Gå til innhold

Hva tenker du kvinner er flinkere enn menn til?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvordan har man klart å tilbakebevise dette? Så langt har jeg kun lest at eksperter fremdeles klør seg i hodet over hvorfor kvinner har høyere sykefravær, men ingen har klart å bevise hvorfor det er tilfelle, noe jeg syns er merkelig. Man trenger ikke å være et geni med doktorgrad i forskning på kvinners helse, for å forstå at høyere aktivitet i yrkeslivet, fremdeles stort ansvar for familielivet kombinert med mindre støtte fra storfamilien er en god oppskrift på hvordan kvinner får høyere sykefravær. 

Anonymkode: 646d7...23c

Hørte en teori om at ettersom kvinner har bedre immunforsvar enn menn så er vi også mer utsatt for autoimmune sykdommer - som utgjør mye av sykefraværet. I tillegg til selvfølgelig menstruasjonssyklus, graviditet, fødsler, overgangsalder og alt snacks som ofte følger med på lasset ved disse tilstandene.

Anonymkode: 342ea...e1d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er en løgn, kvinner sykemeldes i hytt og pine pga. de ikke takler stress.

Anonymkode: 79e82...022

det er en påstand, denne understøttes av forskning. 

Anonymkode: 2ee0a...e58

AnonymBruker
Skrevet

det er en påstand, denne understøttes av forskning. 

Da har ikke du sett på statistikkene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva tenker du kvinner er bedre enn menn til?

Sett bort fra ting som krever fysisk styrke da, siden det er gitt. Noen eksempler?

Anonymkode: 42da4...613

Amming. 

Anonymkode: d78d1...641

AnonymBruker
Skrevet

Sett bort fra ting som krever fysisk styrke da, siden det er gitt. Noen eksempler?

Jeg er mye bedre enn mannen i statisk styrke. Samt pull-ups, klatring og annet som avhenger av tyngde. Han er høy, og fokuserer på kondisjon og utholdenhet. 

Deg hadde jeg nok slott i et maraton og i et motbakkeløp også ;)

Anonymkode: 51ebf...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, noe så enkelt som å vaske bad eller få ungene gjennom skolegangen.

Som ethvert menneske burde kunne, men det er nok bare noen få prosent av mannfolka som klarer dette.

Hjelper ikke med fysisk styrke når man ikke har noe som helst ansvarsfølelse for Familien AS. 

Anonymkode: d7195...662

Det er det i alle fall bare mannen som klarer her i huset.... Jeg takler hverken vask av toalett, sluk, eller søl jeg ikke forstår hva er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye bedre enn mannen i statisk styrke. Samt pull-ups, klatring og annet som avhenger av tyngde. Han er høy, og fokuserer på kondisjon og utholdenhet. 

Du er ikke "kvinner" og mannen din er ikke "menn". Dere er 2 av 8 milliarder mennesker.

Menn er dramatisk sterkere enn kvinner.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Å overse hva partneren faktisk bidrar med i forholdet.

Anonymkode: c8f12...f05

Dette vet jeg av egen erfaring og mange samtaler med begge sider der par har problemer at mange menn føler på (og kvinner også), og veldig ofte kommer dette av dårlig behovsavklaring og behovsforståelse. Vi kvinner kan så definitivt feile på det også. Jeg og. 

Saken er jo den at det hjelper ingenting å gi mye av det partner ikke egentlig trenger, om det partner trenger uteblir. Jeg og min mann er fremdeles gift mye fordi vi lærte oss å forstå akkurat det. Jeg blir ikke takknemlig for at han jobber overtid og skaffer oss ekstra penger, eller for at han maler huset, om jeg er fullstendig utslitt av å stå alene med barn og husarbeid. Da gir han meg/oss mye innsats, men feil innsats, og ikke det jeg sårt trenger. Motsatt blir han ikke takknemlig dersom jeg har tatt alt hjemme, fra barn til middag og hans klær, og så anser meg som knusefornøyd med egen innsats, men for sliten til å ha den hyggelige tiden sammen med de gode samtaler, eller sex, han sårt trenger. Og så videre. 

Behovsavklaring og behovsforståelse er det vesentlige i dette, ikke hvor stor innsatsen er angående ting partner ikke føler pressede behov for. Så å prate og ikke minst lytte er svært viktig. Det er veldig lett og fort gjort å gjøre veldig mye innsats angående ting som istedenfor å bygge opp forholdet river det ned. 😉

Endret av Trolltunge
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hehe, si det til en fastlege og se om han/hun er enig med deg 

Anonymkode: 2053a...f6c

Da vi fikk Covid var han sengeliggende, mens jeg fungerte som normalt og håndterte både jobb og hjem. 

Han er riktignok sykehuslege da. Ikke fastlege. Og sa egentlig ikke annet enn at han var imponert. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stort sett alt som har med vasking, rydding, og det å finne ting

all logistikk og planlegging

mase og henge seg opp i uvesentlige detaljer 

Anonymkode: 48fcd...f87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Slott😂👏

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Lede, tåle smerte, kontrollere følelsene sine, utholdenhet, lete etter ting, organisere, danne sosiale bånd med andre, se andre mennesker, er mer emosjonelt intelligente, være ydmyke (noe som kan være en ulempe) og altfor flink til å snakke ned seg selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slott😂👏

En sleiv på telefon. 

Sett mot å verken kunne tegnsetting, skrive fullstendige setninger eller korrekt bruk av store bokstaver ;)

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stort sett alt som har med vasking, rydding, og det å finne ting

all logistikk og planlegging

mase og henge seg opp i uvesentlige detaljer 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da har ikke du sett på statistikkene.

du må nesten vise de da? 
I følge et kjapt google søk er ikke stress på listen:

Sitat

Høyere sykefravær hos kvinner skyldes at de oftere sykmeldes med flere diagnoser, som klinisk depresjon, angst, migrene, fibromyalgi og betennelsestilstander, samt at kreft oftere rammer kvinner i yrkesaktiv alder.

I 2022 var andelen med legemeldt sykefravær 7 prosent blant kvinner og 4,1 prosent blant menn. Utviklingen i sykefraværet for kvinner og menn har likevel vært tilnærmet lik.

Med alt dette tatt med er det fortsatt nærliggende å tro at din påstand er uriktig om du ikke kan vise til noe som understøtter den kontra det jeg linket til som er forskning og biologi som bare ER 

AnonymBruker
Skrevet

Mennesker er ikke programmerte roboter , ennå. Er mann , og er ikke ryddig. Er hverken praktisk eller teknisk. Er heller ikke god på å sette meg veldig inn i ting. Men, klarer meg på et vis

Anonymkode: 98213...930

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (3 timer siden):

Dette vet jeg av egen erfaring og mange samtaler med begge sider der par har problemer at mange menn føler på (og kvinner også), og veldig ofte kommer dette av dårlig behovsavklaring og behovsforståelse. Vi kvinner kan så definitivt feile på det også. Jeg og. 

Saken er jo den at det hjelper ingenting å gi mye av det partner ikke egentlig trenger, om det partner trenger uteblir. Jeg og min mann er fremdeles gift mye fordi vi lærte oss å forstå akkurat det. Jeg blir ikke takknemlig for at han jobber overtid og skaffer oss ekstra penger, eller for at han maler huset, om jeg er fullstendig utslitt av å stå alene med barn og husarbeid. Da gir han meg/oss mye innsats, men feil innsats, og ikke det jeg sårt trenger. Motsatt blir han ikke takknemlig dersom jeg har tatt alt hjemme, fra barn til middag og hans klær, og så anser meg som knusefornøyd med egen innsats, men for sliten til å ha den hyggelige tiden sammen med de gode samtaler, eller sex, han sårt trenger. Og så videre. 

Behovsavklaring og behovsforståelse er det vesentlige i dette, ikke hvor stor innsatsen er angående ting partner ikke føler pressede behov for. Så å prate og ikke minst lytte er svært viktig. Det er veldig lett og fort gjort å gjøre veldig mye innsats angående ting som istedenfor å bygge opp forholdet river det ned. 😉

Litt vanskelig å henge med, men i begge eksemplene er det du som er utslitt fordi han ikke skjønte hva du trenger? Det handler om å anerkjenne hverandres innsats. Å snakke om "feil" innsats gjør at jeg faller av. Hvis han fikser den krana som lekker, eller tar bilen på verksted fordi det potensielt er et sikkerhetsproblem, eller skifter ut det slitte nettet på trampolina, eller renser det indre lofilteret i tørketrommelen som står på side 311 i bruksanvisninga og er der det tar fyr som regel - så er det jo en innsats for familien, for forholdet, for alle. Og han kan jo være like sliten som deg av alle de tingene han gjør men som kanskje ikke blir sett. En løsning er jo å bytte fullstendig oppgaver, så får begge et nytt perspektiv. Kanskje lurt innimellom, men det krever jo motivasjon fra begge til å gjøre nye ting. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Litt vanskelig å henge med, men i begge eksemplene er det du som er utslitt fordi han ikke skjønte hva du trenger? Det handler om å anerkjenne hverandres innsats. Å snakke om "feil" innsats gjør at jeg faller av. Hvis han fikser den krana som lekker, eller tar bilen på verksted fordi det potensielt er et sikkerhetsproblem, eller skifter ut det slitte nettet på trampolina, eller renser det indre lofilteret i tørketrommelen som står på side 311 i bruksanvisninga og er der det tar fyr som regel - så er det jo en innsats for familien, for forholdet, for alle. Og han kan jo være like sliten som deg av alle de tingene han gjør men som kanskje ikke blir sett. En løsning er jo å bytte fullstendig oppgaver, så får begge et nytt perspektiv. Kanskje lurt innimellom, men det krever jo motivasjon fra begge til å gjøre nye ting. 

Ja litt dårlig fantasi angående eksempler, men i ene tilfellet mente jeg at jeg var utslitt av å stå for mye alene med hus og barn over tid, med nødvendige ting, og at jeg da ikke hadde satt pris på om han tok overtid eller malte hus, når jeg definitivt hadde sagt til ham at jeg trengte avlastning angående barn. 

I andre eksempel var det jeg som valgte å bruke alle mine krefter på å være unødvendig flink i huset, men så ikke orke å bli med på ting som betyr mer for ham. 

La meg ta et annet eksempel da. Han ønsker veldig at han og jeg skal være litt sosiale, og har nevnt det flere ganger, og jeg har tilsynelatende lyttet til det. Helga kommer og han trodde vi endelig skulle være litt sosiale, men jeg står og snekrer terrasse. Joda jeg gir da en voldsom innsats for oss, men det er likevel total bom på hva han ønsker og trenger, og han blir da selvfølgelig ikke glad, men skuffet og lei seg. Sinna også kanskje. 

Det er meg som gjør absolutt alt du nevner, og nei han legger ikke merke til det, men det er jo ikke akkurat ting jeg gjør så ofte. 

Han har forresten overtatt ansvar for bilen nå, etter over 20 år. 

Jeg tror nok vi begge merke til om vi begge står tilsvarende på, eller om vi står mindre på enn den andre, eller egoistisk på. Med egoistisk på mener jeg å være fryktelig flink til å gjøre innsats man selv liker bedre enn det partner trenger hjelp angående. Som at det er kjekkere å jobbe overtid enn å ta husarbeid, eller å snekre terrasse enn å ta syke barn. Om man er flink til å vri seg unna det som er tyngst vil selvfølgelig partner merke det, og føle seg sviktet. Alt man vrir seg unna faller jo på partner, og er like tøft/tungt for partner, så partner ikke bare føler seg sviktet da, men er sviktet. Selv om du fikser trampolina. 

Endret av Trolltunge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...