Gnå Skrevet 18. september #101 Skrevet 18. september Nei, som flere andre her påpeker: Hva skulle vi gjort uten dere? Har også tenkt på at det virker som en ganske hyggelig og fin jobb. Et par av de jeg møter, har jeg ekstra respekt for: De er så blide og oppmerksomme, særlig mot eldre og folk jeg tror setter ekstra pris på det. Helt sikker på at de gjør dagen bedre for veldig, veldig mange! 1
AnonymBruker Skrevet 18. september #102 Skrevet 18. september På ingen måte. Jeg har selv en lang universitetsutdanning, men det kunne ikke falle meg inn å se ned på noen pga en annen bakgrunn. Jeg blir glad når jeg ser “voksne” mennesker i en butikk, for så tenker jeg at de vil ha denne slags jobb og derfor gjør det godt og er dyktige. Altså i motsetning til hvis det bare var unge ekstrahjelper, hvor jeg noen ganger blir i tvil om kvaliteten av den jobben de gjør, fordi det kan virke som de ikke egentlig har lyst til å være der. Anonymkode: 11ea6...7be
AnonymBruker Skrevet 18. september #103 Skrevet 18. september Jeg er 194 og ser ned på de fleste. Anonymkode: f7e3f...bcd 2 1
c2c Skrevet 18. september #104 Skrevet 18. september Elsker folk som jobber i butikk og i tillegg yter service. Pleier å gi de litt skryt også ved anledning. Det er ikke alle som verken skal eller bør være advokater, leger, osv. Ja, de tjener bedre, men de jobber ofte også syke mengder. Er for øvrig også veldig fan av håndtverkere, de som tømmer søppeldunkene mine, han som skrur på bilen, skifter dekk osv. Uten de hadde jeg vært fortapt. For her jobbes det altfor mye, lønna er veldig bra, men har jo ikke tid til å ha noen fritid uansett. Selvvalgt, så jeg klager ikke, men digger de som står på rundt meg, og ja mange av dere skulle hatt bedre betalt.
Akhenaton Skrevet 18. september #105 Skrevet 18. september Butikkansatte gjør en like viktig jobb som andre, og jeg synes mange av dem også er kjempehyggelige (og hardarbeidende) mennesker. Vi har alle våre plasser i det store maskineriet, og samfunnet hadde ikke greid seg lenge uten varehandel. Og det hadde vært nitrist å bare måtte bestille alt sammen fra nettet, så jeg håper ikke vi havner der. Heia de som jobber i butikk.
AnonymBruker Skrevet 18. september #106 Skrevet 18. september Helt ærlig nei. Jeg har jobbet i butikk selv, mens jeg skaffet meg høyere utdanning. Det var ikke en jobb som passet meg, og jobben var for meg en en god motivator for å ta den utdanningen, så jeg slapp å jobbe i butikk selv. Jeg er veldig glad for at andre vil gjøre jobben! Jeg opplevde faktisk ikke at folk så ned på meg da jeg satt i kassa- synes folk var hyggelige. Anonymkode: 5364e...90a 1
piggrokken Skrevet 18. september #107 Skrevet 18. september Nei, men jeg tror det er den andre veien. Jeg liker kassadama, men hun liker ikke meg😀
Phoenix Heart Skrevet 18. september #108 Skrevet 18. september Nei, jeg setter pris på jobben dere gjør.
AnonymBruker Skrevet 18. september #109 Skrevet 18. september Jeg ser ned på butikkansatte (og du kan være sikker på at mange flere gjør det enn det som kommer til uttrykk her i tråden) fordi stillingen innebærer veldig lite makt til deg som butikkansatt. Om du er enslig og ikke har penger fra Bank of Parents (Arv) og ønsker å etablere deg alene i en større by som Oslo, Bergen eller Tr.heim, så holder det ikke med en slik jobb. Holder heller ikke i Tromsø og Stavanger. I tillegg har du hele tiden trusselen om at sjefen skal installere selvbetjeningskasser og si til 90% av butikkansatte at de kan bare fuck off. For 20 år siden så jeg ikke ned på butikkansatte nettopp fordi du kunne etablere deg helt alene som enslig i selveste Oslo med en slik jobb. Da kunne du kjøpe en helt ny leilighet sentralt. Men det kan man ikke i dag og sånn har det vært siden vel ca 2010, rundt der. Det betyr at synet mitt på butikkansatte var ikke dårlig i utgangspunktet, den utviklet seg fra positivt for vel 20+ år siden til ganske negativt ettersom tiden gikk. Det er ikke butikkansatte sin skyld at kapitalistisk brutalitet herjer og knuser hele yrket, men synet mitt kommer nettopp som følge av denne konsekvensen og utviklingen de siste 20 år. Det samme gjelder renholdere og andre lignende yrker. Det er ikke deres skyld at den kapitalistiske brutaliteten herjer, holder lønningene nede samtidig som alt annet man trenger til å etablere seg i samfunnet er blitt ekstremt dyrt. Anonymkode: 5f536...a1e 3
Stonegiant Skrevet 18. september #110 Skrevet 18. september Jeg ser ikke ned på noen yrker. Generelt tenker jeg veldig lite på hva andre mennesker driver med. Kommer ikke på noen yrker jeg ville sett ned på. Ei heller sett opp til, for å være ærlig. Alle yrker er sidestilte i mine øyne. Det er tross alt bare noe man driver med på dagtid. Det er faktisk ikke så viktig.
AnonymBruker Skrevet 18. september #111 Skrevet 18. september Ja, hovedproblemet er at du kommer til å bli erstattet med en selvbetjent kasse på sikt. Og lønna er for dårlig til å kunne bo i byer uansett. Anonymkode: f800f...857 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september #112 Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ser ned på butikkansatte (og du kan være sikker på at mange flere gjør det enn det som kommer til uttrykk her i tråden) fordi stillingen innebærer veldig lite makt til deg som butikkansatt. Om du er enslig og ikke har penger fra Bank of Parents (Arv) og ønsker å etablere deg alene i en større by som Oslo, Bergen eller Tr.heim, så holder det ikke med en slik jobb. Holder heller ikke i Tromsø og Stavanger. I tillegg har du hele tiden trusselen om at sjefen skal installere selvbetjeningskasser og si til 90% av butikkansatte at de kan bare fuck off. For 20 år siden så jeg ikke ned på butikkansatte nettopp fordi du kunne etablere deg helt alene som enslig i selveste Oslo med en slik jobb. Da kunne du kjøpe en helt ny leilighet sentralt. Men det kan man ikke i dag og sånn har det vært siden vel ca 2010, rundt der. Det betyr at synet mitt på butikkansatte var ikke dårlig i utgangspunktet, den utviklet seg fra positivt for vel 20+ år siden til ganske negativt ettersom tiden gikk. Det er ikke butikkansatte sin skyld at kapitalistisk brutalitet herjer og knuser hele yrket, men synet mitt kommer nettopp som følge av denne konsekvensen og utviklingen de siste 20 år. Det samme gjelder renholdere og andre lignende yrker. Det er ikke deres skyld at den kapitalistiske brutaliteten herjer, holder lønningene nede samtidig som alt annet man trenger til å etablere seg i samfunnet er blitt ekstremt dyrt. Anonymkode: 5f536...a1e Du ser ned på dem som mennesker fordi de ikke kan etablere seg i Oslo som enslig med det yrket de har? Ja for det er jo bare mennesker i Oslo som er verdt noe, eller hva er logikken her... 🤯 Anonymkode: 2d71e...af7 2
AnonymBruker Skrevet 18. september #113 Skrevet 18. september Nei absolutt ikke. Jeg ser ikke ned på folk uansett yrke. Yrket definerer ikke menneskers verdi. Du er mer enn jobben din. Du ER ikke jobben din, tittelen din eller det du har utdannet deg til. Anonymkode: 97aa4...d89
Alice123 Skrevet 18. september #114 Skrevet 18. september Jeg ser ikke ned på butikkansatte, eller noen yrkesgruppe hvis jobb innebærer samhandling med den gemene hop.
AnonymBruker Skrevet 18. september #115 Skrevet 18. september Jeg ser stort sett ned på alle butikkansatte og andre yrker også, er 202 så blir sånn🤣 Anonymkode: a9d38...387
AnonymBruker Skrevet 18. september #116 Skrevet 18. september Her er det mange som juger 😂 Anonymkode: 3eb01...887 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september #117 Skrevet 18. september Jeg tror ikke dere er der pga. feil valg i livet, for å svare på TS’ spørsmål. Så tenker jeg nok også (ikke hver gang jeg møter en butikkmedarbeider, men når TS spør) at det er en jobb de aller fleste kunne utført ålreit tilfredsstillende. Det gjelder også en del andre jobber, men det er veldig mange jobber man ikke kan si det om. Jeg vil nok anta, sånn i utgangspunktet, at de fleste (men ikke alle, og derfor vil jeg ikke konkludere om noen enkeltperson) som forblir butikkansatte i tiår etter tiår bare ikke synes karriere er noe verdt å bruke tid og krefter på. Det er helt ok, og det kan tvert imot skyldes at de har mye annet de heller legger engasjementet sitt i. Men det gjør at jeg neppe ville spurt like mye om jobb til en som jobbet på Kiwi enn til en som jobbet med medisinsk forskning eller med sikkerhetspolitikk. Så hadde jeg selvfølgelig lyttet og stilt oppfølgingsspørsmål hvis det viste seg at vedkommende var ivrig på å fortelle om jobb. Det er uansett ærlig og redelig arbeid, ingen tvil om det. Det at jeg tenker at det er en jobb de aller fleste kan gjøre betyr på ingen måte at jeg synes det er noe annet enn en helt streit jobb å ha. Anonymkode: a5546...ad6 2
Monika Tgirl Skrevet 18. september #118 Skrevet 18. september Ser du ned på noen for jobben de har er du en fjott. Hvor bra eller kjip du er som person er det som betyr noe i min verden. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september #119 Skrevet 19. september Nei, absolutt ikke. Er høyt utdannet selv med doktorgrad i ett krevende yrke, men savner av og til jobben som butikkmedarbeider 😅 jeg likte å organisere, syns det var meditativt å plassere varer og gledet meg alltid til jobb. Kundene var også stort sett greie. Syns det er viktigere at du har glede av jobben din, enn hva andre syns. Nedlatende personer som mener noe om hva du gjør finner du alle steder, selv hos oss som er en helt annen sektor. Men slikt kan man ikke bry seg om ☺️ jobben din er svært viktig for andres av flere grunner nevnt ovenfor, tenk heller på det ☺️ Anonymkode: b5865...6f6
Janmar Skrevet 19. september #120 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 17.56): Nei, absolutt ikke sånn personlig. Men det er ikke til å komme fra at de lønns- og statusmessig ligger langt nede på lista i samfunnet. Det er jo ikke så mange kvalifikasjoner som behøves, og da blir jo lønn og status deretter. Men kunne gjerne tenkt meg å jobbe i butikk selv - litt tilfeldigheter at jeg ikke gjor. Kunne tenkt å være kjøpmann. Anonymkode: 1c217...db8 Vi burde hatt hvertfall er par-tre hundre tusen mer i lønn. Så jævla mye jobb, mye sjauing, stoooor belastning for kropp og man er virkelig helt ferdig etter en dag på jobb. I tillegg til all dritten man mottar fra vanskelige kunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå