Gå til innhold

Klarer "alle" å jogge/ løpe 5 km. På 30 minutter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres helt merkelig ut. Jeg har flere venner og bekjente som, i likhet med meg selv, har vært sofaslitere i alle år. Aldri trent noe særlig og heller sittet hjemme å spist snacks foran TV-en. Jeg begynte å jogge for noen uker siden og første dagen brukte jeg 45 minutter på 5 km. Jeg er ikke overvektig, men aldri likt trening. Frem til jeg bestemte meg. Klarer snart å jogge 5 km på 30 minutter, men er fortsatt ikke der. Er nå på 35 minutter og jeg blir ordentlig sliten og klarer nesten ikke puste på slutten!

Så har dette smittet litt over og flere i min krets har også begynt. Samtlige forteller at de klarte det på 32 og 30 minutter fra første dag. De har altså holdt et jevnt tempo på 10 km/t. 

Er dette virkelig normalen? Eller er jeg hinsides dårlig form? Jeg presser meg selv og har til tiden nesten kastet opp fordi jeg har presset meg selv.

Anonymkode: 5f9d2...4d9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt. Jeg løp i mange år og slet fortsatt med å komme meg ned til 30 (med 10 kg overvekt). Nå er jeg normalvektig og løper 2 ganger i uka, løper 5 km på kanskje 27 min (og da er jeg kvalm etterpå). Noen er vel bare bedre genetisk laget for å løpe enn andre.

Anonymkode: 9570c...3b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke dette. Jeg har startet på igjen med løping for to uker siden etter ca to år uten pga skader/sykdom osv, og i går løp jeg 5 km på 34 min... Jeg kjenner også folk som aldri har løpt og som bare reiser seg fra sofan og løper 5 km på under 30 min liksom. What the hell - jeg kan ikke være bygd for løping altå.

Anonymkode: 2a8b7...150

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, langt i fra alle klarer å løpe 5 km på 30 minutter. Mange i dette landet klarer nok ikke løpe 5 km engang i det hele tatt. 

Anonymkode: ffadf...994

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

«Alle» klarer ikke å løpe 5km på 30 min. Flertallet klarer ikke løpe 5 km sammenhengende i det hele tatt. 

Anonymkode: 67f14...1cf

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt å se at jeg ikke er den eneste. Jeg skjønner ikke, alle jeg snakker med gjør det uten problem. Både overvektige og normalvektige. Merker jeg sliter med å tro på enkelte av dem

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det bare virker sånn😅 Jeg har løpt i mange år nå. Ser veldig mange har lett for det, og tener seg raskt opp til å klare dette. Men veldig mange klarer det heller ikke. Og veldig mange løper ikke i det hele tatt;) Jeg lå lenge på 45 min, så har jeg jobba meg ned til en tid på 35. Men- har en rekord på 30 min, det var en god dag og flat løype. Skal innrømmes at det er litt frustrende at folk som nettopp har startet, har rolige turer på samme pace som jeg føler jeg spurter. 
Men alt i alt er det ikke så mange som klarer det. Vi legger nok bare merke til de. Se på resultatlistene på alle løpene som er nå- der er det alle slags tider. Viktigste er å ha det gøy når en løper :):)

Anonymkode: d9917...0a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfart det samme, men jeg ser et mønster i hvem som sier hva - folk er genetisk anlagt med enten eksplosive muskler, som fungerer langt bedre på korte sprint etc., og andre med uutholdende muskler, som fungerer bedre på langdistanse. Jeg er førstnevnte, og sliter med å komme meg under 40 minutter. Jeg er imidlertid helt rå på intervalløkter, det var jeg selv som nybegynner! Men å løpe jevnt og trutt krever ekstremt mye mer av meg enn HIIT og intervalløkter f.eks. 

Anonymkode: a7228...b93

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det har med genetikk eller livsstil å gjøre, men frem til jeg var 30 hadde jeg aldri klart 5km på 30 minutter. Har alltid vært slank og spist relativt sunt, men frem til jeg var 30 hadde jeg aldri drevet med utholdenhetstrening. Jeg prøvde flere ganger, men klappet sammen innen jeg hadde kommet et par kilometer på veien. En gang spydde jeg etter en kilometer, da var jeg rundt 20 og burde vært i livets beste form😅

Etter fylte 30 tok jeg tak i kroppsformen og lærte meg å løpe, så da ble løping en livsstil. Drev på med det daglig i fem år, og løp ei mil på 40-45 min. Etterhvert gikk interessen over i å pushe kroppen min opp brattere fjellsider, så joggesko ble byttet ut med fjellsko. Selvom jeg ikke har løpt ei ren mil på noen år nå, tror jeg fint jeg skal kunne ta 5km på under 30 min, ja. Men det er jo fordi jeg er så aktiv ellers, og bruker kroppen min daglig i naturen. 

Tror nok mannen og tenåringene mine også lett hadde klart 5km på under 30 min (dvs jeg vet). Men har venner og øvrig familie som ikke hadde klart det; ikke fordi de ikke har overvekt eller dårlig helse, men fordi de rett og slett ikke har drevet med den slags trening til nå i livet. Tror likevel de skulle klart det om de hadde fått en måned på seg til opptrening😊

Anonymkode: ef693...cca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom meg relativt lett ned til 27 minutter på 5k, da løp jeg en gang i uka, men trente også mye styrke. 

K37

Anonymkode: 5e722...b49

• Liker 2
Skrevet

Jeg klarer det ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper ikke 5 km sammenlagt, men jeg kan løpe og gå raskt 5km på 32 minutter

Er over 15 kg overvektig om man skal tenke bmi, men det bryr jeg meg fint lite om. Jeg er overvektig, men har kjempet den kampen i over 30 år, og jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å bli normalvektig. 

Anonymkode: 9ecae...538

• Liker 1
Skrevet

Jeg slet skikkelig med å greie 5 km på 30 min når jeg var i form. Nå behøver jeg 45 min. Vi er alle ulike, noen greier det lett. Mens andre som meg sliter hardt med å få til 5 km på halvtimen. Konsentrerer meg heller om å være sunn og sterk nå i stedet for å slå rekorder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg klarer det, men jeg løper til vanlig. Den jeg vanligvis løper med er mer på 35-36 min, må gå litt innimellom. 

Anonymkode: 8105a...454

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sofasliter synes jeg dine 5 km på 35 minutter er ganske bra. Antar du er ung og derfor får noe av det "gratis".

Men du, jeg tror de færreste med litt peiling anbefaler "blodslit" som metode for å komme i bedre form. Kanskje det virker for deg, men å ta seg helt ut noen få ganger kan fort lede til å at det hele blir et ork og dermed avbrutt. Det handler om å bygge en ny vane. Intervalltrening er best når man starter som utrent. For eksempel tre minutter løp, fem minutter gange, gjenta i en time eller hvor lenge du synes passer. To ganger i uken. Det blir først gøy når man merker at formen og fremgangen kommer etter ca 2-4 uker.

Anonymkode: ec3ac...a9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre man er skadet, svært overvektig eller veldig gammel, burde man klare å løpe 5km på 30min eller mindre på flat mark med et par måneder med trening. 

Jeg var blant de med dårligst kondis i klassen, men jeg klarte å løpe 5km på under 30min etter et par måneder med trening. Jeg har fortsatt med løpetreningen og løpte siste halvdel av en 10km på 25:30 halvannet år etter jeg startet.

Anonymkode: 71ffa...d27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å trene kondisjon i mai, men har kun jogget 7-8 ganger.  Da jeg forsøkte for moro skyld, ble det 33 minutter på 5 kilometer (tredemølle, helt flatt, så det hadde gått seinere utendørs).  Er 50 og har virkelig aldri løpt, og særlig under 30 minutter tror jeg er urealistisk for mitt vedkommende, da jeg ikke er interessert i å trene ekstremt hardt for å få det til.

Men; i fjor på denne tiden var jeg ekstremt overvektig og ved påsketider var det snaut jeg klarte å gå 5 kilometer på en time, så jeg er relativt fornøyd med å nesten ha halvert tiden på 5000 meter i løpet av fem måneder.

Anonymkode: 6891b...e7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg begynte å trene kondisjon i mai, men har kun jogget 7-8 ganger.  Da jeg forsøkte for moro skyld, ble det 33 minutter på 5 kilometer (tredemølle, helt flatt, så det hadde gått seinere utendørs).  Er 50 og har virkelig aldri løpt, og særlig under 30 minutter tror jeg er urealistisk for mitt vedkommende, da jeg ikke er interessert i å trene ekstremt hardt for å få det til.

Men; i fjor på denne tiden var jeg ekstremt overvektig og ved påsketider var det snaut jeg klarte å gå 5 kilometer på en time, så jeg er relativt fornøyd med å nesten ha halvert tiden på 5000 meter i løpet av fem måneder.

Anonymkode: 6891b...e7f

Imponerende💪💪

Anonymkode: a0eae...ce9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes det høres helt merkelig ut. Jeg har flere venner og bekjente som, i likhet med meg selv, har vært sofaslitere i alle år. Aldri trent noe særlig og heller sittet hjemme å spist snacks foran TV-en. Jeg begynte å jogge for noen uker siden og første dagen brukte jeg 45 minutter på 5 km. Jeg er ikke overvektig, men aldri likt trening. Frem til jeg bestemte meg. Klarer snart å jogge 5 km på 30 minutter, men er fortsatt ikke der. Er nå på 35 minutter og jeg blir ordentlig sliten og klarer nesten ikke puste på slutten!

Så har dette smittet litt over og flere i min krets har også begynt. Samtlige forteller at de klarte det på 32 og 30 minutter fra første dag. De har altså holdt et jevnt tempo på 10 km/t. 

Er dette virkelig normalen? Eller er jeg hinsides dårlig form? Jeg presser meg selv og har til tiden nesten kastet opp fordi jeg har presset meg selv.

De sier at de løper på en halvtime, men kanskje de lyver for å få seg selv til å virke bedre?

Spør om de vil være med å løpe en dag, så ser du det fort.

Hadde en på jobben som bombastisk sa at han kunne ta planken i 10 minutter. Da noen utfordret han, klarte han ikke 20 sekunder en gang.

Det er en lang vei til god form, men du har startet, og det er det viktigste. Dag for dag går det litt og litt raskere. Ikke gi deg!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Med mindre man er skadet, svært overvektig eller veldig gammel, burde man klare å løpe 5km på 30min eller mindre på flat mark med et par måneder med trening. 

Jeg var blant de med dårligst kondis i klassen, men jeg klarte å løpe 5km på under 30min etter et par måneder med trening. Jeg har fortsatt med løpetreningen og løpte siste halvdel av en 10km på 25:30 halvannet år etter jeg startet.

Anonymkode: 71ffa...d27

De av oss med peiling på trening vet heldigvis at dette bare er tull 😊

Anonymkode: a7228...b93

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...