AnonymBruker Skrevet 7. september #41 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke stjel om du ikke tåler konsekvensene. Var en ung mann her forleden som ble tatt for tyveri. Og her anmeldes ALLE butikktyveri. Han gråt sine modige tårer om vi kunne droppe politianmeldelse. Fordi han da måtte skrinlegge alle planer om å ta en toll- eller politiutdanning. Der må du som sagt ha en plettfri uttømmende politiattest. Ja der er til og med enkle jobber som BPA-assistenter som må ha slike attester. Har du stjelt i butikk får du ikke slike jobber. Hilsen butikkansatt. Anonymkode: 77b1c...db4 Men…sa han hvorfor han stjal da, når han vet hva konsekvensene er? Anonymkode: 6cb4a...b49
AnonymBruker Skrevet 7. september #42 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 10.36): Herlighet, det er virkelig ikke det det dreier seg om. Man skal ikke stjele! Så enkelt er det. Vi må kunne stole på hverandre. Anonymkode: bebf9...b9e Kunne du være så snill og fortelle dette til folk som først tjener milliarder på at andre må kjøpe mat (matprisene hadde vært billigere dersom matoligarkene ikke gikk med enorme overskudd), og deretter flytter til Sveits for å slippe å betale skatt? Butikkene som har satt opp kasser med selvbetjening, får ta kostnaden dette innebærer; jeg bruker ikke dette, men jeg fordømmer heller ikke dem som opponerer mot systemet - om en tyv stjeler fra en annen, større og mektigere tyv, går regningen opp i opp, og når prisene er så syke at en liten sjokoladeplate snart begynner å nærme seg 100-lappen fordi matgigantene må øke formuen sin enda mer, sier det seg selv hva som er riktig å gjøre. Robin Hood gjorde det samme i sin tid. Anonymkode: 419ed...37e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #43 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kunne du være så snill og fortelle dette til folk som først tjener milliarder på at andre må kjøpe mat (matprisene hadde vært billigere dersom matoligarkene ikke gikk med enorme overskudd), og deretter flytter til Sveits for å slippe å betale skatt? Butikkene som har satt opp kasser med selvbetjening, får ta kostnaden dette innebærer; jeg bruker ikke dette, men jeg fordømmer heller ikke dem som opponerer mot systemet - om en tyv stjeler fra en annen, større og mektigere tyv, går regningen opp i opp, og når prisene er så syke at en liten sjokoladeplate snart begynner å nærme seg 100-lappen fordi matgigantene må øke formuen sin enda mer, sier det seg selv hva som er riktig å gjøre. Robin Hood gjorde det samme i sin tid. Anonymkode: 419ed...37e Ikke slik å forstå at jeg forsvarer tyveri, for det gjør jeg overhodet ikke. Men det burde for objektivitetes skyld også være mulig å diskutere hvem som er den største tyven; er det den som stjeler for noen få kroner i en selvbetjent kasse, eller den som sitter på toppen av et system der man håver inn milliarder ved å bevisst hindre konkurranse, og gjøre alt for å hindre konkurrenter i å etablere seg? Matvareprisene i Norge ligger høyt over det man betaler i nabolandene våre, og det er ikke uten grunn. Stjeling i liten skala er ikke bra. På ingen måte. Men stjeling i stor skala er heller ikke bra, selv om det er folk i dress og slips som gjør det, og takket være et kobbel med godt betalte advokater å sno seg unna lovens lange arm. Ikke bare i Norge, men også i andre land har man en kultur for å slå ned på de små tyvene. Hvilket i og for seg er greit nok. Samtidig slipper de virkelig store tyvene slippe unna, enten det gjelder steinrike oligarker i Russland, korrupte politikere i diverse land, eller milliardærer som har blitt rike på et uærlig vis. Anonymkode: 419ed...37e
galaxii Skrevet 12. september #44 Skrevet 12. september (endret) AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 15.18): Er ikke jeg som stjeler men en bekjent av meg. Noen som vet om det er kameraer ved selvbetjent kasser i butikkene? Noen som jobber i en butikk med selvbetjening som kan svare meg på dette? Har en bekjent som innrømmer at hun av og til lar være å scanne er par varer når hun handler. Sier at hun sparer en del penger på det. En ting er at man kan bli tatt i kontroll, men er det ikke kameraer i nærheten som kan se om du scanner inn varene eller ikke? Hun sier at hun får det liksom til å se ut som at hun scanner varene men egentlig så tar hun bare varene rett over scanneren og legger varen sammen med de andre varene som er scannet.. kan ikke kamera oppfatte dette? Anonymkode: da1e8...de8 Jeg jobber i selvbetjent og det er synlige kamera overalt samt minst en ansatt der. Går man ut av butikken uten og ha betalt for varene og du blir tatt da, blir du politi rapportert og får det på ditt rulleblad. Endret 12. september av galaxii 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #45 Skrevet 14. september Eva-Lena skrev (På 6.9.2025 den 11.50): Dagen etter var jeg der for å kjøpe 0.5 l cola og en sjokolade. Da ble det kontroll. Noe fler som opplever dette? Ja, opplever det ofte. F.eks 1 tyggis og 1 sjokolade. Må vente leeeenge før de kommer og jeg blir jævlig irritert. Ble til og med sjekket da de mente jeg ikke hadde scannet en 6-pakning med cola. Han så gjennom varene som var scannet (var mange varer) men kunne ikke se colaen. Jeg nektet,men måtte scanne colaen på nytt. Kvittering viste seg etterpå at jeg hadde betalt for to 6-pakninger. Butikkmannen beklaget seg og måtte betale tilbake. Jeg var steik forbanna og sa min ærlige mening. Anonymkode: 75678...321
AnonymBruker Skrevet 14. september #46 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 21.53): Jeg stjeler aldri, men en av butikkene jeg handler i har feiljustert vekten sin i betjentkassene. Varierer fra 5% for mye til ca 30% for mye. Jeg kjøper ikke frukt eller smågodt der lenger. Denne butikken stjeler altså fra alle kunder som handler noe som skal veies. Det gir klingende mynt i kassa. Anonymkode: 2014d...332 Det tror jeg også. De som sitter i kassa kan trykke litt ekstra ned på vekta med en fing eller hånda uten at vekta er tuklet med. For vekten blir jevnlig kontrollert av Justervesenet, så skal butikken jukse, må de gjøre det på den måten. Tipper jeg da. Anonymkode: 75678...321
AnonymBruker Skrevet 15. september #47 Skrevet 15. september Selvsagt har de kameraer, men det er ikke alltid ansatte følger med på disse. Jeg har en venn som jobber i butikk, og har fått høre at de følger ekstra godt med når ungdomsskolen (nabobygget) har friminutt fordi da er det mange som prøver å stjele. Anonymkode: 5bd94...c7c
Eva-Lena Skrevet 15. september #48 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, opplever det ofte. F.eks 1 tyggis og 1 sjokolade. Må vente leeeenge før de kommer og jeg blir jævlig irritert. Ble til og med sjekket da de mente jeg ikke hadde scannet en 6-pakning med cola. Han så gjennom varene som var scannet (var mange varer) men kunne ikke se colaen. Jeg nektet,men måtte scanne colaen på nytt. Kvittering viste seg etterpå at jeg hadde betalt for to 6-pakninger. Butikkmannen beklaget seg og måtte betale tilbake. Jeg var steik forbanna og sa min ærlige mening. Anonymkode: 75678...321 De bruker laaaang tid før de kommer for å sjekke varene ja. Skikkelig irriterende og flere ganger har jeg måttet gå for å si ifra. Skjønner godt at du ble forbannet når de ikke klarer å lese kvitteringen skikkelig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september #49 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 3.51): Jeg skjønner ikke helt dette med den enorme økningen av tyveri på selvscanning. Hvis man i alle år har lar vært å stjele på butikken før - hvorfor starte nå? Er det for spenningens skyld? De samme folkene ville ikke ha stjålet på en kiosk hvis den ansatte i kiosken stod med ryggen til. Anonymkode: 39285...60e Det er lettere å ikke scanne en vare enn å skjule en vare når man går gjennom den vanlige kassa. Anonymkode: b538e...d5d
AnonymBruker Skrevet 15. september #50 Skrevet 15. september Litt halvveis relatert: hvorfor i alle dager er det flere meny butikker hvor man må skrive inn antall når man scanner cola i selvbetjeningskassa? Hvorfor kan man ikke bare scanne en og en av de også akkurat som med alle andre varer? Man sparer jo ikke noe tid på å skrive inn antall i forhold til å scanne en og en siden man jo uansett må flytte alle flaskene fra handlekurven og over i posen. Anonymkode: b538e...d5d
hvalstad45 Skrevet 15. september #51 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 3.51): Jeg skjønner ikke helt dette med den enorme økningen av tyveri på selvscanning. Hvis man i alle år har lar vært å stjele på butikken før - hvorfor starte nå? Er det for spenningens skyld? De samme folkene ville ikke ha stjålet på en kiosk hvis den ansatte i kiosken stod med ryggen til. Anonymkode: 39285...60e når noe er lettere å gjøre, er det selvfølgelig flere som gjør det. Man skal ha langt mer is i magen for å stjele noe inni en butikk enn å bare føre den feil over scanneren. Derfor det er så viktig å ha litt grunnleggende moral om rett og galt, men det er det åpenbart mange som ikke har.
Millimani Skrevet 15. september #52 Skrevet 15. september På den butikken jeg handler mest i av de som har selvbetjening står det som regel en ansatt bak en liten disk for å følge med på alle sammen mens de scanner varene. I tillegg er det sivilt vakthold i butikken.
AnonymBruker Skrevet 16. september #53 Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 10.15): Med disse prisene på mat som er nå skjønner jeg at noen stjeler for å klare seg. Har sett ett par eldre personer som har stjålet en smørpakke og div, men gidder ikke si noe på det. For de pengebruken folkene som sitter på toppen gidder ikke gjøre noe med situasjonen. Anonymkode: 87331...592 På Rema kan man kjøre Rema sitt eget merke av bordmargin, 600 gram til kr 15 (kostet ihvertfall det for en uke siden). Så om man gjør seg til tyv for kr 15, så handler det nok neppe om dårlig råd, men dårlig moral. Anonymkode: 9a45a...2c0
AnonymBruker Skrevet 16. september #54 Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 12.28): Litt halvveis relatert: hvorfor i alle dager er det flere meny butikker hvor man må skrive inn antall når man scanner cola i selvbetjeningskassa? Hvorfor kan man ikke bare scanne en og en av de også akkurat som med alle andre varer? Man sparer jo ikke noe tid på å skrive inn antall i forhold til å scanne en og en siden man jo uansett må flytte alle flaskene fra handlekurven og over i posen. Anonymkode: b538e...d5d Er ikke det frivillig om man skriver inn antall eller skanner hver vare for seg? Jeg bruker Coop Obs sin selvbetjent kasse, og der kan jeg legge inn antall av varen. Eller, hvis jeg absolutt vil, kan jeg skanne hver vare. Velger som hovedregel antall. Tilbake til tema: Det er ganske sikkert kameraovervåking, og blir man tatt, er jeg ganske sikker på at de kan zoome inn på hver enkelt vare og se hva som skjer på skjermen. Anonymkode: 9a45a...2c0
Laraa Skrevet 16. september #55 Skrevet 16. september (endret) Skulle ønske det var som en matbutikk i London. Har aldri opplevd det verken før eller siden, men du scanner bankortet på vei inn i butikken og tar en handlekurv ( sannsynligvis tilknyttet kortet) og tar med deg det du skal av varer og vei ut, har kamera registert alt du har lagt i kurven, så ved utgangen får du se en oversikt og telle over selv hvis du ønsker før går du gjennom butikken. I prinsippet går du inn i butikken, tar med deg det du trenger og går ut Sikkert mange som er skeptisk og redd for svindel, men jeg likte det godt Endret 16. september av Laraa
DesmondMiles Skrevet 16. september #56 Skrevet 16. september (endret) AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 15.18): Er ikke jeg som stjeler men en bekjent av meg. Noen som vet om det er kameraer ved selvbetjent kasser i butikkene? Noen som jobber i en butikk med selvbetjening som kan svare meg på dette? Har en bekjent som innrømmer at hun av og til lar være å scanne er par varer når hun handler. Sier at hun sparer en del penger på det. En ting er at man kan bli tatt i kontroll, men er det ikke kameraer i nærheten som kan se om du scanner inn varene eller ikke? Hun sier at hun får det liksom til å se ut som at hun scanner varene men egentlig så tar hun bare varene rett over scanneren og legger varen sammen med de andre varene som er scannet.. kan ikke kamera oppfatte dette? Anonymkode: da1e8...de8 Selvfølgelig er det kameraer ved selvbetjeningen, men det er jo ingen som sitter å nistirrer på kameraovervåkningen i hele åpningstiden. Endret 16. september av DesmondMiles
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå