Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt rart å se voksne folk lure på hvordan de skal få i seg smågodt og kunstige søtstøffer og andre tilsetningsstoffer, men samtidig kritisere noen som unner seg litt gjæret druejuice til kos. Å kalle det gift mens man spekulerer i hvor mye annen gift man kan tilføre kroppen, er jo temmelig dobbeltmoralsk.

..........

Anonymkode: 6be38...86e

Ja, helt på jordet. Flaut å se på.

Så har du disse som drikker brus, energidrikker....alkohol...kaffe....patetisk. Alt dette er avhengighet.

Anonymkode: 35f67...ae5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som har vært ødeleggende for min kropp og helse er jojo-slanking. Det er en endring av livsstil som må til. Hvis man går på ulike dietter og kosholdsvarianter, men må "skeie ut" for å klare det, og så til slutt ender opp med å gå opp mer enn man gikk ned, ja da skader man kroppen mer enn det gjorde godt. Jeg er nå over 50, med lav BMI, men det er fordi jeg mangler muskler og har benskjørhet. Man må få til noe som varer. Og hvis alkohol er noe som trigger lysten på mer søtt og frityr, som det gjør for mange, så bør man holde seg unna det, totalt. Kutte det helt ut. 

Anonymkode: b01e3...e9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det samme tenker jeg, alkohol går man bare opp igjen i vekt av. Kan hende jeg klarer meg uten sukkerfritt godteri, men lurte på om det er greit i helger når det er kunstige søtstoffer i det? Man går vel ikke opp i vekt av det i små mengder? 

Anonymkode: b7849...cc5

Du kan spise en kjempestor pose med smågodt, med sukker eller kunstig søtning, om du vil. Det ødelegger absolutt ikke noe, så lenge du ligger i underskudd. 

Du kan tilogmed spise rent sukker uten å gå opp i vekt, så lenge du er i underskudd. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men all alkohol stopper fettforbrenningen, visste du ikke det?

Nei, alkohol stopper ikke fettforbrenning. Alkohol bremser fettforbrenning, i den korte perioden frem til alkoholen er ute av kroppen. 

Du går heller ikke opp i vekt av litt alkohol, så lenge du fortsatt er i kaloriunderskudd. 

Anonymkode: 0386c...a94

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg spiser lavkarbo og en del grønnsaker. Har gått ned 7 kg hittil og skal ned litt mer. Jeg lurer på om det er anbefalt at jeg kan spise små mengder sukkerfritt godteri i helgene og evt. 1 liten proteinbar uten sukker? Sukkerfritt godteri har de på helsekosten. Alkohol er det lenge siden jeg sluttet med, fordi det stopper fettforbrenningen. Stemmer dette? At alkohol er noe av det verste man kan innta under slanking? 

Alkohol iallefall den type jeg liker. Brekker meg av øl og vin så kun drinker med vodka i og cider jeg drikker. Drikker 2 ganger i året max. Legger på meg 2 kg av en fylle kule. Nei takk.

Anonymkode: 606b3...133

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, helt på jordet. Flaut å se på.

Så har du disse som drikker brus, energidrikker....alkohol...kaffe....patetisk. Alt dette er avhengighet.

Anonymkode: 35f67...ae5

Alt er mulig å bli avhengig av ja. 

Men det er ingen tvil om at alkohol er det verdte av de du ramser opp. Alkohol er i bunn og grunn ikke er noe annet enn et løsemiddel. De som forsvarer høyt alkoholkonsum vil ofte ikke ta inn over seg at de faktisk er avhengige av å sprette den rødvinsflaska hver fredag ettermiddag. De er like avhengige som fylliken som raver dritings rundt men skjuler bare sitt avhengighetsproblem bedre. 

For en stund siden ble et nytt nettbasert behandlingstilbud for folk som sliter med alkoholkonsumet omtalt i media. I følge behandlerne er mange av de som har behov for terapi såkalt vellykkede mennesker i voksen alder som fungerer i hverdagen. De har likevel et avhengighetsproblem. 

Bra du har kuttet ut alkoholen TS, det har mange andre helseeffekter også. Når man blir 40+ ser man veldig raskt hvem som «koser» seg mye med «bare ett lite glass» og hvem som ikke gjør det. 

Anonymkode: 0d941...c85

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men all alkohol stopper fettforbrenningen, visste du ikke det?

Gammel myte.

Anonymkode: c71fa...71c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg spiser lavkarbo og en del grønnsaker. Har gått ned 7 kg hittil og skal ned litt mer. Jeg lurer på om det er anbefalt at jeg kan spise små mengder sukkerfritt godteri i helgene og evt. 1 liten proteinbar uten sukker? Sukkerfritt godteri har de på helsekosten. Alkohol er det lenge siden jeg sluttet med, fordi det stopper fettforbrenningen. Stemmer dette? At alkohol er noe av det verste man kan innta under slanking? 

Nei.

Det absolutt verste du kan gjøre når du skal justere vekt er å unnlate å etablere en ny rutine med et kosthold som både opprettholder vekten din OG som du kan leve med de neste 50-80 årene av ditt liv. Tett fulgt av å kjøpe slankeindustrien sine «råd» (det er en industri. Den lever av at du mislykkes)

For å «slanke seg» er enkelt. Alle kan spise færre kalorier over en kortvarig periode. De vet at det tar slutt, så det er ikke moro, men greit nok. Det er som å trene - du lider her og nå men på tålelig kort sikt har det effekt.

Det vanskelige ved slanking er de neste 50 årene. Der du ikke skal gå opp igjen. Og der du samtidig skal ha et kosthold som gjør livet de 50 årene til en glede.

Anonymkode: 0a16a...4b0

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ned i vekt selv om jeg spiser godteri med sukker og chips i helgene. Balanse er viktig for meg. Man må jo spørre seg om det er verdt det i lengden. Skal man gå hele resten av livet på lavkarbo og unngå alt usunt, eller skal man spise litt usunt innimellom. Det kommer jo an må hvilken livsstilsendring man vil ha. For meg er smågodt viktig i helgene. Hadde jeg bare spist sunt, hadde jeg sprukket for lengst. For andre går det fint uten.

Anonymkode: 24147...337

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er klart at så mye alkohol som 10 glass vin kan ødelegge for slanking. Nå vet jeg ikke hvor lenge fettforbrenningen stopper etter alkoholinntak da. 

Det er mengden kcal du får I deg som er avgjørende, også mtp alkohol. 1000 kcal ekstra hver 6. uke gir 24 kcal per dag gjennom de 6 ukene. Mao, det har ingen påvirkning. Kanskje du går litt opp i vekt pga ubalanse væske mm den helgen du drikker. Det store og viktige poenget i dette er det langsiktige, og det påvirkes ikke i det hele tatt. Er du konsistent med resten av opplegget over tid, vil du lykkes. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg var alkohol helt klart en katalysator for vektoppgang og utskeielser. Hvis jeg drakk så var det plutselig en hunger etter potetgull eller annet, og impulskontrollen og selvdisiplin ble svekket. Vips gikk jeg opp 2 kg på en helg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For meg var alkohol helt klart en katalysator for vektoppgang og utskeielser. Hvis jeg drakk så var det plutselig en hunger etter potetgull eller annet, og impulskontrollen og selvdisiplin ble svekket. Vips gikk jeg opp 2 kg på en helg.

Du spiste og drakk altså 15 000 kalorier utover vanlig dagsforbrenning på den helgen? 

Anonymkode: 90533...e67

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får meg er å «skeie» ut noe som skjer litt sjeldnere enn en dag i uka, med det er absolutt rom for det innenfor livsstilsendringen min som har gjort at jeg har gjort ned 15 kg siden mai. 
I helgen kan jeg godt spise litt godteri, men det blir fortsatt innafor dagens kalorikvote så det begrenser mengden naturlig. 
Det å virkelig skeie ut for meg er å ikke telle kalorier i det hele tatt, og det legger jeg til festdager med feks bryllup og jubileer og slikt, så det begrenser seg litt. Det skal jo tross alt godt gjøres å spise 7500 ekstra kalorier på en sånn feiring, noe som jo må til for å gå opp 1kg. Dermed går det helt fint med en utskeielse av og til så lenge jeg har en hverdag og helg som gir meg det jeg trenger både for å føle matglede, men også gå ned i vekt. 

Men jeg drikker ikke kalorier. Det finner jeg ingen glede i, så det er rett og slett ikke verdt kaloriene for meg. Men jeg har aldri vært glad i alkohol heller, så for meg er det ikke noe tap. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du spiste og drakk altså 15 000 kalorier utover vanlig dagsforbrenning på den helgen? 

Man går opp mye i vannvekt etter alkohol og inntak av salt , fett og stivelse. Selvsagt legger dette seg igjen. Blir allikevel  fort drøye 2000 kalorier ekstra på 2-3 dager, og som jeg skriver, så fungerte det som en katalysator, og utskeielsen førte gjerne til en mer langvarig sprekk. For meg var det å kutte alkohol nødvendig for å få til en varig endring i livsstil. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må spise slik du ser for deg å spise på sikt. 

Slik du holder på nå så er jeg villig til å vedde veldig mye på at du er tilbake på startvekt, pluss litt, i løpet av få uker. 

Anonymkode: 01624...bed

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kygos skrev (9 timer siden):

Det er mengden kcal du får I deg som er avgjørende, også mtp alkohol. 1000 kcal ekstra hver 6. uke gir 24 kcal per dag gjennom de 6 ukene. Mao, det har ingen påvirkning. Kanskje du går litt opp i vekt pga ubalanse væske mm den helgen du drikker. Det store og viktige poenget i dette er det langsiktige, og det påvirkes ikke i det hele tatt. Er du konsistent med resten av opplegget over tid, vil du lykkes. 

Handler egentlig mest om at mange som drikker alkohol får cravings på drittmat både samme kveld og dagen derpå.

Jeg spiser normalt både når jeg drikker og dagen derpå. I tillegg trener jeg daglig, drikker nok vann og når jeg nyter alkohol er det ren vin/vodka/whiskey. Ikke kaloribomber og sukkerdrinker.

Har lav fettprosent og er 43 år gammel.

Alt handler om balansert kosthold og livsstil.

Ingen mat, eller alkohol, har påvirket vekten min så lenge jeg spiser og drikker alt med måte og er fysisk aktiv.

Anonymkode: 4c54d...24e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Handler egentlig mest om at mange som drikker alkohol får cravings på drittmat både samme kveld og dagen derpå.

Jeg spiser normalt både når jeg drikker og dagen derpå. I tillegg trener jeg daglig, drikker nok vann og når jeg nyter alkohol er det ren vin/vodka/whiskey. Ikke kaloribomber og sukkerdrinker.

Ingen mat, eller alkohol, har påvirket vekten min så lenge jeg spiser og drikker alt med måte og er fysisk aktiv.

Jeg kan forstå cravingen om man er på fylla, men de fleste får ikke cravings om de tar ett glass vin eller to. 
Men hvis man ikke klarer en mellomting mellom avholds og fylla, så er jeg enig at det er best være avholds. Selv om jeg synes det blir feil å skylde på "vekten" hvis man ikke kan drikke alkohol uten at det blir fyllekule av det. 

Anonymkode: 0386c...a94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

for at man skal lykkes med "slanking" må endringene man innfører være noen man kan leve med "for alltid" for idet man starter "unne seg" eller "skeie ut" er man i grunnen få vei tilbake til de dårlige vanene som var utfordringen med kosten i starten.. Å endre kost er en varig endring, samme med trening - man kan ikke "slæcke" når man er på vei eller i mål fordi da går det rett tilbake over meget kort tid.. Det er en endring som er varig, altså en man kan leve med 

Anonymkode: 43b55...d0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg drakk meg aldri full. Men to glass vin til maten  satte i gang noe allikevel. Får alltid veldig lyst på noe snacks etter å ha drukket alkohol. Og det førte til utskeielse nesten hver gang. Bare smaken av litt potetgull eller sjokolade trigger lysten på mer. Og det inneholder vel også ingredienser som sender den type signaler til hjernen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 6.09):

Ja, du kan kose deg med det sukkerfrie godteriet, for det smaker så jævlig så du orker lite av det 😄

Anonymkode: 1add5...315

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 6.23):

Alkohol er noe av det verste du kan innta uavhengig av om du slanker deg. Og personlig skeier jeg ikke ut, skal nedgangen vare så er det snakk om en livsstilsendring og ikke en slankekur.

Anonymkode: c3c4a...ab5

For et kjipt liv du må ha😴 Adspredelse nivå 0.

Anonymkode: ebc9a...c5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...