Gå til innhold

Hvor skal jeg og barna sitte i begravelsen til svigerfar?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da får jeg bare bli hjemme da.

Anonymkode: 30a2f...2ef

Vi du ikke støtte dine barn, avdødes barnebarn?

Anonymkode: b61d7...35c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men jeg får jo ikke trøstet og støttet min mann om vi ikke sitter sammen. 

Begravelsen varer en kort stund. Du kan trøste ham før og etter seremonien i kirka. 

Ikke gjør dette om til å handle om deg. 

I min svigerfar sin begravelse var det kun ett barn, en ekskone og daværende samboer.

Så da satt jeg med de, og hadde samboeren på skuldra hele veien.

Min egen samboer, altså sønn - var jeg jo med hele veien før og etter. 

Hadde der vært flere barn hadde jeg ikke reagert på å sitte bak dem ved plassmangel. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja. Lag et nummer ut av vanlig kotyme i en ANNENS BEGRAVELSE.

Prisen for årets støtte går til……🫠🫣

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, men jeg fikk beskjed om at han skulle sitte framme med sine søsken og sin mor. Og vi svigerbarn og barnebarn skulle sitte på andre rad, syns det høres rart ut.

Det kommer an på hvor mange det er plass til på første rad. Nærmeste pårørende er prioritert. Er det plass til partnere, kan de sitte sammen. Er det så små barn at de må sitte sammen med foreldre, er andre eller tredje rad naturlig hvis det ikke er plass på første. Større barnebarn sitter på andre rad. Det samme gjør avdødes søsken. 

Anonymkode: 26439...e63

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har barn noe i begravelser å gjøre?

Anonymkode: 49fe9...29b

Selvfølgelig. Døden er en naturlig ting og barn bør ta del i det. Her snakker vi om tenåringer, og de er selvskrevne. Kanskje de også skal holde minneord, man skal ikke skjerme barn fra naturens gang.

Til TS om det er plass på første rad sitter du der, om ikke sitter du på rad to og sørger for at tenåringene dine blir tatt vare på.

Anonymkode: 4a9d7...8cb

Skrevet

Hvor mange barn har avdøde? Ser for meg at det ofte er plass til enke og to barn med sine familier på første rad. Men om det er stor familie eller liten kirke må man akseptere å sitte på andre rad. Det mest naturlige er vel da at man sitter i nærheten av sin ektefelle og kan strekke ut en trøstende arm… Skjønner ikke helt at det kan være vanskelig for deg ts? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, men jeg fikk beskjed om at han skulle sitte framme med sine søsken og sin mor. Og vi svigerbarn og barnebarn skulle sitte på andre rad, syns det høres rart ut.

Jeg hadde ikke gjort noe problem ut av dette, for å si det sånn. 

Anonymkode: 47600...a70

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Herregud, for en drama queen du er? Hvorfor gjør du dette til et problem? Han kan da vel få støtte fra mor og/eller søsken, hvis han nå skulle få sammenbrudd i begravelsen? Ikke lag styr ut av dette. Å i det hele tatt vurdere å bli hjemme pga noe slikt er ganske drøyt .

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Lillemy8 skrev (9 minutter siden):

Hvor mange barn har avdøde? Ser for meg at det ofte er plass til enke og to barn med sine familier på første rad. Men om det er stor familie eller liten kirke må man akseptere å sitte på andre rad. Det mest naturlige er vel da at man sitter i nærheten av sin ektefelle og kan strekke ut en trøstende arm… Skjønner ikke helt at det kan være vanskelig for deg ts? 

Tre, barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud, for en drama queen du er? Hvorfor gjør du dette til et problem? Han kan da vel få støtte fra mor og/eller søsken, hvis han nå skulle få sammenbrudd i begravelsen? Ikke lag styr ut av dette. Å i det hele tatt vurdere å bli hjemme pga noe slikt er ganske drøyt .

Vi har vært gift i 25 år, det er jeg som er hans nærmeste. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok veldig an på familien. Den avdødes egne barn og ektefelle er de nærmeste, og de sitter på første rad. Antar at det i dette tilfellet blir fullt på første rad, så da er det naturlig å sette barnas partnere og barnebarn på andre rad. Din rolle som partner og mor i dette tilfellet er å støtte mannen din og barna dine, som har mistet far og farfar. Det er fælt nok som det er å organisere en begravelse midt under sorgen, syns ikke dette er noe du behøver å lage noen sak av.

Anonymkode: fa9d5...842

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har vært gift i 25 år, det er jeg som er hans nærmeste. 

Mest sannsynlig sitter du rett bak han. Dette ordner seg. Senk skuldrene og stol på at dette går fint. Om du fremdeles kjenner deg skikkelig uvel av tanken å ikke ha din mann ved din side, så kan du høre med din mann om det ikke er plass til deg også ved hans side, dersom du tenker at barna deres takler å sitte alene bak dere.

Anonymkode: 48966...e08

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke plass på første rad, så må jo svigerbarn og barnebarn sitte på rad 2. Er da ingenting å lage sirkus over, det går helt sikkert bra med din mann om du ikke får trøstet han under seremonien. Han har da sin mor og søsken ved siden av seg. 

Anonymkode: 9ebec...9d7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om plass til både din mann, hans søsken med kone (og barn) og deg og dine barn så første rad, ellers neste rad med felles barn. Om store barn og plass på første rad til deg så naturlig at dine barn sitter på andre rad.  

Det handler om plass først og fremst.  Om det er plass på første rad er det rart om du ikke får sitte med din mann om han ønsker deg der, men om barna må sitte med deg er det forklaring nok.

Anonymkode: c2ff2...33d

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Unnskyld, men jeg trodde du var voksen. I hvert fall i starten her.

Voksne forstår nemlig at de er til støtte på andre rad også og at tenåringer som har mistet bestefar kan treng litt støtte.

Du er skammelig barnslig. Skaff hjelp!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde ikke gjort noe problem ut av dette, for å si det sånn. 

Ingen andre heller. Dette er skikkelig pinlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes det høres rart ut, hvor tenker du da at du og barna skal sitte? Mener du at dere skal prioriteres foran avdødes barn?

Anonymkode: 30b1b...a30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier mannen din da? 

Anonymkode: a7ab3...0c1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I de begravelsene jeg har deltatt i hvor avdøde har barnebarn har det vært vanlig at enke(mann) og barn sitter på førsterad (høyre side) og svigerbarn+barnebarn med partnere+oldebarn sitter på rad(ene) bak. Var nylig i en begravelse hvor avdøde hadde 15 barnebarn og da satt enke og barna på førsterad til høyre, så svigerbarn, barnebarn++ på førsterad venstre og andrerad høyre.

Jeg har også deltatt i begravelser hvor avdødes søsken har sittet på førstebenk høyre sammen med enke(mann) og barn, og i begravelser med liten familie hvor både enke(mann) og barnebarn (med familie osv.) får plass på førsterad høyre.

Endret av Alice123
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gud, så pinlig. Kunne til nød skjønt både tanken og oppførselen hvis du var fjortis, men du er en godt voksen dame, og bør oppføre deg deretter.

Anonymkode: 30b1b...a30

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...