monican94 Skrevet 16. september #21 Skrevet 16. september Helt normalt å invitere noen venninner/venner uten følge. Bryllup er dyrt og om de ikke kjenner den andre parten er det jo helt unødvendig å skulle bruke penger på hen. Jeg ville å heller hatt 4 venninner enn 2 par liksom om jeg måtte begrense antallet. 5 2
SnikkSnakkmf Skrevet 16. september #22 Skrevet 16. september Det jeg ikke skjønner her er hvorfor invitere studievenninner/venner i det hele tatt? Blir for perifert i mitt hode. Bryllup er for meg en nær, personlig sammenkomst. Studievenninner/venner kan være nære, ja, men ikke nødvendigvis personlige i min verden. Har vært student. Har hatt studievenner jeg har hatt enormt mye morro og fest med, noen få av de har jeg fortsatt kontakt med alle disse årene etter, men perifert. I en kort periode (de få årene studiet varer), er de i mange tilfeller de viktigste personene man har ifh til interessen for faget, teorien, muligheten for å utfordres i faglige diskusjoner etc. Invitert dem til utdrikningslag, absolutt, bryllupet? Nei... 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #23 Skrevet 17. september Det er helt normalt å invitere en gitt gruppe uten partner. Det er ofte nære kollegaer, noen du er i hobbygruppe med - eller her, studievenner. Forutsetningen for om dette er ok eller ikke, er om det gjelder flere, og at alle i gruppen er behandlet likt. Unntaket fra dette igjen er om man også kjenner partner godt. Et eksempel fra min omgangskrets; Jeg er nær ei gruppe fra jobben, vi tar også innimellom litt mat eller vin etter jobben. Ene skal gifte seg, inviterer de andre 5 - i utgangspunkt uten følge. Men - min mann har tilfeldigvis fått god kontakt med hennes blivende mann, de deler en hobby, og vi møtes derfor også innimellom par. Derfor blir han som eneste følge invitert, i form av at han kjenner bruden, og er venn av brudgommen. Anonymkode: 4b0ec...68d 7
AnonymBruker Skrevet 17. september #24 Skrevet 17. september Jeg har vært i både bryllup og annet uten at samboeren var med. Han var invitert men ikke så glad i sosiale settinger, så ville heller være hjemme og passe barnet vårt. Da slapp vi barnevakt også. Tenker som ei litt fjern studievenninne så er det helt normalt å ikke be med samboer. Vær glad for at du er invitert. Vanligvis blir bare nære invitert. Anonymkode: 525d9...53c 4
Forenkle Skrevet 17. september #25 Skrevet 17. september Det er helt normalt å invitere f.eksk en "gjeng kollegaer" eller en "gjengstudie venner" osv uten følge. Dette er mennesker som kjenner hverandre og dermed har noen å "henge med", samt at man kjenner dem fra en setting hvor man blir kjent med enkeltpersonen og ikke "paret". I familie-brylluper osv ville jeg syntes det var merkelig om ikke mannen også ble invitert, men ikke i slike settinger som det som beskrives her. 3
AnonymBruker Skrevet 17. september #26 Skrevet 17. september Er det like vanlig mener dere om man blir invitert uten ektefelle? Anonymkode: 8623e...483
AnonymBruker Skrevet 17. september #27 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Om det er noen brudeparet knapt har møtt er det ikke frekt å ikke invitere Anonymkode: 4a8c3...843 Jo, det er det. Burde selv bestemme om han vil bli med eller ikke. Vanlig folkeskikk og har blitt borte med nye generasjoner.. Anonymkode: 85adc...362 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #28 Skrevet 17. september Jeg hadde vært samboer i ett år når jeg ble invitert i bryllupet til en venn av meg uten min samboer. Vi bodde da i forskjellige byer så min venn og min samboer hadde kun møtt hverandre ett par ganger, men jeg valgte å takke nei til bryllupet da det for meg ble helt merkelig å skulle gå i bryllup uten min samboer. Kanskje like greit å takke nei da paret som giftet seg insisterte på å ha med seg barnet sitt når jeg og min mann giftet seg og hadde ingen forståelse av a bryllupet var barnefritt. Det endte med at de ikke kom i vårt bryllup da jeg sa nei til at de kunne ta med barnet, og i etterkant har vennskapet rett og slett fadet ut fra begges sider. Anonymkode: 14e07...d43
Snublefot62 Skrevet 17. september #29 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo, det er det. Burde selv bestemme om han vil bli med eller ikke. Vanlig folkeskikk og har blitt borte med nye generasjoner.. Anonymkode: 85adc...362 Eller gamle idiotiske "regler" har naturlig avgått med døden. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september #30 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, det er det. Burde selv bestemme om han vil bli med eller ikke. Vanlig folkeskikk og har blitt borte med nye generasjoner.. Anonymkode: 85adc...362 Slik som å ikke bo sammen uten å være gift, da? Jeg synes det er pussig at du argumenterer med utdaterte sosiale regler om at din samboer burde vært invitert, samtidig som vi vet at samboerskap overhodet ikke var akseptabelt i den tidsperioden du tydeligvis forherligere. Anonymkode: 62baa...3c4 6 2
AnonymBruker Skrevet 17. september #31 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det like vanlig mener dere om man blir invitert uten ektefelle? Anonymkode: 8623e...483 Ja, hvis man inviterer en gruppe venner, kolleger etc, inviterer man ofte uten følge. Vi hadde et lite bryllup, og vennene som var invitert uten følge. Noen var likevel par, siden begge var nære venner. Anonymkode: 09292...d08 5 4
AnonymBruker Skrevet 17. september #32 Skrevet 17. september Dere er vel ikke som to hender i «ei ræv» heller…. Anonymkode: 0a2c3...27a
Rødvinsfilosofen Skrevet 17. september #33 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 16.36): Jeg har studert med ei i 3 år nå. Vi er ikke bestevenner og henger utenfor skolen, men har hatt mye med hverandre å gjør på studiet. Jeg er nå invitert i bryllupet hennes, men ikke samboeren min pga jeg er ikke så nær henne i utgangspunktet og hun har aldri møtt han. Er det normalt av meg å reagere? Anonymkode: 636d7...ab1 Tror jeg verken hadde invitert deg eller samboeren din, hvis jeg skal være ærlig 😅 Skal man først lage en prioriteringsliste over hvem man skal invitere og ikke så er jeg redd du ville ha havnet i sistnevnte. At du har samboer er hyggelig, men når han aldri har møtt henne eller mannen så blir det rart å invitere ham i bryllupet. 2 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 17. september #34 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det like vanlig mener dere om man blir invitert uten ektefelle? Anonymkode: 8623e...483 Ja, hvis man aldri har møtt vedkommende, så spiller det ingen rolle om det er kjæreste eller ektefelle. 😅 7
Mezzosoprena Skrevet 17. september #35 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det like vanlig mener dere om man blir invitert uten ektefelle? Anonymkode: 8623e...483 Ja, selvfølgelig. Som flere her skriver, det er helt normalt å invitere en gjeng med studievenninner eller arbeidskolleger uten partner. Man ønsker å invitere de man har hatt et forhold til gjennom livet, men hvis alle skal ha med seg partner, blir det dobbelt så mange og da kan man kanskje ikke invitere alle? 2
AnonymBruker Skrevet 17. september #36 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er uhøflig å ikke invitere begge to. Om begge vil delta er et annet spørsmål. Opp til de. Anonymkode: e9d79...6cf Nei, det er ikke uhøflig i en slik setting. Det er fullt forståelig at studievenner blir bedt uten partner. Hadde det vært i søsterens bryllup så hadde det vært rart. Klarer man ikke å gå på fester og arrangementer uten partneren sin? Anonymkode: 95e28...0af 10
AnonymBruker Skrevet 17. september #37 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg hadde vært samboer i ett år når jeg ble invitert i bryllupet til en venn av meg uten min samboer. Vi bodde da i forskjellige byer så min venn og min samboer hadde kun møtt hverandre ett par ganger, men jeg valgte å takke nei til bryllupet da det for meg ble helt merkelig å skulle gå i bryllup uten min samboer. Kanskje like greit å takke nei da paret som giftet seg insisterte på å ha med seg barnet sitt når jeg og min mann giftet seg og hadde ingen forståelse av a bryllupet var barnefritt. Det endte med at de ikke kom i vårt bryllup da jeg sa nei til at de kunne ta med barnet, og i etterkant har vennskapet rett og slett fadet ut fra begges sider. Anonymkode: 14e07...d43 Er det merkelig å gå uten samboer? Whyyyyy???? Anonymkode: 95e28...0af 8
AnonymBruker Skrevet 17. september #38 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 16.36): Jeg har studert med ei i 3 år nå. Vi er ikke bestevenner og henger utenfor skolen, men har hatt mye med hverandre å gjør på studiet. Jeg er nå invitert i bryllupet hennes, men ikke samboeren min pga jeg er ikke så nær henne i utgangspunktet og hun har aldri møtt han. Er det normalt av meg å reagere? Anonymkode: 636d7...ab1 Synes ikke det er noe å reagere på? Noen inviterer venner/bekjente i bryllup, uten partner. Det er opp til de som skal gifte seg. Og høres ikke ut som dere er noe særlig nære. Så jeg reagerer ikke på dette. Anonymkode: d8f8a...82c 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #39 Skrevet 17. september SnikkSnakkmf skrev (17 timer siden): Det jeg ikke skjønner her er hvorfor invitere studievenninner/venner i det hele tatt? Blir for perifert i mitt hode. Bryllup er for meg en nær, personlig sammenkomst. Studievenninner/venner kan være nære, ja, men ikke nødvendigvis personlige i min verden. Har vært student. Har hatt studievenner jeg har hatt enormt mye morro og fest med, noen få av de har jeg fortsatt kontakt med alle disse årene etter, men perifert. I en kort periode (de få årene studiet varer), er de i mange tilfeller de viktigste personene man har ifh til interessen for faget, teorien, muligheten for å utfordres i faglige diskusjoner etc. Invitert dem til utdrikningslag, absolutt, bryllupet? Nei... Du skjønner ikke at andre kanskje har et nærmere forhold til vennene sine enn du har selv? Folk er forskjellige. Anonymkode: 766b6...567
AnonymBruker Skrevet 17. september #40 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det like vanlig mener dere om man blir invitert uten ektefelle? Anonymkode: 8623e...483 Hvordan folk ordner det praktiske med sitt forhold påvirker ikke hvem jeg inviterer. Anonymkode: 9c244...356 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå