Gå til innhold

Hva legger du i ordet "kjerring"?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To muligheter:

1) nedsettende om kvinner 

2) noe eldre menn kan si om kona si her hvor jeg bor (Trøndelag), men helt uaktuelt at min mann skal gjøre det 🤣

Anonymkode: 4f6dc...5fa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet at det brukes av en del i rurale strøk som et "nøytralt" ord på kone/ektefelle - ofte litt humoristisk, med litt snert, men ofte fordi man heller ikke ønsker å bruke mer "formelle" andre ord. Som f.eks. "kone", som høres fremmed ut for mange. Tror ikke min mor i 70-årene liker at min far bruker det på henne. Blir vel heller å presentere henne ved navn, for å slippe det mer formelle "kone"/"ektefelle" som høres oppstytltet ut. 

Men forstår jo såpass at det er klart nedsettende, spesielt i mer urbane strøk. Ordet "drittkjerring", derimot det - vil jeg si er klart nedsettende 👨‍⚕️

Anonymkode: 921ad...204

AnonymBruker
Skrevet

Kjerringer er sure, gretne, misfornøyde, bedrevitende, snusfornuftige, baksnakkende, fordømmende, kritiske, oftest uvitende og vemmelige mennesker. Og ja, jeg kaller både menn og kvinner av det kaliberet for kjerringer. 

Anonymkode: 31090...1ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet at det brukes av en del i rurale strøk som et "nøytralt" ord på kone/ektefelle - ofte litt humoristisk, med litt snert, men ofte fordi man heller ikke ønsker å bruke mer "formelle" andre ord. Som f.eks. "kone", som høres fremmed ut for mange. Tror ikke min mor i 70-årene liker at min far bruker det på henne. Blir vel heller å presentere henne ved navn, for å slippe det mer formelle "kone"/"ektefelle" som høres oppstytltet ut. 

Men forstår jo såpass at det er klart nedsettende, spesielt i mer urbane strøk. Ordet "drittkjerring", derimot det - vil jeg si er klart nedsettende 👨‍⚕️

Anonymkode: 921ad...204

Det er da så selvforklarende at ord med "dritt"foran er nedsettende. 

Anonymkode: 211c6...f89

Skrevet

Gammel sur gretten dame, verste jeg hører er folk som kaller kona, samboer, dama kjæresten for ‘kjerringa», tok kaka da en 18 år gammel lærling kom på jobb å sa han hadde slått opp med kjerringa på 16 år i helga

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Liker du å bli kalt gubbe? Det er jo motstykket til kjerring.

Anonymkode: 49620...88c

kona mi kaller meg for gubbe.
Mamma kalte pappa for gubben sin.

At du føler det støtt og krenket av at noen kaller meg eller andre for gubbe må jeg bare beklage.
Jeg beklager også så veldig for at du blir fornærmet av at kona min liker å bli kalt kjærring.
Skal prøve å huske det neste gang jeg snakker med kjærringa.
Edit: Beklager så mye, mente kona.

Endret av Slarti
AnonymBruker
Skrevet

Kjerring er noen du har kjær. Jeg er kjerringa til mannen min. Fikk dog kjeft på skolen da vi omtalte koner som kjerringer, selv om det ikke var negativt ladet.

Anonymkode: 077c1...d31

Skrevet (endret)

Jeg ser for meg meg en gammel, sur dame. "For ei kjerring!!". "Kjerringstil" er ikke en elegant og ungdommelig stil. 

Det er ikke et positivt ladet ord der jeg kommer fra.

Det kan være nøytralt: "Jeg skal hjem til kjerringa".

Endret av Isambard
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

2) noe eldre menn kan si om kona si her hvor jeg bor (Trøndelag), men helt uaktuelt at min mann skal gjøre det 🤣

I min tid i bartebyen var det ikke bare eldre menn som kalte kona for kjærring.
til og med par i 20årene brukte kjerring og gubbe.

Er faktisk slik her i nord hvor jeg bor også.

Kjerring som nedsettende er mer en sak fra "finere samfunnslag" 

Anonymkode: 0f275...70c

• Liker 1
Skrevet

For meg kan kjerring være 3 ting:

-Kona til noen (uavhengig av alder) Ikke negativ mening. 

- En dame som er "godt voksen" og passert 40. Kan være negativt / stygt ment, men kan også være helt nøytralt og bare brukes for å få frem hvor gammel personen ca. er.

- En dame (uavhengig av alder) som man misliker og at kjerring brukes på samme måte som "bitch". Klar negativ mening.

Skrevet

Jeg har opplevd at det er basert på hvor i landet man er. Her oppe i Nord-Norge er det ikke noe negativt i det og det blir sidestilt med «dame» men folk som kommer hit fra lenger sør i Norge tenker at dette er et grusomt skjellsord.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En som oppfører seg som en bitch

Anonymkode: 69dae...274

Skrevet (endret)

JEG legger noe positivt i det, men det KAN være negativt for den som ønsker det. Det handler mer om den som ytrer ordet enn ordet i seg selv.. 

Som i kjærringa mi ❤️  eller som i den jævla kjærringa

Endret av Carrot
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det bare negativt, en dame som oppfører seg som en bitch. Jeg hadde ikke blitt glad om mannen min hadde kalt meg for kjerringa. 

Anonymkode: 24921...0fd

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det negativt. Jeg bruker det ikke ofte. Da er jeg forbanna for noe. 

Anonymkode: a95b3...68f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjerring er noen du har kjær. 

Anonymkode: 077c1...d31

Nei.

Anonymkode: bf628...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor nå er det stort sett negativt.

Men jeg har bodd både i Drammen og i Trøndelag og lenger nord der det var helt vanlig ord for dame eller dama til noen.

Anonymkode: 9f054...8c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det brukes nedsettende om eldre kvinner. Brukes gjerne av de med et gammeldags kvinnesyn. Det er vel ingen unge folk som fremdeles bruker det ordet, håper jeg?

Anonymkode: 955f6...bfb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker det brukes nedsettende om eldre kvinner. Brukes gjerne av de med et gammeldags kvinnesyn. Det er vel ingen unge folk som fremdeles bruker det ordet, håper jeg?

Anonymkode: 955f6...bfb

Joda.
Det er vanlig kjælenavn utenfor storbyene, hvor det ikke har den negative betydninga folk fra "øvre singsaker" ga det.
Her jeg blir det brukt av folk i 20årene når dem snakker om kjæresten/kona.
Og det er ikke brukt negativt.

Må ikke glemme at på 60-70tallet var det vanlig for folk i oslo å nekte å leie ut til Nordlendinger.
Er disse som fikk språket fra utenfor finere strøk til å bli stemplet som noe det ikke er.

Dem tålte ikke at noen hadde annen dialekt.

Anonymkode: 0f275...70c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange her diskuterer et ord uten at de vet hvordan det skrives 😄. Kjerring skrives ikke med "æ"....

Anonymkode: 49620...88c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...