Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

ts igjen

Mange som føler seg truffet, men jeg forteller bare hva som faktisk skjer hos oss - og mange andre bedrifter i samme bransje. Det handler om hvordan bedriften blir synliggjort og representert av våre ansatte. 

Når det gjelder kompetanse hos arbeidstakerne, så har vi aldri hatt problemer med å tiltrekke oss flinke folk selv om vi "diskriminerer" enkelte søkere. 

Anonymkode: 00df5...121

tror du hvis du hadde skrevet "vi ansetter ikke unge mødre" eller "vi ansetter ikke brune" at alle som hadde reagert hadde "følt seg truffet" fordi de ikke støtter et utsagn og en holdning som er direkte i strid med loven? 

Du (og din arbeidsgiver forsåvidt om dette stemmer) må være meget høy på deg selv eller ganske begrenset intelektuelt rett og slett.. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke at hvordan folk gjør en bra jobb sitter i tattoveringen altså… tror ikke det påvirker i det hele tatt egentlig. Men ikke sikkert de vil jobbe på et sånt sted heller så… 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke ønsket å jobbe hos noen som ikke tenker på kvalitet. Tenk på alle de fantastiske menneskene dere går glipp av når dere velger kun utifra utseende.  Jeg har ingen tatoveringer selv men jeg kjenner mange dyktige mennesker både med og uten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 15.03):

Jeg jobber i en kjent og stor bedrift i Oslo, og jeg har vært med og ledet mange ansettelsesprosesser. Dette er gjerne snakk om stillinger som krever ganske høy utdannelse, og vi ansetter aldri (!) folk med synlige tatoveringer. Vi sjekker også sosiale medier for å få et litt bedre innblikk i personens liv, og om vi ser mange tatoveringer, så dropper vi personen fra den videre prosessen. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å tatovere seg på den måten, når det er så åpenbart at dette skader videre karriere. Dette er ikke noe bare jeg mener. Dette er noe samtlige involverte i ansettelsesprosesser er enige i. 

Men ellers er du imot diskriminering????

Anonymkode: 8de17...52a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 15.14):

Så når du blir lagt inn på sykehus nekter du å la deg behandle av den tatoverte overlegen? Nei? Du bare liker å lage et poeng, bare det ikke går ut over deg selv, jeg skjønner. 

Anonymkode: b5aa8...695

Eneste er vel om det er tatovering med mordersike temaer 😅

Anonymkode: 72f2e...a26

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke en eneste tatovering selv, så dette handler ikke om det, men;

1. Litt gøy at TS tror at sitt selskap er Stedet med stor S der alle burde ønske å jobbe, selv når det går utover individuelle valg mtp. tatoveringer og hobbyer godt innenfor loven.

2. Også litt gøy at TS tenker det er "ødeleggende" for folk om de ikke får jobb hos dem eller tilsvarende selskap på grunn av disse tingene.

3. Også veldig spesielt at TS tror på at disse tingene i ansettelsesprosessen er med på å sikre dem de beste kandidatene. Særlig siden de dropper dem tidlig i prosessen og umulig kan vite så mye om saken.

Men for all del. Helt sikkert en og annen konkurrent som blir fornøyd med å sikre seg kandidater dere ikke snappet opp.

Anonymkode: f5792...cbb

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjøres det ang sosiale medier? Ber dere om innsyn siden mange har private profiler? Eller spør dere om sosiale medier, og fraværet av det gis + i margen?

Anonymkode: 73d64...16e

AnonymBruker
Skrevet

Men burde heller spurt om internett-logg. For bruk av KG er vel litt på kanten?

Anonymkode: 73d64...16e

Skrevet
FrkSolsikke skrev (På 26.8.2025 den 15.23):

Jeg forstår hva trådstarter sier. I mange yrker skal man være nøytral, ikke vise egne synspunkter for andre. Så det er ikke alltid det passer seg med tatovering på jobben.  
mange har tatovert personlige symboler/budskap som kan være støtende for andre. 

Enig i dette. Det er ikke alle yrker der det passer å ha store, synlige og personlige tatoveringer. Når man er på jobb, skal man være profesjonell og nøytral, det kan man ikke være når man har navn og fødselsdato på ungene sine, favorittbandet eller et politisk symbol tatovert der alle kan se dem.

Vi vet jo ikke hva slags bransje TS er i, men i enkelte bransjer er det helt rasjonelt å la være og ansette folk med synlige tatoveringer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også for en stor og kjent bedrift, vi er også en samfunnskritisk bedrift som er delvis statseid, og jobber med viktige infrastruktur. Her har jeg kolleger både med og uten tatoveringer, de er  tykke eller tynne, kvinne eller mann, høye eller lave, etnisk norske eller av utenlandsk opprinnelse, hetero eller lgb-folk, gifte eller ugifte, foreldre eller barnløse, vi har ulike former for utdanning og kompetanse. Og vet du hva? Det har ingenting å si, så lenge man er kvalifisert for den jobben vi skal gjøre. I norsk arbeidsliv har vi nemlig ikke lov til å diskriminere.. 

Anonymkode: 2ff24...8d7

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Wow -  det er jammen det mest overfladiske og idiotiske jeg har lest på lenge. Jeg trodde kvalifikasjoner, personlige egenskaper og erfaring var viktigst. Og ikke minst kjemi med vedkommende og at det er en kandidat som vil bringe positivt inn i arbeidsmiljøet. Og så velger dere bort de med tattoveringer  -virkelig?? Hadde dette firma blitt avslørt i media for slike holdninger hadde dere blitt totalt slaktet. Hva blir det neste? At folk med hårfarge utelukkes? Noen med rar klesstil? De med et par kilo for mye? 

Nei drit i hva som er viktig for et bedrift for å få gode resultater -  viktigere med en holdning som er så lavmål gammeldags. Og da fortjener dere å gå glipp av de skikkelig gode folka  -og heldigvis vil konkurrenter av dere ikke være så trangsynte som dere og ansette de med best kompetanse. For en latterlig møkkaholdning basert på snever synsing som sier NULL om en persons arbeidsevne og kvalifikasjoner.  Dette vil dere tape sykt mye på -  det er 2025..

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 15.20):

Hvorfor? Jeg har masse tatoveringer, og jeg jobber på sykehus. Har bachelor og alt, og har jobb innen fagfeltet mitt. Fikk til og med jobb uten problemer.

Anonymkode: 362b4...bc1

Stat og kommune ja. Skattebetaler betalt. 

Stort privat firma. Kunde betalt. 

Anonymkode: 66ad6...fbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 19.51):

Dere med synlige tatoveringer må jo ta innover dere at det finnes rekrutterere, ledere og andre, meg inkludert, som synes det er white trash-aktig og at dere derfor urettmessig kan gå glipp av muligheter og få manglende respekt. 

Jeg tenker når jeg ser et gjennomtatovert menneske at her er det noen som først og fremst er lite konsekvensorientert, men også for impulsiv, umoden og ikke har en velrenommert jobb. 

Du kan selvsagt mene vi tar feil, men slike holdningene til dette fenomenet er mer utbredt enn dere ønsker å tro.

Anonymkode: e3c1b...e9f

Da gjør dere meg egentlig bare en tjeneste, for jeg gidder virkelig ikke å ha ledere, sjefer eller kollegaer som er så overfladiske og fulle av fordommer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skremmende at det finnes ledere med et så snevert, overfladisk og diskriminerende syn på folk i Norge i 2025.

En av mine dyktigste kollegaer har en stor tatovering på et ganske synlig sted. H*n har vært i en stygg ulykke, og i stedet for å måtte forklare for folk mange store synlige arr, har h*n tatt en stor fin tatovering.

Er denne personen da et dårlig menneske som ikke fortjener å vurderes ut fra sine kvalifikasjoner og personlige egenskaper?

Takk og pris at jeg ikke arbeider et sted med slike holdinger og ledere.

Skam dere.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en kjent og stor bedrift i Oslo, og jeg har vært med og ledet mange ansettelsesprosesser. Dette er gjerne snakk om stillinger som krever ganske høy utdannelse, og vi ansetter aldri (!) folk med synlige tatoveringer. Vi sjekker også sosiale medier for å få et litt bedre innblikk i personens liv, og om vi ser mange tatoveringer, så dropper vi personen fra den videre prosessen. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å tatovere seg på den måten, når det er så åpenbart at dette skader videre karriere. Dette er ikke noe bare jeg mener. Dette er noe samtlige involverte i ansettelsesprosesser er enige i. 

Hva ville dere gjort om vedkommende søker hadde langermede klær på seg under intervjuet, og fikk jobben. For deretter komme på jobb i kortermet og vise tatovering(er) på armene. Gitt vedkommende sparken? Påbud om langermede klær selv i sommervarme?

Eller ber dere søkere vise armene sine under intervjuet for å sjekke om det er tatoveringer der?

Anonymkode: c99c5...b75

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

(Samme som over her)

Hva om dere ansetter et menneske uten (synlige) tatoveringer, og vedkommende tatoverer seg etter ansettelsen? Får vedkommende da sparket? Står det i arbeidsavtalen «forbud mot å tatovere seg»?

Anonymkode: c99c5...b75

AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt høres det ut som tatoverte arbeidssøkere "dodged a bullet" når de slapp å få tilbud fra dere 😅 Ikke minst er det positivt for andre, mer pragmatiske og fremoverlente bedrifter som nyter godt av kompetansen deres. 

Anonymkode: bd0ac...349

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Uanonym bruker skrev (På 28.8.2025 den 9.45):

Enig i dette. Det er ikke alle yrker der det passer å ha store, synlige og personlige tatoveringer. Når man er på jobb, skal man være profesjonell og nøytral, det kan man ikke være når man har navn og fødselsdato på ungene sine, favorittbandet eller et politisk symbol tatovert der alle kan se dem.

Vi vet jo ikke hva slags bransje TS er i, men i enkelte bransjer er det helt rasjonelt å la være og ansette folk med synlige tatoveringer.

De bransjene hvor det ikke passer å ha store og synlige tatoveringer er som regel bransjer hvor man har så mye klær på kroppen at man ikke vil kunne se noen tatoveringer, med mindre de er på hals, ansikt eller hender. Da er det, som flere har sagt, fullstendig irrelevant om noen har tatovert noe på ryggen, brystet, armer eller bein. Ingen vil se det når man er på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dum som et brød og helt fri for tatoveringer, så der røyk den teorien din, TS.

Anonymkode: 76c58...57b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk glipp av en jobb pga det, men fikk stillingen 2 år etterpå. Da var allerede bedriften kjørt i grøfta av tidligere sjef uten tatoveringer så jeg tok over et synkende skip. 

Tok meg et år fra å gå i minus til millonoverskudd.

Så kos deg i din lille verden TS 👍😅

Anonymkode: 57ecd...a89

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...