Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mine er lette å dekke med klær, og mine profiler på sosiale medier er lukket, så lurer også på hva de gjør i slike tilfeller.

Anonymkode: d9eae...ec0

Jeg vet om ei som ble spurt om å oppgi passordet til alle sine kontoer på diverse sosiale medier siden hun hadde lukkede profiler.

Trenger kanskje ikke fortelle engang at hun reiste seg og gikk, men tenk deg at du har utenlandsk navn, har søkt på over 1000 jobber og det er første gang du er kommet på intervju. Da er det nok ikke bare bare å si nei...

Anonymkode: 33679...243

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

jeg er ening med ts at folk brude tenke mer på at det blir vanskligere å få seg jobb med mange tatoveringer 

men man må jo også tenke på om det er noen som er synlige, er det en jobb man må kle seg i dress så kommer dem nok ikke til og synes uansett 

Anonymkode: ce4fe...b34

Og mange mener at det å vise at du kan sitte i ubehaget over lengre tid for å oppnå de resultater du ønsker er akkurat det som skal til i yrkeslivet og ansetter derfor den som har tattoveringer over den som ikke har det om de har like kvalifikasjoner. 

Selvsagt kommer det ann på om man har noen eller om hele ansiktet er fylt med hakekors men jeg tror de fleste skjønner forskjellen :P

Anonymkode: a94f9...50c

Skrevet

Synes ikke det er «så åpenbart at det ødelegger for karriere». Tror(og håper) at dette ikke er standarden. Jeg har jobbet med folk med tatoveringer i alle jobbene jeg har hatt.  Tenk så mange flinke folk dere går glipp av kun fordi dere ikke vil ha folk med tatoveringer. Kan forstå det om de har tatovert ansiktet med dråpe under øyet osv, men synes det er vanskelig å forstå at noen tatoveringer på armen skal ha så mye å si. 

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og spekulasjoner, flere like innlegg og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet

Good for you!😊 da vet de hvor man ikke skal søke jobb og heller søke en seriøs plass der sånt tull ikke er i fokus, men kvalitetene og kunnskapen til personen.👏🏻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg jobber i en kjent og stor bedrift i Oslo, og jeg har vært med og ledet mange ansettelsesprosesser. Dette er gjerne snakk om stillinger som krever ganske høy utdannelse, og vi ansetter aldri (!) folk med synlige tatoveringer. Vi sjekker også sosiale medier for å få et litt bedre innblikk i personens liv, og om vi ser mange tatoveringer, så dropper vi personen fra den videre prosessen. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å tatovere seg på den måten, når det er så åpenbart at dette skader videre karriere. Dette er ikke noe bare jeg mener. Dette er noe samtlige involverte i ansettelsesprosesser er enige i. 

Anonymkode: 00df5...121

Godt dere innrømmer at dere driver med ekskludering diskriminering på en slik måte. Skulle tro egnethet og kompetanse kom foran om man har tatoveringer 🤣 Dummeste jeg har lest, men ei heller sjokkert. Hvorfor stoppe der? Kan jo bare droppe alle kvinner i fertil alder, alle som identifiserer seg som annet enn han/hun, personer med rødt hår og fregner etc også da.. Herremeg så dumt! 

Anonymkode: d031d...eac

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har masse tatoveringer, mange av dem synlige. Alle ble tatt i begynnelsen av 20-årene. Jeg digger dem ennå! Jeg har heldigvis ikke en jobb der det ikke er et problem. Men dersom jeg var nødt til å skaffe meg en ny jobb, tror jeg ikke jeg hadde trivdes i en jobb der man tenker så snevert. Jeg liker å omringe meg med mennesker med et åpent sinn og som ikke er så snobbete eller opptatt av fasade.

Og husk: folk med tatoveringer er ganske fine og seriøse medarbeidere; de har jo tross alt ikke commitment issues, siden de velger å ha blekk på kroppen som aldri går bort. Syne det er en fin egenskap. Alt må ikke være så jævla gjennomtenkt bestandig. Dere har nok gått glipp av en del fargerike kolleger på grunn av denne prosessen.

Anonymkode: 6b0f8...0c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra. Tatovering er tacky.

Anonymkode: bb2d6...82a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha, dette må være trolling.

Hvor høy utdanning sa du? Jeg har sittet i ansettelsesrådet på universitetet. Lykke til med begrunnelsen om du ekskluderer kvalifiserte søkere på PhD nivå på bakgrunn av tatoveringer og sosiale medier. Se fram til påfølgende rettsak om forbigåelse basert på usaklig grunnlag. 

Massevis av dyktige PhDer med tatoveringer.

Anonymkode: daf9b...ed9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Da vil jeg si at dette firmaet du jobber i har en utdatert og gammeldags holdning. Ikke veldig i takt med tiden. 
Diskriminerende, faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet

ts igjen

Mange som føler seg truffet, men jeg forteller bare hva som faktisk skjer hos oss - og mange andre bedrifter i samme bransje. Det handler om hvordan bedriften blir synliggjort og representert av våre ansatte. 

Når det gjelder kompetanse hos arbeidstakerne, så har vi aldri hatt problemer med å tiltrekke oss flinke folk selv om vi "diskriminerer" enkelte søkere. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er dere helt hjernelam da? Så en tatovering definerer hvor godt et menneske vil utføre jobben sin? 
Blir det samme som å kutte ut folk pga vekt eller utseende… Makan. Dere burde hatt 0 ansatte, med en slik holdning. 
Men, denne posten sier mer om deg og ditt firma. Enn de med tatovering. Flaut.

Jeg mister morfaren min, og tok en vakker tekst tatovering for han i ettertid. Da kan jeg for guds skyld ikke ha evne til å gjøre en god jobb jeg da… Fordi jeg elsket morfaren min så høyt at jeg valgte gjøre det evigvarende. Hahahahhahahah  aldri hørt noe så dumt før.  

har forresten 100% jobb, der jeg blir satt umåtelig stor pris på. Tror ikke de bryr seg om en tattis liksom. 

Endret av Bestebesta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 15.03):

Jeg jobber i en kjent og stor bedrift i Oslo, og jeg har vært med og ledet mange ansettelsesprosesser. Dette er gjerne snakk om stillinger som krever ganske høy utdannelse, og vi ansetter aldri (!) folk med synlige tatoveringer. Vi sjekker også sosiale medier for å få et litt bedre innblikk i personens liv, og om vi ser mange tatoveringer, så dropper vi personen fra den videre prosessen. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å tatovere seg på den måten, når det er så åpenbart at dette skader videre karriere. Dette er ikke noe bare jeg mener. Dette er noe samtlige involverte i ansettelsesprosesser er enige i. 

Har vært innlagt på sykehus flere ganger, og flere har tattoeringer der, både leger og sykepleiere. Har jeg mindre tiltro til de? Nei! De er mennesker de og! Og noen av de, sist en mann no med mange tattoeringer var så omsorgsfull og grei og hjelpsom som noen uten tattoeringer ikke har vært mot meg der! Synet kan bedre, fy så nedsettende av deg og dere!

Anonymkode: 3b50d...dbf

AnonymBruker
Skrevet

Som arbeidsgiver står man vel fritt til å velge hvem man vil. Vi sjekker også Facebook før ansettelser, og er det minste tegn til at folk er religiøse, sympatiserer med frp eller støtter Israel, så er det rett ut av bunken. Da passer de ikke inn ho oss. 

Anonymkode: b08cf...1b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker 1) dere går glipp av mange gode kandidater og 2) at dere er en fordomsfull arbeidsplass full av snobber, og jeg hadde aldri ønsket å jobbe hos dere 👍  

Selv har jeg 1 tatovering. Egendesignet, personlig og særs gjennomtenkt. Den er på armen, og kan dekkes ved behov. Jobber på kontor, har aldri hørt snakk om at det er et problem. Selv liker jeg tatoveringer, og følger mange tatovører i sosiale medier. De beste er virkelig kunstnere. 

Anonymkode: 4dacd...497

• Liker 4
Skrevet

Gud bedre for en gjeng snobber da. Dere er kanskje "pene" på utsida, men innsida er rein møkk.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 15.03):

Sprøtt men jeg velger den upopulære meningen at dette har noe for seg.

Dersom arbeidsmarkedet ser etter folk som har x og y egenskaper, så har en bedrift som baserer seg på tilby arbeidskraft, best sjanse for å lykkes som bedrift, å rett og slett tilby personer med x og y egenskaper. Ikke z æ ø å egenskaper.

Videre er terskelen på hvem som får jobb, i samsvar med markedets behov. Det er ingen grunn til å anta at man velger arbeidskraft nedenfra og opp. Man ansetter selvsagt fra topp også nedover.

Jeg jobber ikke i bemanningsbyrå, eller har vært i en, men jeg velger å tro på at en som gjør det - vet mer enn meg. Så om tatoveringer er en gjentagende diskvalifikasjon, so be it. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 15.29):

Mange synlige tatoveringer er også sterkt assosiert med lavere iq og selvkontroll. 

Jøss, hvor står det? Hele innlegget sier vel mer om deg, og bedriften du jobber i, enn de dere ikke ansetter. Hva gjør dere hvis dere feiler? - dvs ansetter en med mange tatoveringer? Ikke alle har mange bilder av seg selv, på nett. 
Skriver ansatte under på at de ikke skal forandre utseende, eks ta tatovering, ved ansettelse? Er det oppsigelsesgrunn? Da kommer dere sikkert j langt, ved en rettssak..

Jeg var nylig i en begravelse hvor presten hadde tatovering. Meg bekjent har prester ofte utdanning, iq, og det meste på stell. Bare pass på den dagen du legger på lokket, at du unngår en «slik» prest! Nekter du/ dere å bli behandlet av helsepersonell med tatoveringer? Mulig flåsete sagt, men dette innlegget er noe av det dummeste jeg har lest. 
Skulle likt å vite hvilken bedrift, så det er mulig å unngå den. 

Anonymkode: 0849b...460

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 17.24):

Jeg synes det TS tar opp er fornuftig, førsteinntrykk teller. I mine øyne ser de aller, aller fleste tattoveringer dustete ut, og dermed mister  jeg automatisk litt respekt for personer som har tattoveringer. Har jeg valget mellom å kjøpe en tjeneste av en person med og uten, vil jeg i 100% av tilfellene velge den uten, Dette skyldes også at tattoveringer er vanligere i miljø med rus, kriminalitet, psykisk sykdom, overfladiske verdier, osv. 

Anonymkode: 34a5e...b02

Oh the irony...

Anonymkode: 6b93c...f26

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...