Gå til innhold

Firmabiler som blir brukt utenfor arbeidstid

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg er villig til å vedde på at du ville ha klagd rævva av deg her på Kvinneguiden du også, dersom noen andre hadde plassert bilen deres på DIN eiendom...        

Anonymkode: fcac8...81a

Men TS har aldri bekreftet at det parkeres på hennes eiendom. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har arbeidsbil/firmabil. Han er håndtverker og har med seg masse utstyr. Han skatter ikke for bruk av bilen. Han kan kjøre inntil 1000 km til privat bruk i året. Bilen er ment for bruk i tjenesten, men man kan altså kjøre noe på privaten også, uten å skatte.

En vanlig firmabil som man skatter av kan man kjøre også privat. 

Anonymkode: 1aa4d...742

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

jeg er villig til å vedde på at du ville ha klagd rævva av deg her på Kvinneguiden du også, dersom noen andre hadde plassert bilen deres på DIN eiendom...        

Men TS har aldri sagt noe om at den parkerer på TS sin eiendom.
Står utenfor eiendommen slik som jeg tolker TS.

Og jeg hadde ikke klagd rævva av meg på KG
Jeg hadde først ringt eier av bilen, om ikke det hjelper hadde jeg fått den tauet bort.
(har faktisk opplevd akkurat dette, tok 2 timer totalt men bilen ulte godt på planet på bilbergeren når den kjørte bort fra min private parkeringsplass)

Her syter TS for at bilen står parkert utenfor tomten til TS
Ingenting ulovlig slik som jeg tolker det.

Anonymkode: d1d12...213

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 17.19):

Hei. Har en nabo som driver å parkere firmabilen i sin innkjørsel og parkerer sin private bil utenfor huset der jeg bor. Hans private bil kan stå opptil flere uker uten å være brukt. Hvordan er reglene på slike ting. Jeg jobbet i et firma for over 10 siden og hadde firmabil men det var regler i det firmaet at vi ikke skulle bruke de bilene privat. Burde jeg kontakte firmaet han jobber for og gi beskjed? Dette er begynner å bli veldig irriterende å ha denne bilen hans der hele tiden. 

Anonymkode: 12cf7...e88

Ikke bland deg....

Anonymkode: 30d5d...4f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt lovlig TS. Min mann betaler per km han bruker arbeidsbilen. Han blir oppfordret til å bruke bilen hvis det er enklere. Er også gratis reklame for bedriften 🙂

Alle arbeidsbiler har GPS så en arbeidsgiver veit hvis en bil blir brukt mer enn avtalt. 

Så pass dine egne saker.

Anonymkode: 735cb...ab9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (9 timer siden):

Hadde folk sagt fra om svart arbeid slik at vi ble kvitt det, kunne vi sluppet veldig mye annet. Bompenger for eksempel. Staten taper faktisk ca150 milliarder i inntekter på svart arbeid. Inntektene på bompenger er bare 15 milliarder. Det paradoksale er at svart arbeid er mest akseptert blant velgerne til partiet som er mest mot bompenger.

Angiveri er forkastelig i sammenhengen angi jøder til nazistene under krigen. I sammenhengen skatt, er det en borgerplikt å si fra at en vet om kriminalitet.

Er ikke all kriminaltet man er i så i mot, du drar opp krigen - det var kriminelt å hjelpe jøder 

Anonymkode: 95b10...c3c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 17.30):

Det er helt lovlig å bruke firmabil privat

Hvis man skatter av den...

Anonymkode: 41465...1d4

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 11.8.2025 den 17.34):

Nei, ikke om en skatter av fordelen 

Selvfølgelig er det lovlig, og skattepliktig. 

Anonymkode: 79740...94d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 17.42):

Mener du jeg ikke har rett til det?
Jeg går på jobb og betaler skatt. En jeg har kontakt med på jobb, en representant av vareleverandør har firmabil som han bruker på jobb og privat. Han betaler skatt. Hvorfor skal handverkere ikke betale skatt av sine firmabiler? Jeg vet at det er vanlig at de ikke gjør det. Har snakket med mange, ser du. 

Du høres slitsom ut og ha med og gjøre. Hvorfor må du bry deg med noe du ikke har noe med?

Det jeg tenker et at du irriterer deg over denne parkeringen og ønsker og bare være jævlig mot han, straffe han på en måte.

Anonymkode: 5d228...014

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjelden jeg sier dette, men; skaff deg et liv menneske!

Anonymkode: e6557...d2e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke all kriminaltet man er i så i mot, du drar opp krigen - det var kriminelt å hjelpe jøder 

Tullete svar. Man kan være moralsk forpliktet til å bryte lover som det, jf Nürnbergprosessen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sjelden jeg sier dette, men; skaff deg et liv menneske!

Anonymkode: e6557...d2e

lol! temmelig mange av de som henger aller mest her på Kvinneguiden har jo absolutt null og niks liv da. 

bare tenkt på alle de som sitter hele dagen lang på Rampelys-delen av forumet! En eller annen patetisk "kjendis" kan vel ikke skrive et eneste punktum eller komma, en gang. Uten at en eller annen patetisk tulling her på Kvinneguiden kommer til å skrive masse dritt om dette.       

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 17.19):

Hei. Har en nabo som driver å parkere firmabilen i sin innkjørsel og parkerer sin private bil utenfor huset der jeg bor. Hans private bil kan stå opptil flere uker uten å være brukt. Hvordan er reglene på slike ting. Jeg jobbet i et firma for over 10 siden og hadde firmabil men det var regler i det firmaet at vi ikke skulle bruke de bilene privat. Burde jeg kontakte firmaet han jobber for og gi beskjed? Dette er begynner å bli veldig irriterende å ha denne bilen hans der hele tiden. 

Heter du Karen? Du virker som ei skrulle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 18.05):

Ingen i nabolaget blir informert. Tar bare kontakt med firmaet og stiller spørsmål på generelt grunnlag. Det opp til dem hvordan de svarer på det. Hvis jeg møter arrogante holdninger og liten forståelse. Da sender bekymringsmelding til skattemyndighetene om mulig skatteunndragelse. Enkelt og greit. 👍 

Jeg klarer bare ikke å fatte at det finnes så lite kunnskapsrike mennesker som deg. Firmaer er pålagt å ha kjørebok for firmabiler så ansatte som bruker bilen på privaten blir registrert og det rapporteres inn firmabilfordel på den ansatte via a-melding hver måned i forbindelse med lønnskjøring. Du må også få det inn i hodet ditt som mange har fortalt deg at ingen firmaer kommer til å gi deg info om sine ansattes økonomi da dette ikke er informasjon de har rett til å gi ut til vilt fremmede som ringer dem.

Anonymkode: 96e0b...140

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 17.35):

Da tar jeg kontakt med firmaet han jobber for og spør om han betaler skatt. Hvis det er ikke tilfellet, da informerer jeg skattemyndighetene. 

Tusen takk for svar. 

Du vet vel at de ikke kan opplyse deg om dette. Du må jo være helt dum som tror de gir ut lønnsopplysninger til uvedkommende. Dette har jo ikke du noe med.

Anonymkode: 014bd...635

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 17.35):

Da tar jeg kontakt med firmaet han jobber for og spør om han betaler skatt. Hvis det er ikke tilfellet, da informerer jeg skattemyndighetene. 

Tusen takk for svar. 

Trivelig nabo du. 

Jeg mener, hva gjør man ikke for et godt naboskap. Tenk om dere bare hadde snakket samme språk. Da kunne du ha formidlet at det irriterte deg med den parkeringen. Sånn på en høflig og diplomatisk måte. Men huff, det hadde vel litt for enkelt. 

Anonymkode: aff14...2d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (43 minutter siden):

Tullete svar. Man kan være moralsk forpliktet til å bryte lover som det, jf Nürnbergprosessen. 

Det handlet ikke om å bryte lover, det var om å bryte ordre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 17.42):

Mener du jeg ikke har rett til det?
Jeg går på jobb og betaler skatt. En jeg har kontakt med på jobb, en representant av vareleverandør har firmabil som han bruker på jobb og privat. Han betaler skatt. Hvorfor skal handverkere ikke betale skatt av sine firmabiler? Jeg vet at det er vanlig at de ikke gjør det. Har snakket med mange, ser du. 

Hvorfor har du noe med det å gjøre? Arbeidsgiver kan uansett ikke opplyse om dette til deg, det har de ikke lov til. 

Anonymkode: b4c48...d2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag bruker man digital kjørebok. Med et tastetrykk endrer man mellom privat og firmakjøring. Jeg kan f.eks kjøre 10 000 km i året privat med firmabilen og alt går automatisk.

Anonymkode: 607e7...334

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 17.53):

Hva mener du med, tuller jeg? Dere alle sier at det er fritt frem å bruke firmabil på privaten. I følge det er eneste konsekvens her at jeg dummer meg ut. Hva er da problemet?

Hvordan gikk det forresten? Har du snakket med arbeidsgiver eller skatteetaten?

Anonymkode: 607e7...334

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...