AnonymBruker Skrevet 5. september #21 Skrevet 5. september Det beste er å unngå absolutt alt som heter ferdigmat og tilsetningsstoffer, så slipper man å tenke på det. Anonymkode: 2b2f9...2b4
AnonymBruker Skrevet 5. september #22 Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det beste er å unngå absolutt alt som heter ferdigmat og tilsetningsstoffer, så slipper man å tenke på det. Anonymkode: 2b2f9...2b4 Skulle ønske det var så enkelt. For nå føler jeg at jeg tenker mye på «vanlige» matvarer som rømme, lettere melk, cottage cheese, osv. alt du kan finne lettere produkter av. Anonymkode: e0300...2ef
AnonymBruker Skrevet 5. september #23 Skrevet 5. september Råvarer. Veldig enkelt. Anonymkode: 5311e...000 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #24 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skulle ønske det var så enkelt. For nå føler jeg at jeg tenker mye på «vanlige» matvarer som rømme, lettere melk, cottage cheese, osv. alt du kan finne lettere produkter av. Anonymkode: e0300...2ef De fleste fettreduserte melkeprodukter regnes faktisk ikke som ultraprosesserte, så lenge du holder deg til variantene uten smakstilsetninger. Noen unntak er lett creme fraiche og lett kaffefløte, tubeost og kremoster som Philadelphia og Tine kremoster. Du kan jo laste ned appen "Frifor" som lar deg scanne ingrediensene og gir deg beskjed om produktet er ultraprosessert eller ikke. Anonymkode: d6202...bfb
cafflatte Skrevet 6. september #25 Skrevet 6. september Det blir fryktelig slitsomt å måtte tenke på alt som er prosessert og ikke i det daglige. Med familie, unger, fritidsaktiviteter og liten tid til hjemmelaget måltid blir det ofte prosessert mat. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september #26 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Så bra ut, men vet ikke om denne verdt 39kr/mnd. Anonymkode: e0300...2ef Jeg er akkurat startet med appen Trygg Mat, den virker bra foreløpig og er gratis å bruke 😊 Anonymkode: cb3ef...84e 1 1
Pippi Lotta Skrevet 6. september #27 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 23.30): Det er ganske sykt å tro at matvarer mennesket og våre forfedre har spist i millioner av år plutselig skulle være usunt. Visste du at mennesker lagrer fett som mettet fett? Man kan ikke tro på evolusjonen hvis man tror at mettet fett er usunt for mennesker. Vi hadde aldri lagret fett som mettet fett hvis det var så usunt. Umettet fett er ustabilt og blir ødelagt ved menneskelig kroppstemperatur. Arktiske fisker har mye flerumettet fett fordi de er kaldblodige kan ha en kroppstemperatur ned til frysepunkt for saltvann. Mettet fett er hardt ved de temperaturene. Mettet fett er derimot flytende ved menneskelig kroppstemperatur. Anonymkode: bb8a2...939 Så du tror våre forfedre kune gå og hente seg 400 kvernet kjøt når det passet seg? Menesker har nok spist kjøt når de greide det, men jeg tror det er få tidsepoker hvor det har vert i nærheten av like tilgjengelig som nå. Derme har det heller ikke vert så mange menesker som har spist slike mengder som nå heller tror jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #28 Skrevet 6. september Pippi Lotta skrev (8 timer siden): Så du tror våre forfedre kune gå og hente seg 400 kvernet kjøt når det passet seg? Menesker har nok spist kjøt når de greide det, men jeg tror det er få tidsepoker hvor det har vert i nærheten av like tilgjengelig som nå. Derme har det heller ikke vert så mange menesker som har spist slike mengder som nå heller tror jeg. (Ikke meg du siterer) Nei, tvert imot. Kjøtt (og/eller fisk) har utgjort størsteparten av næringen vår for de aller fleste før jordbruket, og noe annet hadde da heller ikke vært mulig. For tenk på hva vi i dag gjerne spiser i stedet for kjøtt og fisk: brød, ris, frukt, meieriprodukter, grønnsaker. Dette var jo ikke tilgjengelig i det hele tatt i størsteparten av vår historie. Noen små frukter, røtter og nøtter når det var sesong for det, men husk også at frukt som finnes i naturen er noe helt annet enn det man finner i butikken, når det gjelder både størrelse, smak og næring. Du kan bekrefte dette med et enkelt tankeeksperiment: se for deg at du (i likhet med våre forfedre) lever i Norge, uten tilgang til dyrket eller importert mat, eller i det hele tatt noe som kommer fra en butikk. Hva ville du levd av? Anonymkode: bd234...ae3 4
AnonymBruker Skrevet 6. september #29 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (1 time siden): (Ikke meg du siterer) Nei, tvert imot. Kjøtt (og/eller fisk) har utgjort størsteparten av næringen vår for de aller fleste før jordbruket, og noe annet hadde da heller ikke vært mulig. For tenk på hva vi i dag gjerne spiser i stedet for kjøtt og fisk: brød, ris, frukt, meieriprodukter, grønnsaker. Dette var jo ikke tilgjengelig i det hele tatt i størsteparten av vår historie. Noen små frukter, røtter og nøtter når det var sesong for det, men husk også at frukt som finnes i naturen er noe helt annet enn det man finner i butikken, når det gjelder både størrelse, smak og næring. Du kan bekrefte dette med et enkelt tankeeksperiment: se for deg at du (i likhet med våre forfedre) lever i Norge, uten tilgang til dyrket eller importert mat, eller i det hele tatt noe som kommer fra en butikk. Hva ville du levd av? Anonymkode: bd234...ae3 Nå var det vel en heller liten andel av "våre forfedre" som bodde i Norge før landbruket ble introdusert, og det var på ingen måte her mennesket utviklet seg. I noen perioder og områder har det levd mennesker som har spist ganske mye kjøtt (men da viltkjøtt med lavt fettinnhold som skiller seg kraftig fra kjøttdeig fra kiwi). Mange andre steder og adskillig lengre perioder har menneskene hovedsakelig spist planter. Anonymkode: c8118...aa5 1 2
veronica<3 Skrevet 6. september #30 Skrevet 6. september Tråden er ryddet for gjengivelse fra KI. veronica<3, mod.
Brukernavn84 Skrevet 6. september #31 Skrevet 6. september (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): (Ikke meg du siterer) Nei, tvert imot. Kjøtt (og/eller fisk) har utgjort størsteparten av næringen vår for de aller fleste før jordbruket, og noe annet hadde da heller ikke vært mulig. For tenk på hva vi i dag gjerne spiser i stedet for kjøtt og fisk: brød, ris, frukt, meieriprodukter, grønnsaker. Dette var jo ikke tilgjengelig i det hele tatt i størsteparten av vår historie. Noen små frukter, røtter og nøtter når det var sesong for det, men husk også at frukt som finnes i naturen er noe helt annet enn det man finner i butikken, når det gjelder både størrelse, smak og næring. Du kan bekrefte dette med et enkelt tankeeksperiment: se for deg at du (i likhet med våre forfedre) lever i Norge, uten tilgang til dyrket eller importert mat, eller i det hele tatt noe som kommer fra en butikk. Hva ville du levd av? Anonymkode: bd234...ae3 Du aner ikke hva du snakker om. Man vet veldig mye om hva forfedrene våre spiste, og beviset ligger i vårt eget DNA. Utifra lengden på tarmene våre, utformingen av jekslene våre og mange andre ting kan vi lese at mennesket er en altetende art som stort sett spiser planteføde, nøtter, bær og liknende - men også noe kjøtt. Du har snudd alt på hodet. Endret 6. september av Brukernavn84 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september #32 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå var det vel en heller liten andel av "våre forfedre" som bodde i Norge før landbruket ble introdusert, og det var på ingen måte her mennesket utviklet seg. Men så har vi altså klart oss så godt på kjøttrik kost at vi har spredt oss til alle steder i verden hvor kjøtt er tilgjengelig, til og med i Arktis. Kjøtt har ikke vært en luksus eller en sjeldenhet, men en ren nødvendighet. Sitat I noen perioder og områder har det levd mennesker som har spist ganske mye kjøtt (men da viltkjøtt med lavt fettinnhold som skiller seg kraftig fra kjøttdeig fra kiwi). Mange andre steder og adskillig lengre perioder har menneskene hovedsakelig spist planter. Anonymkode: c8118...aa5 Har viltkjøtt mindre fett enn kjøttdeig? Vi var uansett så glade i kjøtt og fett at vi utryddet flere av de største dyreartene. Og å leve hovedsaklig av planter er kun mulig i noen få tropiske strøk. Uansett viser menneskelig fysiologi at vi er tilpasset til å spise mye animalsk og fett og lite karbohydrater. Det er en grunn til at vi anbefales å pusse tennene selv om vi ikke spiser godteri. Det er fordi det vi regner som normal og til og med sunn mat rett og slett ødelegger tennene våre. Vi er fra naturens side ment å spise så lite karbohydrater (i praksis planter) at vi beholder stekre og sunne tenner hele livet. Anonymkode: bd234...ae3 4
AnonymBruker Skrevet 6. september #33 Skrevet 6. september Brukernavn84 skrev (5 timer siden): Du aner ikke hva du snakker om. Man vet veldig mye om hva forfedrene våre spiste, og beviset ligger i vårt eget DNA. Utifra lengden på tarmene våre, utformingen av jekslene våre og mange andre ting kan vi lese at mennesket er en altetende art som stort sett spiser planteføde, nøtter, bær og liknende - men også noe kjøtt. Du har snudd alt på hodet. Hva med jekslene eller andre deler av kroppen tilsier at vi er ment å spise mest planter? Når og hvor i historien har det i det hele tatt forekommet før jordbruket? Hva spiste vi i Europa, eller i Arktis, eller i ørkenen for den saks skyld? Anonymkode: bd234...ae3 3
Brukernavn84 Skrevet 7. september #34 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hva med jekslene eller andre deler av kroppen tilsier at vi er ment å spise mest planter? Når og hvor i historien har det i det hele tatt forekommet før jordbruket? Hva spiste vi i Europa, eller i Arktis, eller i ørkenen for den saks skyld? Anonymkode: bd234...ae3 Når det gjelder jekslene våre så er de beregnet på å male ned harde planter, nøtter og røtter. Vi har også hjørnetenner beregnet på kjøtt, men de er ikke så store. Mennesker er generalister og kan overleve uten å spise kjøtt - vi trenger bare B12 fra egg. Rovdyr som for eksempel katter har derimot en smørbrødliste med aminosyrer og vitaminer som de trenger for å overleve, men som de bare kan få fra kjøtt. Samtidig var kjøtt essensielt for utviklingen til moderne mennesker, fordi planter ikke kan sammenliknes med kjøtt når det gjelder energitetthet. Men i dag er situasjonen dessverre den at vi spiser for mye kjøtt og blir syke av det. 2
BeeKind Skrevet 7. september #35 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 17.03): Så bra ut, men vet ikke om denne verdt 39kr/mnd. Anonymkode: e0300...2ef Den er absolutt verdt det! Elsker den! Og når du har fått litt oversikt trenger du den ikke lenger
AnonymBruker Skrevet 7. september #36 Skrevet 7. september Brukernavn84 skrev (8 timer siden): Når det gjelder jekslene våre så er de beregnet på å male ned harde planter, nøtter og røtter. Vi har også hjørnetenner beregnet på kjøtt, men de er ikke så store. Mennesker er generalister og kan overleve uten å spise kjøtt - vi trenger bare B12 fra egg. Rovdyr som for eksempel katter har derimot en smørbrødliste med aminosyrer og vitaminer som de trenger for å overleve, men som de bare kan få fra kjøtt. Samtidig var kjøtt essensielt for utviklingen til moderne mennesker, fordi planter ikke kan sammenliknes med kjøtt når det gjelder energitetthet. Men i dag er situasjonen dessverre den at vi spiser for mye kjøtt og blir syke av det. Studiene som antyder at vi blir syke av kjøtt er syltynne og skiller ikke mellom Big mac og biff. Det er uansett bevist for lenge siden at det ikke er farlig å spise ekstremt store mengder kjøtt, for det er jo nettopp det inuitter og andre urbefolkninger har gjort hele tiden. Ja, vi kan overleve uten kjøtt (så lenge vi har tilgang til dyrket og importert mat) men det er jo selvsagt ikke det vi er ment å spise mest av. Som sagt, det er bare å se til hva som finnes av mat vi mennesker kan spise i naturen, på et hvilket som helst sted på kloden. Noen ytterst få steder er så frodige og har så mange spiselige planter at det kan utgjøre en stor del av kostholdet. Og det er jo godt kjent at tennene våre bare tåler svært små mengder karbohydrater. Hva ville du spist om du levde her i nord uten butikker eller landbruk? Anonymkode: bd234...ae3 4
AnonymBruker Skrevet 7. september #37 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 12.03): Lettprodukter (med unntak av en del meieriproduktere) er ultraprosesserte. Anonymkode: d6202...bfb Er lettmelk ultraprosessert? Jeg trodde lettprodult var et produkt med mindre fett? Anonymkode: e6a97...112
Nymphadora Skrevet 7. september #38 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 18.25): Skulle ønske det var så enkelt. For nå føler jeg at jeg tenker mye på «vanlige» matvarer som rømme, lettere melk, cottage cheese, osv. alt du kan finne lettere produkter av. Anonymkode: e0300...2ef Det er når det blir som dette at fokuset på ultraprosessert mat har gått alt for langt. Det bekymrer meg at man skaper en ny form for spiseforstyrrelse der folk får et sykelig oppheng i å skulle skille mellom sunt og usunt iform av ren mat og ultraprossert, selv når de generelt har et helt vanlig variert kosthold, men spiser noen produkter med en viss prosseringsgrad. Jeg følger selv profiler som Marit Kolby, men merker du at du begynner å tenke og stresse for mye over hva som er ultraprossert og ikke, føler jeg du bør ta noen steg tilbake. Kanskje bare holde deg unna det åpenbare. Ønsker du å teste ut apper, mener jeg frifor har vært den beste jeg har testet ut. En liten stund siden, men antar man fortsatt kan prøve gratis i en uke. Jeg synes ikke det var verdt å betale for da, men nå er jeg kun interessert i å redusere mengden ultraprossert mat. Har ikke noe mål om å kutte det helt ut, det har jeg ikke kapasitet, mentalt eller økonomisk, å styre med. 3
AnonymBruker Skrevet 7. september #39 Skrevet 7. september Nymphadora skrev (6 timer siden): , men merker du at du begynner å tenke og stresse for mye over hva som er ultraprossert og ikke, føler jeg du bør ta noen steg tilbake. Kanskje bare holde deg unna det åpenbare. Dette🙏 En god start! Anonymkode: e2bb0...79c 3
AnonymBruker Skrevet 7. september #40 Skrevet 7. september Anbefaler appene Frifor og Trygg Mat. Anonymkode: 5643f...c7a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå