SPOCA Skrevet 11. september #21 Skrevet 11. september Kommer nok veldig an på hva man har studert, og hva man jobber som. Nå er jeg lærer, så jeg føler at jeg får brukt de mange utdanningsløpene jeg har vært gjennom hele tiden. Sånn sett heldig, for det gjør at man får forfrisket kunnskapen sin, og også får mulighet til å tilegne seg ny kunnskap. Det gjør at jeg kan utbrodere og svare mine elever godt, selv om de er små (3. trinn). En sidenotis langt utpå siden: Det bringer meg for øvrig til en gang en KG-bruker her inne fnøs av det faktum at jeg har mye utdanning, hva er liksom vitsen med det når man underviser så små barn som jeg gjør. Nå som jeg er i mitt femte år som lærer, er jeg så vanvittig glad jeg har studert så mye som jeg har gjort. Man skal ikke undervurdere et nysgjerrig og utforskende barnesinn. Mange barn ønsker mer kunnskap utover bare det som står i naturfagsboka eller matteboka for tredje trinn. Og da er det morsomt å faktisk ha muligheten til å utbrodere. Det gjør det morsomt og gøy. F.eks hadde jeg nylig en diskusjon og samtale med elevene om ulike aksenter, og ulike måter å bruke engelskspråket på. Jeg som har en master i engelsk var i mitt ess. Poenget med min veldige digresjon, er at jeg får brukt mye av min kunnskap og utdanning hele tiden, til tross for at jeg underviser relativt små barn. Det gjør meg veldig heldig. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag! 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #22 Skrevet 11. september Virrevirrevapp skrev (På 9.9.2025 den 23.17): Det viktigste man tar med seg fra en mastergrad, er selvstendig tenking og evnen til problemløsing. Inkl kritisk tenking, organisering og kildekritikk. Anonymkode: 9c71b...281
Mizzy Skrevet 11. september #23 Skrevet 11. september Det å få barn gav meg mye dårligere hukommelse på jobb😅Og de er ikke småbarn lengre. Helt normalt har jeg skjønt. Og det meste jeg kan i jobben nå har jeg lært underveis…de fleste yrker forandrer ting med tiden
AnonymBruker Skrevet 11. september #24 Skrevet 11. september Jeg husker vanvittig mye fra utdannelsen mine (jus), men ingenting fra arbeidslivet. Anonymkode: 8fc15...5f4
AnonymBruker Skrevet 11. september #25 Skrevet 11. september Nesten alle farmasøytene jeg vet om føler de har glemt nærmest alt de en gang lærte om kjemi, og omtrent halvparten av det studiet er jo kjemiske fag, haha. Anonymkode: 28e7a...dd7
AnonymBruker Skrevet 11. september #26 Skrevet 11. september Jeg jobber som fagleder innen min major fra siviløkonomstudiet. Pensum er svært relevant og jeg må kontinuerlig holde meg oppdatert. Jeg har glede av utdanningen min hver dag, ikke bare faget, men også alt rundt kritisk tenkning, studieteknikk (ja, jeg leser faglitteratur og forskning fortsatt), og ikke minst dette med å vente med å konkludere til man har undersøkt saken ordentlig med grundig evaluering for og imot i ulike løsningsalternativer. Alt av teori er grunnleggende for å forstå det store bildet og hvordan ting henger sammen med andre deler av forretningen, og jeg merker at de som har «feil master» ikke helt forstår problemstillingene vi står overfor godt nok. Anonymkode: 6476b...978
AnonymBruker Skrevet 11. september #27 Skrevet 11. september Hadde du bestått teorien (på lappen) om du tok den i dag? Anonymkode: 7f64f...e94
AnonymBruker Skrevet 11. september #28 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Inkl kritisk tenking, organisering og kildekritikk. Anonymkode: 9c71b...281 Merker godt når kontorfolk uten utdanning skal finne utav noe, planlegge, organisere og prioritere. Det er en grunn til at høyskoler og universiteter finnes 😆 Anonymkode: a4fb4...c66
AnonymBruker Skrevet 11. september #29 Skrevet 11. september Jeg husker veldig mye. Kunne aldri utført jobben min uten utdanning. Teknologi. Anonymkode: 3dff8...e27
AnonymBruker Skrevet 11. september #30 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (1 time siden): og ikke minst dette med å vente med å konkludere til man har undersøkt saken ordentlig med grundig evaluering for og imot i ulike løsningsalternativer Dette er absolutt viktig, og dessverre en stor mangel av i samfunnet i dag. Mange konkluderer før man har alle fakta på bordet. Det skulle vært essensielt å lære fra ungdomsskolen av. Anonymkode: 9c71b...281
AnonymBruker Skrevet 11. september #31 Skrevet 11. september Jeg jobber som seniorrådgiver på en universitet. Alle som har samme jobb som meg har minimum en bachelor. Jeg begynte som konsulent her ved en tilfeldighet vil jeg si, og på grunn av utskiftninger i ledelsen ble jeg også fast ansatt på et tidspunkt, også det litt på slump. Med årene har jeg bare fått mer ansvar og lønn og er nå er slags "orakel" i mitt lille felt. Helt ærlig så tror jeg arbeidsgiver tar det for gitt at jeg har relevant høyere utdanning. Sannheten er at jeg hverken har bachelor eller master. Når kolleger tilfeldigvis snakker om dette blir jeg enten opptatt med noe eller svarer vagt om "litt sammensatte fag, ikke noen egentlig grad" eller noe sånt. Anonymkode: 18f98...d6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå