AnonymBruker Skrevet 19. august #41 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemer med rekruttering kan dere legge på dere selv og fagforeningene deres som hele tiden snakker jobben deres ned Anonymkode: 4bfc8...0d8 Feil. Problemer med rekruttering kan vi skylde på politikerne våre for, som i årevis har bygd ned yrker. Nå sier vi ifra, og da er det også feil? Hva skal vi gjøre da? Feire at vi ikke lengre har tid til å gjøre jobben vår ordentlig på grunn av alt ekstra som blir lagt på oss? Anonymkode: 2ba13...eb8 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. august #42 Skrevet 19. august Hadde det vært så krise om det ikke gikk opp i opp? De har et tøft yrke.. med ganske dårlig lønn.. de vet aldri hva som kan være i en klasse: potensielt kan det være mye å følge opp mtp ppt, bup, barnevern.. folk som ikke kommer tidsnok til timer høres ikke bra ut og bør jo tas med de det gjelder.. kan umulig gjelde alle lærere.. Anonymkode: 2b56c...019 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #43 Skrevet 19. august Kjenner ingen lærere som jobber 43 timers uke…. Da kunne de ikke hatt barn eller fritidsaktiviteter….. Alle ser jo at det ikke er slik! Anonymkode: bbf9b...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #44 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 time siden): De jeg kjenner jobber veldig mange timer hjemme ja. Anonymkode: 4c2a1...f0e Det gjør jeg også, men klarer likevel ikke å få så mye avspasering som lærerne. Uke i nærheten en gang! Anonymkode: bbf9b...8fe 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #45 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis syting inngår som arbeidsoppgave kommer de kanskje opp i 43 timer? Neida, bare tuller. Setter pris på dere lærere, jeg. Anonymkode: a33e7...adf Kjenner en som tok tilleggsutdanning på kontoret på skolen i arbeidstiden…. Og klagde på at hun ikke hadde tid til noe… Anonymkode: bbf9b...8fe
AnonymBruker Skrevet 19. august #46 Skrevet 19. august Min stefar er lærer på ungdomsskolen, klasseforstander. Han har vært det i ca 10 år. Før han tok lærerutdanning, jobbet han med noe annet. Han har absolutt ingen jobb som tas med hjem. Han drar ca kl. 08:00 og er hjemme rundt kl. 15:30. Han har fri hver ettermiddag, med mindre det er foreldremøter eller noe annet som han må delta på. Han har fri hver eneste helg og selvfølgelig de lange ferien som følger med lærerstillinga. Jeg vurderte tidligere å gå lærerskolen og spurte han hvor mye jobb er det egentlig. Da sa han at det er ikke mye jobb. At lærere som tar med seg jobb hjem, er de som ikke bruker tiden rett når de faktisk er på jobb. Min svigersøster er lærer, hun er klasseforstander i barneskolen i år og var det også i fjor. Egentlig er hun mellomtrinnslærer. Hun jobber hver ettermiddag på søndagene, for å forberede uka som kommer. Men utenom det, tidlig ferdig. Drar på jobb kl. 08:00, ferdig ca 15:30, akkurat som min stefar. Anonymkode: 949ed...7ba 5
Gaia Skrevet 19. august #47 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Feil. Problemer med rekruttering kan vi skylde på politikerne våre for, som i årevis har bygd ned yrker. Nå sier vi ifra, og da er det også feil? Hva skal vi gjøre da? Feire at vi ikke lengre har tid til å gjøre jobben vår ordentlig på grunn av alt ekstra som blir lagt på oss? Anonymkode: 2ba13...eb8 Ikke skal vi få klage på dårlige arbeidsvilkår, og ikke på lønn, for da sutrer vi. Da sutrer renholdere, vektere, vaktmestere, og andre yrkesgrupper også da, når de klager på lønna si? Ingen som sier at de må slutte å klage fordi de snakker ned yrkene sine da? Ikke har vi reell streikerett heller. Det ender alltid i tvungen lønnsnemd. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #48 Skrevet 19. august Kjenner mange lærere som f.eks jobber hjemme ca 3 t hver søndag for å planlegge uken. Har jobbet noen perioder som lærervikar, og er ikke i tvil om at lærere jobber og står på som bare det. På den skolen jeg var, skulle alle være på plass fra 0800 - 1500. De jobbet i friminutt, og ofte dukket det opp noe de måtte ordne i lunsjen også. I tillegg til hjemmekontor, så har de foreldremøter, skoleturer, leirskole, avslutning jul og sommer på kveldstid, kanskje de lager noe kulturelt som foreldre blir invitert på på kveldstid, åpen dag hvert år, til kl 18 osv. Anonymkode: fe3d2...5ac 3
Gaia Skrevet 19. august #49 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjenner ingen lærere som jobber 43 timers uke…. Da kunne de ikke hatt barn eller fritidsaktiviteter….. Alle ser jo at det ikke er slik! Anonymkode: bbf9b...8fe Siden du ikke kjenner noen som jobber 43 timersuker, så stemmer det ikke for resten av lærerstanden? Regner med at du har koll på absolutt alle kveldene deres og hva de gjør i helgene også da? Driver du med kameraovervåkning? 4
AnonymBruker Skrevet 19. august #50 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her. Jobber i administrasjonen/på kontoret. Tror aldri lærerne jobber så mye som de gir uttrykk for. 2 + 2 er fortsatt 4 så hvor mye må en mattelærer jobbe utenom undervisning ? Og hvorfor må jeg, kontordama begynne timer og avslutte timer fordi læreren er opptatt med private ærend ? De kommer sent og går tidlig. Og så ser du på SoMe at de jobber ikke hjemme, nei da er de på fjelltur eller sosiale arrangement etter jobb... Provoserende Anonymkode: 1014c...6e8 Har også jobbet administrasjonen på skole (ungdomsskole og vgs), og satt bare og så på lærerne som gikk tidlig, type kl 12, for deretter en time senere stå på en fjelltopp fordi det var så fint vær. Senere samme kveld ble det delt bilde av rettinger, med teksten; «Ja, sånn er det å være lærer, da blir det retting på kvelden….» Vel, hadde hun ikke gått kl 12 for å gå på fjelltur, hadde det holdt fint innenfor vanlig arbeidstid. Slike eksempler kan jeg nevne i fleng! For ikke å snakke om hun som tok fri hele uken før påske + påskeferie og satt 2. påskedag på kvelden og klagde over at påsken gikk til retting av oppgaver som ble levert inn 2 uker tidligere….. Anonymkode: bbf9b...8fe 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #51 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min stefar er lærer på ungdomsskolen, klasseforstander. Han har vært det i ca 10 år. Før han tok lærerutdanning, jobbet han med noe annet. Han har absolutt ingen jobb som tas med hjem. Han drar ca kl. 08:00 og er hjemme rundt kl. 15:30. Han har fri hver ettermiddag, med mindre det er foreldremøter eller noe annet som han må delta på. Han har fri hver eneste helg og selvfølgelig de lange ferien som følger med lærerstillinga. Jeg vurderte tidligere å gå lærerskolen og spurte han hvor mye jobb er det egentlig. Da sa han at det er ikke mye jobb. At lærere som tar med seg jobb hjem, er de som ikke bruker tiden rett når de faktisk er på jobb. Min svigersøster er lærer, hun er klasseforstander i barneskolen i år og var det også i fjor. Egentlig er hun mellomtrinnslærer. Hun jobber hver ettermiddag på søndagene, for å forberede uka som kommer. Men utenom det, tidlig ferdig. Drar på jobb kl. 08:00, ferdig ca 15:30, akkurat som min stefar. Anonymkode: 949ed...7ba Jeg bruker alltid tiden på jobb så godt jeg kan. Jeg opplever mange ganger at de lærerne som går hjem og ikke jobber noe hjemme, også er de lærerne med dårligst klassemiljø, flest klager og med de dårligste resultatene. Anonymkode: 2ba13...eb8 5
AnonymBruker Skrevet 19. august #52 Skrevet 19. august Jeg sluttet som lærer pga. arbeidsmengden. Jobbet stort sett mer enn 43 timer per uke, i hvert fall ikke mindre. I skoleferiene, med unntak av sommerferien og delvis juleferien, jobbet jeg alt mellom 10-20 timer for å ta igjen arbeidet. Fant meg en administrativ jobb med fleksitid. Lik lønn i starten, og tjente etterhvert mer enn jeg ville gjort som lærer. Og kan ta meg faktisk fri i skoleferiene pga opparbeidet avspasering. Anonymkode: 72225...fbf 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #53 Skrevet 19. august Alle vet at lærere ikke jobber 43 timers uke. Alle vet at de jobber relativt korte dager OG har fri i alle ferier. Alle vet at noen lærere jobber litt på kveld/helg innimellom. Men jammen går de tidlig. Og en ting som ikke alle vet er at lærere gjerne tar seg fri en dag i uka hvor de liksom har hjemmekontor. Anonymkode: d7783...327 1 1
Klokkeren Skrevet 19. august #54 Skrevet 19. august 50-55 timers arbeidsuke var vanlig da jeg jobbet i skolen. På jobb og hjemme. Jeg tok alltid sommerferie med god samvittighet. 2
Gaia Skrevet 19. august #55 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har også jobbet administrasjonen på skole (ungdomsskole og vgs), og satt bare og så på lærerne som gikk tidlig, type kl 12, for deretter en time senere stå på en fjelltopp fordi det var så fint vær. Senere samme kveld ble det delt bilde av rettinger, med teksten; «Ja, sånn er det å være lærer, da blir det retting på kvelden….» Vel, hadde hun ikke gått kl 12 for å gå på fjelltur, hadde det holdt fint innenfor vanlig arbeidstid. Slike eksempler kan jeg nevne i fleng! For ikke å snakke om hun som tok fri hele uken før påske + påskeferie og satt 2. påskedag på kvelden og klagde over at påsken gikk til retting av oppgaver som ble levert inn 2 uker tidligere….. Anonymkode: bbf9b...8fe Da regner jeg med at både du og den andre som skriver at dere jobber i administrasjonen har koll på absolutt all fritid lærerne har ellers også da. Bedriver dere i admin overvåkning, kanskje? Hvordan vet du hva denne læreren gjorde etter denne fjellturen? Kanskje var denne turen noe denne læreren trengte for å sitte resten av kvelden med retting av oppgaver og planlegging? Hun som tok fri; kanskje hadde hun forberedt massevis før ferien, eller brukte flere dager i tillegg til denne søndagen på jobb uten at du fulgte med? 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #56 Skrevet 19. august Vi jobber selvfølgelig en del hjemme, men man må ikke glemme at vi multitasker en del også. Jeg kan f.eks planlegge et time oppe i hodet mitt mens jeg lager middag eller tenke på punkter jeg vil ta opp på et fagmøte mens jeg dusjer barna på kvelden. Man må ikke fysisk hverken sitte på kontoret eller på PC for å jobbe alltid. Hvis jeg har lagt planer i hodet samtidig som jeg har gjort noe annet, går det jo fort å få skrevet det ned, dersom det ikke allerede holder å ha det i hodet. Anonymkode: e67ad...964 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #57 Skrevet 19. august Jobbet i barneskole og vgs. Har kun unntaksvis jobbet 43 timer i uka. Husker da ledelsen bestemte at vi måtte være på kontoret til halv fire, det var mange misfornøyde lærere 😅 Det eneste jeg gjør etter halv fire er å svare foreldre på sms om det er noe spesielt, men det er det som regel ikke. På vgs er det enda mindre stress enn på barneskolen. Utrolig behagelig jobb. Tenker innimellom at jeg skal bytte til det jeg egentlig er utdannet som (med høyere lønn og ingen slitsomme foreldre), men høyere lønn er ikke verdt å miste arbeidstida for. Anonymkode: c3f12...b4b
AnonymBruker Skrevet 19. august #58 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi jobber selvfølgelig en del hjemme, men man må ikke glemme at vi multitasker en del også. Jeg kan f.eks planlegge et time oppe i hodet mitt mens jeg lager middag eller tenke på punkter jeg vil ta opp på et fagmøte mens jeg dusjer barna på kvelden. Man må ikke fysisk hverken sitte på kontoret eller på PC for å jobbe alltid. Hvis jeg har lagt planer i hodet samtidig som jeg har gjort noe annet, går det jo fort å få skrevet det ned, dersom det ikke allerede holder å ha det i hodet. Anonymkode: e67ad...964 Hehehehehe det var dagens! Som om ikke det gjelder de fleste arbeidstakere. Tror du ikke en sykepleier som jobber med dødssyke barn også har jobben i hodet selv om hun henger opp tøy og lager middag på kvelden etter et langt skift? Tenker på hvordan hun kunne prioritert annerledes på jobb slik at pasientene fikk det bedre, eller at hun legger planer for hvordan hun bedre kan være til hjelp for det nye barnet som kom inn på avdelingen tidligere samme dag - uten at sykepleieren får automatisk fri alle skolens ferier. Ts Anonymkode: 7646a...959 7
Gaia Skrevet 19. august #59 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hehehehehe det var dagens! Som om ikke det gjelder de fleste arbeidstakere. Tror du ikke en sykepleier som jobber med dødssyke barn også har jobben i hodet selv om hun henger opp tøy og lager middag på kvelden etter et langt skift? Tenker på hvordan hun kunne prioritert annerledes på jobb slik at pasientene fikk det bedre, eller at hun legger planer for hvordan hun bedre kan være til hjelp for det nye barnet som kom inn på avdelingen tidligere samme dag - uten at sykepleieren får automatisk fri alle skolens ferier. Ts Anonymkode: 7646a...959 Det er ganske patetisk å lese om så mange på KG som er misunnelige på de friperiodene lærere har. det er jo tråder om dette flere ganger i måneden. Ta en mastergrad, og kom og jobb som vikar som kontaktlærer for en klasse med 28 elever på min arbeidsplass, så kan vi snakke om timer til sommeren. 👍 7 1
tirben Skrevet 19. august #60 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Alle vet at lærere ikke jobber 43 timers uke. Alle vet at de jobber relativt korte dager OG har fri i alle ferier. Alle vet at noen lærere jobber litt på kveld/helg innimellom. Men jammen går de tidlig. Og en ting som ikke alle vet er at lærere gjerne tar seg fri en dag i uka hvor de liksom har hjemmekontor. Anonymkode: d7783...327 Og da sitter elevene i klassen uten lærer da? 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå