Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde putta på tynn ull i stedet for bomull på yngste om hun tålte det den dagen det øste ned og de skulle være ute hele dagen. 
tror 1.klassingen får på seg  langermet ulltrøye når de skal ha utedag i regnvær, fordi han foretrekker det under regntøyet. På vanlige dager har vi ikke tatt i bruk ull enda. 

Anonymkode: 7d28b...08c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vel,her er det rundt 17-20 grader om dagen,så nei ingen ull! Hadde du brukt det selv i 20 grader?

Anonymkode: f4bb7...b2d

Jeg bruker tynt ull til barnet mitt, er ca så mye grader her også. Ull puster best :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Himmelen_91 skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker tynt ull til barnet mitt, er ca så mye grader her også. Ull puster best :) 

Ull blir faktisk ganske klamt og vått når man blir varmt og svett, har man barn som blir det er faktisk superundertøy av polyester bedre. 

Anonymkode: 0d27d...2ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi sender med slik bhg har det liggende, og tar på hvis værmeldingen tilsier det.

Anonymkode: aeb0a...b71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Signerer dette, får ullplagg "ødelagt" etter første gangs bruk. Har sluttet å kjøpe det, blir bare hullnog flekker med en gang på vårt barn. 

Skjønner ikke hvilke ullplagg dere bruker. Har brukt ull til ungene i 5 år, og vasker det enkelt i maskinen. Ved vanskelige flekker skyller jeg med sitronsåpe… den tar alt.

Hull i klærne har dem heller ikke, og ungene mine er ganske aktive 😅

Anonymkode: 761a6...a5b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ull blir faktisk ganske klamt og vått når man blir varmt og svett, har man barn som blir det er faktisk superundertøy av polyester bedre. 

Fordeler med ull om sommeren:

• 🌡️ Regulerer temperatur – Ull isolerer ikke bare mot kulde, men hjelper også kroppen å holde seg avkjølt i varme.
  • 💧 Transporterer fukt – Ull kan trekke til seg mye fuktighet (svette) uten å føles klam, og slipper den gradvis ut i luften.
  • 🚫 Luktresistent – Ull hemmer bakterievekst, så klærne lukter mindre selv etter mye bruk.
  • 🍃 Puster godt – Spesielt tynn merinoull er luftig og behagelig, selv når det er varmt.

• Hjerte 1
Skrevet

Mulig jeg banner i ullkirken, men når det kommer til vasking gjør jeg det enkelt. Her velges ull som tåler en støyt, som fra Cubus, og hiver det i vaskemaskinen på 30 grader hurtigvask (ja helt vanlig og brutal sentrifugering 🤪🫣🤓), og det blir godt vasket, selv med mye i maskinen, og siden det er så godt sentrifugert så tørker det over natten. 

Det er stor variasjon på ull, så tørr ikke gjøre dette med all ull. Safa, Devold, Lindex og Cubus har jeg erfaring med at dette går helt fint. Ulvanggenser er det krise om en gjør det med (kun gjort én gang og det holdt 🥶), og Kari Traa sine topper liker det heller ikke. Cubus er helt klart best, men de har dessverre en del barneprodukter som ikke lengre er ren ull, så en liten obs på det.

Her er det brukt litt ull igjennom sommeren også, og det regnværet som har vært så har det blitt noen dager med mer ull alt. For øvrig er det ganske varmt enda, så skjønner mange venter litt til, men personlig liker jeg det særlig under klamt regntøy. Klamt føler jeg det alltid blir når det er så varmt ute, men ordentlig drittvær.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes forøvrig dette ull-hysteriet i Norge er helt fascinerende. Folk i andre land holder ikke på sånn. Jeg har en kollega fra Canada, ikke "ekstra varme deler av Canada", men "godt under -20 grader" Canada, og det er overhodet ikke vanlig å tvangsmessig kle ungene i ull i månedsvis. 

Ull er noe herk å vaske, og altså, det er fullt mulig å holde ungene tørre og varme helt uten å bruke ull. 

Anonymkode: 1d280...85a

Er da null problem å vaske ull? Jeg jobber i barnehage, og merker stor forskjell på de barna som har ull kontra de som ikke har ull. De som har ull holder seg varme og gode hele dagen selvom det er kaldt eller de er våte, mens de som ikke har ull fryser mye fortere. 

Syns fremdeles det er for varmt på Østlandet for å bruke ull, så har ikke startet med å bruke det på barna (eller meg selv) enda. 

Anonymkode: a3566...326

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du mener plast puster bedre? 

Anonymkode: a3566...326

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

barnet mitt ble født i mai i 2023 eg brukte ull gjennom hele sommeren, tynt ull da fra joha ble ikke noe klamt eller svett, kjempe fornøyd! Prøvde litt typ bomull, og da ble han klam og svett 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i bhg i Oslo. Det er for tidlig å ha på barna ull nå, de svetter i hjel😆 Det puster ikke så godt som dere tror. Vent til oktober 

Anonymkode: 1d727...f64

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

etter jeg selv prøvde ull (tyyyynn merinoull-t-skjorte fra devold på fjelltur i 30 plussgrader er jeg frelst av ull, asså.. hadde ikke trodd det kunne være sånn med ull om sommeren, men den ble ikke svett og våt og klamt, luktet ikke etter 14 dager på tur, hadde kun den ene da jeg ikke hadde hent troen på ull om sommeren , men det andre jeg hadde av vanlig sporst-tøy, superundertøy osv kunne ikke sammenliknes så ble kun den og har nå kjøpt fler.  

Sååå ja til ull (tynn) til unga alt nå, spesielt i klamt og vått vær 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...