AnonymBruker Skrevet 13. september #1 Skrevet 13. september Hvor ofte må man jogge for å forbedre og holde på kondis? Anonymkode: 522de...420
AnonymBruker Skrevet 13. september #2 Skrevet 13. september Er du helt utrent så vil jeg si at 1 gang i uka er "nok". Men etter ei stund så må du nok opp på 2 ganger i uka. Dette er da min erfaring, jeg har vært alt fra helt utrent til å være i brukbar form. Jeg jogger ca. en halvtime om gangen. Anonymkode: f8af2...206
AnonymBruker Skrevet 13. september #3 Skrevet 13. september Spørs litt på utgangspunktet ditt. Har du elendig kondis vil en tur i uka med gå/jogg være nok til å se relativt store fremskritt, men jo bedre formen din blir desto oftere bør du trene for å forbedre. Vedlikehold klarer man stort sett på 2-3 dager i uka som et maks med mindre man er oppe på semi-profesjonelt nivå. Anonymkode: c8dda...5f3
AnonymBruker Skrevet 13. september #4 Skrevet 13. september Anbefaler Mia Health-appen for å forbedre kondis 😊 Har hatt stor nytte av den selv. Anonymkode: 6bc77...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #5 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anbefaler Mia Health-appen for å forbedre kondis 😊 Har hatt stor nytte av den selv. Anonymkode: 6bc77...bd2 Skal ikke si noe stygt om Mia, eller andre apper, men er absolutt ikke nødvendig å betale for apper for å forbedre kondis. Med mindre man trener seg opp til noe helt spesielt så er det veldig lite hokus-pokus som skal til. Og det finnes også mange gratis ressurser hvis man vil trene mer strukturert. Anonymkode: c8dda...5f3 5
AnonymBruker Skrevet 13. september #6 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skal ikke si noe stygt om Mia, eller andre apper, men er absolutt ikke nødvendig å betale for apper for å forbedre kondis. Med mindre man trener seg opp til noe helt spesielt så er det veldig lite hokus-pokus som skal til. Og det finnes også mange gratis ressurser hvis man vil trene mer strukturert. Anonymkode: c8dda...5f3 Det er sant at man ikke egentlig trenger noe ekstra for å forbedre kondisen. Mia-appen er forøvrig gratis om man ikke ønsker utvidet informasjon Men det forutsetter jo at man har ei treningsklokke eller lignende som måler pulsen. For meg som var skikkelig sofasliter pga. tre tette svangerskap gir det stor motivasjon å se hva man faktisk må gjøre for å nå en bedre kondisjonsalder, og der er appen god. Har utallige mislykkede forsøk på å begynde å trene bak meg, men det var den appen som hjalp meg. Anonymkode: 6bc77...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #7 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skal ikke si noe stygt om Mia, eller andre apper, men er absolutt ikke nødvendig å betale for apper for å forbedre kondis. Med mindre man trener seg opp til noe helt spesielt så er det veldig lite hokus-pokus som skal til. Og det finnes også mange gratis ressurser hvis man vil trene mer strukturert. Anonymkode: c8dda...5f3 Jeg er helt enig i dette. Og samtidig må jeg si at jeg også har hatt masse nytte av akkurat den appen, så jeg syns det var et godt forslag. Så kan man jo teste ut og se, for det er ikke dermed sagt at alle vil ha nytte av den. For min del så var det en aha-opplevlse at det var lurt for meg å trene med høyere puls. Jeg har hund og er veldig glad i å gå tur, og tenkte at jeg hadde skikkelig god kondis så mye som jeg går i skogen. Men jeg fikk sjelden eller aldri opp pulsen i særlig grad. Jeg gikk masse, og i bakker og ulendt terreng, men fikk lite på treningspoengene i den appen, og ble først litt fornærmet. Men så begynte jeg å løpe og trene litt intervaller, for å "tjene AQ" i MiaHealth, og jeg har blitt i merkbart bedre form og fått mer energi av det. Dette er jo sikkert fordi jeg ikke hadde peiling på verdien av å trene sånn at jeg ble ordentlig andpusten og svett i blant, og en kan jo si at det handlet om min uvitenhet. Men for meg personlig, og for meg personlig så var det altså topp med en sånn app. I tillegg så blir jeg motivert av den da. Anonymkode: 85ff2...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #8 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 13.16): Anbefaler Mia Health-appen for å forbedre kondis 😊 Har hatt stor nytte av den selv. Anonymkode: 6bc77...bd2 Jeg liker ideèn om MIA-appen. Men i praksis fungerer den dessverre dårlig. Den kaster meg ut, så jeg må logge inn på nytt. Den har hatt flere perioder hvor den bare ikke har lest inn data fra appen til treingsklokka, slik at jeg fikk 0 poeng til tross for skikkelig treningsøkt. Og hvor mange poeng man får for tilsvarende økt slenger også veldig, noe som for min del gjør den mer til et irritasjonsmoment enn motivasjon. Så ja, jeg var kjempefan en periode. Men pga dårlig "performance" har jeg nå slettet appen. Jeg får egentlig like mye info av bare å "telle" antall økter på en paprilapp. Anonymkode: 544aa...323
Majer Skrevet 17. september #9 Skrevet 17. september (endret) Spørs hva du mener med bedre kondis. To ganger med intervaller i uka vil gi deg bedre lungekapasitet og påvirke laktat, men rolig jogging hver dag kan gi deg et mer effektivt nettverk av kapillærer. Daniels sitt treningsprogram baserer seg på tre økter i uka, og det regnes vel som det mest effektive basert på tidsbruk Endret 17. september av Majer Oppklaring
AnonymBruker Skrevet 17. september #10 Skrevet 17. september Tre ganger i uka á 30 min. Hvis du er utrent så ta en titt på nybegynner-programmet til Løplabbet. Jeg fulgte det og har kommet i relativt god form. Anonymkode: 7e055...278
AnonymBruker Skrevet 17. september #11 Skrevet 17. september Tren intervaler, jogg det du kan, men gå når du ikke jogger. Da fyller du inn med mer jogging etterhver men du tener likevel utholdenhet effektivt. Jeg tenket to ganger i uka, målet er å pushe seg. Ta tiden så ser fremgang 😊 Anonymkode: e16f1...720
AnonymBruker Skrevet 17. september #12 Skrevet 17. september Det kommer jo helt an på utgangspunktet. Jakob Ingebrigtsen må trene mange timer i uka for å holde sitt kondisjonsnivå. En sofasliter vil merke forskjell hvis hen har 30 min rask gange et par ganger i uka. Anonymkode: df3ea...ad9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå