte litt plundrete (trangt) men ikke vanskelig. 2
Moppeguri Skrevet 25. september #9 Skrevet 25. september Kommer vel litt ann på om pæra også er inkludert her, en del pærer, spesielt xenon koster jo opp mot 1000lappen bare for pæra 3
AnonymBruker Skrevet 25. september #10 Skrevet 25. september Du skriver ingenting om dette er en bil med xenon lys eller om det god gammeldags H4 eller H7 det er snakk om. Heller ikke om det er snakk om en eller begge lysene, eller om pære(r) kommer i tillegg. H4 og H7 er greit å skifte begge samtidig. Skiftet ene xenon pæren på en suzuki scross tidligere i år, og det kom på rundt 1200. Bilen var inne på verksted for annet samtidig. Anonymkode: 3d6d8...51c 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #11 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skriver ingenting om dette er en bil med xenon lys eller om det god gammeldags H4 eller H7 det er snakk om. Heller ikke om det er snakk om en eller begge lysene, eller om pære(r) kommer i tillegg. H4 og H7 er greit å skifte begge samtidig. Skiftet ene xenon pæren på en suzuki scross tidligere i år, og det kom på rundt 1200. Bilen var inne på verksted for annet samtidig. Anonymkode: 3d6d8...51c Understreker at det var pæren som kostet 1200 Anonymkode: 3d6d8...51c
AnonymBruker Skrevet 25. september #12 Skrevet 25. september PÅ min bil koster pære godt over 1000lappen og man må heise opp bilen og ta av hjulet for å komme til den. Så 1500 for skift hadde her vært veldig rimelig. Anonymkode: b9fc4...177 2
AnonymBruker Skrevet 25. september #13 Skrevet 25. september Noen biler må du faktisk demontere ting for å få tilgang til skifting av lyspære. Heldigvis er bilen min forholdsvis grei. Bare ett av lysene (ene siden) må jeg bruke en lang tang for å sette pæren på plass (uten å måtte demontere). Kun for små asiatiske hender. Koster meg kun 49,90 å kjøpe lyspæren hos Biltema. Hadde blitt over 1500,- på verksted da. Om du ikke tar skifte av pære når du er på service med bilen da. Da blir det billigere. Men så er det slik at ryker pæren må den skiftes snarest mulig. Anonymkode: ea719...95d 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #14 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Å bytte lyspærer på 99,9 % av alle biler er vanvittig enkelt, og burde være obligatorisk å kunne for alle som har førerkort. Å kreve 1500 for det er nesten kriminell. Anonymkode: 9f764...c5e Dette var sant for 15 år siden. Da jobba jeg på bensinstasjon og bytta pærer, gratis på 90% av bilene i bygda. De siste 10% av bilene var nye modeller som måtte på verksted. Åpenbart er det nå flere nye biler og færre av de man selv kunne gjøre slikt på. Selv de som utdannes til mekanikere nå må ha spesialkompetanse på biltypene og kan ikke automatisk jobbe på merker de ikke har utdanning i. Anonymkode: 8cc76...437 3
ElectricScum Skrevet 25. september #15 Skrevet 25. september Kriminelt. Sist jeg skiftet kostet det meg 170kr. Mekaniker kom ut på parkeringsplassen og gjorde det på fem minutter.
AnonymBruker Skrevet 25. september #16 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette var sant for 15 år siden. Da jobba jeg på bensinstasjon og bytta pærer, gratis på 90% av bilene i bygda. De siste 10% av bilene var nye modeller som måtte på verksted. Åpenbart er det nå flere nye biler og færre av de man selv kunne gjøre slikt på. Selv de som utdannes til mekanikere nå må ha spesialkompetanse på biltypene og kan ikke automatisk jobbe på merker de ikke har utdanning i. Anonymkode: 8cc76...437 Det er det bilverksteder vil ha deg til og tro, slik at de kan rettferdiggjøre ett ran. Sannheten er et alle biler er laget slik at pærer skal kunne byttes, selv xenonpærer, og som regel er det meget enkelt. Jeg driver ett lite bilverksted selv, og ett pærebytte har aldri tatt mer enn en halv time, uansett hvor ny bilen er, som regel tar det bare noen minutter. Anonymkode: 9f764...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 25. september #17 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette var sant for 15 år siden. Da jobba jeg på bensinstasjon og bytta pærer, gratis på 90% av bilene i bygda. De siste 10% av bilene var nye modeller som måtte på verksted. Åpenbart er det nå flere nye biler og færre av de man selv kunne gjøre slikt på. Selv de som utdannes til mekanikere nå må ha spesialkompetanse på biltypene og kan ikke automatisk jobbe på merker de ikke har utdanning i. Anonymkode: 8cc76...437 Er det ikke egentlig betenkelig at man lager biler hvor den vanlige menigmann/kvinne har store vanskeligheter med å skifte pæren selv? Dette er jo en bruksting som ryker støtt og stadig på bilen. Ta f.eks. om man er på langtur og så ryker begge nærlysene i løpet av kort tid, og da står man der på kveldstid med alle verksteder stengt, og må vente til man får dagslys igjen? Selv har jeg alltid reserveprærer liggendes i hanskerommet i tilfelle Anonymkode: ea719...95d
AnonymBruker Skrevet 25. september #18 Skrevet 25. september Svaret på ts sitt spørsmål kan være både ja, tja og nei. Av svarene som ligger her er det åpenbart at ikke alle har gjort dette tidligere, og i alle fall ikke på biler fra de siste 10-15 årene. Hvis det er en god gammeldags H4-pære så er det landeveisrøveri. Men de fleste nyere biler har xenon-pærer som ofte er svindyre. En Osrampære kan fort koste 700-900 kroner. Ja du kan kjøpe en "tilsvarende" pære på Biltema for under 500kr. Det er et par grunnvarianter av xenonpærer, så prisen kan variere litt. Ofte anbefales det å bytte begge pærer samtidig for å være sikret likt lysbilde, men da blir det selvsagt enda dyrere. MEN: På enkelte bilmodeller er det et helsike å bytte pærer – det kan kreves en viss demontering av annet for å komme til i motorrommet. Og sist men slett ikke minst (!): Ved bytte av de fleste xenonpærer skal en vite hva en holder på med! Det er ikke rocket science, men vi snakker om høyspenning her som er potensielt dødelig hvis en håndterer bytte av pære på feil måte. Det er noe som er verdt å merke seg før en gyver på som glad amatør. Gjør en dette helt riktig har en ikke noe å frykte, gjør en det feil kan en i aller verste fall håpe en får en hyggelig minneseremoni for familien etterpå. Avhengig av bilmodell så behøver 1500 kroner altså ikke å være noen upris for å slippe å bytte hovedpære selv – så sprøtt det enn høres ut. Anonymkode: 3c199...522
AnonymBruker Skrevet 25. september #19 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å bytte lyspærer på 99,9 % av alle biler er vanvittig enkelt, og burde være obligatorisk å kunne for alle som har førerkort. Å kreve 1500 for det er nesten kriminell. Anonymkode: 9f764...c5e Feil! Nå er det 99,9% som må på verksted for å bytte pære(r), spesielt foran. Du har ikke mye peiling skjønner jeg🤣 Anonymkode: 76ae6...f33
AnonymBruker Skrevet 25. september #20 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Feil! Nå er det 99,9% som må på verksted for å bytte pære(r), spesielt foran. Du har ikke mye peiling skjønner jeg🤣 Anonymkode: 76ae6...f33 Neida, har ikke peiling. Har bare drevet bilverksted de siste 14 åra, og jobbet som mekaniker på bil i 40 år. Hva er din erfaring? Anonymkode: 9f764...c5e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå