Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (22 timer siden):

Har ikke man rett på fri når barnet har 1 skoledag i 1 klasse?

Absolutt ikke i det private men sikkert i stat og kommune 😅

Anonymkode: 7b91d...5ec

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å være ærlig er viktig.

Jeg bodde så nær en tidligere jobb at jeg gikk til fots. Én dag hadde jeg ganske så dårlig tid så jeg måtte løpe. Enda verre blei det når jeg oppe i alt stresset dreit i buksa under løpingen. Jeg måtte simpelthen bare løpe hjem igjen å bytte truse. Hadde ikke noe valg.

Resultatet ble skikkelig forsinket. MEN. Jeg var ærlig og fikk masse empati. Og et smil på lur følte jeg..

Anonymkode: 75182...d9a

• Liker 3
Skrevet

Er det slik at småbarnsforeldre mener at det å ha barn er et frikort til å komme og gå litt etter hva dagens krise er? At siden man har barn kan man komme litt sent og gå litt tidlig? Forventer de at arbeidsgiver skal betale for disse 10 minuttene her og der?

Er det slik at det er helt greit at de barnløse eller de med selvstendige barn skal dekke over når småbarnsforeldrene ikke klarer å planlegge for uforutsette ting? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi kjipt, jeg har et barn som som ofte blør neseblod,  veldig kraftig, kommer helt uten grunn og ingen forvarsel. Blir av og til forsinket grunnet dette. Alle har forståelse, og jeg blir bare møtt med smil. 

Anonymkode: 4ddea...883

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du planlegger for dårlig om ti min forsinkelse velter lasset. Jeg har vært i arbeidslivet siden -97 og kun kommet for sent en gang, det var pga dødsulykke og sperret vei uten omkjøringsmulighet. Det er de samme som til stadighet er for sene, fem min her, et kvarter der, alltid de samme som ikke klarer å komme tidsnok. Da må du tåle å få beskjed om at det ikke er greit av arbeidsgiver. De fleste har vel fri den dagen barnet begynner i 1.klasse, så noe i historien din skurrer. 

Anonymkode: adbd0...219

Da synes jeg du planla for dårlig! Du burde visst at det kunne skje! Og du vet ingenting om TS «pleier» å være forsinket eller ikke! Hvis TS ikke pleier det, så burde sjefen roe seg ned, og ha forståelse! Men du tror at det er berettiget sånn jeg leser svaret ditt! Og de fleste har ikke fri første skoledag, slik du liker å tro…. Du er en dømmende person, som sier at dødsulykken du kommer for er eneste gyldige grunn til å komme noen minutter for sent. Enten er du dum, idiot eller dårlig til å planlegge selv. Jeg har aldri kommet for sent pga en dødsulykke 😱🙈

Anonymkode: 083b6...d75

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

100% riktig av arbeidsgiver. Foreldre har ikke fritak fra arbeidslivet. 

Anonymkode: 31183...2f9

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mange sentere kjører ekstreme gebyr når en butikk ikke åpnes til avtalt senteråpningstid. 

Om det er butikk på et senter så kan det fort gå mange årslønn om butikken ikke klarer å holde åpent til de avtalte tider.

Det er faktisk kritisk med tanke på butikkens budsjett at den får åpnet presis.

:skya:

Anonymkode: 9af1d...f98

Det er stort sett gebyrer på omlag 3-5000kr pr halvtime/time..

Anonymkode: 0a6cd...28a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

100% riktig av arbeidsgiver. Foreldre har ikke fritak fra arbeidslivet. 

Anonymkode: 31183...2f9

Nei, men livet skjer. Man kan ikke alltid planlegge for uforutsette ting. Om morgenen er det ofte knapt med tid fra sfo åpner og man skal være på jobb. Skal ikke mye til før man kommer forseint, man mister en buss eller det har skjedd noe. De fleste mennesker forstår dette. Ellers så har også mange i dag fleksitid, så man må bare jobbe inn igjen de ti minuttene på slutten av dagen eller en annen dag.

Anonymkode: 180f7...54a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 18.57):

Skolestart i dag og et barn som var spent på å begynne på skolen. Noe som resulterte i gråt og 10 min forsinkelse på jobb. 
Den forrige gangen jeg kom ca 5 min for sent, oppdaget jeg en vannlekkasje hjemme rett før jeg skulle kjøre.

Samlet sett resulterte dette i en utskjelling på jobb i dag, og fullstendig mangel på empati og forståelse..

Nå kjenner jeg at jeg gruer meg til å dra på jobb:/ Jeg har tre barn og det kan skje alle mulige ting med dem som fører til forsinkelser. Også andre vesentlige og uforutsette ting som måtte oppstå.

kjenner jeg blir oppriktig lei meg over å måtte oppleve slikt på min jobb. 
Der jeg bor er det utrolig mange småbarnsforeldre som har kollidert i traffikken, bare for å rekke de ekstra minuttene før jobb.. Liv går tapt på grunn av arbeidsgivere som er så rigide. 

Vet ikke hvor jeg vil med dette, men ble bare så lei meg over behandlingen jeg fikk i dag..

-ts

Anonymkode: eaa8e...b0f

Første bud når man vet man blir forsinket er å sende en melding eller ringe og informere om det. Det er helt fait å bli forsinket en sjelden gang, livet skjer. Men da tar man det halve minuttet for å si fra. Å ikke si fra er respektløst overfor både kolleger og andre samarbeidspartnere. Det er ikke greit å la være å si fra. 

Anonymkode: 7e3ce...833

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

😂

Dette må være skrevet på tull.

Forutse ras, ulykker og togavsporing! 😂

Kan du gi meg vinnertallene i Eurojackpot i kveld?

Det er så mange spesielle folk på dette forumet at jeg blir helt matt...

(Håper dette er ironi jeg ikke fanger opp)

Anonymkode: d0707...d7d

Del de lottotallene med meg🤣 enig med deg. Så mange bedrevitere og synsere jeg tenker jeg aldri ville hatt som venner, kollegaer eller ledere. Rett og slett ikke i livet mitt.

Anonymkode: 0a6cd...28a

AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg aldri ansetter kvinner i fruktbar alder da de går rundt og mener at alt annet kommer foran jobben. De glemmer også på magisk vis at de 8 timene de skal være på jobb er 8 timer de har solgt til arbeidsgiver, og da skal man være tilgjengelig for arbeidsgiver.

Anonymkode: 70d46...6c0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 18.57):

Der jeg bor er det utrolig mange småbarnsforeldre som har kollidert i traffikken, bare for å rekke de ekstra minuttene før jobb.. Liv går tapt på grunn av arbeidsgivere som er så rigide.

Ærlig talt… Det er ikke arbeidsgiver sin feil at folk kolliderer i trafikken. For å rekke de ekstra minuttene før jobb, hva mener du med det? Stå opp 10 minutter før og bruk dem i trafikken. Har du ikke flexi-tid så må du møte opp til riktig tid. Det er sikkert ikke kjempegøy å få kjeft av sjefen, men jeg kan forstå frustrasjonen om dette er noe som gjentar seg. Veit ikke hva slags jobb det er snakk om, men ofte går det ut over kollegaer når andre er seine og det er lite kollegialt. Mitt råd: lær av dette og stå opp litt før om morran, lykke til!

Anonymkode: ba282...10c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er grunnen til at jeg aldri ansetter kvinner i fruktbar alder da de går rundt og mener at alt annet kommer foran jobben. De glemmer også på magisk vis at de 8 timene de skal være på jobb er 8 timer de har solgt til arbeidsgiver, og da skal man være tilgjengelig for arbeidsgiver.

Anonymkode: 70d46...6c0

Hva med oss frivillig barnløse? 

Anonymkode: 67945...b03

• Liker 4
Skrevet

Hadde mine ansatte kommet for sent på jobben med diverse svake begrunnelser (en jobb med deadlines hele dagen) hadde det blitt mer enn kjeft. Jeg kan ikke ha ansatte som jeg ikke kan stole 100% er på tiden. Heller ikke ansatte som bruker arbeidsdagen på å ha kontakt med f eks barnehagen for å vite hva barna gjør til enhver tid.

Jeg ansette absolutt ikke personer med småbarn

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da må man jobbe deltid. Folk ønsker å ha 100% lønn, men prestere maks 50%, komme for sent, gå for tidlig…Nei, det går ikke. 

Anonymkode: 67945...b03

Hvilken holdning er det? Jeg selv jobber effektivt og jobber virkelig når jeg er på jobb. Andre kollegaer som ikke lever i tidsklemme som meg står leeenge v kaffemaskinen å prater. 
på kontorene til hverandre osv.. 

jeg selv er vant til å prioritere, være effektiv og få ting unna- for jeg er vant til å leve sånn for å rekke alt.

småbarnsforeldre vet å bruke tiden effektivt og bruke tiden smart.

Ja, det har vært dager jeg også ikke er så effektiv, etter nattevåk er omsorgstrett og mentalt tom for jeg kjenner meg oppbrukt.

Hvorfor ikke være en god kollega og kunne ha empati og være forståelses full? Hva koster det? 
Manner kollegaer over mange år og livsfaser og livesendinger skjer med alle. 

HVER SIN GANG. 🙏🏻❤️🤗

Ja, denne perioden er det meg som trenger en god kollega, forståelse og medmenneskelighet.

Neste gang er det kollegaen som trenger meg. Opplevd det selv. 
skillsmisse, sykdom i familie eller syk selv osv.. da viser jeg empati og tar i et tak ekstra for henne.  

Når alt kommer til alt er vi effektive, har det fint på jobb og er gode arbeidstakere.

Vær en god kollega, hjelp hverandre. Og støtt hverandre, livet kommer til alle en eller annen gang.

Anonymkode: c3723...795

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jøyemeg skrev (30 minutter siden):

Hadde mine ansatte kommet for sent på jobben med diverse svake begrunnelser (en jobb med deadlines hele dagen) hadde det blitt mer enn kjeft. Jeg kan ikke ha ansatte som jeg ikke kan stole 100% er på tiden. Heller ikke ansatte som bruker arbeidsdagen på å ha kontakt med f eks barnehagen for å vite hva barna gjør til enhver tid.

Ville aldri jobbet under deg heller. Makan til holdning 😳

• Liker 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke sagt noe om at hennes kollegaer ikke skal få forståelse og fleksibilitet. En hver fleksibel og fornuftig arbeidsgiver finner løsninger for dette. Feks ved at den som kommer 10 minutter for sent jobber 10 minutter over. At det går av avspasering eller lønn. Men helt ærlig hvis noen kun har kommet 20min for sent totalt i løpet av et år så ser jeg ikke hva en arbeidsgiver skal vinne på ved å i gi 20min trekk i lønn. 

Jeg har en jobb der jeg ikke kan gå før den som skal ta over er på plass. Hvis den som skal ta over kommer ti minutter for sent hjelper det meg absolutt ingenting at vedkommende jobber ti minutter mer i andre ende av vakta. Jeg skal ikke trenge å være forståelsesfull og fleksibel fordi jeg har en drittkollega som ikke klarer å planlegge, det skal ikke være mitt problem. Og det koster meg null kalorier å skjelle ut noen som forpurrer min tidsplan fordi de ikke har kontroll på egne unger og egen tid. Jeg er ikke sjef, jeg kan skjelle ut hvem jeg vil. Og ts som kommer ti minutter for sent og ødelegger for meg (vente 20 min ekstra på neste buss f.eks), hun får en tordentale til tårene hennes spretter. Ungen din griner fordi hun ikke vil på skolen? javel, men da får far ts seg av det. Og har du ikke klart å holde på barnefaren og er alene, så heter det at «nå skal mamma jobb jenta mi, så her må du faktisk bare komme deg av gårde, vi kan snakke om dette senere».

Anonymkode: adbd0...219

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken holdning er det? Jeg selv jobber effektivt og jobber virkelig når jeg er på jobb. Andre kollegaer som ikke lever i tidsklemme som meg står leeenge v kaffemaskinen å prater. 
på kontorene til hverandre osv.. 

jeg selv er vant til å prioritere, være effektiv og få ting unna- for jeg er vant til å leve sånn for å rekke alt.

småbarnsforeldre vet å bruke tiden effektivt og bruke tiden smart.

Ja, det har vært dager jeg også ikke er så effektiv, etter nattevåk er omsorgstrett og mentalt tom for jeg kjenner meg oppbrukt.

Hvorfor ikke være en god kollega og kunne ha empati og være forståelses full? Hva koster det? 
Manner kollegaer over mange år og livsfaser og livesendinger skjer med alle. 

HVER SIN GANG. 🙏🏻❤️🤗

Ja, denne perioden er det meg som trenger en god kollega, forståelse og medmenneskelighet.

Neste gang er det kollegaen som trenger meg. Opplevd det selv. 
skillsmisse, sykdom i familie eller syk selv osv.. da viser jeg empati og tar i et tak ekstra for henne.  

Når alt kommer til alt er vi effektive, har det fint på jobb og er gode arbeidstakere.

Vær en god kollega, hjelp hverandre. Og støtt hverandre, livet kommer til alle en eller annen gang.

Man blir oppfordret til å få barn. Samfunnet trenger barn. 
Hvem skal passe på deg når du blir gammel??

vi trenger mange barn og vi trenger arbeidsgivere som tar vare på de foreldrene som oppdrar og tar vare på de arbeidstakerne. 

Heia alle småbarnsforeldre som står i jobb. Dere gjør en fantastisk innsats ❤️❤️

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jøyemeg skrev (34 minutter siden):

Man blir oppfordret til å få barn. Samfunnet trenger barn. 
Hvem skal passe på deg når du blir gammel??

vi trenger mange barn og vi trenger arbeidsgivere som tar vare på de foreldrene som oppdrar og tar vare på de arbeidstakerne. 

Heia alle småbarnsforeldre som står i jobb. Dere gjør en fantastisk innsats ❤️❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så hvis ei ferje er ute av drift så hjelper det å være tilstede for å stå på kaia og vente 15 minutter før? På hvilken måte hjelper det arbeidsgiver at du står der litt ekstra lenge?

Anonymkode: b3e79...87d

Ved å stå opp før rekker jeg den ferga som går 30 minutter tidligere enn den jeg pleier å ta.

Og hvis noen lurer på hvordan jeg fikser det med levering i barnehage og på skolen, så tar far seg av det. Han trenger ikke ferge for å komme seg på jobb.

Anonymkode: 7355b...786

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...