AnonymBruker Skrevet 23. oktober #81 Skrevet 23. oktober Mine observasjoner etter å ha bodd nordpå i 15 år. Nordlendinger = overvektige, ingen skolegang etter videregående, fikk barn i slutten av tenårene, går mer kledd i "kosebukse" en litt ordentlig klær, like mye sykemeldt som de er på jobb, om de jobber i hele tatt, ofte generasjoner trygdet, hater å være i bevegelse, kjører moped/snøscooter i stedet for å gå til fots, klager noe enormt over allsakens depresjoner, høst og vinter spesielt, syter noe enormt over været, er det mer enn 20 grader så er det døden, er det hustrig så er det døden, om det blåser så er det for jævlig, snør det så.... Nordlendinger, rart at ingen har laget tegneserie av den typiske nordlendingen. Gjerne av varianten, null impulskontroll Anonymkode: abc39...492 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #82 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 22.48): Etter å ha flyttet fra nord til sør i dette landet har jeg gjort meg noen erfaringer. Her er noen ting dere som vurderer å gjøre det samme må vite: - Søringer er særlig sensitive for friskt språk og direkte tale. Bruk et så nøytralt språk som mulig og ikke snakk for høyt. Aldri under noen omstendighet bruk banneord. Aldri si hva du egentlig tenker og vei dine ord på gullvekt. Pass på å ikke støte noen, søringer er et lettkrenket folkeslag. Aldri uttrykk sterke meninger rundt politikk og religion. Øv deg på smalltalk. Det tryggeste er å nikke og være enig med flertallet. - Fest er ikke fest i ordets rette forstand. I sør er “fest” omtrent det vi kaller “møte” i nord. Du må altså ikke under noen omstendighet danse på bordet eller snakke for høyt. Det tryggeste er å sette seg pent ved et bord, nikke og smile, mens du nipper forsiktig til vinglasset. - Om det meldes sne vil kommunen garantert sette krisestab. Kommer det mer enn 5 cm er det bare å sette over popcornet og rigge deg til på hjemmekontoret mens du leser fyldige artikler om snøkaos-katastrofen i lokalavisa og om hvordan den har rammet lokalsamfunnet hardt. Det er bare å kose seg mens det pågår (i dagevis - brøyteberedskapen er nærmest ikke-eksisterende). - Søringer forstår ikke så godt ironi. Vær forberedt på at alt du sier vil bli tolket bokstavelig. Litt små-autistiske trekk der, altså. - Søringene kommer ikke til å dele din humor. De kommer til å synes den er vulgær, selv om de ikke sier noe. Spar det drøyeste til du er hjemme i nord på ferie. - Søringer er høflige, men feige. De kommer aldri til å fortelle deg at du er for drøy, for mye, eller rett og slett bare er en hestkuk. I stedet må du leve med usikkerheten rundt hva de egentlig synes om deg. For det får du aldri vite. I stedet for å fortelle deg hva de egentlig synes om deg, vil de ghoste deg om de ikke liker deg. - Ikke le for høyt. I søringers hode er dette vulgært. Og det kan til og med hende at du egentlig er gal. Generelt bør du ikke ha sterke følelsesuttrykk eller meninger, det gjør søringer usikre og de får flakkende blikk. - Kle deg som en søring. Islender, vinter-boots og snusleppe er litt uglesett, særlig for kvinner. Hvis du er kvinne - kle deg feminint. Idealet er småborgerlig kleskode. Kle deg som en høyrevelger om du vil passe inn. Generelt bør du bestrebe å ikke skille deg ut klesmessig, da slipper du nemlig aldri helt inn. Kle deg som de andre. Søringer er rå på uniformering. - Aldri kom uanmeldt på besøk til en søring. De blir svært stresset av det. Spør noen dager i forkant om det passer med besøk. Da rekker de å fluffe opp design-putene i sofaen før du kommer. - Vær forberedt på at du i søringers hode aldri vil kunne bli som dem, uansett hvor lenge du oppholder deg i sør. De vil for alltid gi deg følelsen av at du er en slags annensortering av nordmenn som ikke helt kan regnes med. Eller en slags artig og eksotisk maskot som landet kan smykke seg med. - Alt du gjør og sier vil bli forklart med at du er “nordlending”. - Søringene kommer til å gjøre narr av dialekten din. Det er det morsomste de vet. De kommer til å herme etter deg når du snakker. Da kommer de til å si “ka farsken” i annenhver setning, uttale “fisk” som “fæsk”, mens de samtidig er dritstolt over hvor god de er på nordnorsk dialekt. - Søringer er egentlig veldig usikre. De er redde for å skille seg ut, og ekstremt opptatt av å passe inn. Derfor er de veldig forknytte. Derfor holde de seg helst til sine egne og søker trygghet i det kjente. - Det er store kulturforskjeller mellom nord og sør. Du kommer aldri til å føle deg helt som hjemme i sør, uansett hvor lenge du blir der. Du kommer alltid til være den som er litt rar og annerledes. Ta deg pauser og reis norover for å hente krefter innimellom og for å kunne føle deg normal. Anonymkode: f55cc...f4c Jeg er fra sør, og har bodd i Nord i mange år. Min påstand er at denne direkte nordlendingen med friskt språk er en utdøende rase. Likevel er de fleste noe mer direkte enn sørpå. De fleste i min omgangskrets (som består av folk som er herfra) synes ''typisk nordnorsk'' humor er utgått på dato. Men kanskje er det sånn at nordlendinger sørpå er mer opptatt av slike ting enn nordlendinger som bor hjemme i Nord? Du treffer imidlertid hundre prosent på at de fleste middels store byer/tettsteder sørpå er småborgelige. Veldig opptatt av fasade og utad kle seg ''korrekt''. Anonymkode: 88932...2a4
Bælfeit Skrevet 23. oktober #83 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 22.48): Etter å ha flyttet fra nord til sør i dette landet har jeg gjort meg noen erfaringer. Her er noen ting dere som vurderer å gjøre det samme må vite: - Søringer er særlig sensitive for friskt språk og direkte tale. Bruk et så nøytralt språk som mulig og ikke snakk for høyt. Aldri under noen omstendighet bruk banneord. Aldri si hva du egentlig tenker og vei dine ord på gullvekt. Pass på å ikke støte noen, søringer er et lettkrenket folkeslag. Aldri uttrykk sterke meninger rundt politikk og religion. Øv deg på smalltalk. Det tryggeste er å nikke og være enig med flertallet. - Fest er ikke fest i ordets rette forstand. I sør er “fest” omtrent det vi kaller “møte” i nord. Du må altså ikke under noen omstendighet danse på bordet eller snakke for høyt. Det tryggeste er å sette seg pent ved et bord, nikke og smile, mens du nipper forsiktig til vinglasset. - Om det meldes sne vil kommunen garantert sette krisestab. Kommer det mer enn 5 cm er det bare å sette over popcornet og rigge deg til på hjemmekontoret mens du leser fyldige artikler om snøkaos-katastrofen i lokalavisa og om hvordan den har rammet lokalsamfunnet hardt. Det er bare å kose seg mens det pågår (i dagevis - brøyteberedskapen er nærmest ikke-eksisterende). - Søringer forstår ikke så godt ironi. Vær forberedt på at alt du sier vil bli tolket bokstavelig. Litt små-autistiske trekk der, altså. - Søringene kommer ikke til å dele din humor. De kommer til å synes den er vulgær, selv om de ikke sier noe. Spar det drøyeste til du er hjemme i nord på ferie. - Søringer er høflige, men feige. De kommer aldri til å fortelle deg at du er for drøy, for mye, eller rett og slett bare er en hestkuk. I stedet må du leve med usikkerheten rundt hva de egentlig synes om deg. For det får du aldri vite. I stedet for å fortelle deg hva de egentlig synes om deg, vil de ghoste deg om de ikke liker deg. - Ikke le for høyt. I søringers hode er dette vulgært. Og det kan til og med hende at du egentlig er gal. Generelt bør du ikke ha sterke følelsesuttrykk eller meninger, det gjør søringer usikre og de får flakkende blikk. - Kle deg som en søring. Islender, vinter-boots og snusleppe er litt uglesett, særlig for kvinner. Hvis du er kvinne - kle deg feminint. Idealet er småborgerlig kleskode. Kle deg som en høyrevelger om du vil passe inn. Generelt bør du bestrebe å ikke skille deg ut klesmessig, da slipper du nemlig aldri helt inn. Kle deg som de andre. Søringer er rå på uniformering. - Aldri kom uanmeldt på besøk til en søring. De blir svært stresset av det. Spør noen dager i forkant om det passer med besøk. Da rekker de å fluffe opp design-putene i sofaen før du kommer. - Vær forberedt på at du i søringers hode aldri vil kunne bli som dem, uansett hvor lenge du oppholder deg i sør. De vil for alltid gi deg følelsen av at du er en slags annensortering av nordmenn som ikke helt kan regnes med. Eller en slags artig og eksotisk maskot som landet kan smykke seg med. - Alt du gjør og sier vil bli forklart med at du er “nordlending”. - Søringene kommer til å gjøre narr av dialekten din. Det er det morsomste de vet. De kommer til å herme etter deg når du snakker. Da kommer de til å si “ka farsken” i annenhver setning, uttale “fisk” som “fæsk”, mens de samtidig er dritstolt over hvor god de er på nordnorsk dialekt. - Søringer er egentlig veldig usikre. De er redde for å skille seg ut, og ekstremt opptatt av å passe inn. Derfor er de veldig forknytte. Derfor holde de seg helst til sine egne og søker trygghet i det kjente. - Det er store kulturforskjeller mellom nord og sør. Du kommer aldri til å føle deg helt som hjemme i sør, uansett hvor lenge du blir der. Du kommer alltid til være den som er litt rar og annerledes. Ta deg pauser og reis norover for å hente krefter innimellom og for å kunne føle deg normal. Anonymkode: f55cc...f4c Herlig,spot on på mange punkter.
Bælfeit Skrevet 23. oktober #84 Skrevet 23. oktober Sinnanordlendig skrev (På 28.9.2025 den 18.30): Jæskla artig. Du har truffet spikeren på hodet. Ler meg i hjel. Da jeg leste innlegget syntes jeg det var åpenbart at dette var humoristisk ment, men ser at det er noen lett krenkende søringer som ikke skjønte det😂 Jeg måtte trekke på smilebåndet mange ganger og jeg er søring.Er ikke så lettkrenka heller så dette tåler jeg godt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #85 Skrevet 23. oktober Mulig en del av det TS skriver ikke stemmer, siden mange er uenig. Men en ting er 100% riktig, folk sør på er MYE mer krenkbare enn folk nord på. Anonymkode: 2e75b...ba4
Bælfeit Skrevet 23. oktober #86 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mulig en del av det TS skriver ikke stemmer, siden mange er uenig. Men en ting er 100% riktig, folk sør på er MYE mer krenkbare enn folk nord på. Anonymkode: 2e75b...ba4 Kan virke sånn,vi er litt pinglete der.
Sinnanordlendig Skrevet 23. oktober #87 Skrevet 23. oktober Bælfeit skrev (5 timer siden): Jeg måtte trekke på smilebåndet mange ganger og jeg er søring.Er ikke så lettkrenka heller så dette tåler jeg godt. Da er du en sjelden perle😉 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #88 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 11.27): Jeg er nordlending som har flyttet sørover, og jeg er enig i flere av punktene. Noe jeg f.eks. aldri har forstått, er hvorfor det liksom skal være legitimt å herme etter den nordnorske dialekten. Jeg har aldri hørt at folk åpenlyst hermer etter sørlandsk, sognemål, hallingdialekt, telemarksdialekt osv. Anonymkode: f1b3c...268 Da hører du det du vil høre. Jeg er nordmøring, og har en dialekt derfra. Jeg har hatt en del foredrag i Oslo-området, og det er utrolig morsomt (:ironi:) hver gang jeg starter med å si "det e trivelig å sjå dokker", og 20 mannfolk (ja, det er alltid menn) må rope "dokker? Jeg ser ingen dokker her! Hvor er dokkene?" Og etterpå må de snakke som "Bør Børson" når de snakker med meg, si "sjø' " og "lell" for annenhvert ord. Og hvis jeg ikke ler hjertelig hver gang eier jeg ikke humor 🙄 Anonymkode: 689cb...5f2 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #89 Skrevet 23. oktober Tror ikke jeg fant et punkt her jeg kjente meg 😅 Anonymkode: 21d12...f25
Ella Grisella Skrevet 24. oktober #90 Skrevet 24. oktober Jeg er fra et lite sted på øvre Romerike, og kjenner meg ikke igjen i disse punktene. Bortsett fra det med å si fra direkte ting de ikke liker med deg, det ville de fleste aldri gjort. Jeg kan kjenne igjen noen av punktene på Oslo-folk, men også i Oslo er det store variasjoner. Det blir jo veldig stereotypisk da. jeg bodde en stund på Sørlandet, og der kunne jeg nesten skrevet den samme lista😅 Følte meg ikke helt hjemme der. ellers embracer jeg alle våre dialekter og kulturforskjeller. Synes det er kult! Jeg har venner fra alle landsdeler, og ser ting jeg synes er fascinerende eller sjarmerende alle steder. Det er jo det som er Norge, folkens! 🥰 Vært på mang en fest oppi nord, kjempegøy! Men vi kan faen meg feste på Romerike og! krenkekulturen som har kommet mer og mer, blir de fleste i min generasjon matt av. snøkaos kan jeg forklare, men jeg tror du skjønner selv hvorfor det blir mer kaos i Oslo enn i Lakselv… på Sørlandet hadde de knapt snø for kun få år siden. Der har det plutselig begynt å komme enorme mengder (og på et døgn gjerne). De var ikke rusta for sånt, fordi det ikke var vanlig der nede før. Det som er håpløst med vinteren her nede er at det kommer masse snø på en gang, det regner, det fryser på i en evig syklus hele vinteren. Hadde det enda kommet snø som ble liggende, så hadde det vært greiere å komme seg rundt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå