AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:05 #1 Skrevet fredag kl. 20:05 Hvordan gjøre leggestunden bedre for han? Vi har fra fødsel ammet i søvn, men har måttet slutte med det fordi vi ikke klarer å få han over i egen seng etter ammingen. Han er blitt veldig god på å bevege seg, så han kan ikke lengre sove i vår seng alene. Vi prøver å ha faste rutiner og forutsigbarhet rundt legging, men til ingen nytte. Så, noen tips? Syns dette er skikkelig fælt. Anonymkode: cbfb5...ac2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:09 #2 Skrevet fredag kl. 20:09 Hvor lenge har dere holdt på? Kan jo være at det enda er uvant for ham, og at han trenger litt tid. Sitter dere inne med ham eller hvordan gjør dere det? Anonymkode: 0ced1...d7b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:13 #3 Skrevet fredag kl. 20:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lenge har dere holdt på? Kan jo være at det enda er uvant for ham, og at han trenger litt tid. Sitter dere inne med ham eller hvordan gjør dere det? Anonymkode: 0ced1...d7b Litt usikker på når vi startet, men er vel godt over 1 måned nå. Vi sitter inne med han og holder en hånd på han eller holder han i hånda, shher og synger litt. Prøver å ikke ta han opp så mye, men ender gjerne opp med å gjøre det uansett. Legger han ned når han har roet seg, men han går rett i gråting. Han bruker gjerne 10-20 minutter på å sovne. Så det er ikke at det tar så lang tid, men det er bare så fælt at det oppleves så ille for han. Anonymkode: cbfb5...ac2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:20 #4 Skrevet fredag kl. 20:20 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Litt usikker på når vi startet, men er vel godt over 1 måned nå. Vi sitter inne med han og holder en hånd på han eller holder han i hånda, shher og synger litt. Prøver å ikke ta han opp så mye, men ender gjerne opp med å gjøre det uansett. Legger han ned når han har roet seg, men han går rett i gråting. Han bruker gjerne 10-20 minutter på å sovne. Så det er ikke at det tar så lang tid, men det er bare så fælt at det oppleves så ille for han. Anonymkode: cbfb5...ac2 Kan det være det at dere tar han opp som gjør det? Hvis han skriker og dere til slutt tar han opp, så skjønner han kanskje at det er det som skal til? Skjønner det er fælt å høre på skriking, og hadde nok gjort det samme selv, altså. Anonymkode: 0ced1...d7b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:33 #5 Skrevet fredag kl. 20:33 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan det være det at dere tar han opp som gjør det? Hvis han skriker og dere til slutt tar han opp, så skjønner han kanskje at det er det som skal til? Skjønner det er fælt å høre på skriking, og hadde nok gjort det samme selv, altså. Anonymkode: 0ced1...d7b Vet pappaen er flinkere til å ikke ta han opp, men mulig det har lite å si når jeg ikke er like konsekvent. Ut fra hvordan jeg oppfatter situasjonen så ser jeg ikke helt for meg at han blir å slutte å gråte om han vet han ikke blir tatt opp. Ser egentlig bare for meg at han blir å fortsette å gråte til han sovner… men jeg kan jo selvsagt ta feil. Men om noen har vært i samme båt og opplevde at det gikk seg til, at vi bare må stå i det, så er det også greit å vite. Hadde bare vært fint om vi kunne gjøre noe for å bedre opplevelsen hans. Vil jo at han skal føle seg trygg og elsket. Anonymkode: cbfb5...ac2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:10 #6 Skrevet fredag kl. 21:10 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vet pappaen er flinkere til å ikke ta han opp, men mulig det har lite å si når jeg ikke er like konsekvent. Ut fra hvordan jeg oppfatter situasjonen så ser jeg ikke helt for meg at han blir å slutte å gråte om han vet han ikke blir tatt opp. Ser egentlig bare for meg at han blir å fortsette å gråte til han sovner… men jeg kan jo selvsagt ta feil. Men om noen har vært i samme båt og opplevde at det gikk seg til, at vi bare må stå i det, så er det også greit å vite. Hadde bare vært fint om vi kunne gjøre noe for å bedre opplevelsen hans. Vil jo at han skal føle seg trygg og elsket. Anonymkode: cbfb5...ac2 Da jeg hadde baby, som ikke er så lenge siden i det store bildet, men 16 år siden, så fikk vi beskjed om at hun bare måtte gråte seg i søvn noen netter før det skulle gå av seg selv. Syntes det var forferdelig, men hun var i utgangspunktet en flink "sover". Skjedde bare et par ganger at hun gråt til hun sovnet. Vi var der med henne og strøk på henne og snakket med henne, sånn at hun ikke var mutters alene, men vi tok henne aldri opp. Slik jeg har forstått det, anbefales ikke dette lengre. Hva sier helsesøster? Anonymkode: 0ced1...d7b
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:06 #7 Skrevet lørdag kl. 07:06 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan det være det at dere tar han opp som gjør det? Hvis han skriker og dere til slutt tar han opp, så skjønner han kanskje at det er det som skal til? Skjønner det er fælt å høre på skriking, og hadde nok gjort det samme selv, altså. Anonymkode: 0ced1...d7b Men selvfølgelig tar de ham opp når han gråter? Skal de liksom bare sitte ved siden av uten å løfte opp? Ungen er ni måneder, og skjønner ikke mer enn at nå får jeg ikke den trøsten jeg ber om. Vi satte sengehester på vår seng, og lå ved siden av (mannen min) og ammet (meg). Anonymkode: 3774e...2a0 7 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:38 #8 Skrevet lørdag kl. 07:38 Her er det klin umulig å legge vår 9-måneder alene i sprinkelsenga for å sove. Vi har satt dobbeltsenga inntil veggen og sprinkelsenga er fast i motsatt ende slik at den blir som en sengehest, og så legger vi babycallen rett ved siden av han i senga på høy sensitivitet, så vi kan komme raskt inn på rommet hvis han våkner og beveger seg. Jeg ammer ikke i søvn, men ammer i senga før han skal sove stort sett og så får han smokk og ligger inntil en av oss til han sovner. Anonymkode: 363db...2c0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:10 #9 Skrevet lørdag kl. 08:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men selvfølgelig tar de ham opp når han gråter? Skal de liksom bare sitte ved siden av uten å løfte opp? Ungen er ni måneder, og skjønner ikke mer enn at nå får jeg ikke den trøsten jeg ber om. Vi satte sengehester på vår seng, og lå ved siden av (mannen min) og ammet (meg). Anonymkode: 3774e...2a0 Sa jeg det? At de ikke skal ta han opp? Jeg skrev til og med at jeg skjønte det. Men to ting kan være sant samtidig. Man vil ikke la ungen ligge å skrike og ha det fælt, men at ungen også lærer at om han skriker så blir han plukket opp. Anonymkode: 0ced1...d7b 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 05:37 #10 Skrevet søndag kl. 05:37 Små barn trenger kroppskontakt, trodde det var allmenkjent nå. Sammsov folkens! Det er en del av det å få barn. Anonymkode: 0071f...807 3 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:30 #11 Skrevet søndag kl. 11:30 Vi prøvde riktignok bare i par netter, for føltes feil med 3 timers hyling i strekk. Men hos oss ble det enda et år med samsoving, nattamming, og barrikade av puter og dyner (samt babycall med video). Og så fikk han egen lav seng med plass til en av oss da vi kuttet amming ved 1,5 års alder, da gråt han bare litt første natta, nå litt før han er 2 kan han ofte sove natta gjennom alene hvis han er frisk, men vi kan ligge intill ved legging og hvis han våkner og er urolig. Det går seg nok til dersom dere fortsetter, men jeg vil bare komme med eksempel på at man kan samsove lengre også uten at det ødelegger all fremtidig søvn. Anonymkode: a2785...a25 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:49 #12 Skrevet søndag kl. 13:49 Vektpose. Det er litt dyrt, men verdt det. Våre barn har ikke sovet uten, og har sluttet med det ved ca 2,5-årsalder Anonymkode: 0c3c1...f9f
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:09 #13 Skrevet søndag kl. 14:09 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vektpose. Det er litt dyrt, men verdt det. Våre barn har ikke sovet uten, og har sluttet med det ved ca 2,5-årsalder Anonymkode: 0c3c1...f9f Tror ikke det er anbefalt grunnet krybbedød. Anonymkode: 0071f...807 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:34 #14 Skrevet søndag kl. 16:34 Jeg samsover med barnet vårt som nå er 1 år, har gjort det siden han var 3mnd gammel. For at han skal sovne om kvelden, ble løsningen å legge ham i sengen vår der enten jeg eller far la oss i sengen samtidig. Vi synger i ca 5-10 minutter, før vi sier god natt. Innen 20 minutt er han sovnet, og vi flytter ham da over i sin egen seng frem til jeg skal legge meg. Har aldri vert noe gråt/skriking når vi har gjort det på denne måten, samtidig får barnet nærhet og den kosen det trenger. Skal sies at barnet ofte krabber rundt i sengen, reiser seg opp etter veggen osv., men vi gir ikke oppmerksomhet i forhold til dette, vi legger oss og «sover» mens han får roet seg ned på egenhånd. Anonymkode: 8d101...575
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:33 #15 Skrevet søndag kl. 17:33 Ts her. Takk for svar, alle sammen. Jeg skal kontakte helsestasjonen også. Huff, kjenner meg litt fortvilet her. Vi samsover forresten 90% av natten, da han gjerne våkner og gråter i 22-tiden. Så da tar jeg han opp i senga med meg å legger meg jeg også. Han er så flink å klatre at en sengehest kommer han seg fort over, og til og med på full sensitivitet er det ikke alltid babycallen registrerer hvis han beveger seg rundt stille. Leker med tanken om å legge meg 19 sammen med han, hvis det ville løst problemet. Anonymkode: cbfb5...ac2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:13 #16 Skrevet søndag kl. 18:13 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ts her. Takk for svar, alle sammen. Jeg skal kontakte helsestasjonen også. Huff, kjenner meg litt fortvilet her. Vi samsover forresten 90% av natten, da han gjerne våkner og gråter i 22-tiden. Så da tar jeg han opp i senga med meg å legger meg jeg også. Han er så flink å klatre at en sengehest kommer han seg fort over, og til og med på full sensitivitet er det ikke alltid babycallen registrerer hvis han beveger seg rundt stille. Leker med tanken om å legge meg 19 sammen med han, hvis det ville løst problemet. Anonymkode: cbfb5...ac2 Har du vurdert gulvseng? Du bør ikke legge deg kl 19 kjære deg. Viktig for den psykiske helsen din å ha litt egentid på kvelden ♥️ Anonymkode: 363db...2c0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:24 #17 Skrevet mandag kl. 18:24 Jeg holdt baby til hun sovnet (bysset og bar) og la sovende ned i senga. Når hun våknet på natta tok jeg henne over til oss. Baby gråter jo fordi han vil bli holdt. Jeg synes ikke man skal lære baby at gråt ikke "funker". En på 9 mnd er ikke manipulerende... De SKAL lære at når de gråter så blir de møtt på behovene sine av nære omsorgspersoner. Det gir trygghet. Anonymkode: db4c5...57a
AnonymBruker Skrevet i går, 11:00 #18 Skrevet i går, 11:00 Vi satte gulvseng inne på rommet hans. Da kunne en av oss ligge inntil om kvelden, og igjen om nødvendig i løpet av natten. Nå er han snart 3 år og sover i juniorseng, vi ligger fortsatt inntil for å sovne på kvelden. Det er den eneste virkelig avslapningen vi har i løpet av dagen (i følge Garminklokka), så det tenker jeg er verdt det! Min viktigste lærdom etter å ha hatt et barn som slet med søvn er å gjøre det som føles riktig for deg og din familie, ikke hva alle andre mener. Ingen barn, og ingen situasjon er lik. Gjør det som fungerer. Anonymkode: 5d2a7...3c4
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Skrevet 4 timer siden Er i litt samme situasjon, bare en på 6,5 måneder. Jeg samsover lg ammer henne i søvn, og det tar et par timer om kvelden med opp og ned fordi hun våkner lett. Mannen masse om å ha henne på eget rom. Jeg vil ikke legge henne i krybbe fordi jeg vet jeg blir løpende inn om natten for å amme slik jeg gjorde med førstemann, og bruker lenger tid på å sovne igjen. Kan du linke til typen gulvseng de har kjøpt? Anonymkode: e048f...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå