AnonymBruker Skrevet 20. september #1 Skrevet 20. september Hei Jeg lurer på om jeg som norskstatsborger få lov å kjøre min søsters svenskreggad bil til Norge og tilbake dagen etter? Anonymkode: 6b348...883
AnonymBruker Skrevet 20. september #2 Skrevet 20. september Nei. Kun ved spesielle tilfeller Bruke utenlandsregistrert bil i Norge - Skatteetaten https://share.google/mX4bN6Brbnt7uXqFp Anonymkode: cbb39...6f4
petterm Skrevet 20. september #3 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei Jeg lurer på om jeg som norskstatsborger få lov å kjøre min søsters svenskreggad bil til Norge og tilbake dagen etter? Anonymkode: 6b348...883 Du risikerer å måtte betale importavgift på mange tusen kroner. Så vidt jeg har forstått må (utenlandsk) eier eller en utenlandsk representant for eier være med i bilen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september #4 Skrevet 20. september Ikke hvis du er bosatt i Norge. Utenlandske statsborgere bosatt i Norge kan heller ikke kjøre utenlandsregistrert bil. Anonymkode: bc435...a86
Slarti Skrevet 20. september #5 Skrevet 20. september petterm skrev (5 minutter siden): Så vidt jeg har forstått må (utenlandsk) eier eller en utenlandsk representant for eier være med i bilen. Hjelper faktisk ikke om eier er med i bilen. Om du går på linken som er i første svar er det ganske enkelt. Huk av for at du er Norsk og bor i Norge er svaret NEI du kan ikke kjøre bilen. Blir du stoppet risikerer du enten full importavgift på bilen, ev beslaglegning og anmeldelse for smugling om du stoppes på grensen. Er ikke lov som privatperson å kjøre utenlandskregistrert bil i Norge så lenge du er bosatt i Norge. Det er noen sær-regler for firmabiler og leiebiler. Og for yrkessjåfører som er midlertidig innleid. (enkelte buss-selskaper og noen lastebil-selskaper leier Lokal sjåfør til å kjøre mens den normale sjåføren har helgehvile, ekstremt vanlig for turistbusser, dem leier lokal sjåfør for 1 dag, som kan kjøre lokale turer med reisefølget, mens den faste har hvile)
AnonymBruker Skrevet 20. september #6 Skrevet 20. september Ser dette ut som at jeg kan gjøre det 😍? Anonymkode: 6b348...883 1 1
petterm Skrevet 20. september #7 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser dette ut som at jeg kan gjøre det 😍? Anonymkode: 6b348...883 Hvis du bor i Norge så tror jeg du har svart feil på spørsmålene. Når jeg fyllte ut at jeg bor fast i Norge fikk jeg til svar at jeg ikke har lov til å kjøre utenlandsk bil i Norge.
AnonymBruker Skrevet 20. september #8 Skrevet 20. september petterm skrev (3 minutter siden): Hvis du bor i Norge så tror jeg du har svart feil på spørsmålene. Når jeg fyllte ut at jeg bor fast i Norge fikk jeg til svar at jeg ikke har lov til å kjøre utenlandsk bil i Norge. Der ser du hva jeg fikk for svar, og hva jeg trykte på for å få midlertidig bruk av bilen i 14 dager. Har jeg gjort feil? Anonymkode: 6b348...883
petterm Skrevet 20. september #9 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Der ser du hva jeg fikk for svar, og hva jeg trykte på for å få midlertidig bruk av bilen i 14 dager. Har jeg gjort feil? Anonymkode: 6b348...883 Ok, ser ut til at jeg var litt rask. Da ser det ut til å gå bra.
AnonymBruker Skrevet 22. september #10 Skrevet 22. september Sikkert ikke, men alle andre har tydeligvis lov til å kjøre billige biler her, feks romania, polen etc. Regler gjelder alltid kun for nordmenn. Anonymkode: 99c53...a81
AnonymBruker Skrevet 22. september #11 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Sikkert ikke, men alle andre har tydeligvis lov til å kjøre billige biler her, feks romania, polen etc. Regler gjelder alltid kun for nordmenn. Anonymkode: 99c53...a81 Er det nordmenn som kjører disse bilene? Ellers er jo kommentaren din totalt irrelevant. Anonymkode: d2c3d...fb6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #12 Skrevet 22. september Klart det er relevant. Hvorfor skal utlendinger kunne kjøre avgiftstfritt mens vi andre må betale. Ønsker du at vi skal miste jobben da utlendinger har en stor konkurransefordel? Anonymkode: 99c53...a81
AnonymBruker Skrevet 22. september #13 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sikkert ikke, men alle andre har tydeligvis lov til å kjøre billige biler her, feks romania, polen etc. Regler gjelder alltid kun for nordmenn. Anonymkode: 99c53...a81 De som kjører de bilene er ikke nordmenn… Anonymkode: e5f39...235
DesmondMiles Skrevet 23. september #14 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 5.52): Sikkert ikke, men alle andre har tydeligvis lov til å kjøre billige biler her, feks romania, polen etc. Regler gjelder alltid kun for nordmenn. Anonymkode: 99c53...a81 De som kjører de bilene er jo ikke norske statsborgere🤦♂️ 1
omnitron Skrevet 24. september #15 Skrevet 24. september Slarti skrev (På 20.9.2025 den 20.38): Hjelper faktisk ikke om eier er med i bilen. Om du går på linken som er i første svar er det ganske enkelt. Huk av for at du er Norsk og bor i Norge er svaret NEI du kan ikke kjøre bilen. Blir du stoppet risikerer du enten full importavgift på bilen, ev beslaglegning og anmeldelse for smugling om du stoppes på grensen. Er ikke lov som privatperson å kjøre utenlandskregistrert bil i Norge så lenge du er bosatt i Norge. Det er noen sær-regler for firmabiler og leiebiler. Og for yrkessjåfører som er midlertidig innleid. (enkelte buss-selskaper og noen lastebil-selskaper leier Lokal sjåfør til å kjøre mens den normale sjåføren har helgehvile, ekstremt vanlig for turistbusser, dem leier lokal sjåfør for 1 dag, som kan kjøre lokale turer med reisefølget, mens den faste har hvile) Den samme lenken sier at du kan kjøre bil i Norge så lenge det er en person med i bilen som har førerkort og er berretiget til å kjøre utenlandskregistrert bil i Norge. I disse tilfellene trenger du ikke å søke på forhånd: du har med deg en person i bilen som har gyldig førerkort og er berettiget til å bruke utenlandsregistrert bil i Norge
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå