AnonymBruker Skrevet 2. september #81 Skrevet 2. september Olavel skrev (34 minutter siden): Var en mye kosligere tid før mobiler og Internett, folk gjorde litt ut av ting, og så var det fester i parken. Er ingenting nå, folk sitter bare med mobiler på tog og buss også. Jeg opplever som det er ingenting å glede seg over nå, har aldri klagd, bryr meg ikke om samfunnet, men syns det er litt synd på folk Du kan jo starte et diskotek eller en Internettkafé?. Anonymkode: ac08f...c26
Million Skrevet 2. september #82 Skrevet 2. september Daria skrev (2 timer siden): For øvrig må jeg fortsatt slå av kokeplatene mine selv, og har aldri et øyeblikk tenkt at det er tungvindt... Det er kanskje ikke så tungvint, men det er en ting mindre å være redd for å glemme. Kokeplater som står på ved en forglemmelse kan vel kanskje forårsake brann ved overoppheting? Det skjer jo ikke ved induksjonsplater, de slår seg av når gryta fjernes. Nå pleier jeg aldri å glemme dette uansett, men det kan jo komme en dag jeg er mindre oppmerksom og mer glemsom... tiden går!
Maia70 Skrevet 2. september #83 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Fra fhi: I 1952 døde flere barn i verden av polio enn av noen andre infeksjonssykdommer. Anonymkode: a74c2...7a1 Spørsmålet er fortsatt om det finnes bevis på at dødelighet ble redusert når vaksinen ble introdusert. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #84 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): På noen måter. Jeg er en som vokste opp som hyperallergiker. Som jeg som voksen har skjønt at er bl.a pga tilsetningstoffer i mat. Jeg tåler så og si ikke e-stoffer. Hadde jeg levd før e-stoffer hadde jeg nok hatt en sterkere helse. På den annen side er det bedre at jeg lever i en tid der internett har gitt meg løsningen på plagene mine, istedet for på 80-90 tallet da jeg hadde store plager men uten svar. Svaret er altså å kutte ut e-stoffer. Og ja, det er e-stoffer i mye «renvarer», så derfor har det tatt tid å skjønne sammenhengen. Anonymkode: f893e...086 Ikke bra. Kan du i det hele tatt spise noe mat? En tomat inneholder sju E-stoffer, og et eple hele 11 E-stoffer. Kroppen selv produserer 20 E-stoffer. Å kutte ut E-stoffer helt må jo innebære den sikre død? Anonymkode: eec62...5f9 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #85 Skrevet 2. september Ja, jeg syntes det var litt ‘gøyere’ før, kanskje fordi jeg var yngre. Føler folk var mindre selvhøytidelige, eller noe. Husker man slo voldsomt ned på fysisk vold og at jeg tenkte at den psykiske volden kom til å øke som følge av det og den er mye mer ødeleggende elns. Anonymkode: 56b72...8df
Flintis Skrevet 2. september #86 Skrevet 2. september KveruIant skrev (På 31.8.2025 den 13.07): Er dette en fast definisjon, eller kan det være relativt? Gamle dager, altså. Jeg tenker at i gamle dager er når en forteller om ting som ikke er sånn lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #87 Skrevet 2. september Million skrev (6 timer siden): Nei, egentlig ikke. Jeg er bl.a. veldig glad for smarttelefonene vi har i dag, der det meste kan ordnes med det du står og holder i hånda. Reiser, billetter, informasjon om alt på jordkloden and beyond, sjekke ditt og datt og ha bank-id tilgjengelig osv. Det var mye som var fryktelig tungvint før i tiden på 80 og tidlig 90 tall. For å snakke med noen eller motta en viktig telefon, måtte du faktisk sitte hjemme. Eller etter hvert skaffe deg en sånn "nymotens" telefonsvarer, og så kunne i det minste folk si i fra at de hadde ringt og ev hva det gjaldt på den. Min verden ble ny da jeg kjøpte meg en telefonsvarer! Men vi hadde ikke mulighet til å se hvem som ringer da, det måtte man faktisk løfte av røret og svare for å få vite. Etter hvert kom heldigvis telefoner med display der man kunne se nummeret i det minste. Ikke hadde vi induksjonsplatetopp heller, og måtte være forsiktige med å huske og skru av kokeplatene, ellers sto de der og glødet. Nå kan jeg bare ta av gryta eller stekepannen, så slår den seg av, den platen jeg brukte. Fasttelefon hjemme fikk jeg først i 1992, og skulle jeg ringe noen før den tid, måtte jeg pent stille meg i køen utenfor en telefonkiosk og passe på å ha tilstrekkelig mange kronestykker tilgjengelig. Upraktisk ...? Ja. Men nettopp takket være dette gikk folk på besøk til hverandre i stedet for å sende korte meldinger slik man gjør idag; hvor ofte går folk ut av inngangsdøren og besøker hverandre i dagens samfunn? Da man var barn, avtalte man ikke møter; man gikk til fots eller tok sykkelen, ringte spontant på døren, og spurte om den og den ville leke. Passet det ikke, gikk man til en annen. Idag sitter ungene klistret foran skjermen, og alt må først avtales på nett; teknologien har gjort overfladisk, digital kontakt enklere, men den har også sørget for å ødelegge den ekte, medmenneskelige kontakten, og resultert i at ensomhet er blitt et stort problem. Dette var før min tid, men i 1950/60-årene kjente mange hele nabolaget også i storbyene, og både barn og voksne hadde et stort kontaktnett. Idag har man hundrevis av såkalte "venner" på Facebook, men sitter mutters alene foran skjermen, og vet knapt hvem som bor i oppgangen. Anonymkode: a6df8...f91 3
Flintis Skrevet 2. september #88 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 13.30): Vi har det mye bedre i dag, også økonomisk. Min barndom var preget av restemat 4 dager i uka, selvfisket middag og kjøtt på søndager, og jeg var en gang til syden i hele oppveksten. Jeg var så heldig at jeg fikk litt nye klær på ungdomsskolen og vgs., mellomsten blant mine søsken arvet klær etter storebror. Dette var på 70-tallet og starten av 80-tallet, og de fleste vennene mine hadde mindre og rutte med enn oss. Anonymkode: c2caf...49a Hvordan får du til restemat 4 dager i uka? 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #89 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fasttelefon hjemme fikk jeg først i 1992, og skulle jeg ringe noen før den tid, måtte jeg pent stille meg i køen utenfor en telefonkiosk og passe på å ha tilstrekkelig mange kronestykker tilgjengelig. Upraktisk ...? Ja. Men nettopp takket være dette gikk folk på besøk til hverandre i stedet for å sende korte meldinger slik man gjør idag; hvor ofte går folk ut av inngangsdøren og besøker hverandre i dagens samfunn? Da man var barn, avtalte man ikke møter; man gikk til fots eller tok sykkelen, ringte spontant på døren, og spurte om den og den ville leke. Passet det ikke, gikk man til en annen. Idag sitter ungene klistret foran skjermen, og alt må først avtales på nett; teknologien har gjort overfladisk, digital kontakt enklere, men den har også sørget for å ødelegge den ekte, medmenneskelige kontakten, og resultert i at ensomhet er blitt et stort problem. Dette var før min tid, men i 1950/60-årene kjente mange hele nabolaget også i storbyene, og både barn og voksne hadde et stort kontaktnett. Idag har man hundrevis av såkalte "venner" på Facebook, men sitter mutters alene foran skjermen, og vet knapt hvem som bor i oppgangen. Anonymkode: a6df8...f91 Og de som ikke kunne gå på besøk, skrev analoge brev. Var man på jakt etter en partner eller ville finne nye venner, satte man inn en anonym kontaktannonse i en avis eller et blad for ungdom. Deretter måtte man smøre seg med litt tålmodighet mens man sjekket postkassen, men en dag kom det en tykk konvolutt med alle svarene; hvilken glede. Folk som var på jakt etter partnere, gikk ikke på "date" etter å ha skrevet noen ord; de skrev først lange brev til hverandre, og det var stas å få et bilde av den man skrev med. Idag er magien i det å vente forsvunnet; folk sveiper bort hverandre i løpet av sekunder, og dagens "dating" er bruk og kast. Anonymkode: a6df8...f91 3
AnonymBruker Skrevet 3. september #90 Skrevet 3. september Daria skrev (11 timer siden): Men vi tenkte ikke nødvendigvis på det som tungvint da - det var jo bare sånn det var. Første gang jeg reiste utenlands på egen hånd ordnet jeg det med fysisk oppmøte på reisebyrå og syntes det var deilig lettvindt - jeg fortalte når og hvor jeg ville reise og de ordnet resten. Jeg kunne ikke fikse det selv fra sofakroken, men jeg trengte heller ikke finne fram i nettjungelen av søkemotorer og reiseselskaper eller være redd for å bli svindlet eller gjøre feil. For øvrig må jeg fortsatt slå av kokeplatene mine selv, og har aldri et øyeblikk tenkt at det er tungvindt... I dag skal alt være så lettvint at vi til slutt slipper å tenke selv.En "dings"gjør det for oss. Anonymkode: 65062...8a2 1
Kristin70 Skrevet 3. september #91 Skrevet 3. september Maia70 skrev (11 timer siden): Spørsmålet er fortsatt om det finnes bevis på at dødelighet ble redusert når vaksinen ble introdusert. Ja, det gjør det, sykdommen forsvant med vaksinen, og etter det var det ingen som døde av sykdommen.
AnonymBruker Skrevet 3. september #92 Skrevet 3. september KveruIant skrev (På 31.8.2025 den 12.22): Gamle dager, fra 2000 og nedover +. Hvorfor foretrekker du covid over svartedauden? Å foretrekke en luftveisinfeksjon som drepte de som uansett ville dødd av en vanlig influensa over en byllepest som drepte halve befolkningen er vel ikke så merkelig. Anonymkode: d89ec...d98 3
AnonymBruker Skrevet 3. september #93 Skrevet 3. september Kristin70 skrev (9 minutter siden): Ja, det gjør det, sykdommen forsvant med vaksinen, og etter det var det ingen som døde av sykdommen. De som ikke tålte smitten var jo allerede døde. De aller fleste som døde av covid var jo veldig gamle. Det var bare det lille ekstra som skulle til, slik også influensa, lungebetennelse og til og med vanlig forkjølelse "dreper" gamle mennesker. "Frem til og med 31. desember 2022 ble det registrert 4 913 covid-19-assosierte dødsfall. Rundt to tredjedeler av disse dødsfallene skjedde i 2022, med et toppunkt i mars 2022. Median alder for covid-19 assosierte dødsfall var 85,5 år i 2022." Anonymkode: d89ec...d98 1
Kristin70 Skrevet 3. september #94 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De som ikke tålte smitten var jo allerede døde. De aller fleste som døde av covid var jo veldig gamle. Det var bare det lille ekstra som skulle til, slik også influensa, lungebetennelse og til og med vanlig forkjølelse "dreper" gamle mennesker. "Frem til og med 31. desember 2022 ble det registrert 4 913 covid-19-assosierte dødsfall. Rundt to tredjedeler av disse dødsfallene skjedde i 2022, med et toppunkt i mars 2022. Median alder for covid-19 assosierte dødsfall var 85,5 år i 2022." Anonymkode: d89ec...d98 Jeg svarer på et spørsmål om hvorvidt poliovaksinen virker, ikke Covid.
AnonymBruker Skrevet 3. september #95 Skrevet 3. september KveruIant skrev (På 31.8.2025 den 12.10): Med tanke på arbeid, familie, holdninger og meninger om og hvilke roller menn og kvinner hadde, og utviklingen vi går i. Vi er i 2025 men vi er enda ikke 100% likestilt. Om det i det hele tatt er ment å være sånn? Personlig syns jeg det hadde sin sjarm før i tiden, og vi fordelte roller så alle skulle ha det best mulig og kanskje det er akkurat sånn det skal være. Det fungerte jo for en grunn. Idag virker det til at vi mennesker ikke forstår ting som krever bare litt common sense, og blir avhengig av konstant hjelp til å forstå ting, å lære ting, etc. Så,var det bedre før i tiden? Jeg velger selvsagt det homogene Norge vi hadde (før 2000 for landet som helhet, før 1980 i Oslo) 10/10 ganger foran dagens Norge. Selv om det betyr mindre penger og litt dårligere råd, så velger jeg det med stor margin. Anonymkode: 16098...eae 2
AnonymBruker Skrevet 3. september #96 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 13.32): Kunne tenkt meg å prøvd hvordan det var å leve i 1880 årene og fremover. Tross mye hardt arbeid, slit og strev - var det mye kjærlighet også😊 Anonymkode: 37ec3...cf3 Svært mange levde fra hånd til munn, folk flest bodde elendig, ungene døde som fluer og ble en kvinne enke, så måtte hun kanskje sette bort barna sine og havnet på fattigkassa. Det er bare noe av slitet de levde med dengang. Er evig takknemlig for at jeg lever i dag. Anonymkode: 2f664...356
AnonymBruker Skrevet 3. september #97 Skrevet 3. september Kristin70 skrev (2 minutter siden): Jeg svarer på et spørsmål om hvorvidt poliovaksinen virker, ikke Covid. Polivaksinen fungerer selvfølgelig. Det vet jo alle. De som påstår noe annet er jo fullstendig historieløse. Polio eksisterer dessverre fortsatt i deler av verden hvor vaksinasjonstettheten fortsatt ikke er høy nok. Anonymkode: d89ec...d98
Kristin70 Skrevet 3. september #98 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Polivaksinen fungerer selvfølgelig. Det vet jo alle. De som påstår noe annet er jo fullstendig historieløse. Polio eksisterer dessverre fortsatt i deler av verden hvor vaksinasjonstettheten fortsatt ikke er høy nok. Anonymkode: d89ec...d98 Jeg vet, men det var en person som tidligere i diskusjonen etterspurte bevis for at en vaksine noen ganger har virket. Jeg antar at spørsmålet er et forsøk på provokasjon, men jeg svarer likevel 😉 3
AnonymBruker Skrevet 3. september #99 Skrevet 3. september Man kan jo ikke vite hvordan det var å leve i "gamle dager" om man ikke har levd der selv... Det er klart at det er noe helt annet å tenke seg tilbake og forestille seg hvordan det kan ha vært/var, enn å faktisk leve i det. Om man virkelig ønsker, så finnes det jo steder der man fortsatt lever et "gammeldags" liv, så man kan jo flytte om man ønsker et slikt liv. Kanskje du finner deg til rette i gamle stammesamfunn i Tanzania eller Bolivia for eksempel, eller i et Amish samfunn? Anonymkode: 764f6...f37
AnonymBruker Skrevet 3. september #100 Skrevet 3. september Mindroot skrev (18 timer siden): Det som var kjipt med 90-tallet var at vi som var unger ble utsatt for passiv røyking overalt. Foreldrene våre ga fullstendig blanke f¤"# i om det hadde noe å si for oss Det gikk vel bra. Anonymkode: ef12a...d76 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå