Slarti Skrevet 24. august #21 Skrevet 24. august Gaia skrev (6 minutter siden): Samme her. Jeg hadde ikke orket å drasse med meg to telefoner. trenger da ikke drasse med deg to telefoner? Firmatelefonen blir jo liggende igjen på jobb. 1
Gaia Skrevet 24. august #22 Skrevet 24. august Slarti skrev (48 minutter siden): trenger da ikke drasse med deg to telefoner? Firmatelefonen blir jo liggende igjen på jobb. Det å ha to telefoner i veska når jeg er på jobb er å drasse med seg noe man ikke trenger. Jeg har nok saker i veska om jeg ikke skulle hatt en telefon til. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #23 Skrevet 24. august Har telefon fra jobb, og kun det. Kan godt være noen kan gå inn å se hva jeg har på telefonen og hva jeg bruker den til, men helt oppriktig tror jeg ikke noen har interesse av å gjøre det. Om noen allikavel skulle gjøre det, så bryr jeg meg fint lite om det. Har ikke noe å skjule. Anonymkode: da518...908 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #24 Skrevet 24. august Slarti skrev (4 timer siden): trenger da ikke drasse med deg to telefoner? Firmatelefonen blir jo liggende igjen på jobb. Jeg har jo ingen "firmatelefon", kun én telefon. Arbeidsgiver sponser som sagt abonnementet og gir meg 12 000 kr å handle mobil for annethvert år. Dersom jeg velger å ikke benytte meg av dette, har jeg fortsatt bare én mobil, hvor jeg da må betale for alt selv. Dette er ment å være et gode, men er selvfølgelig valgfritt. Anonymkode: 8d333...394 1
Slarti Skrevet 24. august #25 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har jo ingen "firmatelefon", kun én telefon. Arbeidsgiver sponser som sagt abonnementet og gir meg 12 000 kr å handle mobil for annethvert år. Dersom jeg velger å ikke benytte meg av dette, har jeg fortsatt bare én mobil, hvor jeg da må betale for alt selv. Dette er ment å være et gode, men er selvfølgelig valgfritt. Anonymkode: 8d333...394 Da er jo svaret enkelt. Du bruker pengene fra jobb til å kjøpe en mobil kun for jobb. Så bruker du dine penger til å kjøpe en telefon til privat bruk. Du trenger vel ikke kjøpe ny mobil så ofte privat? Jeg har mine telefoner i 4-5 år før jeg skifter. Kjenner folk som har dem ennå lenger en det.
AnonymBruker Skrevet 24. august #26 Skrevet 24. august Slarti skrev (40 minutter siden): Da er jo svaret enkelt. Du bruker pengene fra jobb til å kjøpe en mobil kun for jobb. Så bruker du dine penger til å kjøpe en telefon til privat bruk. Du trenger vel ikke kjøpe ny mobil så ofte privat? Jeg har mine telefoner i 4-5 år før jeg skifter. Kjenner folk som har dem ennå lenger en det. Jeg trenger ingen mobil for jobb-bruk! Jeg har PC som brukes til alt av jobbing. Jeg velger riktignok å ha Slack osv. på mobilen, i en egen jobb-del av telefonen, men det er ikke påbudt. Så hvis jeg velger å kun ha én telefon, går jeg glipp av ca. 14 000 kr i året (abonnement + innkjøp). Det blir en avveining mellom en potensiell risiko for at arbeidsgiver snoker og 14 000 kr i året. Ettersom det er svært lite spennende å snoke på, velger jeg å ta imot de 14 000. Anonymkode: 8d333...394
AnonymBruker Skrevet 25. august #27 Skrevet 25. august For de som kjenner til det, finnes det noe som heter Microsoft Intune, også kalt Firmaportal. Folk hater det som pesten. Noen ganger er den forhåndsinstallert på mobilen, hvor du ikke får slettet den, andre ganger blir du bedt om å installere den når du for eksempel skal installere teams el på telefonen. Intune gir IT-avdelingen mulighet til å administrere og overvåke mobilen, de kan se alle installerte apper, spore lokasjon, pushe apper eller endre innstillinger. Så vidt jeg vet kan de ikke se skjerminnhold, meldinger eller private filer. Men allikevel, bare at man ikke vet nøyaktig hvor mye som er aktivert fra IT-Avdelingen er nok til å ha dette atskilt.. Anonymkode: 00c10...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #28 Skrevet 25. august Overvåkingen er enda verre på jobb-pc så folk vet om det også. Det kan de faktisk se LIVE aktivitet. Anonymkode: 00c10...3b2
AnonymBruker Skrevet 25. august #29 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 20.30): Jeg får 12 000 kr annethvert år til å kjøpe ny mobil, og de dekker et generøst abonnement, så det ville kostet mye å betale dette selv. Du husker vel å skatte av fordelen? Eller kan du få en skikkelig smell! Anonymkode: 8342f...9c4
AnonymBruker Skrevet 25. august #30 Skrevet 25. august IT avdelingen har garantert andre ting å drive med enn å overvåke mobilen. Dessuten gjør jeg jobben min så ingen grunn til å kikke. Uansett, rimeligere å betale skatt av 4000 kr enn telefonregning (jeg har ubegrenset bruk, inkludert roaming) Dessuten er det ikke mulig å legge igjen telefon på jobb så måtte ha skattet av dette uansett. Anonymkode: d30f5...8b5
AnonymBruker Skrevet 25. august #31 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Du husker vel å skatte av fordelen? Eller kan du få en skikkelig smell! Anonymkode: 8342f...9c4 Arbeidsgiver ordner det på lønnsslippen. Det innberettes 366 kr i måneden for "el/telekom avgiftspliktig". Jeg har hatt en slik ordning siden jeg startet i 2011 og har ikke fått noen skattesmell enda, i alle fall. Har ganske mange andre goder som også beskattes. Anonymkode: 8d333...394
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå