AnonymBruker Skrevet 6. september #21 Skrevet 6. september Jeg tipper rundt 1-2% av kostholdet mitt er UPM. Ønsker ikke å spise fabrikklagde, matliknende substanser Når jeg kan spise mat. Anonymkode: a0c46...b9b 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #22 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har jeg helt sikkert gjort. Oppe i alt som skjer er UP frykten det siste jeg hiver meg på. Anonymkode: 70681...ffd At du er redd? Anonymkode: a2dd3...1e9
AnonymBruker Skrevet 6. september #23 Skrevet 6. september Selvfølgelig. Daglig. Og det går kjempefint. Det er hull i hodet å sammenligne knekkebrød og yoghurt med nudler og McDonald's. Disse kategoriene er skivebom. Anonymkode: 9608c...9b7 12
AnonymBruker Skrevet 6. september #24 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig. Daglig. Og det går kjempefint. Det er hull i hodet å sammenligne knekkebrød og yoghurt med nudler og McDonald's. Disse kategoriene er skivebom. Anonymkode: 9608c...9b7 Du missforstår. Det er ingen som sammenligner dette. Knekkebrød og yoghurt er bare prosessert, ikke ultraprosessert, altså en helt annen kategori. Men brød kan være UP - så her bør man være bevisst om man spiser mye av det. Anonymkode: 3be1d...793 3
AnonymBruker Skrevet 6. september #25 Skrevet 6. september Ja, helt sikkert hver dag. Har ikke noe bevisst forhold til det så jeg vet egentlig ikke. Anonymkode: e6fc1...2ba
AnonymBruker Skrevet 6. september #26 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du missforstår. Det er ingen som sammenligner dette. Knekkebrød og yoghurt er bare prosessert, ikke ultraprosessert, altså en helt annen kategori. Men brød kan være UP - så her bør man være bevisst om man spiser mye av det. Anonymkode: 3be1d...793 Fortsatt totalt hull i hodet. Anonymkode: 9608c...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #27 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fortsatt totalt hull i hodet. Anonymkode: 9608c...9b7 Å ha et bevisst forhold til hva man putter i munnen? Jeg er ikke så god på skillet selv, måtte som nevnt bruke chatGPT for å være sikker på at jeg kunne svare 0 forrige uke. Forsaker da ingenting av den grunn, bortsett fra litt penger og tid. Ønsker at jeg og mine skal spise mat man ser hva består av i det man tilbereder den. Anonymkode: 3be1d...793 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #28 Skrevet 6. september Spiser egg, bacon, biff og ekte smør pluss litt frukt og grønnsaker hver dag, så nei lite UP her. Anonymkode: bd363...a62 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #29 Skrevet 6. september Spiser ikke det nei. Kan ikke huske sist. Men vi spiser litt ute, og mistenker at de bruker en del uheldige frøoljer. Liker ikke det helt, men har enn så lenge ikke sluttet å spise ute. Anonymkode: 3f63a...c63 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #31 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke noe som heter utraprosessert, så det gjør jeg ikke. Men det meste av mat er prosessert, og har vel vært det de siste 10.000 år. Anonymkode: 4200d...fa4 Jeg blir litt mat når mennesker ikke klarer å se forskjellen på prosesseert og ultraprosessert. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du missforstår. Det er ingen som sammenligner dette. Knekkebrød og yoghurt er bare prosessert, ikke ultraprosessert, altså en helt annen kategori. Men brød kan være UP - så her bør man være bevisst om man spiser mye av det. Anonymkode: 3be1d...793 knekkebrød og yoghurt kan fint være prosessert og ultraprosessert. Man må lese på ingredienslisten. Men ellers er poenget å sammenligne råvarebaserte matvarer mot tilsvarende UP matvarer. Man sammenligner f.eks. yoghurt naturell mot smakssatt yoghurt som inneholder søtning, emulgatorer og stabilisatorer. Man sammenligner råvarebasert brød med brød som er UP. Man sammenligner ren kyllingfilet med kyllingfilet som er tilsatt maltodekstrin. Man sammenligner ikke kyllingfilet med skokoladekjeks. Anonymkode: f2801...a38 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. september #32 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg blir litt mat når mennesker ikke klarer å se forskjellen på prosesseert og ultraprosessert. knekkebrød og yoghurt kan fint være prosessert og ultraprosessert. Man må lese på ingredienslisten. Men ellers er poenget å sammenligne råvarebaserte matvarer mot tilsvarende UP matvarer. Man sammenligner f.eks. yoghurt naturell mot smakssatt yoghurt som inneholder søtning, emulgatorer og stabilisatorer. Man sammenligner råvarebasert brød med brød som er UP. Man sammenligner ren kyllingfilet med kyllingfilet som er tilsatt maltodekstrin. Man sammenligner ikke kyllingfilet med skokoladekjeks. Anonymkode: f2801...a38 Ja, uttaler meg egentlig om noe jeg ikke kan mye om. Men som jeg forstår jeg likevel tar veldig bevisste valg rundt. Yoghurt lager jeg selv. Knekkebrød baker jeg selv. Kjøper jeg noe er det gresk yoghurt. Eller knekkebrød fra bakeri. Det å kjøpe den søte yoghurten i butikk har aldri vært aktuelt, det er vel mer godteri enn mat? Anonymkode: 3be1d...793 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #33 Skrevet 6. september AprilLudgate skrev (5 minutter siden): Ja, hver dag. Oatly barista havremelk. Den er ikke UP Anonymkode: 3be1d...793
AnonymBruker Skrevet 6. september #34 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Spiser egg, bacon, biff og ekte smør pluss litt frukt og grønnsaker hver dag, så nei lite UP her. Anonymkode: bd363...a62 Håper du leser nøye på baconpakken eller lager bacon selv da, for det meste av bacon er UP. Nesten all (men ikke absolutt all) bacon er tilsatt maltodekstrin nå 😕 Anonymkode: f2801...a38 4
AnonymBruker Skrevet 6. september #35 Skrevet 6. september Ja, det gjør jeg hver dag. Jeg drikker en stor kopp med kaffe, med Oboy i, hver eneste morgen. Og det kommer jeg aldri til å slutte med. Spiser relativt sunt ellers. Og jeg drikker bare vann resten av dagen. Drikker aldri brus eller alkohol. Anonymkode: e594a...e23
AnonymBruker Skrevet 6. september #36 Skrevet 6. september Brød som stekes på butikk er de også UP? 🙄Jeg spiser ganske mye brødmat, men brødet som jeg kjøper er grov. Anonymkode: 99868...c77
AnonymBruker Skrevet 6. september #37 Skrevet 6. september En får være så opptatt av en vil av dette, men sunn fornuft sier meg at det vil være ekstrem liten forskjell på helsegevinst om man velger, som det står over her, naturell youghurt i stedet for smaksatt yoghurt. Med mindre man spiser store mengder hver dag. Utslagene kommer om man bare spiser usunn mat, og da behøver man ikke en gang begrepet UP - man vet allerede at pølser, pommes frites, hvitt toastbrød, frossenpizza, kjeks, sjokolade og chips ikke er sunn mat. Derfor mener jeg dette opphenget i UP er et sidespor, et mote- og buzzword, som i større grad bidrar til helsefrykt og forvirring, enn at det har noen betydning. Så kan det være at man får et bedre liv av å være super-opptatt av dette, men alt i alt tror jeg de fleste vet hva som er sunt og ikke sunt, og å trekke inn enda flere elementer enn vi har i de norske kostholdsrådene i dag, tror jeg ikke gir noen samlet sett bedre folkehelse. Anonymkode: 594ba...936 4 2
AprilLudgate Skrevet 6. september #38 Skrevet 6. september (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den er ikke UP Anonymkode: 3be1d...793 Ikke? Jeg trodde det 😅 OK, ja fortsatt - bruker smør (ikke meieri) på skiva, går endel av Noras syltetøy med mindre sukker her i hus. Brødet fra butikk oppdaget jeg ikke var UP. Egentlig spiser jeg mye mindre UP enn jeg trodde uten at det er så bevisst. Er pålegget som gjerne blir UP her, type kyllingfiletpålegg, roastbiff osv. Usikker på om Jarlsberg er UP. Endret 6. september av AprilLudgate
Daria Skrevet 6. september #39 Skrevet 6. september Helt sikkert daglig. Jeg har et noenlunde bevisst forhold til hva jeg spiser, men baserer ikke kostholdet mitt på det som preger overskriftene og hvem som roper høyest. Man kommer langt med litt sunn fornuft og å kjenne på hva som faktisk fungerer for egen kropp. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september #40 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den er ikke UP Anonymkode: 3be1d...793 jo AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, uttaler meg egentlig om noe jeg ikke kan mye om. Men som jeg forstår jeg likevel tar veldig bevisste valg rundt. Yoghurt lager jeg selv. Knekkebrød baker jeg selv. Kjøper jeg noe er det gresk yoghurt. Eller knekkebrød fra bakeri. Det å kjøpe den søte yoghurten i butikk har aldri vært aktuelt, det er vel mer godteri enn mat? Anonymkode: 3be1d...793 Ja enig, det er dessert/godteri. Vanlig yoghurt naturell, gresk yoghurt naturell og f.eks. rugsprø eller husmann knekkebrød er ikke ultraprosesserte heller. Man må bare lese på ingredienslistene. Anonymkode: f2801...a38 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå