AnonymBruker Skrevet 13. september #41 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Svart på lenger opp i tråden. Stor-Oslo, altså Oslo og omegn. Inkludert bosettinger rundt ytre Oslo-fjord (her er vestfoldinger hakket verre enn østfoldinger). Anonymkode: f55cc...f4c Men da må du si oslofolk, for da er resten av landet enige med deg 🙂↕️ Anonymkode: da646...633 3
AnonymBruker Skrevet 13. september #42 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da må du si oslofolk, for da er resten av landet enige med deg 🙂↕️ Anonymkode: da646...633 Det skulle være en helt annen emoji, men jaja 😂 Anonymkode: da646...633
AnonymBruker Skrevet 13. september #43 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror at hovedinnlegget er skrevet av noen som vil drite ut nordlendinger . For det sier jo mye mer om holdningene til nordlendinger enn til søringer. Jeg har vært mye i Finnmark, og aldri møtt de fordommene som TS her beskriver. Ja, de ser ned på søringer, men ikke om du oppfører deg skikkelig og respektfullt. Det er ovenfra og ned holdninger de ikke takler. Til info: Nordlendinger omtaler alle som er fra Sør-Norge som søringer, ikke bare Oslogryta med omegn. Jeg er sunnmøring, og ble regnet som søring. «Søring» er et skjellsord, men det må man bare heve seg over. Tar man seg ikke så høytidelig, så trives man overalt. Anonymkode: 6316b...27d Du tar feil. Selvsagt har du ikke opplevd dette hos finnmarkinger i Finnmark. De er jo blant sine egne Men send dem sørover ei god stund og ta en prat med dem etterpå. Anonymkode: f55cc...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #44 Skrevet 13. september Jeg er søring, og har vært sammen med en nordlending i mange år, og synes egentlig dette var ganske morsomt Kjenner meg igjen i flere ting og, haha. Anonymkode: db6a0...d8c 4 1
Gjest FraSofan Skrevet 13. september #45 Skrevet 13. september https://www.dagbladet.no/nyheter/vill-ferd-i-oslo-komplett-kaos/78225264#:~:text=i Oslo: - Komplett-,kaos 😂😂😂
AnonymBruker Skrevet 13. september #46 Skrevet 13. september Tenker det er omvendt. Når komikere tuller med nordlendinger så må de alltid understreke at de barer tuller og det er skummelt å tulle om dem. Da er det de som lett krenkes og tåler null og niks. Anonymkode: 5d0b4...ae7
AnonymBruker Skrevet 13. september #48 Skrevet 13. september Jada, sant dette. Selvsagt er det en generalisering, men i all hovedsak sant. Det tok meg 10 år før jeg fant meg til rette. Bodd i sør 30 år. Anonymkode: 45313...135 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #49 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det her må da være et fåtall... sørlending her som aldri har hørt det..... Anonymkode: 8eff1...dfd Jeg har fått flere likes på det innlegget, så noen må det være. Når det er sagt, har jeg ikke vært så mye på Sørlandet, så det kan jo hende dere har bedre folkeskikk der Anonymkode: f1b3c...268
TomKrus Skrevet 13. september #50 Skrevet 13. september pinktulip skrev (15 timer siden): Hvem i alle dager er det du har møtt i den nedre regionen av landet som får deg til å tro at alle derfra er sånn? he he he helt håpløst, det som disse Nordlendingene tror er "søringa" er vel alle sør for Helgelandskysten ? og at alle sør for dette punktet er dønn like Det er da man forstår at intellektet ikke er det største. Beklager å måtte si det. Forskjellen i Sør Norge fra Oslo videre langs kysten forbi Vestlandet og hele innlandet er helt enorm ! Og "jeg har flyttet sørpå" og så tro at det lille området man da trakterer i livet sitt er dønn det samme over hele regionen For å si det slik, får ikke håpe at alle Nordlendinger er like grunne i sin virkelighetsoppfattelse som dette, eller rettere sagt det vet jeg. Har vært en del i Nord Norge og det er ikke bannskapen som imponerer meg, men det er den lunge gode humoren som de klarer å formidle med en fantastisk formidling, bannskapen kan de ha for seg selv. Det er bare så ja, mangel på ordforråd virker det for meg, påpeker man det ? Da er det "dette er vår kultur" jadda ! Nei det er mangel på oppdragelse og folkeskikk. Jeg er fra en landsdel der bannskapen også har gode kår, og det er bare fullstendig usjarmerende hele greien. 4
AnonymBruker Skrevet 13. september #51 Skrevet 13. september TomKrus skrev (1 minutt siden): he he he helt håpløst, det som disse Nordlendingene tror er "søringa" er vel alle sør for Helgelandskysten ? og at alle sør for dette punktet er dønn like Det er da man forstår at intellektet ikke er det største. Beklager å måtte si det. Forskjellen i Sør Norge fra Oslo videre langs kysten forbi Vestlandet og hele innlandet er helt enorm ! Og "jeg har flyttet sørpå" og så tro at det lille området man da trakterer i livet sitt er dønn det samme over hele regionen For å si det slik, får ikke håpe at alle Nordlendinger er like grunne i sin virkelighetsoppfattelse som dette, eller rettere sagt det vet jeg. Har vært en del i Nord Norge og det er ikke bannskapen som imponerer meg, men det er den lunge gode humoren som de klarer å formidle med en fantastisk formidling, bannskapen kan de ha for seg selv. Det er bare så ja, mangel på ordforråd virker det for meg, påpeker man det ? Da er det "dette er vår kultur" jadda ! Nei det er mangel på oppdragelse og folkeskikk. Jeg er fra en landsdel der bannskapen også har gode kår, og det er bare fullstendig usjarmerende hele greien. Jeg har i flere innlegg spesifisert hva som i denne tråden defineres som “søringer”. Og nei, det er ikke alle sør for Helgelandskysten. Så her kaster du ut en gedigen stråmann. Bannskap i nordnorge har ingenting med dårlig ordforråd å gjøre, da har du misforstått. Det ER kultur Ts Anonymkode: f55cc...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #52 Skrevet 13. september Som nordlending er jeg ikke glad i innlegg som dette. Det byr ikke til noe godt, og enda mer polarisering mellom sør og nord - som om vi ikke hadde nok av det fra før mellom begge sider. Men ja, det er definitivt kulturforskjeller mellom nord og sør. Det kan faktisk tidvis være sykt å bevitne. Man skulle ikke tro man bodde i samme land. Og disse kulturforskjellene kommer ganske tydelig fram når man enten flytter nordfra til sør eller sørfra til nord. Hvem som er best eller verst i disse kulturforskjellene er totalt uinteressant å diskutere, for man snakker egentlig om totalt ulike folkeslag. Men jeg tenker budskapet er om du flytter fra en landsdel til en annen, så bør du anstrenge deg for å tilpasse deg kulturen du er i - så godt som det lar seg gjøre. Ellers vil du leve et liv der du enten ikke føler du er god nok eller der du overvurderer deg selv og ser ned på de rundt deg. Anonymkode: 4f3ea...f67 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. september #53 Skrevet 13. september Lurer på om du er ung, og bare kommuniserer med de under 25? For der tenderer det til at de ikke forstår ironi særlig godt. Men ellers i befolkningen er jo ironi en del av humoren blant søringer? Lurer også veldig på hva slags omgangskrets du har som synes fester er kjedelig? Søringer kan være innadvendte til vanlig, men på fest? Må ellers si meg enig i at jeg som søring synes banning som en del av språket er vulgært. Nordlending eller ei. Banning innimellom er helt ok, men ikke når det er annethvert ord. Dette med snøkaos er så oppbrukt. Alle med litt mellom ørene forstår at det blir mer kaos i en by som Oslo, der infrastrukturen er sprengt uten snø. Anonymkode: 8f6cc...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #54 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenker det er omvendt. Når komikere tuller med nordlendinger så må de alltid understreke at de barer tuller og det er skummelt å tulle om dem. Da er det de som lett krenkes og tåler null og niks. Anonymkode: 5d0b4...ae7 De understreker nok at de tuller fordi de er redde for å få bank Anonymkode: f1b3c...268
AnonymBruker Skrevet 13. september #55 Skrevet 13. september Nå er jeg søring selv da (ikke fra østlandet), og er enig i mye av det som er ramset opp i HI. Men det jeg derimot ikke er enig i er dette med snakkevolum. Det er søren meg ingen som snakker så høyt som type Oslo og omegnfolk og bergensere. Og de har heller ikke evne til å justere volum ut fra situasjon. De maser i vei i akkurat samme høye volum hele tiden, uten å justere ut fra forholdene rundt. Anonymkode: 6db06...61d 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #56 Skrevet 13. september Som nordlending bosatt i områdene kjent for å ha de mest snobbete søringene i snart ti år kjenner jeg meg overhodet ikke igjen. Ved unntak av en påstand: søringer vil alltid gjøre narr av og le av dialekta til nordlendinger. Det er virkelig helt sant. Folk jeg har kjent i flere år synes fremdeles dialekten min er morsom og "eksotisk". Flere sier til og med at de "ikke har dialekt". Altså, hva er det for noe? Mener de at østlendinger snakker norsk og alle andre snakker en slags alternativ avart av språket. Akkurat det irriterer meg litt 😂 Anonymkode: 3712a...050 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #57 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem som er best eller verst i disse kulturforskjellene er totalt uinteressant å diskutere, for man snakker egentlig om totalt ulike folkeslag. Men jeg tenker budskapet er om du flytter fra en landsdel til en annen, så bør du anstrenge deg for å tilpasse deg kulturen du er i - så godt som det lar seg gjøre. Ellers vil du leve et liv der du enten ikke føler du er god nok eller der du overvurderer deg selv og ser ned på de rundt deg. Anonymkode: 4f3ea...f67 Nettopp. Det kan jo ikke være noe gøy å bo et sted der du ser ned på alle. Og man bør kanskje unngå å bosette seg over lengre tid på et sånt sted, spesielt hvis man fortsatt ser ned på folk etter mange år. I alle tråder om Oslo i reiseforumet er det også innflyttere som gir et inntrykk av at alle misliker Oslo. Men de må jo ha hatt en grunn til å bosette seg der. Anonymkode: 35c99...cb3
AnonymBruker Skrevet 13. september #58 Skrevet 13. september Nordlendinger skulle ønske de var samer, renrasede. Så kunne de blitt krenka hele tiden. De er så lite sosialiserte at når de ser noen ta av skoene før de går inn, eller spiser med bestikk, ja da er de selvhøytidelige. De tror at de er jordnære når de snakker "rett fra levera", men de er bare frekke og vulgære, men de er stolte av det som om det definerer dem. Anonymkode: f9317...d2c 1
AprilLudgate Skrevet 13. september #59 Skrevet 13. september Fra sørlandet, bor i Oslo, halvt Finnmarking type ALLER lengst nord. Familie som bor i Finnmark. Noe av det du nevner er helt korrekt. Men du setter nå Finnmarkinger i et litt vel pent hjørne. Mye toxic opplegg der og for å si det mildt. 1
HemmeligSpion Skrevet 13. september #60 Skrevet 13. september Njææ, dette minner veldig om en "ung feskar" fra åttitallet som dro til Oslo etter Lofot-fisket for å slå seg opp. Én type nordlending. Som har møtt én type oslofolk, etterkommer-oslofolk av "Bill mrk: Nordlendinger ikke ønsket"-oslofolk. Og så prøver å projisere "avslaget" med at oslofolk er hovne. Jeg er glad jeg har en mer nyansert oppfatning. Skjønner at hovedinnlegget er skrevet med glimt i øyet, men som forutsetning må man liksom være selvberget arbeiderklasse-nordlending med eternittplatehus og utelukkende ha møtt pelsfrakk-oslofolk som cosplayet nyrike vestkantsfolk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå