Milda89 Skrevet 25. september #1 Skrevet 25. september (endret) https://www.nrk.no/ostfold/umulig-a-finne-gravidklaer_-_-det-er-irriterende-1.17548554 Hva tenker dere om dette? Kjedene har flyttet salget av gravidklær fra fysiske butikker til nett, på grunn av lav etterspørsel / lønnsomhet. Damen som er intervjuet i saken mener at gravide bør prioriteres av kjedene. Og at det er lite miljøvennlig å handle på nett, fordi man risikerer å måtte sende klær i retur. Jeg lurer på om dette egentlig er et resultat av at gravide har blitt mer miljøbevisste, og i større grad kjøper brukt, eller prioriterer å kjøpe klær som også kan brukes etter graviditeten. Og er det egentlig miljøvennlig dersom butikkene skal ta inn gravidkolleksjoner som de ikke får solgt? Havner ikke de klærne fort i søpla, eller man må bruke ressurser på å resirkulere dem? Jeg forstår ikke miljøargumentet her! Endret 25. september av Milda89 3
AnonymBruker Skrevet 25. september #2 Skrevet 25. september Jeg er helt enig med deg. Som førstegangsgravid er det fristende å kjøpe masse fine gravidklær, før man innser at dette er en sinnsykt kort periode av livet som det ikke er verdt å brenne av tusenvis av kroner på. Så jeg har endt opp med å kjøpe brukt, og så lite som overhodet mulig, både av miljøhensyn og pga. økonomi. Anonymkode: 77bf9...49a 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #3 Skrevet 25. september Det flyter over av gravidklær til salgs brukt, og en så kort periode man bruker gravidklær synes jeg faktisk det er miljøsvineri hvis en kjøper masse nye gravidklær. Så de kan gjerne ha det i netthandel og ikke i fysisk butikk for min del, så kanskje noen blir litt mer tvunget til å tenke at de like gjerne kan sjekke på Finn og Tise. Anonymkode: 2b76a...6b7 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #4 Skrevet 25. september Husker da bestemor døde. Jeg var gravid i ca uke 30, og måtte på de 4 dagene fra hun døde få permisjon fra jobben hvor jeg hadde gravid-uniform, reise halve landet til hjemtraktene, planlegge en god del av begravelsen og jeg måtte skaffe meg klær som passet i en begravelse. Uniformen fra jobb og kosebuksen i rosa eller sen alt for store dongeribuksa var liksom ikke helt passende til en begravelse. Jeg var ikke kresen, kunne fint gått i skjørt og strømpebukse med en blaser og singlet. Men jeg fant ingen verdens ting. Ikke en genser, ikke en singlet, ikke en blaser, ikke en bukse, skjørt eller strømpebukse, ikke en eneste svart eller mørk kjole. Så jeg møtte i begravelsen i kosebuksen jeg forsøkte å farge svart, en blaser som på ingen måte gjorde meg presentabel og en generellt sårlig opplevelse av meg selv i den situasjonen. Anonymkode: 58fd6...615 3
AnonymBruker Skrevet 25. september #5 Skrevet 25. september Det er det samme som har skjedd med stormote/pluss size. Kjedene har det i kolleksjonene sine, men velger å ikke selge i fysisk butikk. Anonymkode: b1597...432 2
AnonymBruker Skrevet 25. september #6 Skrevet 25. september Jeg fikk 4 gravidbukser brukt på Finn.no til 100 kr. Kjøpte noen genserkjoler jeg kunne bruke til vanlig også og brukte mannens T-skjorter da jeg var høygravid. Det er ingen vits i å bruke masse penger på plagg du kun bruker 3-4 måneder av livet. Klærne gav jeg videre til en venninne som ble gravid litt etter meg. Anonymkode: 96c15...20f 1
Thyra Skrevet 25. september #7 Skrevet 25. september Milda89 skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/ostfold/umulig-a-finne-gravidklaer_-_-det-er-irriterende-1.17548554 Hva tenker dere om dette? Kjedene har flyttet salget av gravidklær fra fysiske butikker til nett, på grunn av lav etterspørsel / lønnsomhet. Damen som er intervjuet i saken mener at gravide bør prioriteres av kjedene. Og at det er lite miljøvennlig å handle på nett, fordi man risikerer å måtte sende klær i retur. Jeg lurer på om dette egentlig er et resultat av at gravide har blitt mer miljøbevisste, og i større grad kjøper brukt, eller prioriterer å kjøpe klær som også kan brukes etter graviditeten. Og er det egentlig miljøvennlig dersom butikkene skal ta inn gravidkolleksjoner som de ikke får solgt? Havner ikke de klærne fort i søpla, eller man må bruke ressurser på å resirkulere dem? Jeg forstår ikke miljøargumentet her! Da jeg var gravid brukte jeg stort sett vanlige klær, løstsittende t-skjorter, store gensere, elastiske bukser og tights. Kjøpte en topack med gravidtights til 200,- og noen gravidtruser. De var gode å ha etterpå, da det endte med keisersnitt og trengte noe som ikke gnagde på såret. Kjøpte også noen nye t-skjorter i litt lengre modell, som jeg også kunne bruke etterpå. Og en romslig boblekåpe som jeg fortsatt bruker. Så ikke det store behovet for å kjøpe masse gravidklær. AnonymBruker skrev (1 time siden): Husker da bestemor døde. Jeg var gravid i ca uke 30, og måtte på de 4 dagene fra hun døde få permisjon fra jobben hvor jeg hadde gravid-uniform, reise halve landet til hjemtraktene, planlegge en god del av begravelsen og jeg måtte skaffe meg klær som passet i en begravelse. Uniformen fra jobb og kosebuksen i rosa eller sen alt for store dongeribuksa var liksom ikke helt passende til en begravelse. Jeg var ikke kresen, kunne fint gått i skjørt og strømpebukse med en blaser og singlet. Men jeg fant ingen verdens ting. Ikke en genser, ikke en singlet, ikke en blaser, ikke en bukse, skjørt eller strømpebukse, ikke en eneste svart eller mørk kjole. Så jeg møtte i begravelsen i kosebuksen jeg forsøkte å farge svart, en blaser som på ingen måte gjorde meg presentabel og en generellt sårlig opplevelse av meg selv i den situasjonen. Anonymkode: 58fd6...615 Du kunne kanskje funnet noe blant vanlige klær? Noe romslig eller elastisk. F.eks en trikotkjole eller strikkekjole i svart. Jeg brukte en grønn trikotkjole fra vanlig kolleksjon da jeg var gjest i en navnefest som høygravid. 1
Fighter83 Skrevet 25. september #8 Skrevet 25. september Milda89 skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/ostfold/umulig-a-finne-gravidklaer_-_-det-er-irriterende-1.17548554 Hva tenker dere om dette? Kjedene har flyttet salget av gravidklær fra fysiske butikker til nett, på grunn av lav etterspørsel / lønnsomhet. Damen som er intervjuet i saken mener at gravide bør prioriteres av kjedene. Og at det er lite miljøvennlig å handle på nett, fordi man risikerer å måtte sende klær i retur. Jeg lurer på om dette egentlig er et resultat av at gravide har blitt mer miljøbevisste, og i større grad kjøper brukt, eller prioriterer å kjøpe klær som også kan brukes etter graviditeten. Og er det egentlig miljøvennlig dersom butikkene skal ta inn gravidkolleksjoner som de ikke får solgt? Havner ikke de klærne fort i søpla, eller man må bruke ressurser på å resirkulere dem? Jeg forstår ikke miljøargumentet her! Jeg slet ut alle mine gravidklær. Ble jo brukt en stund etter at barna var født også.
-jk- Skrevet 25. september #9 Skrevet 25. september Jeg har aldri skjønt miljøargumentet mot netthandel. Jeg mener, hvor mye energi brukes ikke på fysiske butikker? Skal man handle klær i butikk så: - Må man ha en masse oppvarmede og opplyste butikklokaler - Ansatte som pendler til disse butikkene - Kunder som kjører rundt mellom butikkene for å finne det de trenger - Alle butikkene må ha sitt eget lager av klær, der det selvsagt er vanskelig å bli kvitt det siste plagget i XXS eller XXL For nettbutikk har vi: - Litt digital infrastruktur for å håndtere nettsiden - Et stort, sentralt lager istedenfor ett stort + mange små - Langt færre ansatte - Mye mindre strømforbruk til lys og oppvarming - Mye enklere å bli kvitt de siste plaggene av hver type, dvs. mindre svinn Det må da koste mye mindre energi å håndtere en returpakke i ny og ne enn at folk kjører rundt og rundt i bilen sin for å finne riktig plagg eller størrelse? Returpakkene går jo tilbake i samme lastebil som kjører pakkene ut, og det er svært mange i hver bil istedenfor en eller to personer i en personbil. Ser man på prisene må netthandel være langt mer miljøvennlig. Jeg kjøpte akkurat 100 stk. 350mg magnesiumtabletter for å teste ut mot kramper etter hard trening. Det lokale apoteket skulle ha 214,50. Jeg kunne riktignok få 40% rabatt om jeg kjøpte 2 stk. men det gidder jeg jo ikke før jeg vet om det virker for meg. Handlet heller på Med24.no som jeg pleier, der kostet det 72,- (!) + 38,- i frakt og det tar maks 2 dager å få det. At det lokale apoteket må ta 3(!) ganger så høy pris må nesten bety at de har MYE høyere kostnader for å selge, og høyere kostnader betyr også at miljøkostnadene er høyere. Jeg har hele 4 apoteker innen kort avstand, om flere handlet på nett hadde vi kanskje fått det ned i mer fornuftige 1 eller 2. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september #10 Skrevet 25. september Thyra skrev (18 minutter siden): Da jeg var gravid brukte jeg stort sett vanlige klær, løstsittende t-skjorter, store gensere, elastiske bukser og tights. Kjøpte en topack med gravidtights til 200,- og noen gravidtruser. De var gode å ha etterpå, da det endte med keisersnitt og trengte noe som ikke gnagde på såret. Kjøpte også noen nye t-skjorter i litt lengre modell, som jeg også kunne bruke etterpå. Og en romslig boblekåpe som jeg fortsatt bruker. Så ikke det store behovet for å kjøpe masse gravidklær. Du kunne kanskje funnet noe blant vanlige klær? Noe romslig eller elastisk. F.eks en trikotkjole eller strikkekjole i svart. Jeg brukte en grønn trikotkjole fra vanlig kolleksjon da jeg var gjest i en navnefest som høygravid. Prøvde, men jeg hadde velsig stor mage selv i uke 30. Ingenting passet. Jeg prøvde det meste i de fleste butikker i Bergen, var desperat. Så egnede gravidklær burde vært en liten del av en klesbutikk i hver by. Anonymkode: 58fd6...615
AnonymBruker Skrevet 25. september #11 Skrevet 25. september Jeg er så glad for denne responsen! Dette bekrefter jo at mange gravide er opptatt av miljø! 🌎 Jeg tenkte at det kanskje var jeg som var ignorant her. Jeg har aldri vært gravid, men det ville være hyggelig dersom det skjedde i løpet av de nærmeste årene. Men jeg har lagt merke til at «gravidavdelingen» som pleide å være i kjedebutikkene er borte. Dette så jo ofte ut til å være klær av veldig dårlig kvalitet (kun beregnet for å brukes i et kort tidsrom). Det virker på meg som at det har vært en trend tidligere der man har kjøpt en hel gravid-garderobe, og at dette har avtatt litt. Mener selvsagt ikke at man skal ha dårlig samvittighet dersom man må kjøpe gravid-strømpebukser eller lignende! Da jeg leste artikkelen jeg lenket til, tok jeg en kikk i klesskapet mitt. Jeg har flere kjoler som er ganske løse (som jeg i dag bruker med et belte i livet), flere omslagsskjørt + kjoler og en del overdeler med A-fasong. Disse klærne ville ha vært akseptable på kontoret, i bryllup og begravelse med noen små tilpasninger. Det kan jo hende at en del av klærne ville ha blitt litt trange helt på slutten av et svangerskap, men man skal være passe uheldig dersom det dukker opp masse bryllup, begravelser og andre spesielle anledninger akkurat i denne perioden. Og at man verken får lånt noe av noen, eller finner noe i en bruktbutikk 🤔 Nå er det ikke sikkert at klesskapet mitt er representativt, men jeg har egentlig ikke så voldsomt mange klær. Jeg forestiller meg at jeg kunne kommet meg gjennom en graviditet uten å gjøre så mange kjøp. Det er fint å se at mange er bevisste på at dette er en kort periode av livet, og at man kan tenke langsiktig når det gjelder kleskjøp! 🌼 Anonymkode: ccc3c...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #12 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er så glad for denne responsen! Dette bekrefter jo at mange gravide er opptatt av miljø! 🌎 Jeg tenkte at det kanskje var jeg som var ignorant her. Jeg har aldri vært gravid, men det ville være hyggelig dersom det skjedde i løpet av de nærmeste årene. Men jeg har lagt merke til at «gravidavdelingen» som pleide å være i kjedebutikkene er borte. Dette så jo ofte ut til å være klær av veldig dårlig kvalitet (kun beregnet for å brukes i et kort tidsrom). Det virker på meg som at det har vært en trend tidligere der man har kjøpt en hel gravid-garderobe, og at dette har avtatt litt. Mener selvsagt ikke at man skal ha dårlig samvittighet dersom man må kjøpe gravid-strømpebukser eller lignende! Da jeg leste artikkelen jeg lenket til, tok jeg en kikk i klesskapet mitt. Jeg har flere kjoler som er ganske løse (som jeg i dag bruker med et belte i livet), flere omslagsskjørt + kjoler og en del overdeler med A-fasong. Disse klærne ville ha vært akseptable på kontoret, i bryllup og begravelse med noen små tilpasninger. Det kan jo hende at en del av klærne ville ha blitt litt trange helt på slutten av et svangerskap, men man skal være passe uheldig dersom det dukker opp masse bryllup, begravelser og andre spesielle anledninger akkurat i denne perioden. Og at man verken får lånt noe av noen, eller finner noe i en bruktbutikk 🤔 Nå er det ikke sikkert at klesskapet mitt er representativt, men jeg har egentlig ikke så voldsomt mange klær. Jeg forestiller meg at jeg kunne kommet meg gjennom en graviditet uten å gjøre så mange kjøp. Det er fint å se at mange er bevisste på at dette er en kort periode av livet, og at man kan tenke langsiktig når det gjelder kleskjøp! 🌼 Anonymkode: ccc3c...cd5 Kom visst borti anonym-knappen Anonymkode: ccc3c...cd5
Milda89 Skrevet 25. september Forfatter #13 Skrevet 25. september -jk- skrev (9 minutter siden): Jeg har aldri skjønt miljøargumentet mot netthandel. Jeg mener, hvor mye energi brukes ikke på fysiske butikker? Skal man handle klær i butikk så: - Må man ha en masse oppvarmede og opplyste butikklokaler - Ansatte som pendler til disse butikkene - Kunder som kjører rundt mellom butikkene for å finne det de trenger - Alle butikkene må ha sitt eget lager av klær, der det selvsagt er vanskelig å bli kvitt det siste plagget i XXS eller XXL For nettbutikk har vi: - Litt digital infrastruktur for å håndtere nettsiden - Et stort, sentralt lager istedenfor ett stort + mange små - Langt færre ansatte - Mye mindre strømforbruk til lys og oppvarming - Mye enklere å bli kvitt de siste plaggene av hver type, dvs. mindre svinn Det må da koste mye mindre energi å håndtere en returpakke i ny og ne enn at folk kjører rundt og rundt i bilen sin for å finne riktig plagg eller størrelse? Returpakkene går jo tilbake i samme lastebil som kjører pakkene ut, og det er svært mange i hver bil istedenfor en eller to personer i en personbil. Ser man på prisene må netthandel være langt mer miljøvennlig. Jeg kjøpte akkurat 100 stk. 350mg magnesiumtabletter for å teste ut mot kramper etter hard trening. Det lokale apoteket skulle ha 214,50. Jeg kunne riktignok få 40% rabatt om jeg kjøpte 2 stk. men det gidder jeg jo ikke før jeg vet om det virker for meg. Handlet heller på Med24.no som jeg pleier, der kostet det 72,- (!) + 38,- i frakt og det tar maks 2 dager å få det. At det lokale apoteket må ta 3(!) ganger så høy pris må nesten bety at de har MYE høyere kostnader for å selge, og høyere kostnader betyr også at miljøkostnadene er høyere. Jeg har hele 4 apoteker innen kort avstand, om flere handlet på nett hadde vi kanskje fått det ned i mer fornuftige 1 eller 2. Gode argumenter! Hovedargumentet for å opprettholde fysiske butikker er vel sysselsetting. Og så genererer jo netthandel en del emballasje. Ser absolutt behovet for fysiske klesbutikker, undertøysbutikker, etc. Men jeg vet ikke om man skal kunne forvente at Cubus i Nordheimsund, Halden eller Rjukan skal ha et godt utvalg av plagg i XXL og XXS, samt gravidklær. Det er jo et mindre marked, og det må jo føre til mer avfall dersom alle butikker skal ha et godt utvalg. Og hvorfor skal butikken gjøre det, dersom det ikke er lønnsomt? Vi har Tise, Finn, fysiske bruktbutikker og mange alternativer for netthandel. Så jeg kan ikke si at det virker som noe stort tap at gravid-avdelingen på H&M har forsvunnet. Men igjen, jeg har aldri vært gravid og det kan jo være ting jeg ikke har tenkt på her 🤔 1
Milda89 Skrevet 25. september Forfatter #14 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Prøvde, men jeg hadde velsig stor mage selv i uke 30. Ingenting passet. Jeg prøvde det meste i de fleste butikker i Bergen, var desperat. Så egnede gravidklær burde vært en liten del av en klesbutikk i hver by. Anonymkode: 58fd6...615 Ikke for å virke dømmende, men fantes det virkelig ikke klær som kunne passe (nytt eller brukt) i Bergen? Det er jo en stor by? Hvordan tenker du at løsningen med egnede gravidklær i hver by skulle løses? 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #15 Skrevet 25. september Jeg kjøpte ny jeans, men ellers kjøpte jeg kun brukt. Godt marked for pakker med gravidklær Anonymkode: b0268...c1f
Uanonym bruker Skrevet 25. september #16 Skrevet 25. september Jeg syntes ikke det var vanskelig å finne mammaklær. Kjøpte mye brukt på Finn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå