AnonymBruker Skrevet 12. august #41 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Må være flaut å være så naiv. Anonymkode: 43ce8...e73 Heller det enn dømmende altså. Jeg kan tilegne meg ny kunnskap, mens de som bare er ute etter å shame de som er overvektige her inne vil nok aldri endre noen mening uansett hva som måtte komme frem Anonymkode: a2ab4...341 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #42 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg skjønner at det er mest komfortabelt å skylde på faktorer utenfor egen kontroll når man er feit, men det løser jo ingenting? Eller leter de etter en velsignelse og for å dytte så mye mat i gapet? Jeg hadde blitt flau om jeg var så glupsk og grådig. Anonymkode: 86569...622 Skulle til å skrive over at jeg hadde vært flau om jeg var så enkel som deg, men så kom jeg på ar jeg sannsynligvis ikke hadde vært intelligent nok til å innse det selv. Anonymkode: b5243...9b7 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #43 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skulle til å skrive over at jeg hadde vært flau om jeg var så enkel som deg, men så kom jeg på ar jeg sannsynligvis ikke hadde vært intelligent nok til å innse det selv. Anonymkode: b5243...9b7 Så å kalle folk dumme gjør deg bedre? Fin logikk. Anonymkode: 86569...622 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #44 Skrevet 12. august "Matstøy" skyldes i mange tilfeller blodsukkersvingninger som følge av et kosthold med mye raske karbohydrater, men å kutte ut karbo nei det vil de ikke... Anonymkode: 8d987...497 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #45 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Tjukke er ikke engang villige til å innse at det det finnes andre årsaker enn ekstrem psykisk sykdom som grunn til at man er overvektig. Det er ikke noe sjakktrekk. I stedet for å google unnskyldende forklaringer i én time kunne man ha gått tur én time. I stedet for stappa noe i seg kan man sysselsette hendene med strikking feks. Men nei, har skal det spises of forsvares... Anonymkode: 86569...622 Du er virkelig uvitende. «Gå tur en time»…. Jeg går mer tur enn de fleste jeg kjenner, gjerne to-tre mil på fridager, en mil i hverdagen, men jeg er tjukk likevel. Trening og mosjon er bra, men man må gjøre noe med kaloriinntaket for å gå ned. Og man trenger ikke spise veldig MYE for å gå i kalorioverskudd, dessverre. Anonymkode: b5243...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #46 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er virkelig uvitende. «Gå tur en time»…. Jeg går mer tur enn de fleste jeg kjenner, gjerne to-tre mil på fridager, en mil i hverdagen, men jeg er tjukk likevel. Trening og mosjon er bra, men man må gjøre noe med kaloriinntaket for å gå ned. Og man trenger ikke spise veldig MYE for å gå i kalorioverskudd, dessverre. Anonymkode: b5243...9b7 Helt riktig. Fysisk aktivitet er så klart bra for helsa på mange områder, men det gjør svært lite for vekta. Der er det inntaket som må ned. Anonymkode: 8d987...497 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #47 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er virkelig uvitende. «Gå tur en time»…. Jeg går mer tur enn de fleste jeg kjenner, gjerne to-tre mil på fridager, en mil i hverdagen, men jeg er tjukk likevel. Trening og mosjon er bra, men man må gjøre noe med kaloriinntaket for å gå ned. Og man trenger ikke spise veldig MYE for å gå i kalorioverskudd, dessverre. Anonymkode: b5243...9b7 Jeg satt tur sammen med strikking fordi det holder en opptatt med noe. At mosjon ikke har all verdens å si for vekttap slik sett er jo ganske kjent. Poenget var å holde seg opptatt for å unngå kjedespising. Anonymkode: 86569...622 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #48 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Matstøy" skyldes i mange tilfeller blodsukkersvingninger som følge av et kosthold med mye raske karbohydrater, men å kutte ut karbo nei det vil de ikke... Anonymkode: 8d987...497 Hvorfor skal man kutte karbo? Går fint an å gå ned i vekt selv om man spiser fra alle næringsgruppene. Det er jo ikke der problemet ligger når vi snakker om matstøy. Anonymkode: 4d20b...a4d 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #49 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt riktig. Fysisk aktivitet er så klart bra for helsa på mange områder, men det gjør svært lite for vekta. Der er det inntaket som må ned. Anonymkode: 8d987...497 De færreste spiser når de går, strikker, vasker eller på andre måter bruker kroppen. Det var poenget mitt. Anonymkode: 86569...622 2
Imsdalen Skrevet 12. august #50 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal man kutte karbo? Går fint an å gå ned i vekt selv om man spiser fra alle næringsgruppene. Det er jo ikke der problemet ligger når vi snakker om matstøy. Anonymkode: 4d20b...a4d Det kan være et problem for noen jo, og i mange tilfeller forsvinner appetitten når man kutter karbohydrater. Jeg har ikke spist karbohydrater siden 2017, og kjenner aldri sultfølelse.
aksase Skrevet 12. august #51 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg skjønner at det er mest komfortabelt å skylde på faktorer utenfor egen kontroll når man er feit, men det løser jo ingenting? Eller leter de etter en velsignelse og for å dytte så mye mat i gapet? Jeg hadde blitt flau om jeg var så glupsk og grådig. Anonymkode: 86569...622 Javisst er det flaut. Det er flaut å være tjukk og å måtte gå i spesialforrretninger for å finne klær som i det hele tatt går rundt magen. Det er flaut å sitte i et selskap og stappe innpå fordi man ikke klarer å stoppe. Jeg vil tro vi overvektige kan føle enormt på skam. På verdiløshet. På fortvilelse over å ikke klare å styre oss selv. På at vi ikke klarer å "ta oss selv i nakken". Jeg har skammet meg over min fedme i 40 år, helt siden barneskolen. Det har vært vondt og tårer er felt mang en gang når slankekur etter slankekur har havarert fordi jeg ikke klarer å stå i mot sulten som river og sliter og tar fokus fra alt jeg burde ha gjort. Nå har jeg fått hjelp. Jeg har fått slankemedisiner. ENDELIG klarer jeg å kontrollere matinntaket. Og jeg er ikke lenger flau. Det er ikke flaut å måtte gå på medisin når man er syk. Folk tar medisiner for alle slags hormonforstyrrelser, fra overgangsplager og tørre slimhinner i vagina, via diabetes og lav sexlyst til prevensjon. Jeg tar medisin mot min sykdom, som er mangel på metthetshormoner, en mangel som fører til overspising. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så fint at latsabbene nå har fått et legitimt ord å støtte seg til/skylde på. Og i utgangspunktet høres jo matstøy bedre ut enn latskap og mangel på selvkontroll. Anonymkode: 43ce8...e73 Du er unnskyldt for å komme med en så dum kommentar, for slikt kan skje når man ikke har den minste peiling på hva man snakker om. 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #52 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så å kalle folk dumme gjør deg bedre? Fin logikk. Anonymkode: 86569...622 Har jeg sagt at det gjør meg bedre? Anonymkode: b5243...9b7
AnonymBruker Skrevet 12. august #53 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg satt tur sammen med strikking fordi det holder en opptatt med noe. At mosjon ikke har all verdens å si for vekttap slik sett er jo ganske kjent. Poenget var å holde seg opptatt for å unngå kjedespising. Anonymkode: 86569...622 Jeg tror ikke du helt skjønner hvordan dette virker: Hvor lang tid tar det å spise, liksom? Anonymkode: b5243...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #54 Skrevet 12. august Imsdalen skrev (1 minutt siden): Det kan være et problem for noen jo, og i mange tilfeller forsvinner appetitten når man kutter karbohydrater. Jeg har ikke spist karbohydrater siden 2017, og kjenner aldri sultfølelse. For noen ja. Det var jo litt poenget mitt. Kommentaren jeg svarte på, generaliserte, som så mange andre kommentarer om tjukke. Tjukke folk er ikke en homogen gruppe med like behov og forutsetninger. Man må gjøre det som funker for den enkelte. Jeg var tjukk og slett med matstøy da jeg gikk på medisiner. Da jeg sluttet på dem, måtte jeg jobbe for å ta av meg fettet. Jeg spiste alt jeg hadde lyst på, men mye mindre. Det funker for meg. Anonymkode: 4d20b...a4d
AnonymBruker Skrevet 12. august #55 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke du helt skjønner hvordan dette virker: Hvor lang tid tar det å spise, liksom? Anonymkode: b5243...9b7 Nei dere får sprøte dere da. Er kun det som er ok nok virker det som. Godt de fleste må dekke det selv. Anonymkode: 86569...622 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #56 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei dere får sprøte dere da. Er kun det som er ok nok virker det som. Godt de fleste må dekke det selv. Anonymkode: 86569...622 Sier du det samme til de som sliter med depresjon og får medisiner for det? Er jo bare å ta seg sammen istedenfor, liksom...? 🙄 Anonymkode: 4d20b...a4d 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #57 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei dere får sprøte dere da. Er kun det som er ok nok virker det som. Godt de fleste må dekke det selv. Anonymkode: 86569...622 «Dere»? Jeg er overvektig, men har da ingen planer om å ta slankesprøyter. Absurd å måtte forklare, men overvektige er ikke en homogen gruppe (og det er ikke dere normalvektige heller, heldigvis). Mange overvektige trener, går tur, overspiser og skammer seg over fedmen sin, uten å ville begynne på sprøyter, vel vitende om at akkurat vår overvekt ikke skyldes sykdom. Haha, mindblowing for deg dette her? Anonymkode: b5243...9b7 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #58 Skrevet 12. august Jeg både strikker og jogger, like fullt er jeg overvektig. Og når ulvehungeren tar over, klarer jeg faktisk ikke å la være. Jeg bare stapper innpå. Ja, jeg syns det er flaut, og ja, jeg føler meg helt jævlig etterpå, så hvis noen trodde det var til hjelp å påpeke dette, så hjelper det faktisk ingenting. Det var deilig å gå på medisiner, da slapp jeg dette. Samtidig ble det også vanskelig, da sultfølelsen manglet helt og jeg sluttet omtrent å spise. Nå lever jeg uten medisiner. Jeg lever ekstremt sunt til hungeren tar meg, så lever jeg ekstremt sunt igjen. Jeg har klart å stabilisere vekten med det, er overvektig, men har ikke lenger fedme. Så får vi se om kroppen på noe tidspunkt sier at den gode næringen jeg får i meg er godt nok... Anonymkode: 9c500...053
AnonymBruker Skrevet 12. august #59 Skrevet 12. august Jeg er overvektig, men overspiser ikke og er ikke plaget med matstøy. Gikk opp i vekt under graviditeter. Er ikke spesielt glad i mat. Jeg foretrekker å gå overalt hvor jeg skal, kan ikke huske sist jeg tok bilen. Spiser mye mindre enn mannen. Men jeg har en hormonlidelse som gjør at kroppen min tviholder på hvert eneste kg og går svært lett opp i vekt. Legen min mener slankesprøyter ikke vil fungere, da det ikke er inntaket som er problemet. Noe mat må man jo ha for å overleve. Jeg spiser ca 13-1500 kcal for dag, men er fortsatt tjukk. 🤷🏼♂️ Så nei, det er ikke svart/hvitt for alle. Anonymkode: b2dd5...f37 2
AnonymBruker Skrevet 12. august #60 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Siden slankesprøytene kom på bana har plutselig veldig mange matstøy og ulvehunger som ikke er mulig å stå emot. Spørsmålet er hvorfor matstøyen og ulvehungeren må ha usunn mat? Feks spinatsuppe kunne man jo valgt om man kjenner på ulvehunger, men nei nei, det er boller og sjokolade. Anonymkode: b8154...744 Det er faktisk ikke boller og sjokolade her i gården, det er hva som helst. Jeg har forspist meg på sylteagurk og rå potet når det har vært det eneste i hus. Det er fint at du tror alle med andre problemstillinger enn deg er idioter som ikke skjønner at det går an å ikke ha boller og sjokolade i hus, men så finnes altså slike som meg som da fortsatt ikke får ro fra sulten og spiser hva som helst. Man kan spise stangselleri til man spyr også. Anonymkode: 91dd6...634 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå