AnonymBruker Skrevet 24. september #1 Skrevet 24. september Hei. Jeg ble ferdig med masteren min i mai og har søkt jobber siden den tid. Søkt omtrent alle relevante jobber, vært på flere intervjuer og fikk endelig tilbud om et vikariat. Ville jo helst ha fast stilling, men begynte å merke at jeg trenger penger så takket ja til vikariatet. Nå 2 uker senere har jeg fått tilbud om fast jobb et annet sted. Hva gjør jeg? Fremtiden min er jo usikker i nåværende firma da jeg ikke er garantert noe videre jobb etter vikariatet. Samtidig er det fryktelig flaut å si opp jobben etter 2 uker og jeg føler på er moralsk forpliktelse til nåværende jobb. Anonymkode: a1d1b...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #2 Skrevet 24. september Det er en risiko de tar ved å kun tilby vikariat. Vikariat kan ofte føre til fast stilling, men skummelt å sjanse på når du har et fast tilbud. Hvis du trives der du er nå kan du jo være åpen og fortelle om det andre tilbudet og hvordan sjansen er for å gjøre om stillingen du har nå til fast. Ønsker du derimot den andre jobben er det bare å si opp og bytte. Anonymkode: 0e2b2...284 9 4
AnonymBruker Skrevet 24. september #3 Skrevet 24. september Flaut for dem ja, som går glipp av noen andre gjerne vil ha. Du kan jo høre med dem om muligheten for fast stilling på sikt pga du har fått tilbud om fast et annet sted. Hvis de da "garanterer" så kan du veie for og i mot. Selv tenker jeg at vikariater er noe man ikke higer etter, det er veldig ustabilt. Anonymkode: 70a5a...75c 5 1
megda Skrevet 24. september #4 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Samtidig er det fryktelig flaut å si opp jobben etter 2 uker og jeg føler på er moralsk forpliktelse til nåværende jobb. dette er en tanke du må fjerne fra hodet ditt. Du er ikke moralsk forpliktet på noen måte til de som ansetter deg. Du er moralsk forpliktet til deg selv slik som den bedriften er forpliktet til sine mål. Du har fått tilbud om fast jobb og det burde de skjønne at veier tungt og det er jo noe som burde utelukkende glede deg. 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. september #5 Skrevet 24. september Mange vikariat blir gitt for å dekke opp for permisjon. Er dette tilfelle så venter det ingen fast stilling etter endt vikariat. Alltid gå for fast stilling. Ikke si opp nåværende vikariat før du har signert ny kontrakt. Sjekk ut oppsigelsestiden i vikariat kontrakten før du avtaler oppstart i ny jobb. Anonymkode: d5bd4...ecf 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #6 Skrevet 24. september Du sier opp vikariatet og takker ja til fast stilling. De vet om denne risikoen når de bare ansetter vikarer. Anonymkode: 7f2e8...c3e 7 2
omnitron Skrevet 24. september #7 Skrevet 24. september Ta den faste jobben. Du må tenke på deg selv. De kan alltids finne en ny vikar. 7 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #8 Skrevet 24. september I arbeidslivet må du kun tenke på deg selv. Drit i arbeidsgiveren din. De ansatte vikar. Hva forventer de egentlig? Anonymkode: d354c...a02 8
AnonymBruker Skrevet 24. september #9 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hei. Jeg ble ferdig med masteren min i mai og har søkt jobber siden den tid. Søkt omtrent alle relevante jobber, vært på flere intervjuer og fikk endelig tilbud om et vikariat. Ville jo helst ha fast stilling, men begynte å merke at jeg trenger penger så takket ja til vikariatet. Nå 2 uker senere har jeg fått tilbud om fast jobb et annet sted. Hva gjør jeg? Fremtiden min er jo usikker i nåværende firma da jeg ikke er garantert noe videre jobb etter vikariatet. Samtidig er det fryktelig flaut å si opp jobben etter 2 uker og jeg føler på er moralsk forpliktelse til nåværende jobb. Anonymkode: a1d1b...dcf Det er helt forståelig at folk forlater vikariat for fast jobb. Den risikoen vet arbeidsgiver godt om når de ansetter nyutdannet med master som selvsagt kommer til å få fast jobb en gang... Så snakk med sjefen asap for å finne ut av oppsigelsestid, ofte er den kortere i prøvetid f.eks. Takk ja til ny jobb så snart du får avtalt en oppstart som passer med å avslutte dagens jobb. Du må mao snakke med begge parter. Men klart du skal over i fast jobb! Jobb er business, legg vekk dårlig samvittighet. En jobb kan du si opp uansett årsak, gjør det, og forhold deg til oppsigelsestiden. Da handler du fair og helt etter boka - mer kan ingen forlange av deg. Bare avklar med ny jobb at du må avslutte nåværende påstartede arbeidsforhold på en ryddig måte. De fleste aksepterer det og ser det som positivt at du er ryddig ovenfor nåværende arbeidsgiver. For det betyr at du trolig er ryddig hos dem også. Nei skift jobb som det passer deg, bare gjør det på en ryddig måte Anonymkode: 992bb...b2b 3
AnonymBruker Skrevet 24. september #10 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så snakk med sjefen asap for å finne ut av oppsigelsestid, ofte er den kortere i prøvetid Innenfor prøvetiden er det 14 dager oppsigelse fra datoen man gir beskjed. Anonymkode: 0e2b2...284 5
AnonymBruker Skrevet 24. september #11 Skrevet 24. september Det er ingen som er overrasket over at en arbeidstager ønsker fast stilling over vikariat. Det er helt naturlig og din leder vil forstå det. Takk Ja til fast stilling og spør nåværende arbeidsgiver om hvor lenge du må stå i stillingen. Anonymkode: fea7d...6ef 2
AprilLudgate Skrevet 24. september #12 Skrevet 24. september Du er regelrett dum om du ikke takker ja til fast jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 24. september #13 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg ble ferdig med masteren min i mai og har søkt jobber siden den tid. Søkt omtrent alle relevante jobber, vært på flere intervjuer og fikk endelig tilbud om et vikariat. Ville jo helst ha fast stilling, men begynte å merke at jeg trenger penger så takket ja til vikariatet. Nå 2 uker senere har jeg fått tilbud om fast jobb et annet sted. Hva gjør jeg? Fremtiden min er jo usikker i nåværende firma da jeg ikke er garantert noe videre jobb etter vikariatet. Samtidig er det fryktelig flaut å si opp jobben etter 2 uker og jeg føler på er moralsk forpliktelse til nåværende jobb. Anonymkode: a1d1b...dcf bruk hodet ditt. si JA til fast stilling. Alle skjønner at fast stilling er noe du er på jakt etter Anonymkode: e25ca...1b3 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #14 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samtidig er det fryktelig flaut å si opp jobben etter 2 uker og jeg føler på er moralsk forpliktelse til nåværende jobb. Anonymkode: a1d1b...dcf Overhode ikke flaut for deg. Skaff deg fast nå som muligheten byr seg. Anonymkode: a6cc1...664 3
AnonymBruker Skrevet 24. september #15 Skrevet 24. september Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden. Fikk tilbud om et års vikariat og bare en ukes tid senere fikk jeg tilbud om fast jobb (som jeg ikke hadde søkt på før etter intervjuet på vikariatet). Jeg ringte til kontaktpersonen og sa at jeg hadde fått tilbud om en fast stilling og at jeg derfor måtte si opp vikariatet. De syntes selvfølgelig at det var kjedelig at jeg sa opp, men de forsto situasjonen veldig godt. Senere har jeg samarbeidet med det første jobbtilbudet og det var ingen sure miner!😊 Anonymkode: 63143...c8d 2
Alizee Skrevet 24. september #16 Skrevet 24. september Du sier selvfølgelig opp vikariatet og takker ja til den faste stillingen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #18 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg ble ferdig med masteren min i mai og har søkt jobber siden den tid. Søkt omtrent alle relevante jobber, vært på flere intervjuer og fikk endelig tilbud om et vikariat. Ville jo helst ha fast stilling, men begynte å merke at jeg trenger penger så takket ja til vikariatet. Nå 2 uker senere har jeg fått tilbud om fast jobb et annet sted. Hva gjør jeg? Fremtiden min er jo usikker i nåværende firma da jeg ikke er garantert noe videre jobb etter vikariatet. Samtidig er det fryktelig flaut å si opp jobben etter 2 uker og jeg føler på er moralsk forpliktelse til nåværende jobb. Anonymkode: a1d1b...dcf Til raskere du gir beskjed til stedet du vikarierer, til større sannsynlighet er det for at en av de andre som var med i søkerprosessen faktisk er ledig. Så ta den faste jobben og snakk med din nåværende leder så raskt som mulig. De bør ha forståelse for at du velger fast stilling foran et vikariat. Bare vær sikker på at den faste stillingen er helt reell og sikker, det er ikke alle bransjer som er like ryddige ... Anonymkode: 2e77c...9c2 2
endo Skrevet 24. september #19 Skrevet 24. september megda skrev (5 timer siden): dette er en tanke du må fjerne fra hodet ditt. Du er ikke moralsk forpliktet på noen måte til de som ansetter deg. Du er moralsk forpliktet til deg selv slik som den bedriften er forpliktet til sine mål. Du har fått tilbud om fast jobb og det burde de skjønne at veier tungt og det er jo noe som burde utelukkende glede deg. Hen er moralsk og juridisk forpliktet til å forholde seg til punktene i arbeidskontrakten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå