AnonymBruker Skrevet 19. august #21 Skrevet 19. august Jeg er lærer og jobber mye mer enn det, men helt klart at gamle travere ikke alltid legger ned 100% innsats og resirkulerer noen oppdrag her og der. Hadde jeg og de fleste lærerne jeg kjenner derimot begynt å skrive timer hadde vi kjapt fått beskjed om å slutte med det, fordi overtidsbetalt er ikke en gode som er tilgjengelig for oss. Det som er fint oppi denne mistenkeliggjøringen av lærere, og litt ironisk da hvis man har observert i 18 år som noen skriver at lærere ikke trenger å jobbe for lønn og avspasering, er at læreryrket er åpent for alle! Du som sitter på den tydeligvis ganske kjedelige kontorjobben og speider utover skolens parkeringsplass kan få deg en lærerutdanning og få ufortjent avspasering du også! Kom, kom. Anonymkode: f737d...639 18 7
AnonymBruker Skrevet 19. august #23 Skrevet 19. august Tja, arbeidsmengden går i bølger. Rundt utviklingssamtaler jobber jeg mye mer enn 43 timer, og andre uker mindre. Samles sett fyller jeg greit rundt 43 timer per uke. For øvrig har jeg tilbrakt mange timer med ulike folk som har hjemmekontor i min avspasering og ferie som lærer, og gjengs over er at de logger inn på jobbkontoen på PC-en sin og beveger musepekeren litt i de to timene vi er sammen mens de drikker kaffe og skravler. Så kanskje på tide å slutte å gi lærerne så mye pes hele tiden? Anonymkode: 4218c...afb 7
AnonymBruker Skrevet 19. august #24 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ca det antallet timer de må jobbe for å kunne ta ut all avspaseringen skoleferiene tilsier. Årsaken til at jeg lurer er at jeg jobber rett ved en stor skole i Oslo. Jeg jobber rundt femti timer i uken og bor omtrent på kontoret. Hver dag ser jeg de samme lærerne strømme til skolen mellom kl 8 og 8.30. På ettermiddagen forlater de samme lærerne skolen mellom kl 14 og 16. I perioder er det foreldremøter og da er de der et par timer lengre utover kvelden. Dette gjelder bare noen få kvelder i året. Jeg lurer på om all den resterende arbeidstiden de må jobbe utføres hjemmefra, og er det sånn for alle? Kontrolleres dette på noen måte, altså at de arbeider alle de ekstra timene? Anonymkode: 7646a...959 De jeg kjenner jobber mye hjemme ja. Retter prøver, oppgaver og gjør forbredelser til neste dag blant annet. Regner ikke med at de som har hjemmekontor blir kontrollert, så skjønner ikke helt hvorfor du tenker det skal vere greit å gjøre det med lærerene? Mange av de har unger osv å gjør mye etter barna er lagt. Anonymkode: f0eb4...83b 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #25 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det tviler jeg ikke på. Men ser lite til hylekoret av leger på sosiale medier. Der skinner lærerstanden øverst av alle. Jeg bor rett ved en barneskole, parkeringsplassen er tom kl 15. Hver dag. På planleggingsdager er det mindre biler enn vanlig og. Har bodd her i 18 år, så det er ikke noe jeg trengt å lage statistikk av. Anonymkode: f9e43...2aa Du vet at mange av de har barn, dyr osv så de må hjem til. Passer du så godt på andre som har delvis hjemmekontor også? Anonymkode: f0eb4...83b 6 1
SPOCA Skrevet 19. august #26 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Andre med hjemmekontor har vel ikke nødvendigvis all avspaseringen dere har? Anonymkode: 7646a...959 All avspaseringen vi har? Den er ikke noe mer enn at den tilsvarer en som jobber 37,5 timer uke. Og de har gjerne overtidsbetaling. Eller lønn som tilsvarer. Min mann med hjemmekontor kan velge selv overtidsbetaling eller å ta ut fri i tillegg til full lønn. Han har altså mye mer tilsvarende avspasering enn det jeg har. 4
AnonymBruker Skrevet 19. august #27 Skrevet 19. august Jeg er lærer og prøvde et år å føre timer. Men det måtte jeg slutte med fordi det var så deprimerende å se alle timene som gikk utover det jeg allerede fikk avspasering for. Motivasjon ble litt lavere de siste 6 ukene når alle timer egentlig var jobbet inn allerede, og jeg i teorien jobbet 6 uker gratis. Anonymkode: ff957...c19 4 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #28 Skrevet 19. august Som i andre yrker sluntrer sikkert noen unna. De lærerne barna mine har gjør en fantastisk jobb. Jeg aner ikke om de gjør all jobb på jobb eller hjemme, men jeg vet de står på og gjør seg fortjent til lønna. Anonymkode: 7035e...785 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #29 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Andre med hjemmekontor har vel ikke nødvendigvis all avspaseringen dere har? Anonymkode: 7646a...959 Nå er det ikke hvor jobben gjøres som fører til undervisningsfrie perioder heller. Anonymkode: 41ba0...a92 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #30 Skrevet 19. august Personlig synes jeg lærere fortjener all avspaseringen, og mer. Jeg er ikke lærer, og gidder ikke heller😂 Har jobbet i skolen. Dere som synes at lærere har det SÅÅÅ fantastisk, kan jo bare bli lærere selv. Men det gidder dere ikke, for det er en vanskelig utdannelse og en krevende jobb med dårlig lønn. Mitt råd: Slutt å syt. Anonymkode: d96cd...d72 6 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #31 Skrevet 19. august Ser det samme her også! Jeg er nærmeste nabo til en ungdomsskole. Anonymkode: 7d545...414 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #32 Skrevet 19. august Da jeg jobbet så dagene stort sett sånn her ut; Plandagene før skolestart; 08.00-16.00. Hjem og hente i bhg og SFO, middag, legge så tilbake på jobb fra 20.00-22.00. Det tar så sinnsykt mye tid å forberede alt. Klasserom skal organiseres, oppstartshefter lages, garderober navnes, bøker sorteres, lister være i orden. Tar jeg over ny klasse må jeg ha møter med tidligere lærer, se over gamle kartlegginger for å se nivå på klassen. Forberede og planlegge året. Vanlig uke; Mandag: 07.45-14.30 bunden tid. Så er jeg gjerne ei time for å skrive ut ting til uka. Mange ganger lengre. Hjem, ordne unger og spiser jobbe ei times tid etter ungene er i seng. Tirsdager; undervisning fra 08.15-13.30. Så har jeg ei halvtime før teamtid fra 14.00-15.30. Tirsdager er min jobbdag. Da sitter jeg på jobb til ca 20.00. Onsdag er min helligdag. Undervisning fra 08.15-13.00. Så er det bunden tid på jobb til 14.30. Da drar jeg hjem. Hjemme jobber jeg ingen ting på onsdager. Bakedag for meg og unga. Torsdager er det undervisning fra 08.15-13.30. Så er det rett på fellestid fra 13.30-15.30. Så er det en time med spesialpedagog fra 15.30-16.30. Vi går gjerne litt over. Hjemme jobber jeg ca halvannen time på torsdager. Fredager er det undervisning fra 08.15-13.00. Uteskole. Ingen bunden tid. Jeg pleier å dra hjem kl 13.30. Søndager jobber jeg ca 3 timer på kveldstid med å planlegge kommende uke. I høst og vinterferie jobber jeg gjerne to dager mens ungene er i bhg/SFO. Dagen før oppstart etter juleferie jobber jeg også. To ganger i året er det foreldremøte. Da er det forberedelser først, så er jeg på skolen frem til ca 20.00. To ganger i året er det samtaler med foreldre/elever. Dette skal helst falle utenfor bunden tid. Det settes av 30 min pr elev. Jeg har 28 elever. I tillegg kommer forarbeid med alt som skal skrives inn av vurderinger og kartlegginger. Og oppfølging av elever som gjør det under gjennomsnittet bra på kartleggingene. Og skriving av IOP. Møter med PPT, BUP, psykologer, foreldre utenom, oppfølging av den enkelte elev dersom det skjer noe på skolen.. Jeg hører alltid at lærere aldri i verden nan jobbe 43t uke.. Jeg skjønner ikke lærerne som ikke gjør det, for hvordan klarer de følge opp elever, planlegge og kvalitetssikre undervisning, vurdere egne opplegg, tilpasse opplegg for den enkelte elev, ha møter med alle mulige slags instanser osv uten å ha hjemmekontor? Eller er det det som er problemet? Det er ikke godt nok for den gjengse meningsmann med mindre lærere bindes til skolen 43timer i uka? Anonymkode: 2ba13...eb8 3 4
AnonymBruker Skrevet 19. august #33 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser det samme her også! Jeg er nærmeste nabo til en ungdomsskole. Anonymkode: 7d545...414 Er du nærmeste nabo til noen som har hjemmekontor bør du jo sende en streng mail til arbeidsplassen deres og KREVE at de skal sitte på kontoret alle arbeidstimene. Å jobbe hjemme er uhørt! Anonymkode: 2ba13...eb8 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #34 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ca det antallet timer de må jobbe for å kunne ta ut all avspaseringen skoleferiene tilsier. Årsaken til at jeg lurer er at jeg jobber rett ved en stor skole i Oslo. Jeg jobber rundt femti timer i uken og bor omtrent på kontoret. Hver dag ser jeg de samme lærerne strømme til skolen mellom kl 8 og 8.30. På ettermiddagen forlater de samme lærerne skolen mellom kl 14 og 16. I perioder er det foreldremøter og da er de der et par timer lengre utover kvelden. Dette gjelder bare noen få kvelder i året. Jeg lurer på om all den resterende arbeidstiden de må jobbe utføres hjemmefra, og er det sånn for alle? Kontrolleres dette på noen måte, altså at de arbeider alle de ekstra timene? Anonymkode: 7646a...959 Vet om mange lærere som ikke jobber så mange timer pr uke Fellesnevneren er at de har en viss fartstid og ikke kaster tiden bort på dill Anonymkode: 4bfc8...0d8 1
Laraa Skrevet 19. august #35 Skrevet 19. august Det er jeg ganske sikker på ja. Søsteren min er lærer og hadde en elev med en alvorlig sykdom , moren til eleven ringte ofte på ettermiddagen for å snakke om veien videre, tilrettelagt opplegg og undervisning samtidig som hun måtte støtte den utrøselige moren etc...Det er ting man ikke automatisk kan skrive opp i noen timebank. Det er frivillig å ta tlf selvsagt, men når du har elev med alvorlig sykdom. Hvor lett er det å legge på da? Greit nok at dette ikke er hverdagskost,men det er realiteten at alle kan komme i slik situasjon. Moren min er lærer og satt ofte time etter time på ettermiddagene og rettet Matte innlevering og norskstiler. Og så er det elevkvelder, hyggekvelder,skoleavslutninger og elevkonserter. Det er inkludert i disse dagene. Og så når de ringer kl 22.00: Hvor er egentlig ranselen til sønnen min?? Han sier at NN stjal den. Er det noe du vet noe om eller?? Har du sett noe? Du som lærer er jo ansvarlig! Kan du si noe om hva slags lekser som er til i morgen? Faktisk unner jeg lærere hver eneste dag i ferie. Jeg hadde krepert etter en uke som lærer 3 2 4
AnonymBruker Skrevet 19. august #36 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er lærer og prøvde et år å føre timer. Men det måtte jeg slutte med fordi det var så deprimerende å se alle timene som gikk utover det jeg allerede fikk avspasering for. Motivasjon ble litt lavere de siste 6 ukene når alle timer egentlig var jobbet inn allerede, og jeg i teorien jobbet 6 uker gratis. Anonymkode: ff957...c19 Glemte å nevne rettebunkene med bøker og digitale tilbakemeldinger på arbeid elevene har gjort. Vil bare tilføye at jeg også har prøvd det samme som deg. Temmelig deprimerende å allerede før jul, ha jobbet alle de timene jeg skulle ha jobbet ut januar. Men dette var i starten, da jeg var veldig ambisiøs og tenkte at jeg måtte dokumentere absolutt alt og skrive lange avhandlinger om hvert fag til elevene. Vil også tilføye at jeg i sommer, når alle de som er misunnelige på "lærerferien" vår tror at vi har fri hele tiden, har sittet og laget årsplaner for de fagene jeg ikke skal ha sammen med andre lærere, slik at jeg får tid til å lage disse sammen med dem nå i de første skoleukene. Jeg har også vært på skolen når det har vært regnværsdager, for å printe ut og laminere lapper og oversikter til høsten, slik at jeg har hatt bedre tid til andre ting på planleggingsdagene. På søndag var jeg også på jobb fra tidlig formiddag og ut på ettermiddagen for å fikse ting i klasserommet, samt henge opp navnelapper i garderoben til elevene skulle komme i går. Tror dere som er misunnelige på friukene våre at slike ting på magisk vis skjer av seg selv eller? At vi kan knipse i hendene og så er alt på plass? Anonymkode: 7aa3c...2b4 4
AnonymBruker Skrevet 19. august #37 Skrevet 19. august Jeg er på jobb fra 08.15- 15, eller 16 . Og en dag kl 18. og jobber hjemme hver dag. Lærere jobber mer enn dere tror. Anonymkode: 802b2...7a9 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #38 Skrevet 19. august SPOCA skrev (17 minutter siden): All avspaseringen vi har? Den er ikke noe mer enn at den tilsvarer en som jobber 37,5 timer uke. Og de har gjerne overtidsbetaling. Eller lønn som tilsvarer. Min mann med hjemmekontor kan velge selv overtidsbetaling eller å ta ut fri i tillegg til full lønn. Han har altså mye mer tilsvarende avspasering enn det jeg har. Dette! Er ikke lærer selv, men ser jo gang på gang folk som klager over dette at de har så mye avspasering og fri. Det har jo vært slik i alle år at lærere har avspasering i sommerferier, høst, vinter osv. Så alle som klager over å ikke kunne ha det samme kunne jo bare valgt å studere til å bli lærere. Anonymkode: 37e5e...986 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #39 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dette temaet dukker opp hver høst, og det tar jeg med knusende ro. Jeg vet selv hvor mye jeg jobber, og lar meg ikke provosere. Selvsagt jobber ikke alle lærere det de skal, på samme måte er det i alle andre yrker. De fleste jobber det de skal og mer til. Hadde det virkelig vært så lettvint som det ser ut til fra utsiden, med korte dager og mye fri, så hadde ikke rekruttering vært noe problem. Anonymkode: c7589...491 Problemer med rekruttering kan dere legge på dere selv og fagforeningene deres som hele tiden snakker jobben deres ned Anonymkode: 4bfc8...0d8 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #40 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet om mange lærere som ikke jobber så mange timer pr uke Fellesnevneren er at de har en viss fartstid og ikke kaster tiden bort på dill Anonymkode: 4bfc8...0d8 Kaste bort tiden på dill faktisk.. Hva regner du som å kaste bort tiden på dill? Skreddersy opplegg så fe faktisk passer elevgrupper? Kvalitetssikre opplegg kjøpt på nett og tilpasse? Hva er dill? Anonymkode: 2ba13...eb8 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå