AnonymBruker Skrevet 15. august #241 Skrevet 15. august Det er jo mer komplisert lisert enn som så. For min del leder det til store psykiske vansker, sterk depresjon og angst. Jeg var totalt sengeliggende ute av stand til å en gang ta meg av barna mine i perioder. All energi jeg hadde gikk til å ivareta barns oppi det hele. Det er aldri tilstrekkelig med ytre forhold for en sykemelding. Det er alltid symptomene til den ansatte det handler om, belastning, utmattelse, depresjon, søvnvansker osv. Det er årsak til sykemeldingen ikke samlivsbruddet. Anonymkode: 2ca33...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #242 Skrevet 15. august Har hatt flere på jobb som har vært sykemeldt i månedsvis etter brudd. 2 av dem var sykemeldt i 1 år. Det underlige er at de sender ungene rett tilbake på skolen. "Viktig å komme tilbake til hverdagen". Jaha? Det gjelder visst bare for unger i krise det da....... Anonymkode: 67e1f...6d0
AnonymBruker Skrevet 15. august #243 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hatt flere på jobb som har vært sykemeldt i månedsvis etter brudd. 2 av dem var sykemeldt i 1 år. Det underlige er at de sender ungene rett tilbake på skolen. "Viktig å komme tilbake til hverdagen". Jaha? Det gjelder visst bare for unger i krise det da....... Anonymkode: 67e1f...6d0 Lettere for ungene å få tilrettelegging på skolen, enn hva det er for en arbeidstaker å få tilrettelegging på jobb. Anonymkode: 9cef2...486 1 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 15. august #244 Skrevet 15. august Samlivsbrudd er ikke i seg selv en sykemeldingsgrunn, men reaksjonen den enkelte får kan oppfylle kravene til bli sykmeldt. Mange opplever samlivsbrudd som en livskrise. Får trøbbel med å sove, slutter å spise, får «hjernetåke», mister konsentrasjonen, og/eller blir alvorlig deprimerte. Mange har en jobb hvor det kan bli uforsvarlig å dra på jobb. Ingen vil møte en bilist som ikke har sovet på 48-72 timer. Ingen vil ha en sykepleier som er ukonsentrert. Tidligere ordfører for Oslo kommune, Fabian Stang, har vært åpen om at han ble så psykisk syk at han måtte legges inn, etter samlivsbruddet med kona. Andre opplever at det hjelper å være på jobb, for å avlede tankene og for å opprettholde en viss normalitet. Folk er forskjellige. 2 2
Maleficenta Skrevet 15. august #245 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 19.04): Da snakker vi IKKE om vold, mishandling eller narsissisme. Men to ok personer der den ene ikke vil mer. Ingen fiendskap. Bare slutt. Vi har flere kollegaer som er helt ute av drift på grunn av slike brudd. Sykemelder seg i månedsvis. Fordi de har kjærlighetssorg. Anonymkode: 68955...99b Kommer jo an på hvordan bruddet påvirker psyken til vedkommende og om det oppi alt blir mye konflikt og stressmomenter som barnefordeling og økonomiske greier 1
Maleficenta Skrevet 15. august #246 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 19.10): Jeg mener nei, i de fleste tilfeller. Dette er følelser, ikke sykdom. For noen kan det nok bikke over i psykisk sykdom, og da er det dekket av sykelønnsordningen. Men for de aller, aller fleste så er dette en del av livet - vondt og vanskelig, ja, men ikke sykmeldingsgrunn. Anonymkode: d02d1...32f Det har vel gjerne bikket over til det for ts sine kolleger dette gjelder .. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #247 Skrevet 20. august Samboer og jeg gjorde det slutt nylig. Det første døgnet gikk jeg Max 3 minutter mellom hver gang jeg brøyt ut i gråt. Den neste dagen kanskje 5. Jeg har en jobb der jeg sitter mye i møter, og det hadde vært umulig å gjennomføre i den tilstanden. Jeg klarte ikke å ta meg sammen lenge nok til å ringe og fortelle det til noen, få avlyst avtaler og lignende. Det er ingen sykdom, men jeg var faktisk ikke i stand til å jobbe. Det hadde vært helt umulig for meg. Anonymkode: e700e...c81 3
Surreal Skrevet 24. august #248 Skrevet 24. august Ja det er innafor. Veldig mange i dag anerkjenner ikke at samlivsbrudd kan være en livskrise, som utløser sorgreaksjoner og som gjør at man kan streve med hverdagen. Har du et godt og støttende arbeidsmiljø, hvor man også kan tilrettelegge for dårlige dager, så er det mye enklere å være i jobb. Har man ikke det, er sykemelding riktig mener jeg. Kjenner nok av eksempler hvor folk ikke fikk bearbeidet bruddet. Det er ikke heldig for noen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #249 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 21.01): For min del… Anonymkode: 31070...f11 Der var du inne på noe gitt, følg den tråden videre til sin naturlige konklusjon! Anonymkode: ca8ca...d41
Bålkaffe Skrevet 24. august #250 Skrevet 24. august Når jeg publiserte på facebook at forholdet mitt var over og at jeg flytta tilbake, så var det den historien folk fikk. De fikk ikke noe informasjon om at jeg nettopp hadde slippet unna et sjukt psykisk og fysisk voldelig forhold. Det veit fremdeles ikke de fleste folk heller, for det er min historie og mitt valg å holde fra folk eller ikke. Sjefen på min nye jobb fikk vite det når årsdagen for at jeg rømte nærma seg, for jeg visste at den uka så ville jeg være skikkelig utafor og ha flashbacks fra helvete, og han fikk vite det sånn at han forsto hvorfor jeg var mindre effektiv og hvorfor jeg kanskje ikke kom på jobb og ringte meg ut sjuk. PTSD'en har jeg også måtte informere arbeidsgivere om, for den hadde og har et klamt grep om meg enda. Kollegaer? Nope. Fikk ikke vite noen ting. Det kan også være at samlivsbruddet var en katalysator for noe annet underliggende også, som gjorde at helvete brøt løs. 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. august #251 Skrevet 25. august Gjelder slike sykemeldinger mest menn eller kvinner? Anonymkode: f940b...3be
AnonymBruker Skrevet 25. august #252 Skrevet 25. august Jeg har erfaring med 2 kollegaer som ble sykmeldt etter samlivsbrudd. Begge to brukte max sykmelding - 1 år, og da kom tilbake 100%. Selvfølgelig man kan legge spørsmålstegn om de kunne prøvd å jobbe kanskje gradert før 1 år er gått🤔 Anonymkode: 3e79f...4b1
AnonymBruker Skrevet 15. september #253 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 20.11): " man" er det mest fordømmende uttrykket jeg vet om ! Vi har alle vår historie og et brudd kan man bli sjuk av . Ingen blir sykemeldt fordi de har et brudd gående men fordi bruddet gjør noe med helsa deres. Anonymkode: fb10c...228 Eller utnytte. Anonymkode: 72a70...5ee
AnonymBruker Skrevet 15. september #254 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 25.8.2025 den 5.56): Gjelder slike sykemeldinger mest menn eller kvinner? Anonymkode: f940b...3be Et svært godt spørsmål. Anonymkode: 31ca6...ddd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå