Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner at det er mest komfortabelt å skylde på faktorer utenfor egen kontroll når man er feit, men det løser jo ingenting? Eller leter de etter en velsignelse og for å dytte så mye mat i gapet?

Jeg hadde blitt flau om jeg var så glupsk og grådig.

Anonymkode: 86569...622

Og du oser av lite kunnskap. Du er ikke villig til å innse at det handler om mer enn at man «bare er sulten». Du mangler rett og slett forståelse og bruker din dårlige personlighet på å angripe andre. Er du virkelig så usikker at du må hevde deg selv på et forum? 

Anonymkode: a2ab4...341

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle vet at Jeppe drikker….

Anonymkode: 5ac92...2b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, og da er det kanskje andre ting som spiller inn, men skal ikke ta den diskusjonen her. Enkelte er ikke åpne for at ting ikke er så sort hvitt som kcal inn og ut. 

Anonymkode: 69d2b...a61

Det er jo det? Ellers hadde ikke slankesprøyter fungert. Det eneste de gjør er å redusere appetitten sånn at det blir færre kcal inn.

Anonymkode: 8d987...497

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, for skam er som kjent en god måte å forandre folk på :ironi:

Jeg vil heller ha en stygg kropp enn en stygg personlighet, slik du viser her.

(nei, jeg er ikke overvektig)

Anonymkode: b2deb...dd9

Så jeg har en stygg personlighet fordi jeg har selvinnsikt? Javel.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leter etter aksept for at man trenger medisin pga. denne type lidelse også. Men selv da blir man beskyldt for å jukse. For stakkars de slanke som ikke har matstøy, men må moderere seg selv for å holde vekta. 

Jeg går en time tur hver dag, ikke anta hvordan folk lever livene sine ut fra dine fordommer. Gjetter at når du ser et menneske med overvekt så tenker du automatisk at de bare sitter i sofaen og gomler potetgull. 

Anonymkode: 69d2b...a61

Det jeg er lei av er at alle overvektssaker tilsynelatende handler om alvorlig psykdom. Ikke alle som dropper å vaske/rydde hus har ADHD, ikke alle som gamer 24/7 er deprimerte...noen av de er faktisk late. Latskap og lav selvdisiplin er faktisk veldig vanlige mennesklige trekk.

Og å ikke endre vanene sine fordi det er ubehagelig, er også veldig mennesklig, men det løser ingenting å la være likevel.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo det? Ellers hadde ikke slankesprøyter fungert. Det eneste de gjør er å redusere appetitten sånn at det blir færre kcal inn.

Slankesprøyta bidrar jo også til å stilne matstøyen. Har du ikke matstøy så kan du virkelig ikke uttale deg her. Det er langt mer enn bare å være sulten. Så hvis du ikke vet hvordan det er, så burde du ikke uttale deg om at det er så enkelt som kalorier inn/ut.

Anonymkode: 4d20b...a4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har visst vanskelig for å forstå at andre kan opplever ting ganske annerledes enn oss selv, tror jeg.

Jeg har aldri hatt matstøy. Kanskje jeg har en liten anelse om hvordan det kan være. Som de gangene jeg reelt sett er veldig sulten, bare uten å egentlig ha behov for mer næring? Jeg har hatt anoreksi, og har generelt sett ikke særlig problemer med å fortrenge sultfølelsen og ikke spise noe. Det er heller ikke sunt, og jeg kunne nok fått problemer med å overleve under visse omstendigheter. Nå har jeg et godt forhold til mat og lytter til sultfølelsen, etter flere år i behandling som tenåring og ung voksen. Men jeg har svak sultfølelse, som kan havne i skyggen av annet i livet. Dermed kan jeg godt forestille meg at andre har det motsatt også.

Vi opplever ikke dette likt, og ingen av oss er inne i hodet og kroppen til andre sånn at vi kan fortelle dem hva de kjenner og hva de burde takle.

Anonymkode: 7b0e0...a94

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slankesprøyta bidrar jo også til å stilne matstøyen. Har du ikke matstøy så kan du virkelig ikke uttale deg her. Det er langt mer enn bare å være sulten. Så hvis du ikke vet hvordan det er, så burde du ikke uttale deg om at det er så enkelt som kalorier inn/ut.

Altså grunnen til at det blir for mange kcal inn er jo irrelevant. Her diskuterer vi hvorvidt overvekt skyldes overspising, og det gjør det. Hva overspisingen skyldes blir jo en helt annen diskusjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tjukke er ikke engang villige til å innse at det det finnes andre årsaker enn ekstrem psykisk sykdom som grunn til at man er overvektig. Det er ikke noe sjakktrekk.

I stedet for å google unnskyldende forklaringer i én time kunne man ha gått tur én time. I stedet for stappa noe i seg kan man sysselsette hendene med strikking feks. Men nei, har skal det spises of forsvares...

Veldig rart, jeg kjenner ikke en tykk person som tenker sånn..

Den vanligste spiseforstyrrelsen i Norge er overspising. Når man ser hvor mange med anoreksi, så burde det fortere oss noe 

Noen er derimot så blendet av egne fordommer at all forskning og hva folk med erfaring sier, bare flyr dem hus forbi. 

Tror disse folka sliter med store ting selv, og fremfor å jobbe med det peker utover og på "de late, dumme tjukke"....

Anonymkode: 5c378...fe9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt ulvehunger grunnet medisiner. 
Jeg har aldri slitt med mat ellers, er egentlig ikke så glad i søtsaker engang. 

Det måtte ikke være usunn mat, men suppe, salat og lignende roet ikke ned noe som helst. 
Ulvehunger kan ikke sammenlignes med en normal sultfølelse. 
Det er ikke som sult, men som en helt ekstrem rastløshet i absolutt hele kroppen, som ikke stilner av noe som helst utenom å spise. 
Det å kutte ut røyking var helt ekstremt lett, sammenlignet med det å stå i mot ulvehungeren. 

Jeg tror det er omtrent umulig skjønne hvordan ulvehunger kjennes, om man ikke har hatt det selv. 

Anonymkode: 6a555...cf9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså grunnen til at det blir for mange kcal inn er jo irrelevant. Her diskuterer vi hvorvidt overvekt skyldes overspising, og det gjør det. Hva overspisingen skyldes blir jo en helt annen diskusjon.

Synes ikke det er irrelevant når man ellers ser svarene i tråden her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig rart, jeg kjenner ikke en tykk person som tenker sånn..

Den vanligste spiseforstyrrelsen i Norge er overspising. Når man ser hvor mange med anoreksi, så burde det fortere oss noe 

Noen er derimot så blendet av egne fordommer at all forskning og hva folk med erfaring sier, bare flyr dem hus forbi. 

Tror disse folka sliter med store ting selv, og fremfor å jobbe med det peker utover og på "de late, dumme tjukke"....

Anonymkode: 5c378...fe9

Les mitt siste innlegg, så forstår du kanskje hva jeg mener. Denne gaulinga om fordommer for hver minste lille uenighet er heller ikke problemløsende.

Jeg sier man må annerkjenne at ikke all overkonsumering er psykisk sykdom, det finnes flere årsaker. Er du sikker på at du ikke har fordommer selv? Tenker du hver gang du ser en overvektig person "ahhh, ja hun der er psykisk syk for hun er overvektig"? Jeg tenker ingenting når jeg ser ukjente overvektige, for jeg vet ikke hva grunnen er, og individer er heller ikke min sak å mene noe om. Her og nå snakker jeg om selve problemet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så jeg har en stygg personlighet fordi jeg har selvinnsikt? Javel.

Det jeg er lei av er at alle overvektssaker tilsynelatende handler om alvorlig psykdom. Ikke alle som dropper å vaske/rydde hus har ADHD, ikke alle som gamer 24/7 er deprimerte...noen av de er faktisk late. Latskap og lav selvdisiplin er faktisk veldig vanlige mennesklige trekk.

Og å ikke endre vanene sine fordi det er ubehagelig, er også veldig mennesklig, men det løser ingenting å la være likevel.

Når du kaller andre mennesker, kanskje mennesker som sliter mer enn du vet, «glupske og grådige», er ikke selvinnsikt det første ordet som faller meg inn.

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at latsabbene nå har fått et legitimt ord å støtte seg til/skylde på. Og i utgangspunktet høres jo matstøy bedre ut enn latskap og mangel på selvkontroll. 

Anonymkode: 43ce8...e73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Åh, det er så mye uvitenhet her at jeg er glad jeg ikke er tjukk. Tenk så mye dritt tjukke folk får høre fra andre om egen kropp. Bedrevitere som skal komme med råd om ting de ikke vet noe om... 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at latsabbene nå har fått et legitimt ord å støtte seg til/skylde på. Og i utgangspunktet høres jo matstøy bedre ut enn latskap og mangel på selvkontroll. 

Må være flaut å vise hvor lite man faktisk vet om temaet 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden slankesprøytene kom på bana har plutselig veldig mange matstøy og ulvehunger som ikke er mulig å stå emot. Spørsmålet er hvorfor matstøyen og ulvehungeren må ha usunn mat? Feks spinatsuppe kunne man jo valgt om man kjenner på ulvehunger, men nei nei, det er boller og sjokolade. 

Anonymkode: b8154...744

Dette er jo en forutsetning DU tar, det er mange som spiser for mye av sunn mat og som derfor har samme problem som de som spiser usunn mat.. matstøy er når den innvendige støyen knyttet til mat tar så stor plass at man ikke klarer tenke på noe annet.. Uklvehunger er at man alltid er sulten, ikke nødvendigvis på usunn mat men på noe å tygge på selv om man egentlig ikke trenger mat.. 

Anonymkode: 87789...dbb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Les mitt siste innlegg, så forstår du kanskje hva jeg mener. Denne gaulinga om fordommer for hver minste lille uenighet er heller ikke problemløsende.

Jeg sier man må annerkjenne at ikke all overkonsumering er psykisk sykdom, det finnes flere årsaker. Er du sikker på at du ikke har fordommer selv? Tenker du hver gang du ser en overvektig person "ahhh, ja hun der er psykisk syk for hun er overvektig"? Jeg tenker ingenting når jeg ser ukjente overvektige, for jeg vet ikke hva grunnen er, og individer er heller ikke min sak å mene noe om. Her og nå snakker jeg om selve problemet.

Men du ser ut til å tro at man får til en saklig diskusjon ved å kalle folk grådige og glupske? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må være flaut å vise hvor lite man faktisk vet om temaet 

Må være flaut å være så naiv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når du kaller andre mennesker, kanskje mennesker som sliter mer enn du vet, «glupske og grådige», er ikke selvinnsikt det første ordet som faller meg inn.

Hva vil du kalle det når han overkonsumerer da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du ser ut til å tro at man får til en saklig diskusjon ved å kalle folk grådige og glupske? 

Satt sammen med "om jeg hadde vært...". Jeg skrev om meg selv, om andre og generelt kan jeg ikke se at jeg har skrevet glupsk eller grådig. Men dersom folk blir slanke av å bli fornærma så gleder det meg at jeg får bidratt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...