Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha en oppfølgingssamtale med arbeidsgiver ifm sykemelding (uke 7). Jeg har ikke hatt en slik før. Noen som kan forklare litt hva en slik innebærer? Jeg har en hyggelig, men veldig fersk, leder. Hva er vanlig å dele av sykemeldingsårsak med leder? Jeg har ingen problemer med å dele detaljer rundt sykdom, men vet ikke hva som er vanlig. 

Anonymkode: da9cd...d38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Del det du må, og ikke mer enn det. Del ikke ting som kan brukes mot deg senere, men vær ærlig på hvor stor arbeidsevne du har.

Anonymkode: 561ea...d15

Skrevet

Er også lurt å ha med deg tillitsvalgt. Eller noen fra fagforbundet ditt. Selv har jeg alltid slike møter på lydopptak. 

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet trenger du ikke si noen ting om årsak, fokus i samtalen skal være arbeidsevne; hva klarer du å gjøre av oppgavene dine og hva klarer du ikke, evt. Hva annen slags tilrettelegging har du behov for (som arbeidsgiver kan vurdere om er mulig).

Ellers er det nok også mange som er helt åpne om årsak, det er heller ikke noe galt i det, men du må jo selv ønske å dele - det er frivillig.

Anonymkode: 532f7...4c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (Akkurat nå):

Er også lurt å ha med deg tillitsvalgt. Eller noen fra fagforbundet ditt. Selv har jeg alltid slike møter på lydopptak. 

Jøss, har du dårlig erfaring?

I så fall veldig trist, dette er jo en helt vanlig samtale, i kjernen av hva personalledelse handler om.

Jeg hadde blitt lei meg som leder om noen følte behov for å ta opp en samtale om arbeidsevne innenfor en sykmelding 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (6 minutter siden):

Såpass? Jeg trodde ikke dette var en samtale hvor leder skulle «ta meg» på noe vis :( 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I utgangspunktet trenger du ikke si noen ting om årsak, fokus i samtalen skal være arbeidsevne; hva klarer du å gjøre av oppgavene dine og hva klarer du ikke, evt. Hva annen slags tilrettelegging har du behov for (som arbeidsgiver kan vurdere om er mulig).

Ellers er det nok også mange som er helt åpne om årsak, det er heller ikke noe galt i det, men du må jo selv ønske å dele - det er frivillig.

Takk for svar! Jeg forstår. Pleier slike samtaler være lange? Det er dessverre få av mine normale arbeidsoppgaver jeg klarer nå fysisk. Jeg ønsker komme tilbake så fort som mulig. 

om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for meg, påvirker det sykemeldingen min på noe måte? Om arbeidsgiver mener de kan tilrettelegge, blir sykemeldingen min da bestridet eller er det lege/spesialist som har «siste ordet»? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jøss, har du dårlig erfaring?

I så fall veldig trist, dette er jo en helt vanlig samtale, i kjernen av hva personalledelse handler om.

Jeg hadde blitt lei meg som leder om noen følte behov for å ta opp en samtale om arbeidsevne innenfor en sykmelding 

Ja, har flere dårlige erfaringer. Lærte meg ganske kjapt å ta opptak for å ha bevis. Som autist er jeg nok litt enkel å manipulere da. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Såpass? Jeg trodde ikke dette var en samtale hvor leder skulle «ta meg» på noe vis :( 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

Det er ikke det.

Jeg har flere ganger hatt slike samtaler med ansatte jeg er leder for. Vi snakker om formen, noen deler hva som feiler dem, andre ikke, og snakker om arbeidsoppgavene og om vedkommende har noe kapasitet til å gjøre noen av dem. Vi snakker om mulighet for å gå utenpå uten stress. Tilrettelegging på arbeidsplass, mulighet for hjemmekontor osv. Alt for å se på muligheter for å få vedkommende noe tilbake, da man vet at totalt fravær ofte gjør det vanskelig å få folk tilbake.

Anonymkode: f31bb...49e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De jeg har vært på har vi kun snakket om det var noe bedriften kunne legge til rette. Og så kun vært snakk om vanlige hverdags ting i bedriften

Anonymkode: 29599...ec1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! Jeg forstår. Pleier slike samtaler være lange? Det er dessverre få av mine normale arbeidsoppgaver jeg klarer nå fysisk. Jeg ønsker komme tilbake så fort som mulig. 

om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for meg, påvirker det sykemeldingen min på noe måte? Om arbeidsgiver mener de kan tilrettelegge, blir sykemeldingen min da bestridet eller er det lege/spesialist som har «siste ordet»? 

Du kan komme tilbake og gjøre noen oppgaver, eller gå utenpå, selv om du er sykmeldt. Snakk med leder og legen din om dette, det er ingen som bestrider en sykmelding selv om man ser om du kan være noe på jobb.

Det kan jo også være å komme i lunsjen to dager i uka for å holde kontakt med arbeidsplassen, liksom. Tenk nøye gjennom om det er noe du kan gjøre for å holde deg varm til du blir frisk ❤️

Anonymkode: f31bb...49e

Skrevet

Man skal snakke om arbeidsevnen din, om det er noe tilrettelegging/tilpasning for at du skal kunne jobbe noe/komme raskere tilbake. Tenk gjennom på forhånd om det er oppgaver/hjemmekontor/tider/senere start på dagen etc som kan være en god start for deg. Du skal jo tilbake i jobben så snart helsen tillater det.

Åpen dialog er det beste, du deler det du er komfortabel med, men om arbeidsgiver ikke vet om det er brukket fot eller angst er det ganske vanskelig å tilrettelegge for deg for å sette det på spissen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Varighet varierer, alt fra en halvtime til en time. Dette skal ikke være noe å grue seg til altså. Jeg forstår at det finnes skrekk-eksempler der ute, og skal ikke ta fra noen de dårlige opplevelsene de har hatt. Men, har du et ok forhold til leder fra før, og oppfatter vedkommende som en grei type, så er det ingen grunn til å male fanden på veggen.

Poenget med en slik samtale er å finne ut av hvilke oppgaver - om noen - du kan utføre med den sykdommen du har. Hvis legen mener du ikke kan utføre noenting, så sykmelder han deg 100%. Er du sykmeldt i en lavere prosent (80 eller mindre), så innebærer det at du kan gjøre noen av oppgavene dine. Det er hvilke oppgaver og hvordan, du skal snakke med lederen din om. Om du ikke klarer å utføre noen av oppgavene dine, vil ingen bestride sykemeldingen av den grunn, men da er det jo logisk å være 100% sykmeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...