AnonymBruker Skrevet 15. august #41 Skrevet 15. august Alice123 skrev (23 minutter siden): Om det drømmejobben så takker du ja, det er ikke noe tenke på. Du skriver "siste transport", hvor mange bytter er det dør-til-dør fra hjem til jobb? Jeg spør fordi de som i denne tråden skriver at de har like lang reisevei og det går helt fint ikke har noen bytter, men opplevelsen av reisevei er noe helt annet om man har. Er bare en bytte, altså fra tog til buss. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det drømmejobben så tar du den! Men har du ikke mulighet til å flytte nærmere jobben på sikt? Anonymkode: 6b575...a91 Jo, det blir jo isåfall å flytte etterhvert. Per dags dato har jeg null midler, så da blir det isåfall pendling. Anonymkode: 52760...aa0
AnonymBruker Skrevet 15. august #42 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er bare en bytte, altså fra tog til buss. Jo, det blir jo isåfall å flytte etterhvert. Per dags dato har jeg null midler, så da blir det isåfall pendling. Anonymkode: 52760...aa0 Du skal altså kun pendle frem til første lønning. Depositum løses ved depositumslån. Ulempen du beskriver er jo svært kortvarig. Anonymkode: 9b5a1...f34 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #43 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skal altså kun pendle frem til første lønning. Depositum løses ved depositumslån. Ulempen du beskriver er jo svært kortvarig. Anonymkode: 9b5a1...f34 Har overraskende nok ikke tenkt på det, haha😅 takk for tipset/påminnelse! Anonymkode: 52760...aa0
AnonymBruker Skrevet 16. august #44 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har overraskende nok ikke tenkt på det, haha😅 takk for tipset/påminnelse! Anonymkode: 52760...aa0 Sjekk med banken om du kan få lån til depositum mot å fremvise arbeidskontrakt. Så trenger du kanskje ikke å pendle i det hele tatt Anonymkode: 3bb47...339 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #45 Skrevet 16. august Jeg har 2 timer hver vei. Du må virkelig like jobben din og akseptere at ukedagene er jobb, intet annet. Er slitsomt men for meg er det verdt det. Jeg har store unger, hadde aldri gått med ansvar for barn. Anonymkode: 14b15...f23
AnonymBruker Skrevet 16. august #46 Skrevet 16. august Rosa Dartle skrev (21 timer siden): Mange steder er ikke arbeidsmarkedet helt topp. Man kan sture i en lavtlønnet jobb resten av livet, eller man kan pendle i en periode og ha det litt slitsomt, for deretter å lande drømmejobben. Livet er langt, og man orker heftige perioder så fremt man vet at det er tidsavgrenset. Nei hadde ikke gjort det uansett årsak Anonymkode: 26cf4...0bc
Rosa Dartle Skrevet 16. august #47 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei hadde ikke gjort det uansett årsak Anonymkode: 26cf4...0bc Ikke selv om alternativet hadde vært å ikke ha jobb?
AnonymBruker Skrevet 16. august #48 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 19.07): Du blir garantert lei! være 12 timer borte hver dag, hva har du igjen av livet da? Jeg hadde engang en halv times vei hver vei og jeg orka 2 uker! Tenk på vinter og varierende føre, mørke kvelder og morgener.. Nei, tenk deg om! Anonymkode: a31c7...658 Slike holdninger sjokkerer meg litt. Det er veldig mange i Norge som må pendle slike avstander, gjerne med ferge og buss. Mange har gjort det i veldig mange år, andre klarer ikke 2 uker? Noen må faktisk gjøre dette bare for å ta en utdanning, ikke alle har råd til å bo der hvor den videregående skolen eller høgskolen er. Ikke alle får borteboer stipend pga avstand etc etc. Dette er en del av livet. Når man er nyutdannet tar man det man får for å bygge CV og få god arbeidserfaring. Hjemmekontor? var det derfor du valgte yrket ditt? Når man bor i et langstrakt land som Norge hører pendling med, eller bo i byene der det er for dyrt å leie eller eie. Anonymkode: 25d83...825 4
AnonymBruker Skrevet 16. august #49 Skrevet 16. august Voksene burde klare det når mange ungdom må dette hver dag med buss og tog for å gå på skole Anonymkode: 55ea0...b84
AnonymBruker Skrevet 16. august #50 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Voksene burde klare det når mange ungdom må dette hver dag med buss og tog for å gå på skole Anonymkode: 55ea0...b84 Jeg tror mange voksene med små barn hadde slitt (vi må levere i bhg osv.), men voksene uten barn og med store barn burde klare det til en viss grad. Anonymkode: 858f7...6b2
AnonymBruker Skrevet 17. august #51 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 19.07): Du blir garantert lei! være 12 timer borte hver dag, hva har du igjen av livet da? Jeg hadde engang en halv times vei hver vei og jeg orka 2 uker! Tenk på vinter og varierende føre, mørke kvelder og morgener.. Nei, tenk deg om! Anonymkode: a31c7...658 Du orket kun en halvtime reisevei i to uker? Wow… Anonymkode: 45138...a23 2
K.B. Skrevet 17. august #52 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 18.08): Skal gjennomføre siste runde, og dersom jeg endelig lander drømmejobben, så blir det potensielt 2 timer reisevei hver vei. Jeg er nyutdannet, så det har vært hardt å få jobb itillegg så må jeg spare opp før jeg kan eventuelt flytte nærmere denne jobben dersom jeg for den. Har brukt ganske lang tid på å finne jobb, så vet ikke hvor risky det er å måtte avslutte prosessen i håp om at det plutselig dukker opp muligheter nærmere meg? Anonymkode: 52760...aa0 Det går jo ikke i lengden, det skjønner du jo selv. 8 timer jobb, 4 timer reise + uforutsette ting, du vil bruke over halve døgnet på dette, det er ikke mye tid igjen til å sove, lage mat, gjøre noe sosialt osv.
Summeer Skrevet 17. august #53 Skrevet 17. august Jeg har ca1t reisevei, det er min grense. Jeg er også heldig med å kunne bruke deler av den tiden på å jobbe. 2t hadde gått greit om jeg ikke hadde hatt barn og det er drømmejobben. Jeg hadde gitt det ett år, og så bestemt meg for om det er jeg som må flytte etter jobben, eller om jeg må finne en jobb der jeg bor.
AnonymBruker Skrevet 17. august #54 Skrevet 17. august I og med at du er ung og barnløs (og heller ikke nevner noen partner) så tenker jeg at dette er null problem. Dersom det faktisk blir et problem, kan du jo bare flytte. Stå opp grytidlig, kom deg til toget og sov. Vær på jobb kl. 07-07.30, og jobb til 15.00-15.30. Etter kort tid vil du være selvgående, slik at du kan jobbe litt på toget. Da kan du kanskje dra fra jobb tidligere, og klokke inn den siste 1-1,5 timen med jobb på toget, og være hjemme innen kl. 15.30. Ellers bruker du tiden på toget til å gjøre ting du uansett ville ha gjort fra sofaen, som innkjøp, betale regninger, lese avisa osv. Senest vil du være hjemme til 17.30, og ha plenty med tid til både å spise og være sosial. Anonymkode: 4e45c...fe5 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #55 Skrevet 18. august Det er jo ikke det mest ideelle, men for en periode så du kommer deg inn på markedet så hadde jeg takket ja. Jeg pendlet 2 år til studiested, det var 1 time hver vei, men for å få parkeringsplass så måtte jeg dra tidligere så brukte en god del mer. Og det var med barn og jobb ved siden av. Det høres ut som at du kan ha en del hjemmekontor på sikt og det er jo lovende. Lykke til! Anonymkode: 8e7a9...23d
AnonymBruker Skrevet 18. august #56 Skrevet 18. august Jeg har gjort det siden 2016.... Ikke noe gøy akkurat, og det er lite fritid igjen, spesielt når en har barn 😕 , men med lite jobber og barn og mann som har jobb som er sterkt tilknyttet der vi bor, så blir det slik. Kunne fått hybel, men tanken på å ikke se barna hver dag, hadde jeg ikke orket! Vanskelig å få jobber her vi bor. Jeg løser det ved å begynne tidlig på jobb. Tar buss og sover mesteparten av tiden både frem og tilbake. Det har jo blitt en vane. Det som egentlig er mest kjipt, er hvis jeg kommer sent hjem, og ikke reiseveien i seg selv. Reiseveien er heller ikke i utgangspunktet lang - ca 40 min, men pga kø blir det halvannen til 2 timer hver vei. Anonymkode: c06bb...6ef
AnonymBruker Skrevet 18. august #57 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 19.26): Jeg har 2 timer hver vei. Du må virkelig like jobben din og akseptere at ukedagene er jobb, intet annet. Er slitsomt men for meg er det verdt det. Jeg har store unger, hadde aldri gått med ansvar for barn. Anonymkode: 14b15...f23 Jeg har klart det, selv med barn. Yngste var 8 år da han måtte komme seg til SFO og skole selv ved hjelp av eldre søster. Det har gått fint, og jeg og mannen har vært tidlig hjemme. mitch92 skrev (På 15.8.2025 den 10.46): Men har du vært arbeidsledig over lengre tid? Tror ikke folk aner hvor tøft det er Enig! Jeg var arbeidsledig i 9 mnd før jeg tok valget og fikk jobben jeg har nå. Det var mye tøffere å være arbeidsledig, ja. Ble deprimert og det gikk utover alle! AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 19.07): Du blir garantert lei! være 12 timer borte hver dag, hva har du igjen av livet da? Jeg hadde engang en halv times vei hver vei og jeg orka 2 uker! Tenk på vinter og varierende føre, mørke kvelder og morgener.. Nei, tenk deg om! Anonymkode: a31c7...658 Oi, da har du ikke mye utholdenhet.... De fleste har jo ca halvtime hver vei til jobb uansett hvor en bor... Anonymkode: c06bb...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #58 Skrevet 18. august Rosa Dartle skrev (På 16.8.2025 den 23.06): Ikke selv om alternativet hadde vært å ikke ha jobb? Ja det stemmer. Hadde tatt andre både helt urelevante jobber og veldig kjedelige jobber fremover å bruke 4 timer hverdag på reise til og fra jobb Anonymkode: 26cf4...0bc
Snublefot62 Skrevet 18. august #59 Skrevet 18. august Dersom du er nyutdannet og dette blir første jobb så hadde jeg definitivt takket ja til jobben om du får tilbudet - uavhengig av reisevei. Dette fordi man alltid får seg lettere jobb når man har jobb, og har erfaring. Men forbered deg og på spørsmålet om hva du har tenkt å gjøre med tanke på reisevei. IKKE si at du bare takker ja til jobben fordi du skal ha erfaring og ser det ann til du får et annet tilbud som er nærmere. Si at du er motivert til å ha litt lang reisevei i starten fordi du ønsker akkurat denne stillingen, og ser frem til å kunne kombinere det med hjemmekontor noen dager for å gjøre det lettere med tanke på reising. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå