Gå til innhold

Hvor lenge varer klærne dine før de blir utslitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer. Jeg har fortsatt en sommerkjole som moren min sydde til seg selv på 70-tallet. Jeg bruker den mye i sommerhalvåret. Tror aldri jeg har hatt et klesplagg som har blitt utslitt fortere enn på 5-6 år. Og jeg kjøper ikke dyre klær og har hatt småbarn i mange år.

Anonymkode: bc8c7...fd4

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør tilsvarende, men med vanish. Sprayer så raskt som mulig etter søl. Sprayer på nytt etter 10 minutter hvis flekken ikke er borte. Vaskes med vanish pulver i maskin umiddelbart. 

Vi bruker deo uten aliminiumssalter, da slipper man gule partier under armer på hvite plagg. 

Anonymkode: e3b9b...a22

Syns ikke Vanish tar flekker like bra 🙃. Men den er super til å vaske glassvegger i dusjen med 😄

Anonymkode: a50ab...376

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lever på 70-tallet når det kommer til klær.  Jeg har "borteklær" og "hjemmeklær".

Noen "borteklær" varer i 2 år, andre i 30 år (jeg har blant annet en 30 år gammel jeans jeg fremdeles bruker).  Når "borteklærne" er er slitne blir de "hjemmeklær" (før de blir filler, og kastes).

Anonymkode: dc1e9...535

Det gjør jeg også. Dresscode på jobb, og kler meg generelt ganske fint. Hjemme er jeg glad i å stå på kjøkkenet, og har katter, men må også være forberedt for videomøter. 

Så hjemmegarderoben består av løse bomullskjoler, tights, behagelige overdeler og løse gensere i ullmiks. Og jeg skifter til dette så snart jeg kommer inn døra. Samt en stram singlett i stedet for BH. 

Mange av uteklærne mine hadde ikke holdt lenge om jeg brukte de som hjemmeklær. Alt fra passform kjoler, sarte stoffer etc. 

Anonymkode: e3b9b...a22

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klærne varte en evighet før jeg fikk barn.

Under graviditet og etter måtte de vaskes ofte, og det er det som har tatt knekken på mine klær. Fikk en gulpebaby først, og så griser de jo veldig med ting senere.

Jobbgarderoben min er noen lunde inntakt.

Anonymkode: 20532...553

AnonymBruker
Skrevet

Kvaliteten på klær har gått veldig ned de siste årene.  Jeg opplever at klær jeg kjøpte for 10-20 år siden har bedre passform og mindre slitasje enn det jeg har kjøpt siste 2-5 år. Har sluttet å bruke trommel og vaske etter en gangs bruk, likevel får klær i middels prisklasse lett hull og blir gjennomsiktige, så de må kastes. Samtidig har prisene gått opp, så kvalitet er mindre tilgjengelig enn før. 

Anonymkode: 4e45f...2c9

AnonymBruker
Skrevet

De fleste klærene mine har jeg hatt i åresvis, og jeg kjøper bare "billigklær" hos typ cubus og lindex. 

Jeg har også småbarn, og altså, det er svært sjelden jeg får flekker som aldri går vekk. Her høres det ut som om du kanskje bør sette deg litt inn i flekkfjerning? Og også evt vurdere forkle eller andre ting for å beskytte klærene dine? 

De eneste flekkene jeg har slitt med, var da jeg fikk krøllete hår etter siste graviditet (jeg ante ikke at noe sånt kunne skje!), og for første gang i mitt liv måtte begynne med mousse og gel og alskens faenskap. Det viser seg at mye av det inneholder polyquaternium, som setter flekker som er mer eller mindre umulig å få fekk. Så nå har jeg kuttet ut alt som inneholder det.. 

Men ellers? Ting varer i åresvis. 

Jeg hadde to ekstremgulpere, og det var mange måneder hvor jeg ble gulpet på flere ganger daglig, og vasket lassevis av klær hver dag. Og likevel ble de ikke ødelagt.. 

Anonymkode: a3e97...7f8

Skrevet (endret)

Jeg er i skrivende stund iført en 25 år gammel cardigan, som ikke var spesielt dyr (Popin, for de som er gamle nok til å huske...), har vært mye brukt og holder seg overraskende bra. Generelt synes jeg det varierer - både materiale, bruk og type plagg spiller inn - og jeg har blitt overrasket i begge retninger. En vintetkåpe jeg kjøpte ble slitt veldig fort - etter en sesong så den verre ut enn kåpen jeg hadde brukt flittig i minst fem år, og det er ingen åpenbare forklaringen på den forskjellen. Andre ting (som nevnte cardigan) varer i evigheter, langt ut over det forventede :vetikke:

Endret av Daria
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg må veldig ofte kaste klær etter noen mnd pga flekker som ikke forsvinner eller at de får hull. Det har nok litt å si at jeg har små barn. Dessuten har jeg ikke mulighet til å kjøpe dyre merker. Så det blir til at jeg kjøper klær på HM og Lindex osv. Men er det slik at klær derfra må en regne med blir fort ødelagt? 

Anonymkode: f1251...975

Zalando og andre nettbutikker har ofte tilbud som gjøre at merkeklær koster det samme eller noen ganger mindre enn fra kjedebutikker 

Anonymkode: 2d0dc...4b3

AnonymBruker
Skrevet

TS, har du hørt at du kan reparere klær! Flekk som ikke forsvinner? Farge hele skjorta i en ny farge, eller dekk over med et broderi? Hull, lapp det sammen, eller gjør buksa om til short, eller skjorta om til kortermet.

Anonymkode: 64cc2...6ab

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har fortsatt jeans fra vgs, andre klær og, som jeg går med, over 20 år senere. Mange har blitt ødelagt og kastet, mens andre har holdt seg veldig bra. 

Anonymkode: 9067f...645

Skulle ønske jeg tok vare på mitt ☺️ Har ei datter nå som hadde elsket å bruke disse klærne!

Anonymkode: c240d...bbb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan telle på en hånd de klærne jeg har kjøpt de siste tre årene. Inkludert sko og yttertøy.

Har ca 53000 utbetalt. Men lei av å shoppe. Gir meg ikke noe glede lenger. Har en etablert garderobe.

Anonymkode: 417a6...b09

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg kjøper alderi dyre klær jeg heller men tåler forsatt en del, feslte av klærne mine er 10år 

mens mannen min kjøper bare dyre merke klær og dem blir fortere slitt 

Anonymkode: 50638...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Handler stort sett klær som er relativt rimelig, type Zalando, hm, cubus, Ellos, KappAhl ol. Mine klær varer i årevis men jeg kjøper kun i naturmaterialer. Etter jeg sluttet å kjøpe polyesterklær så opplever jeg at klær holder fint, bortsett fra strømpebukser.

Bruker nesten bare kjoler og cardigan og den eldste kjolen jeg har som jeg bruker i min daglige rotasjon er fra 2012. Den eldste kjolen min er fra 1998, og det eldste skjørtet mitt som ble sydd til meg da jeg var barn (og utrolig nok passer på grunn av et veldig elastisk strikk) er nok fra slutten av 80tallet. 

Jeg bruker aldri tørketrommel på klær, og sjeldent på annet som håndklær. Tror det tørketrommel virkelig bidrar på slitasje på klær.

Anonymkode: 66a95...370

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har klærne mine i flere år, enkelte plagg er over 20 år gamle. Noe dyrt og noe litt rimeligere. Men jeg bruker klærne mine pent og vasker ikke mer enn nødvendig - hvis jeg skal sitte i sofaen og mate/kose med babyen min tar jeg f.eks. på meg en eldre t-skjorte og ikke en pen skjorte når jeg vet at det fort kan bli litt søl.

Anonymkode: 915eb...e25

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg må veldig ofte kaste klær etter noen mnd pga flekker som ikke forsvinner eller at de får hull. Det har nok litt å si at jeg har små barn. Dessuten har jeg ikke mulighet til å kjøpe dyre merker. Så det blir til at jeg kjøper klær på HM og Lindex osv. Men er det slik at klær derfra må en regne med blir fort ødelagt? 

Anonymkode: f1251...975

Nei.

Dersom du ikke har råd til dyre klær så har du i alle fall ikke råd til å erstatte klær etter noen måneder. Det du beskriver er ikke dårlig råd, det er bare grunnleggende dårlig kunnskap om økonomi.

Har du ikke råd til nye klær som varer så kjøper du brukte klær som varer. Og du behøver uansett som voksen et absolutt øvre maks på 5 nye plagg per år. De fleste voksne klarer seg 5+ år uten nye klær. Årsaken til at vi kjøper billige klær er ikke behov - det er en personlighet som setter ønske om variasjon over andre menneskers ve og vel.

Og å være relativt fattig i Norge er ikke en gyldig grunn til å velge å tråkke på ekte fattige mennesker i den øvrige verden.

Uansett - regn ut hva du brukte på klær i 2024. Og så kjøper du ett eneste plagg for den summen i 2026. Og så ordner det hele seg mtp varighet.

Anonymkode: 69f93...89d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kommer jo litt an på hva slags klær det er. Er det penklær som ikke brukes så ofte varer de jo stort sett til de blir for trange eller umoderne (ikke at jeg bare kler meg i siste skrik, langt i fra), eller får en flekk som ikke går bort.

Er det hverdagsklær fra kjedebutikker slites de jo ganske fort, men om det er klær jeg liker fortsetter jeg å bruke dem selv om de mister fasongen litt eller får nupper og småhull.

Så de fleste klærne jeg liker farge og snitt på varer i mange år. De fleste klærne mine er også løstsittende eller elastiske, så jeg trenger ikke å bytte ut garderoben om jeg går opp eller ned noen kilo.

Endret av Thyra
Tilføyelse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 21.43):

Nei.

Dersom du ikke har råd til dyre klær så har du i alle fall ikke råd til å erstatte klær etter noen måneder. Det du beskriver er ikke dårlig råd, det er bare grunnleggende dårlig kunnskap om økonomi.

Har du ikke råd til nye klær som varer så kjøper du brukte klær som varer. Og du behøver uansett som voksen et absolutt øvre maks på 5 nye plagg per år. De fleste voksne klarer seg 5+ år uten nye klær. Årsaken til at vi kjøper billige klær er ikke behov - det er en personlighet som setter ønske om variasjon over andre menneskers ve og vel.

Og å være relativt fattig i Norge er ikke en gyldig grunn til å velge å tråkke på ekte fattige mennesker i den øvrige verden.

Uansett - regn ut hva du brukte på klær i 2024. Og så kjøper du ett eneste plagg for den summen i 2026. Og så ordner det hele seg mtp varighet.

Anonymkode: 69f93...89d

TS skrev at hun ofte fikk flekker på klærne som ikke gikk bort. Å kjøpe dyre merker forhindrer da ikke flekker som ikke går bort!

Når det gjelder at det blir hull i klærne, kan det både komme av dårlig kvalitet og røff behandling, både ved bruk og ved vask. (Eller klesmøll!!) Dersom det er røff behandling eller klesmøll som er årsaken, hjelper det lite å kjøpe dyrere merker.

Og ha, dessverre er det slik at mye av det vi kjøper i butikkene er produsert i fattige land der arbeiderne er underbetalt og gar dårlige arbeidsforhold. Dessverre er det å kjøpe dyre merker ingen garanti for arbeidernes lønn og arbeidsforhold.

Å si at man som voksen har et absolutt øvre maks behov for fem nye plagg hvert år, blir jo veldig kategorisk. Det kommer jo helt an på hvor mye klær man har fra før. De fleste har mer enn de strengt tatt behøver, men her er det jo store variasjoner. Er enig i at om man i utgangspunktet har bygd opp en grei garderobe med klær for alle årstider og anledninger, trenger man ikke å kjøpe så mye nytt. Men om man f.eks ikke har prioritert kleskjøp på veldig mange år, kan jo behovet være mye større. Om man har veldig få plagg eller bare gamle plagg. Det kn jo også være forandring i livssituasjoner som fører til økt behov for å handle inn klær, f.eks. kraftig vektoppgang eller -nedgang, graviditet, ny jobb med dresskode, flytter til kaldere klima/skal oppholde seg mer utendørs og trenger mer varme klær etc.

Så spørs det jo også hvordan man definerer "plagg" i denne sammenhengen. Er det slik at om man kjøper en fempakning med truser eller sokker så er kvoten oppbrukt? Hva med sko?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette handler jo om mange faktorer. Har man få klesplagg, slites jo hvert enkelt raskere.

Sko jeg f.eks bruker til hverdags på jobb, sliter jeg gjerne ut på 1,5-2 år, mens jeg har skisko og fjellsko som jeg har hatt i 15-20 år.

Jeg har mange jakker og bluser jeg har hatt i årevis, mens jeans slites raskere, både pga slitasjen de utsettes for (gnikking mot sykkelsetet f.eks) og pga jeg har færre av dem og de får da flere "brukstimer pr tid".

Flekker er det viktig å ta tak i raskt, og da lar de fleste seg fjerne. Og hull kan repareres. 

Endret av Forenkle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

uavhengig av merke kjenner jeg på kvaliteten i stoffet før jeg kjøper noe og slik har jeg klær lenge, samtidig ser jeg på om klær må ha litt ekstra før vask osv mtp flekker, og så er det vel generelt noe med at enkelte sliter mer på tøy enn andre fordi de rett og slett ikke tar hensyn til klærne sine på samme måte kanskje? 

Anonymkode: 9c2a8...849

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...