AnonymBruker Skrevet 15. august #21 Skrevet 15. august har ikke barn, og skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre? Om man har barn eller ikke har da ikke noe å si på hvilken effekt man får ut av trening. Jeg får mye energi av cardio, men styrketrening ikke gir mer energi. Styrketreningen hjelper derimot på at jeg ikke blir like fort sliten av andre ting, som husarbeid. Anonymkode: 21106...40a
Hannabanna Skrevet 15. august #22 Skrevet 15. august Trener ikke aktiv. Går raske turer i frisk luft og passer på at pulsen er høy. Det gir energi for meg.
AnonymBruker Skrevet 15. august #23 Skrevet 15. august Jeg går ikke rundt og kjenner meg energisk på noen måte, vet ikke helt hva det vil si heller. Kanskje fordi jeg alltid har trent, og ikke vet hvordan det er "på den andre siden". Jeg føler meg bare vanlig. Trening gjør at jeg sover som en stein om natta, jeg kan løpe opp trapper og etter bussen uten å bli sliten, jeg kan løfte og bære nesten hva jeg vil, jeg har fine blodprøver, blodtrykk og andre målinger, er klar i hodet og føler meg aldri daff. Men jeg går på ingen måte rundt og dirrer av energi. Anonymkode: ea428...4be
AnonymBruker Skrevet 15. august #24 Skrevet 15. august Trening gir mer energi. Om du trener kjempehardt, kan du slite med restitusjonen, og da altså bli mer sliten. Når jeg har hatt en kjempetung styrkeøkt, kan jeg være dausliten hele resten av dagen, fremfor å få energi. Samme om jeg har hatt en helt forferdelig løpetur, ala blodsmak i munnen og prikker for øynene. Om du har det sånn hele tiden, kan det være lurt å se på intensiteten på treningen din, og også hvordan den er i forhold til søvn og kosthold. Jeg har merkbart mer energi de dagene jeg løper til jobb, eller de ettermiddagene jeg har løpt hjem fra jobb. Men ikke om jeg har gønnet på, og løpt alt for hardt. Da er jeg bare dausliten. Anonymkode: cbbb8...500
AnonymBruker Skrevet 15. august #25 Skrevet 15. august Jeg har trent styrke 3-4 dager i uken i flere år og har mye mer overskudd. Men hadde nok ikke det helt i begynnelsen, det var hardt å komme i gang. Anonymkode: c1264...69b
AnonymBruker Skrevet 15. august #26 Skrevet 15. august Jeg har trent tung styrke og løping i seks år nå, og har veldig mye energi. Jeg jobber 100% pluss litt ekstra i hobbyen min, samtidig som jeg trener 5 ganger i uken, har to barn og hus. Jeg er veldig flink til å spise nok og riktig, og å få nok søvn (7-8 timer). Jeg ligger svært lite i sofaen, og treningen gir meg egentlig bare en god følelse i kroppen. Kvinne 37. Anonymkode: cf678...cb0
AnonymBruker Skrevet 15. august #27 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 10.02): Jeg får ikke det overskuddet og energien av styrken, men av cardio. Styrke gjør jeg kun fordi det er smart. Høy puls derimot gir masse glede, energi og overskudd. Anonymkode: 6bee7...d80 Sånn har jeg det også. Anonymkode: 4f52a...952
AnonymBruker Skrevet 15. august #28 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): har ikke barn, og skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre? Om man har barn eller ikke har da ikke noe å si på hvilken effekt man får ut av trening. Jeg får mye energi av cardio, men styrketrening ikke gir mer energi. Styrketreningen hjelper derimot på at jeg ikke blir like fort sliten av andre ting, som husarbeid. Anonymkode: 21106...40a Søvn og hvile er en svært viktig faktor mtp den generelle formen. Det er ofte en mangelvare som mor. Der barnløse kan hente seg inn etter jobb, hvile når de er syke eller ta seg en uke ferie i fred og ro er det ikke aktuelt for de fleste med barn. Det går i ett, spesielt med barn som ikke klarer seg selv. Anonymkode: 2191b...8ac 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #29 Skrevet 15. august Trener både styrke og cardio. Jeg opplever å få overskudd av begge deler fordi jeg føler meg bedre, orker mer før jeg blir sliten og henter meg raskere inn. Anonymkode: 2191b...8ac
AnonymBruker Skrevet 15. august #30 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): har ikke barn, og skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre? Om man har barn eller ikke har da ikke noe å si på hvilken effekt man får ut av trening. Jeg får mye energi av cardio, men styrketrening ikke gir mer energi. Styrketreningen hjelper derimot på at jeg ikke blir like fort sliten av andre ting, som husarbeid. Anonymkode: 21106...40a Vel, indirekte har det det. Søvn og hvile og kosthold er veldig viktig for restitusjon og energi. Har man barn, har man som regel mangel på både søvn og hvile, og kostholdet blir ofte preget av dårlig tid og kresne unger. Man bruker mer tid på husarbeid, følge unger hit og dit, lekser, fritidsaktiviteter, osv osv, og har da altså mindre tid til hvile og restitusjon. Anonymkode: cbbb8...500 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #31 Skrevet 15. august Jeg jobber i barnehage, er alene med to barn i barnehage og tidlig barneskole alder og studerer deltid så jeg har en aktiv livsstil. Får til å trene på dagtid de dagene jeg har en time til overs og en ettermiddag i uken, så blir totalt tre/fire ganger i uken. Merker selv jeg ikke har så mye mer energi enn før, for jeg er konstant trøtt. Merker jeg får mer energi av å rydde hjemme, så mulig det er endorfiner?? Synes du treningen er kjedelig så er det kanskje på tide å gjøre noe med det 😀 Anonymkode: 9359b...37b
AnonymBruker Skrevet 15. august #32 Skrevet 15. august Tenker kanskje at bare styrke ikke gir nok av den effekten? jeg trener styrke 2-3 ganger i uka ( tung styrke med få reps) og cardio 3-4. Styrken gir meg velvære i form av mindre stive muskler og vonde ledd (den får jeg ikke av løping), mens løpingen gir meg overskudd og energi. Anonymkode: 6f28e...90f
AnonymBruker Skrevet 15. august #33 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 10.37): Ikke alle får energi av å trene. Jeg er den personene. All fysisk aktivitet sliter meg ut uansett hva jeg prøver. Så her er det rolige turer i skogen som en løsning. Har også en utmattelse sykdom som gjør meg mer sliten enn normalt. Anonymkode: 3baa6...2eb Alle som ikke er syke eller andre unntak får energi av trening/bevegelse/aktivitet, jo - så fremt man spiser fornuftig. Og spiser nok. Ts, kan det hende at du er i kaloriunderskudd? Da har man lavere energi. Eller vil jeg tipse om HIIT-trening for både styrke og cardio i ett. Et annet tips er å prøve å trene på en annen tid på døgnet. Noen fungerer best ved morgentrening for å få mest energi gjebbom dagen, mens andre fungerer bedre på ettermiddag/kveldstrening, for å sove dypt og så våkne med mer energi. Anonymkode: f24e6...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #34 Skrevet 15. august 2-3 økter med styrketrening, tung styrke med få reps og nok vekter, og cardio (hovedsakelig løping) 3-4 ganger i uken er min opp skrift, og har vært det lenge. Har to barn, 4 og 6 år, så de krever sitt, men uten trening blir jeg en dårlig mamma rett og slett. Riktig og nok mat rundt treningene og ellers, samt nok søvn (der tror jeg de fleste kan bli bedre) så er totalen bedre energi for min del. 😊 Samme dag som en skikkelig tung styrkeøkt kan jeg føle meg litt sliten i kroppen, men det går fort over, samme med lange løpeturer (16km+). Men dette er en belastning jeg tåler, etter å ha trent i mange år, man må finne balansen for seg selv. De øktene som sliter en helt ut er ikke det man trenger for ofte. Anonymkode: 4b118...a8b
AnonymBruker Skrevet 17. august #35 Skrevet 17. august For meg handlet det om å finne en aktivitet som ga glede, derav mer energi i hverdagen. Jeg har alltid likt å være aktiv, så selve treningen har aldri vært et problem. Jeg mestrer det meste.. Jeg prøvde først bare ren styrke på treningssenter. Det ga meg lite, selv om jeg fysisk ble i bedre form. Men sliten og tiltaksløs var jeg likevel. Så prøvde jeg løping. Dritkjedelig.. alle sa at bare jeg stod på litt til, så kom "runners high" som alle løpere prster om. Men deltok i 2 halvmaraton og løp derfor jevnlig. Men kjente ingenting av mer energi i hverdagen. Jeg ga tilslutt opp. Så fant jeg crossfit. Og da var det som en bryter som skrudde seg på hos meg. Det var kjempegøy! Og energien kom fort! Jeg gikk nermest og svevde rundt hele dagen og fikk masse energi til alt! Sosial ble jeg også, hvertfall mer enn hva jeg var før som alenemor til to. Så ut i fra min erfaring, så gjelder det å finne den sporten/idretten/aktiviteten som gir deg noe mer enn "bare" trening. Du må finne noe som stimulerer hele deg ut i fra hva du liker. Da vil endorfiner og dopamin og alt annet av positive hormoner vare hele dagen og gi energi og glede. Anonymkode: 94b01...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #36 Skrevet 22. august Styrke er vel og bra men husk også å få inn nok bevegelse. Jeg har en 3 mnd baby og en 3 åring. Føler meg opplagt og sprek selv om jeg ikke har trent lenge etter fødsel nå. Passer på å trene 3-5 ganger i uka, spise sunt, hvile når jeg kan og få inn 8000-10000 skritt om dagen. Anonymkode: 1b622...abd
AnonymBruker Skrevet 30. august #37 Skrevet 30. august Trener fire økter med styrke og to til tre med cardio. Kjører Split på styrken, så tar ikke lang tid, har bare fire baseøvelser jeg «må» ta og noen bonus om jeg har tid/energi. Av og til kjører jeg intervall/cardio på dager med overkropp. Husk å spise godt og riktig, vann og SØVN! Minst 7-8 timer. Og ikke koffein eller svart brus etter senest 17:00. Ellers blir det bare tøys! Anonymkode: 317ff...948
AnonymBruker Skrevet 31. august #38 Skrevet 31. august Jeg fikk ikke mer energi av trening før jeg begynte å kombinere styrke med kondisjon. Det fungerer for meg. Nå er jeg blitt mer glad i å løpe enn å løfte Anonymkode: 3eedc...40d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå